canoya
Forum Replies Created
-
Bilvax har jag hört ska funka.
-
Jag har 9,0 och 10,7 till formulan, men efter vad du säger kan man kanske använda 9,0 även på Cross 120. Jag har beställt brädan av Flagbeach på Fuerteventura för 150 euro inklusive frakt! Vi får väl se om jag blir blåst på min handpenning på 100 euro! Jag har 3 race fenor som borde passa, men borde nog komplettera med nån med mer freeridestuk på. Som liten bräda för hårdare vindar än vad som är lämpligt för Crossen borde man väl kunna gå på en vågbräda med en volym motsvarande kroppsvikten. Berätta gärna lite mer om crossens egenskaper så jag får bekräftat att jag köpt rätt bräda.
/Håkan
-
Prova med ett alurör eller en bit från en gammal skrotad mast. Jag har lagat en epoxymast som gick av på mitten genom att såga bort det som var trasigt (ca 10 cm på var sida om brottet i mitt fall) och epoxilimma i ett alurör med rätt diameter i underdelen så att det sitter med ca 15-20 cm på var sida om skarven. Visst påverkas böjkurva och styvhet men kostnaden för reparationen är ju försumbar om man lyckas hitta rör gratis som jag gjorde, så det är ju värt att testa. I mitt fall så funkade masten nog bättre till mitt segel efteråt än innan. Dock nåt hekto tyngre. det är nog 13 år sen men masten håller än, fast den används bara till den 3,8 m långa BIC Bamban som finns vid sommarstället vid Sveriges byigaste sjö .
/Håkan
-
Jag har bara hunnit testa min formula en gång men det som var mest slående var hur man fortsatte att hålla planingen genom vindsvackor och framför allt höjdtagningen. Om man slörar så djupt man orkar (sådär så att man hade fått kryssa hela dan för att komma till samma plats med slalombrädan) så kan man ändå ta sig tillbaka på ett enda kryssben utan att slå! Brädan jämnar på nåt sätt ut småskvalpet också så att man få lite känslan av att köra på en “luftkudde”. Köper man begagnat så får man dessutom mycket nyare bräda för pengarna än med någon annan brädtyp. Vore de inte så ömtåliga så skulle det funka bra även för nybörjare. Kolla på windsurferen.dk för riktigt låga begagnatpriser. 1 DKK är ungefär = 1,25 SEK.
Testa!
-
DRY hade faktiskt svenska speed rekordet ett tag på åttitalet, så helt kass var den väl inte för sin tid.
-
På WindGuru kan man få en 5-dygnsprognos via wap. Gå in på http://www.windguru.cz så finns det instruktioner där.
/Håkan -
Är det verkligen så att constant curve innebär att masten under belastning beskriver en cirkelbåge?
Jag har sett bilder på någon masttillverkares hemsida från hållbarhetstester, där man hur tydligt som helst ser att mastkurvans radie minskar ju närmare toppen man kommer. Dessa tester verkar också göras genom med axiell last, så att man pressar toppen mot mastbasen. Det liknar ju i så fall krafterna från nedhalet.
Det verkar ju också naturligt att den större diametern i nedre delen skulle innebära att masten är styvare i botten än i toppen, ävem om jag inte är nån guru på mekanik. Det borde krävas mycket stora skillnader i laminattjocklek och/eller -uppbyggnad om man ska kompensera ändringen i styvhet på grund av den minskande diametern med förändringar i laminatet.Kan det vara så att constant curve innebär att man får en cirkelbåge när man har segel och bom riggade på masten? Det verkar inte vara något vidare exakt begrepp i så fall, eftersom olika uthalsspänningar rimligtvis bör påverka kurvan.
Min ödmjuka gissning är att constant curve innebär att böjkurvan ökar konstant från mastbas till masttopp. Ni som har matematikkunskaper på högre nivå vet antagligen nogot begrepp som beskriver detta.
Men det kan ju vara så att begreppet inte har så värst mycket förankring i metodiska mätningar. Jag undrar om det finns någon CEN-standard för detta?
Med dessa tankar hoppas jag ha slängt mer bränsle på diskussionselden!
-
Jag köpte min formula av en dansk som åkte tåg med den till Helsingör!
-
Vad tror ni om silvertejp och en sicksacksöm på var sida om revan?
-
Jag har ett Simmer ProRace 9,0 men en ca 20 cm lång reva mitt för bommen. Jag har försökt med att sätta en remsa med självhäftande monofilm på var sida och sedan byggtejp utanpå detta. Detta funkar rätt bra på vattnet men när man tar fram seglet nästa gång så har det börjat släppa från seglet. Jag misstänker att det blir för tjockt/stelt med monofilmen (som är ganska tjock) när man rullar ihop seglet. Tror ni att det funkar bättre med bara tejpen? Den är ju mjukare och tunnare och borde följa materialet bättre. Eller ska man våga ge sig på att sy genom monofilmsremsorna?
-
När man pratar med någon i en butik förväntar man sig att de ska ha testat den utrustning de säljer. Därför är det väl relevant för butiksperonalen att åka till värmen och testa prylar när vi andra går hemma och längtar till våren. Själv är man väl för feg eller nåt för att våga starta surfbutik utan fortsätter med ett “vanligt” jobb. Eller kan det vara så att det inte är så enkelt att lyckas i surfbranchen???
Vi får nog vara glada att det finns några som vill hålla på!
Snart är det vår!
-
Senaste numret av tyska SURF har ett test på brädor i denna storlek.
-
Har testat detta tricks på barnens vinterstövlar men inte funderat på det för våtskorna. (Dom luktar redan så illa så dom är väl bortom all räddning) Hursomhelst torkar stövlarna snabbare.
-
Vad tror ni om att förlänga 1-3 dm i toppen för att inte få bommen under eventuell förstärkning på masten? Man får ju något mjukare mast, men vad innebär det för seglets egenskaper?
Jag har själv använt en 460 UP mast med 60% kol från ca -95 till ett Simmer ProRace 9,0 från -00 (Rekomenderad mast 520/34 + 8 cm förl.) med 30 cm förlängning i toppen och resten med vanlig mastförlängare i botten. Funkar bra tycker jag, men jag har ju inte provat hur det blir med rätt mast.
-
På SP´s begagnatsida har det funnits ett antal “Blue Velvet” för knappt 4000 kr.