canoya
Forumsvar skapade
-
Ja, visst är det så att man alltid har mycket större segel nu än förr. Beror det bara på att man väger mer? För det gör man ju.
När du säger att man ska dra uthal tills seglet touchar bommen, var menar du då? Mitt på bommen?
Jag har ett 9,0 och en formula. När jag hade mitt 6,6 camber tyckte jag att det var helt OK att hoppa mellan formula och 9,0 och 6,6 och 110 liters slalom. 6,6/slalom kittet tålde dessutom ordentligt med vind.
Nu tycker jag att hoppet mellan formula/9,0 ner till Fanatic Cross 120 och CO6,2 är för stort, men som du säger kanske CO 6,2 tål aningens mer vind. Framförallt är den ju roligare till annat än att bara “åka fort rakt fram”.
Jag ska få hit ett begagnat Soul 7,4 i dag som jag hoppas fyller ut glappet.
/Håkan
-
En sån bräda köpte jag och brorsan på OBS 1983, 3000 kr om jag minns rätt. Den vägde nog 23 kg!
/Håkan -
Med tryck i 5kvm-segel på en sputnik kan du ha i alla fall 30 cm fena så får du lite bättre höjdtagning.
/Håkan -
Om det inte finns alternativa skruvhål för stropparna på brädan skulle jag inte rekomendera att flytta dem. Att använda de hål som finns är däremot inget problem så länge man inte drar i för långa skruvar.
Generellt passar en stropp-placering framåt och in mot mitten bra för manöver- och lättvindsinriktad segling.
Stropparna ut mot kanten och bakåt ger fördelar vid höjdtagning och slalomsegling vid hårdare vind.
/Håkan
-
I seglets undre vindregister spänner du bandet för att få mer stängt akter- och underlik = mer drag.
I seglets övre register släpper du på bandet för att öppna akterliket och få mer twist i seglet.
/Håkan -
Förseglingstejp handlas tex. på Coop.
/Håkan -
Jag har lagat stora revor med “Förseglingstejp” 3M eller Tesa tror jag. Limmet verkar torka med tiden. Mina lagningar är nu ca 2 år och börjar släppa. Samtidigt finns på sammasegel som jag köpt begagnat en lagning på mastfickan gjord med nån vävtejp som liknar den man gör segelsiffror av som sitter perfekt fortfarande. Jag tror man får en mer långlivad lagning med den vävburna segeltejpen. Den andra är såklart bra att ha med sig för att akutlaga.
/Håkan
-
Hej,
Vi brukar vara ett gäng som kör i Landsjön ca 2 mil söder om Gränna. (Kolla en karta) Vi kör oftast hos Ragges Windsurfing & Entreprenad (Windsurfing delen av firman är dock nedlagd sedan flera år) Om man åker gamla vägen mellan Gränna och Huskvarna så ser man en skylt åt höger strax innan man kommer fram till Kaxholmen. Eftersom det är Ragges privata mark vi är på gäller det att sköta sig så att vi får fortsätta använda stället. Jag har aldrig testat Gränna men hört dem som säger att det kan vara riktigt bra norr om hamnen på sydväst med vågor som vrider in bakom piren.Ut å kör!
/Håkan -
Hej,
Jag kör på en SB 186 som jag uppfattat som en “upwind-downwind-design” och har ett 9,0 och ett 10,7 kvm segel. Jag skaffade formulan enbart för att plana oftare än förut, så höjdtagningen och de djupa slörarna är bara en bonus. Vid så lätt vind att man precis planar och lite till tycker jag inte att det är nåt bekymmer att segla halvvind med min bräda med 70 cm fena (jag tror att det är origalfenan från Curtis jag har). Kommer det en by som man känner blir lite för kraftig så är det enkelt att lova upp för att släppa lite på trycket. Det man kan behöva se upp med är att man inte låter brädan gå allt för mycket på läkanten för att den då kan suga fast när man går igenom vågor, främst på slör. Det kan resultera i ordentliga kastfall, så lite extra koncentration är på sin plats. Jag tycker inte att man behöver vara rädd för att formula brädor skulle vara så svåra att segla som det ibland sägs, i alla fall inte i lätt vind. När det blåser så jag kan köra med min Fanatic Cross 120 så gör jag det och jag tycker att man har ett överlapp mellan formula och 9,0 och Cross och 7,5. Jag har ju inga ambitioner att vara snabbast på en kryss-länsbana när det blåser så jag kan köra med den mindre brädan, då blir det klassisk freeride istället. Enda näckdelen med formulan och de stora seglen är att de är åbäkiga att hantera när man går i och ur vattnet. Brädan är ju också rätt klumpig att få plats med på takräcket, men det har jag löst genom att ha en täckt släpkärra med all utrustning i som alltid är packad. Det sparar ca 1 timme på- och avlastning varje gång man ska ut. Rekomenderas starkt!Jag tycker formula funkar bra för lättvindsfriåkning (som ju rätt mycket liknar halvvindsslalom egentligen).
/Håkan
-
Shorty finns för ca 500 på Clas Ohlson eller ca 600 på Stadium. Det kan vi nog tacka wakeboardåkarna för.
-
Berätta vilka ställen och vindriktningar! Jag blir väldans nyfiken.
/Håkan
-
Jag har haft ett cambersegel där ökad lattspänning gjorde att camberna (vad heter det i plural???) inte hoppade av masten lika lätt vid riggning. Men på det seglet tryckte lattan direkt mot cambern. Annars är det som sagts ovan, att dra uthal innan man dragit nedhal fullt som hjälper.
-
Snälla, lägg in en länk med filnamn och allt så att jag som sitter bakom brandväggar och annat kan titta på den! Det brukar vara kul att se dina filmer!
-
245:an har ju utmärkta fotsteg under sidorutorna som kan vara till god nytta när man ska lasta högt!