canoya
Forum Replies Created
-
Jag skaffade en Fanatic Cross 120 på höstkanten. Är väl förgångaren till TripleX skulle jag tro. (265×64 cm och 116l). Kul både till hopp och fart. Jag har kört den med 6,6 massacamberracesegel från mitten på nittitalet och tycker nog att den matchar min Copello 280 slalom i fart samtidigt som den funkar att hoppa med även utan att ha nåt direkt skvalp att stampa ifrån på. Man har ju också valmöjlighet med stropparna antingen i centrerat läge eller ute på kanten, vilket borde göra att man även kan ha den som “nästan freestyle/lättvindsvågis” Jag testade till och med mitt 9,0 formulasegel på den med 42 cm fena och det funkade någorlunda, men kanske inte drog igång tidigare än vad en 7,5 freestyle-/freeriderigg hade gjort. Den flyter tillräckligt för att jag som väger ca 85 kg ska kunna ta mig in i insjöbyig frånlandsvind utan problem. Jag hoppas att kunna ha den till hopp och skutt, slalom, segelsnurr och kanske 360 på insjön samt lättvindsbräda vid kusten om det är för stora vågor för formulan men för lite vind för vågbrädan. Mitt första intryck efter tre gånger på brädan är att den kommer att passa bra till det jag vill ha den till. Sen borde jag nog skaffa ett 7,5 freestyle-/freeridesegel till den för att öka användningsområdet.
-
Jag testade att spraya masten med CRC Siliconspray och plötsligt kunde jag dra nedhalet med en hand istället för att som tidigare behövt dra med hjälp av en rörbit som tampen lindas runt. Nackdelen blev att “cambersen” (ursäkta svengelskan) hoppade ur extremt lätt.
-
Shipwreck- Är det vraket på stranden i Trollskogen?
Hur tar man sig till vattnet med bil i trollskogen? Jag har varit där och gått några gånger och man får ju intrycket att området är avspärrat för biltrafik. Själv har jag bara surfat i Böda utanför Bödagårdens camping och upplevt vågor och sidvind en gång där. -
Har sett en bildsekvens där han loopar med en Mistral Equipe på ca 3,80 m och 14 kg.
-
Det är enkelt att låsa skothornet i sidled med resten av uthalstampen eller en extra lina som du surrar mellan bomrören och skothornet. Då blir enda nackdelen att bomnocken sticker ut lite utanför seglet.
-
På den tiden man använde aluminiummaster råkade jag ut för att två master blev förstörda av vad jag tror var korrosion. På ställen där eloxeringen skadads böjade aluminiumen spricka och fläkas upp. I skadan bildades ett gråvitt pulver/”grus”. Med tiden växte skadan tills man lätt kunde peta hål i masten med tex. en skruvmejsel (även när man inte använde masterna). Jag bodde då ca 100 m från havet och masterna förvarades i kallt uthus respektive utomhus året runt (Mycket salt i luften. Det var en Gaastra-och en Serfiacmast, Serfiac var på den tiden marknadsledare på alumaster.
Jag har märkte också på en bom som förvarades på samma sätt att det bildats bubblor under gummigreppet (gammal bom med vulkat grepp). När jag skar upp en sån bubbla fanns samma gråvita pulver där.
Min slutsats är att aluminium korroderar i salt miljö och att det kan bidra till att försvaga tex. en bom.
-
Kolla med Asperö Handel i Fiskebäck/Tynnered, de har sålt tidigare iallafall.
-
Vet du om objektiven till de vanliga systemkamerorna i EOS serien passar till denna?
-
Jag har ett nummer av en spansk surftidning (Vela eller nåt?) där man faktiskt har en steg för steg instruktion, och då menar jag inte 1. sikta på en brant våg, 2. hoppa, 3. skotain osv. utan först övningar med bara riggen på land, sedan med riggen monterad på en planka med stroppar fortfarande på land, därefter “planerade kastfall med inskotning” dvs loop utan bräda för att till sist komma till “plattvatten-loopen” (den som egentligen roteras ganska mycket i sidled istället för över masttoppen). Trots detta har jag inte vågat testa, men jag har ju bara surfat sen 1982 och är 36 år så det kanske kommer, eller vad tror ni?:-)
-
Är det någon som har kört vid Visingsö:s norra udde? Där är ju ganska låglänt mark så att sydväst till västlig vind borde kunna utnyttjas på östra sidan. Det kanske blir vågor på andra sidan?
-
Eftersom en stor fena minskar avdriften slösas mindre av de kraft som seglet ger på att “kasa” i sidled utan kan utnyttjas för att öka farten framåt, vilket medför att du planar i lättare vind än med en liten fena.
Ofta lutar man ju även brädan en aning åt lä vilket kanske också bidrar till att fenan kan hjälpa till att lyfta brädan lite.
-
Om jag tolkar infon rätt så är det inte fråga om en speedtävling utan ett privat projekt att knäcka det gamla rekordet, där initiativtagarna ordnat med sponsorer för att täcka de gissningsvis ganska höga kostnaderna. Man har nog lagt några euro på att få anläggnigen på plats och jag gissar att inte alla som servar de 4 stora jobbar gratis. Jag tycker det är kul att nån satsar seriöst och låter allmänheten ta del av det som händer. Det vore ju intressant om ytterligare ett gäng tog upp kampen om att slå Yellow Pages rekord. (Då skulle de bli tävling av samma typ som mellan Scott och Amundsen till Sydpolen)
-
DOW tillverkade även de vita blocken. Jag har för mig att nån Petter Forsén brukade nämnas i anonnserna. Jag tror han gjorde brädor åt Johan Sahlén.