canoya
Forumsvar skapade
-
Jag har en gammal Kodak 240 eller nåt och på den har avtryckaren två lägen, ett för att göra inställningen av fokus och exponeringsvärden och ett för att ta bilden. Försöker man att bara klämma till så att kameran ska hinna ställa in allt och sedan ta bilden blir det en ganska stor fördröjning. Om man däremot trycker till första läget i god tid så att inställningarna är klara så tas bilden med försumbar fördröjning när man trycker till andra läget. För surfbilder befinner sig nästan alltid motivet på ett avstånd som kameran betraktar som oändligt och exponeringsinställningen är relativt konstant under sekunderna kring ett fotoögonblick. Därför kan man sikta och låta kameran göra inställningarna och sedan vänta på “läget”. Detta funkar om man inte tar bilder på väldigt nära håll (gissningsvis <20m). Jag har även en EOS300 systemkamera för 35 mm film och den bär sig åt på samma sätt.
-
Återkom gärna med rapport på EOS300D när du fått den och hunnit ta lite bilder. Den verkar klart intressant.
-
Funkar gör det nog, men det är inte säkert at du planar tidigare med 8,3 än med 7,8 på den brädan. Hoppet mellan 8,3 och 6,4 är nog ok. Jag har själv växlat mellan 9,0/formula och 6,6/slalom och det har varit ok hopp, men som sagt, du kanske inte vinner på att ha 8,3 istället för 7,8.
/Håkan -
SURF hade ett test för ett tag sedan på lågprissegel typ Rushwind och Al Winner. De verkade inte räkna in GUN i denna kategori. De flesta av seglen fungerade vettigt så länge man körde i “normal” vind men de tålde inte hårdare vind, då började tryckpunkten vandra bakåt på ett sätt som man inte ser på lite dyrare segel. Deras slutsats blev att det är bättre att köpa ett begagnat märkessegel än ett nytt lågprissegel om man inte bara vill använda seglet i lättare vindar.
-
Varken frigolit eller styrofoam tål polyester.
-
Tar ni fortfarande hem GUN-sortimentet?
/Håkan -
Släpvagnsidén är jag inne på. Jag har kollat upp priser på begagnade skåpvagnar, men för att få en tillräckligt lång (ca 280 cm innermått) får man betala mellan 15 och 20 tusen och då är den dessutom över 2 meter hög, dvs. man kan inte rulla in den i garaget.
Jag har köpt en vanlig släpkärra med flak på ca 130×260 för 4000 kr som jag tänker bygga ett skåp på. För att få tillräcklig längd tänkte jag ta bort sargen fram och bak och låta skåpet gå ca 10 cm utanför åt båda håll.
Frågan som infinner sig är hur man ska bygga skåpet. Helst ska man ju kunna lyfta av det ifall man behöver köra annat på kärran. Jag har funderat på att göra en stomme av fyrkantsrör och sedan klä väggar och tak med plywood. Gör man taket avtagbart kan man ju använda den som kärrorna med nätgrindar som finns att hyra på mackarna också om man behöver. Men för det mesta ska den ju vara packad och klar att dra till surfet med. Jag tänkte ha den färdigpackad i garaget under säsongen, det känns som att man minskar risken för mögel och annat otrevligt på utrustningen då jämfört med att ha den utomhus. Bilen behöver man ju inte ha i garaget förrän det blir tvunget att skrapa is från rutorna.
/Håkan
-
Brädans skal är säkert i epoxi och tål billack, men som någon skrev innan, om brädan har nån skada så se till att den är tätad så att lacken inte når in till skumkärnan. Dent kan också vara bra att tänka på att alla lacker däremot kanske inte tål epoxy om du behöver laga brädan någon gång efter lackeringen.
-
Ska du bara ha två segel får du nog ha ett på ca 5,5-6,0. Om du tänker skaffa ett tredje senare kan det vara bra att istället välja 6,0-6,5 för att ha det tredje kring 5,0. Var seglar du mest? Kust eller insjö? Kör du mest insjö är det rätt sällan man behöver mindre än 5,0-5,5.
Lycka till!
-
Hej,
Jag har kört med 9,0 Simmer Pro Race och formulabräda hoppat ner till 6,6 Airfoil Race och äldre slalombräda på ca 100 l. Det kändes som att de båda kombinationerna hade en del överlapp i vindstyrka. Använder du en freeride på 140l så bör ju den vara hanterbar i minst samma vindstyrka som en formula. Min erfarenhet är alltså att ett hopp från 9,0 till 6,6 är helt OK.
/Håkan -
Kollar man på vattnet på bilden ovan så ser det ut att vara ordentlig slör.
-
Jag har kört med en Reflex denna säsong. Jag blev lite besviken på att den tar in vatten i sömmarna på benen, främst vid knäna. Sedan kommer det in lite vid överdelen på dragkedjan/kragen men det får man kanske räkna med när det inte är en torrdräkt. Så länge det inte är kallare än ca +10 i luft och vatten funkar den dock. Den är väldigt smidig att ta på och av och jag tror att dubbelneoprenet gör att den håller bra. Sen var den ju den billigaste som gick att hitta, och det uppväger ju en del.
-
Jag var där i augusti för 2 år sedan och då såg jag ingen som hade kite på uthyrnings/kursprogrammet. Windsurfingprylarna på uthyrningarna var gamla och slitna typ tidigt nittital eller äldre. Stranden var “tätbefolkad” så för nybörjare på kite tror jag inte det är rätt ställe.
Vid lunchtid kom sjöbrisen som inte var jättestark. Just vid badstranden tror jag inte vågsurfing funkar så bra. Vi köpte billiga boogieboards och åkte på shorbreaket vilket funkade bra. Det kan ju finnas vågsurfingställen i närheten men det vet jag inget om. Uthyrningarna kan ju ha moderniserat sig sedan jag var där också.
-
Jag tror inte att 140+ är för stort. Sen -94 har karaktären på brädorna ändrats mycket. De nyare brädorna är lättare att kontrollera i skvalpigt vatten och mycket vind. Om jag jämför min Copello slalom från -93 (110L) med den F2 Powerglide 280 -01 (140L) som jag hade förra säsongen så var F2:an bekvämare att köra i skvalp med, lättare att hoppa med och planade betydligt lättare. Den funkade dessutom bra med 9,0 kvm segel. Med 55 cm fena och 9,0 planade jag innan “vitingarna” syntes på vattnet. Dock såg jag andra som planade ännu tidigare med formula så jag “blev tvungen” att byta till det, men med formulan får man vara rätt modig när det blåser uppåt 10 m/s.