canoya
Forum Replies Created
-
Vad tror ni om Fanatic RIP 258 eller 263 som kan köpas för ca 400 euro i tyskland eller kanske annu billigare begagnade här hemma?
-
Denna typ av loop/volt gör Robby Naish i Wave-finalen mot Pete Cabrinha i Scheveningen, Holland, i världscupen 1984. Detta var nog innan en vanlig bakåtloop visats på film tror jag. Finns med på videon från det året. Kan väl inte kallas för Classic Cheese eftersom den roteras i motsatt rikning.
-
Man kan ställa in vilken enhet man vill att vindhastigheten ska visas med i fältet på vänsterkanten. Bara att ändra och sedan trycka på “Go” igen.
-
Har liknande funderingar (och samma kroppvikt). Äger idag en F2 Powerglide på 140 l och en hembyggd 255×59 med okänd volym (dock ganska tunn) från ´89. Jag har tittat på brädor mellan 90 och 105 liter från ´99 och framåt och det finns en hel del att välja på (eller bli förvirrad av). Man kan urskilja 3 huvudkategorier: stora vågbrädor, små freeride och små freestyle plus lite hybrider däremellan. Jag har inga ambitioner att lära mig några “dubbelspockdiablo-eller-vad-det-nu-heter” trick utan snarare kunna använda brädan i lite vågor och då mestadels i mindre vågor i pålansvind eller överhuvudtaget när det är tillräcklig vind för “den lille”. Brädan bör helst funka från 4,5 till 7 kvm segel, men jag inser att om man ska ha något som funkar bra i hårdare vindar får man nog gå ner på nåt med ca 75 l volym. Kan någon som har erfarenhet av lite olika brädtyper inom storleksområdet berätta vilka egenskaper som de olika brädtyperna är bra respektive dåliga på? Vilka mått är viktiga för olika egenskaper etc.?
Ös på!
-
Jag har en F2 PowerGlide 280 som liknar AvantRide en del. Med stropparna långt ut kan man köra den mer optimalt, bättre höjd, högre fart. Det kan dock vara lite lurigt att komma i dem, det är lätt att man slår i vattnet med hälen när man ska i den bakre stroppen, med följden att man missar och foten hamnar bakom stroppen. I och med att man är långt ute på kanten är det lätt att man trycker ner kanten med framfoten så att brädan svänger. Kastfallet har varit nära ibland när det är skvalpigt och man får hälarna i vattnet som broms. Om man sätter stropparna in mot mitten kan man köra lite mer “slappsurfing” och det känns som att man har lite bättre koll i hopp och i skvalpigt vatten. Det man får betala är lit sämre höjdtagning och kanske lite lägre fart. Ju större fena man har desto mer nytta har man också av den större hävarmen man får med stropparna ute på kanten. Det tar ju inte så många minuter att flytta stropparna så det kan väl vara idé att testa olika lägen på dem.
-
Jag har skaffat en beg. Simmer ProRace 9,0 (Luff 5,29 m) som jag kör med en C60 mast på 4,60 från -94 med en hemmagjord toppförlängare på 30 cm och vanlig förlängare på ca 40 cm. Jämfört med mitt gamla UP 7,5 från -91 funkar det nya mycket bättre, med större register både uppåt och neråt i vindstyrka. Många menar att racesegel inte funkar med fel mast, betyder det att mitt segel kommer att bli supergrymt med rätt mast, eller pratar vi om de sista 5 procenten i prestanda?
-
Är det någon som har provat att byta fenbox i brädan, tex från US till Power-box?
-
Kolla ett av svaren till tråden Surfa 3v i vinter som hade en länk till en utförlig guide över västra Australien!
-
Vätterstranden var som helst från Liljeholmen till Rosenlundsbankarna börjar. Enklast att parkera vid gamla windsurfingklubbens klubbstuga (numera judoklubb). Gratis parkering på stranden, riggning på gräs och sandstrand. Det kan bli vågor, ganska täta och branta, tyvärr lyfter vinden närmare land där vågorna börjar bryta mot sandbotten för att det ligger högre hus intill stranden (märks speciellt vid rakt nordlig vind). Blåser det för 6,0 eller hårdare, från nord till nordväst blir det mycket att hoppa på och även rida lite på, OK för att vara på en insjö och mitt i stan.
-
Vätterstranden i Jönköping. Fick 1 timme med 9,0 och hyfsad fart mellan 16.30 och 17.30 men sen dog det ut.
-
Jag har lagat sånt på ett segel innan monofilmens intåg. Sprätta loss mastfickan mågon decimeter runt lattfickan och sy dit ett kraftigt band (typ säkerhetsbälte) som du vikt runt framkanten på lattfickan och sy sedan fast mastfickan igen utan att sy rakt över lattfickan! Tråden ska nog gärna vara lite kraftigare än vanlig sytråd. Hur det funkar att sy i monofilmen vet jag inte men arbetet kan nog tänkas gå lite illa åt en vanlig hemmasymaskin även om det går.
Är det nån som vet vad en segelmakare tar för jobbet?
-
Beror nog på om masten är tätad eller inte.
-
När din bräda var ny skulle jag tro att man betraktade 6,5 kvm som max. Jag misstänker att riggens vikt och bomlängden är det som begränsar segelstorleken. Dagens riggar har ju mer yta på samma vikt och bomlängd som förr. Jag har själv försökt att köra ett 7,5 kvm UP Racing från 91 på en Copello 280 med ungefär samma mått som din bräda men några kilo lättare och 38 cm fena, men jag tyckte att man fick vara glad om man kunde ta någon höjd alls. Man kanske skulle haft större fena men då tror jag att man skulle få problem med att brädan vill “välta” eftersom den har ganska liten bredd i aktern så att man inte får någon hävarm på fenan.
Vill gärna se fler teorier kring ämnet!
-
Kan det vara ett vingsegel? Underkanten ser ju ut som en vingprofil.
-
Brukar inte uthyrningar ha alla riggar uppriggade och klara hela tiden?