canoya
Forumsvar skapade
-
Jag sprayade siliconspray på en mast och plötsligt var även raceseglet med 6 cambers möjligt att dra nedhal på utan att kräkas, faktiskt även utan riggpinne. Riggpinnen är annars suverän. Hängselekroken är jag lite tveksam till att använda efter att ha sett en sådan vikas. Jag tror att man belastar den mycket mer som nedhalsverktyg än vid segling. Det vore ju trist att sumpa ett seglingstillfälle för att man knäcker kroken.
-
Om hålet är stort och finns där du trampar ibland tror jag att du ska laga ordentligt med glasfiber- eller kolfiberväv och lamineringsepoxy. En spackellagning riskerar nog att släppa i kanterna.
Fasa ner kanten runt hålet genom att slipa, du ska slipa ner i väven ca. 5 cm brett runt hålet så att lagningen får bra fäste. Fyll upp hålet med tex. frigolit och forma ytan jämns med däcket. Låt den nya väven gå ca 5 cm utanför kanterna så att den täcker den slipade ytan. Laminera, låt härda, slipa jämnt, lacka och lägg ev. halkskydd.
-
Om man är ute efter en sniklösning, är det då någon vits med att kapa masten i botten? (Inte mer än att man kan få i förlängaren förstås) Man tycker att den övre delen av vilken mast som helst bör vara mjukare än den undre delen. Finns det risk att bommen hamnar ovanför någon slags förstärkning? Jag pratar nu om gamla glasfibermaster och gamla segel som jag hittills kört med bortåt en halv meter variotopp. (före monofilm! Med tanke på Hot och Simmers dacronsegel så börjar ju mina gamlingar se hippa ut igen!:)) Man minskar ju dessutom riggens vikt med några hekto längst upp i toppen. Jag vet att många kommer att reagera “Köp nytt!!!”, men det är inte det min fråga gäller.
-
Jag har ett Simmer ProRace av samma årgång som hade trasig camber för ett år sen. Jag ringde till SP och de skickade en ny gratis utan att ens ta betalt för frakten! Bra service tycker jag!
/Håkan -
När det blåser uppåt 10 m/s är det besvärligt att segla halvvind med formulan. Då kommer det antagligen att vara lättare att hålla hög fart med en smalare bräda. Jag tror att man bör ha något mellan 100 och 130 liter och mellan 60 och 70 cm brett beroende på hur mycket man väger och hur stort segel man vill ha.
-
En bredare fena ger mer kraft i låga farter än en smal fena. I högre fart ger en bred fena mer motstånd. En bred fena kan göra det lättare att komma upp i planing, det blir lite mer som håller emot när man pumpar. Hjälper nog även lite på höjdtagning och bibehållande av planing genom vindhål.
-
Skimbird skulla jag säga snarare är från tidigt 80-tal och bör nog fås i det närmaste gratis eller mot avhämtning ungefär. Man kan mycket väl lära sig de första stegen på en sådan och sedan ha den som badleksak vid sommarstugan för vindar under 5-6 m/s. Men den ska inte kosta många kronor.
-
SailLoft tycker jag det står om man kollar noga.
-
En stor tidsvinst kan man få om man kan ha med grejerna till jobbet så att man slipper åka hem och lasta innan man ska ut. Planering, som nån sa tidigare, har man flextid kan man ju börja tidigt och ta kort lunch så kommer man ju ut hyfsat tidig. Ett bra sätt att komma ut ofta är att skaffa nya grejer då kommer man ju att försöka komma loss ännu mer bara för att få använda dem! Håll koll på vindprognoserna. Det är ju oftare så att långtidsprognoserna lovar vind, som sedan uteblir, än att det blir vind när man inte trodde det. Det ser ju bättre ut att “offra sig” och ställa in planerad surf än att smita när det inte var planerat. (Man måste ju inte säga att det är för att vinden uteblev) För min del, som inte bor vid kusten, har köpet av formulakit gett betydligt större utdelning på surftillfällena än jag fick tidigare.
-
Tack för att du lade in länken till filmen i ditt inlägg. Jag sitter bakom någon brandvägg som gör att jag inte kan gå in på ftp-servern. Med länken kunde jag högerklicka och välja “Save target as…”.
Kul att se!
-
Det är klart vi är intresserade!
/Håkan -
Vilken film!!! Nu känns det som man varit ute och kört lite, trots att det är -5 och snö ute!!!
-
Brädor och segel verkar ju sjunka rätt snabbt i pris när de blir något år gamla (Kolla på windsurferen.dk), långa bommar och master är det värre med. Jag köpte en formula förra året och hade sedan tidigare ett 9,0 segel. Denna kombination gick igång rätt mycket tidigare än min F2 PowerGlide som jag körde året innan med samma segel. Har sedan också skaffat ett 10,7 segel men det gjorde inte så mycket skillnad som jag hade hoppats.
7,0 som du har kanske inte gör formulan rättvisa (åtminstone inte en 100 cm bred, kanske ok med en 85 cm?), men med 9,0 har du mycket kul. Ett begagnat racing egel på 9 kvm kan du få tag i för under 1000 kr (-00 och framåt)om man står ut med att det är lite slitet och kanske lagat. Då kan du klara dig med en 490 mast och en alubom under 250 cm, så kommer du undan lite billigare. Mina segel gav jag 800 resp 900 kr för (-00 Simmer ProRace)
Testa, det är kul att slöra så djupt man kan för att sedan inse att man kan nå utgångspunkten med ett eller två slag istället för att vara tvungen att alltid försöka att inte tappa för mycket höjd.
Rekomenderas starkt!
Håkan -
canoya
Medlem2 februari, 2004 vid 10:35 som svar på: Lite för surf teoretikerna (eller praktikerna)Med risk att sabba din planering lite skulle jag nog vilja påstå att din Tiga271 och en formula överlappar rätt mycket. Skaffar du en formula skulle du kunna byta ut Tigan mot en Freestyle/freeride på ca 110 liter/60-65 cm bredd som klarar ca 7,0 segel som största för lite mer hopp och skuttsegling eller för lättare vindar när det fortfarande ligger kvar lite vågor som gör det besvärligt att ta sig i och ur vattnet med formulan.
Ett annat alternativ är att byta Tigan mot en lite smalare formula/freerace (ca 80-85 cm). Planar nog inte upp mycket senare än en 100 cm men funkar i lite hårdare vind med segel ner mot 7,5. Då kan du nog hopp direkt på en Wave/freestyle på ca 90 liter och ha sparat in en bräda.
Ännu billigare kommer du undan om du skaffar ett större största segel och behåller Tigan som största bräda. Den borde väl bära ett 9,0 åtminstone och med en fena på upp mot 50 cm kommer du nog igång rätt tidigt.
-
Igår såg jag samma sak, men fick också upp en dialogruta om att uppdatera nåt. När jag klickade OK där funkade det igen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var som skulle uppdateras. Kolla med Konfmaster!