Forumsvar skapade

Sida 6 av 61
  • canoya

    Medlem
    30 juli, 2015 vid 13:18 som svar på: Gipp, vilken video…

    Jag tror att det som gör det svårt att gippa med planing med stora segel är att man har hög fart i förhållande till vindhastigheten och då nästan får motvind i länsläget när man vill flippa runt seglet. Man tycker ju annars att det borde vara lätt att behålla planingen på en fet formulabräda genom gippen, men jag tycker det är svårare ju större segel jag kör med.

  • canoya

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 15:34 som svar på: Vågbrädedjungeln…hjälp!

    Jag hade en Cross 120 som jag tyckte var riktigt bra, så jag känner igen den. flytta ut stropparna så blev det freerace, stropparna i mitten så blev det mer FSW eller manöverbräda.

  • canoya

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 14:45 som svar på: Vågbrädedjungeln…hjälp!

    Jag bytte i höstas min JP FSW 92 mot en Simmer Quantum 95 och första intrycken är att för vågridning på basic-nivå är det en klar förbättring. Där FSWn ibland kändes som man åkte ifrån vågen får man till en tajtare sväng och stannar på vågen med Quantum. Den ger mjukare känsla, eller hur man ska säga.

    För ren bump and jump och insjösegling kan jag dock sakna FSWns fart och något bättre förmåga att behålla planing i vindhål, så rådet blir att du behåller din Cross också, om du vill köra sån segling ibland och har plats för den i förrådet. (den betingar väl kanske inte så stora pengar om du säljer den ändå)

  • canoya

    Medlem
    3 juli, 2015 vid 22:43 som svar på: Styren monomer ?=? polyester

    Epoxy funkar på både och!

  • canoya

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 09:34 som svar på: Födelsedagsklipp från Läjet

    Om man tycker det är kul att föra loggbok på sina sessions så kan jag rekommendera http://www.mytrims.com som är gjord för detta!
    /Håkan

  • canoya

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 12:28 som svar på: SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

    Jag byggde om en gammal slalombräda till SUP till förra året (breddade, ändrade outline och ökade rocker) och den blev rätt tung, gissar på 15 kg. Mest ont av vikten har man mellan bilen och vattnet, så du behöver nog inte bli så rädd för om den till och med skulle hamna uppåt 20 kg, Klart det blir skillnad mot en 8 kilosbräda, men den får nog ett rätt skönt glid i vattnet ändå!
    Kul projekt!

  • canoya

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 12:19 som svar på: "The Evil Tack" på svenska?

    Ja, eller “mitt dåliga håll” ifall det ändå funkar hjälpligt 🙂

  • canoya

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 12:16 som svar på: Bantat bygge

    Trist!
    Vad gör du för bedömning, hade en traditionell sandwich-bräda pajat av detta också eller höll inte honeycomb materialet måttet?

  • canoya

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 12:13 som svar på: Surfzone Uppgraderingsbuggar

    Köp och sälj borde justeras så det inte står $ vid priset.

  • canoya

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 12:17 som svar på: SUP-bygge i trä…Nyfiken? Följ bygget här!

    Vill du förstärka skarvarna så kan du limma en 4 mm plyfa på var sida. Vad räknar du med för slutvikt på skapelsen?

  • canoya

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 12:03 som svar på: Brädlagning, täthet glasfiber och färg

    Platsfolie låter ju som en bra ide, kan man inte lyfta över hela folien och lägga den på brädan med “kletiga” sidan neråt och pressa fast lagningen för att sedan ta bort folien när det härdat? Då slipper man ju lyfta den kladdiga väven och riskera att den tappar formen på väg mellan förvätning och bräda.

  • canoya

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 11:57 som svar på: Söndag

    Egentligen ska du variera kameravinkeln och byta plats emellanåt, men det gäller ju att orka pilla med det också:)

  • canoya

    Medlem
    1 april, 2015 vid 06:17 som svar på: Bantat bygge

    Så den sitter i den främre FCS-pluggen och den högra i den bakre. Vad blir effekten av assymetrin? Nån som kan förklara?

  • canoya

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 14:54 som svar på: Bantat bygge

    @Jesper B 731812 wrote:

    Sitter den vänstra framfenan bakochfram?

  • canoya

    Medlem
    23 mars, 2015 vid 07:09 som svar på: Räknas variotopp med i luff?

    Jag har, och har haft, några CrossOver utan variotopp och då är det inte en kopp utan en tapp som sätts i hålet i masttoppen och tappen sticker inte utanför segeltoppen på något av mina segel. 6,2-2003, 5,3-2005 och 7,2-2006. Jag tror inte att de trycker olika lufflängd på samma segel beroende på variotopp eller fast topp. Därför tror jag att du ska lägga till för koppen om den är över segeltoppen. Sen tycker jag att lufflängden som anges på åtminstone de äldre Simmer-seglen stämmer väldigt dåligt ibland, så man måste ändå testa sig fram så det blir rätt.

Sida 6 av 61
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums canoya

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.