canoya
Forumsvar skapade
-
Jag har ett hembyge (280×85) som jag seglar ibland. om plans vinden blir över 5-6 m/s så blir det rätt jobbigt att paddla ut i motvinden, då är det perfekt att segla och plocka lite småvägar. Jag har bara kört med 6,2. Precis som HTC skrev så är det nog ingen vits att köra stora segel eftersom den har mycket kurva i botten och går ganska trögt om man inte är på en våg. Också rätt bra för att öva helitacks och annan segelsnurr med på plattan när det blåser för lite för att plana med nån annan bräda. Borde funka utmärkt att lära sig på också. Jag skulle inte köpa SUP utan mastfäste.
/Håkan -
Vad kommer du att använda honeycomb till? Är det istället för eps i kärnan eller som distansmaterial i sandwichen? Blir spännande att följa!
/Håkan -
Jag byggde en snowboard 1986 på liknande sätt. Jag använde vanlig plyfa och sågade ut outline (kopierade och förstorade en liten bild av Burton 150 Elite) och böjde upp nosen genom att blöta och sätta i press tills det torkat. Häftade sedan fast stålkanter från slaktade slalomskidor på kanterna med häftpistol. Ovansida och undersida laminerade jag med klar surfbrädespolyester och 150 g/m2 glasfiber. På ovansidan lade jag 3 lager och undersidan så många lager som det gick åt för att få en plan yta mellan stålkanterna. Till finishlagret blandade jag i vaxlösning som ger en aningens fet yta med bra glid. Om du vill laminera med epoxy så tror jag att det funkar att ändå pensla på ytlager med polyester med vaxlösning inblandat. Antagligen lämpligt att slipa lite på laminatet för att få en lite ruggad yta som polyestern fäster i. Finns tex. på Biltema i små förpackningar, vet inte om båttillbehörsbutiker har bättre kvalité, men som ytlager kan jag inte tänka mig att man behöver bättre än biltemas. Använde min bräda i 5-6 år innan den blev pensionerad till förmån för en köpebräda. Kommer i håg att Fish-tailen var praktisk när man skulle kliva över taggtrådar när man var på skogssafari 🙂
/Håkan
-
Snyggt bygge!
När det gäller pads hittade jag en EVA-matta på Jula som är klart prisvärd:
http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/skyddsmatta-375049/236x117x0,6 cm för 199 kr!
Har satt en på min hemmameckade SUP. Limmade med kontaktlim. Testad en gång och kändes bra både till paddling och segling.
/Håkan
-
Prova med Rain-X eller liknande medel för bilens vindruta. Gör att vattendroppar rinner av direkt, borde hjälpa mot imma också.
-
Jag köpte en North kitesele på rea på Wallens (surf.se) i somras som sitter riktigt bra. Ersätter en gammal NP med “pjäxspännen” som gled upp lättare.
-
@Electric 727981 wrote:
Jag tror att du håller dig ungefär lika varm på cykeln som när du vindsurfar. Men jag tror inte det är så bra för våtdräktens bak att slita mot sadeln! Kan nog paja om det är en längre sträcka du ska cykla.
/LarsKör som kitarna med shorts utanpå!
-
Duckjipparna verkar ju sitta fint!
-
@sailortrash 727112 wrote:
jag tror det du gör med fötterna i detta fall handlar om att parera små justeringar. jag upplever hängseletamparnas placering som det mest avgörande vad gäller kontroll. sitter de rätt får du en hävarm mot seglet som samverkar med de hävarmar fötterna utgör, sitter de fel kommer fötterna behöva parera det drag seglet utöver på din kropp, och i detta fall gör du det med bakfoten.
detta är vad jag tror allfall.
kroken är ju trots allt det som kopplar samman dig och seglets kraft. därför, som tidigare nämnts, om du krokar ur under planing – och därmed är kopplingen segel/dig dina armar – kommer seglet att flytta sig till ett läge där du inte behöver använda fötterna för att parera draget i armarna. du får alltså jämt drag i båda armarna och BORDE, uppleva jämt tryck i fötterna (om du låter brädan själv sätta kryssvinkeln, vilket borde bli typ några grader snävare än halvind..)
krafterna måste balanseras på ngt sätt, det borde gå att felsöka på detta sätt. funkar allafall alltid för mig oavsett vilka grejer jag kör på.
Jag får testa detta nästa gång. Verkar dock vara dåligt med vind framöver.
-
@Mården 727106 wrote:
8,6 är väl ett lättvindsslalomsegel gjort för typ 8m/s
medans 9,9 är ett hårdvindsformulasegel gjort för typ +13 m/s så att buken är mindre kanske inte är så konstigt ?9,9 var ju största storleken om man får tro specen några inlägg upp. Då borde den vara inriktad på lättvind. Simmer verkar inte hålla på med formulasegel längre.
-
Jag kör med rekommenderad Simmer SC-10 520, men värt att notera är att det är ett prototyp/förseriesegel med handskriven lapp med måtten på. Segelsiffror F73 screentryckt(?) i seglet så jag antar att nån teamseglare haft seglet från början. Jag tror att det är 2008 års modell, storleken är 9,9 m2:
Jämfört med min SCR 8,6 2011 så blir 9,9 seglet mycket planare (mindre buk) om jag drar så att det släpper lika mycket i akterliket, men det kanske inte gör så mycket.
-
Många bra tips, bara att hoppas på vind så jag kan testa. Återkommer med hur det går.
-
Blev ju inte tillräcklig vind här i helgen för att segla Falcon, så jag har inte kunnat testa tipsen. Fick köra formulan med 9,9 istället och försökte testa ändringar på den. Testade olika nedhal och kände nog inte någon större skillnad i tryck på framfoten mellan de olika nedhalsspänningarna. Däremot hade jag lite problem med den lägre spänningen med att jag blev nedtryckt mot vattnet i vindbyarna, typ att jag inte orkade hålla inskotat. Jag antar att detta beror på att akterliket är för tight och inte släpper ut överskottskraft.
Bilderna visar ungefär den lägre nedhalsspänningen (inte tagen vid detta tillfälle, men ungefär samma riggning). Vid den högre spänningen börjar även den 5:e lattan uppifrån att falla ner mot marken i bakkant.
-
Jag får fota nästa gång jag är ute. Kanske i morgon. (Hoppas)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2