canoya
Forumsvar skapade
-
Jag tror att det som gör det svårt att gippa med planing med stora segel är att man har hög fart i förhållande till vindhastigheten och då nästan får motvind i länsläget när man vill flippa runt seglet. Man tycker ju annars att det borde vara lätt att behålla planingen på en fet formulabräda genom gippen, men jag tycker det är svårare ju större segel jag kör med.
-
Jag hade en Cross 120 som jag tyckte var riktigt bra, så jag känner igen den. flytta ut stropparna så blev det freerace, stropparna i mitten så blev det mer FSW eller manöverbräda.
-
Jag bytte i höstas min JP FSW 92 mot en Simmer Quantum 95 och första intrycken är att för vågridning på basic-nivå är det en klar förbättring. Där FSWn ibland kändes som man åkte ifrån vågen får man till en tajtare sväng och stannar på vågen med Quantum. Den ger mjukare känsla, eller hur man ska säga.
För ren bump and jump och insjösegling kan jag dock sakna FSWns fart och något bättre förmåga att behålla planing i vindhål, så rådet blir att du behåller din Cross också, om du vill köra sån segling ibland och har plats för den i förrådet. (den betingar väl kanske inte så stora pengar om du säljer den ändå)
-
Epoxy funkar på både och!
-
Om man tycker det är kul att föra loggbok på sina sessions så kan jag rekommendera http://www.mytrims.com som är gjord för detta!
/Håkan -
Jag byggde om en gammal slalombräda till SUP till förra året (breddade, ändrade outline och ökade rocker) och den blev rätt tung, gissar på 15 kg. Mest ont av vikten har man mellan bilen och vattnet, så du behöver nog inte bli så rädd för om den till och med skulle hamna uppåt 20 kg, Klart det blir skillnad mot en 8 kilosbräda, men den får nog ett rätt skönt glid i vattnet ändå!
Kul projekt! -
Ja, eller “mitt dåliga håll” ifall det ändå funkar hjälpligt 🙂
-
Trist!
Vad gör du för bedömning, hade en traditionell sandwich-bräda pajat av detta också eller höll inte honeycomb materialet måttet? -
Köp och sälj borde justeras så det inte står $ vid priset.
-
Vill du förstärka skarvarna så kan du limma en 4 mm plyfa på var sida. Vad räknar du med för slutvikt på skapelsen?
-
Platsfolie låter ju som en bra ide, kan man inte lyfta över hela folien och lägga den på brädan med “kletiga” sidan neråt och pressa fast lagningen för att sedan ta bort folien när det härdat? Då slipper man ju lyfta den kladdiga väven och riskera att den tappar formen på väg mellan förvätning och bräda.
-
Så den sitter i den främre FCS-pluggen och den högra i den bakre. Vad blir effekten av assymetrin? Nån som kan förklara?
-
-
Jag har, och har haft, några CrossOver utan variotopp och då är det inte en kopp utan en tapp som sätts i hålet i masttoppen och tappen sticker inte utanför segeltoppen på något av mina segel. 6,2-2003, 5,3-2005 och 7,2-2006. Jag tror inte att de trycker olika lufflängd på samma segel beroende på variotopp eller fast topp. Därför tror jag att du ska lägga till för koppen om den är över segeltoppen. Sen tycker jag att lufflängden som anges på åtminstone de äldre Simmer-seglen stämmer väldigt dåligt ibland, så man måste ändå testa sig fram så det blir rätt.