canoya
Forumsvar skapade
-
Fick chansen att testa brädan med både 5,3 och 4,7 i söndags i Vilshärad. Tycker att den uppfyller min förhoppning ganska väl genom att underlätta på väg ut med sin ökade volym och bredd utan att för den skull bli klumpig i vågridningen. Jag är nöjd! 🙂
-
@Jester 726798 wrote:
Jag tror på Olas teori… Mer nedhal! Sätt förlängaren på rekommenderad längd och dra så att rullarna på seglet nästan nuddar rullarna på mastförlängaren. Där har du en bra utgångspunkt.. Men tänk på att många tillverkare ibland märker fel, samt att olika förlängares 20cm kan skilja ganska mycket åt, om du förstår vad jag menar.
Yopptips: fråga någon med slalom/race/speed-prylar som verkar ha koll och be om hjälp! Du lär garanterat få hjälp!
Jag har redan förlängaren ett par cm längre än rekommenderat, men vet att det som är tryckt på seglet ofta inte stämmer till 100%. Tyvärr är jag nog den mest slalom/race-inriktade på min hemmaspot Landsjön 🙂
-
@Ola H. 726775 wrote:
jag är ingen expert på storprylar men…
Testa mer nedhal. Principen är att du då flyttar ned draget i seglet. När seglet sedan är lutat bakåt (som det ju är när man seglar) så blir neråt=framåt. På så sätt flyttar du lite tryck mot framfoten.
Att flytta fram masten hjälper inte lika bra eftersom dels bara flyttar tryckpunkten väldigt lite, och dessutom snarare ger en sämre stance.
Så (om något) heller mastfoten lite bak (närmare framfoten) och sedan att par snäpp till nedhal (möjligen ihop med lite mindre uthal).
Låter rimligt med mer nedhal, men varför ska mastfoten bakåt? Är det för att få riggen mer upprätt och därigenom flytta tryckpunkten framåt? Förhoppningsvis blir det lite vind i morrn så jag kan få testa.
-
Hmm, problemet är nog större på kryss och halvvind än på slör. Jag lutar brädan lite åt lä.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
@Falcon 726773 wrote:
Har haft samma problem och löste det med lite mindre nedhal- ger mer mastfotstryck,
prova 0.5 cm etapper från din reference point. , då kommer brädan ner lite..Mindre nedhal? Jag ökade nedhalet på min 7,0a och tyckte det blev bättre då, men jag ändrade nog mastfot och bomhöjd också så jag vet ju inte om alla justeringar gjorde nytta åt “samma håll”.
Det jobbiga är ju att det i princip bara är bomhöjd, hängselelinplacering och kanske uthal som man kan justera på vattnet. Mastfot, nedhal och stroppar måste man ju iland för att ändra.
-
@sailortrash 726764 wrote:
hej
jag tror det handlar om var hängseletamparna sitter. ett trix är att kroka ur när du har båda stropparna i och det är full planing. då kommer seglet flytta sig så att du får jämt drag i båda händerna, och då kan du uppskatta om seglet vill fram eller bak (i längsled). vill det fram så kan du flytta tamparna bak en aning och vice versa.
det kan också vara för korta tampar, att du inte kommer ner i position riktigt. då borde du även känna att risken för kastfall är närvarande. om jag t.ex kör med sittsele med en bom som jag normalt använder till midjesele brukar jag uppleva det som du beskriver, att man bara kör med bakbenet (+ att det känns som man har kass möjlighet att parera kastfall på slören). jag tycker överlag att slalombrädor kräver ganska långa tampar oavsett om man kör sitt eller midejsele.
Jag provade att flytta fram linorna lite, men vinden hann mojna innan jag hamnade rätt 🙁
Jag har kör med samma bom och linor på min gamla formula (SB186) och med 9,0a (som 8,6an ska ersätta) och har inte alls samma problem där. Då kör jag med mastfoten ganska långt bak (det är säkert olika avstånd mellan fena och mastbox på brädorna, men ändå). På formulan tycker jag linorna känns lagom långa. Jag kör med sittsele på slalom och formula.
Jag får nog testa att köra utan selen och kolla hur jag håller för att se om linorna ska flyttas.
Har inte upplevt kastfallstendenser.
-
@essförtiofemm 726765 wrote:
Sträcker du på frambenet och böjer bakbenet? Nästan låst knä fram och böjt knä bak?
Känns snarare som jag står helt på bakre foten och måste hålla upp tårna på främre foten för att inte halka ur stroppen. Har inte tänkt på om det har nån betydelse om jag har främre eller bakre benet sträckt. Känslan är att riggens tryckpunkt kommer för långt bak så att jag egentligen skulle vilja ha stropparna längre bak för att få trycket mer lika på båda fötterna. Hur påverkar det att ha sträckt fram och böjt bak?
-
Jag har ett tungt hemmabygge på 280×85 med onödigt mycket rocker i bak (kopierade min longboards rockerkurva).
-
Har kört likadant några gånger i sommar i Vilshärad. När det blir jobbigt att paddla ut i motvinden, funkar seglet bättre. Jag körde med 6,2 och fick plockat rätt många fjuttvågor. Det är bra att ha kort fena så man kan vända på riktigt grunt vatten efter att ha utnyttjat vågen ända in!
/Håkan -
Jag har en formula, men har också kvar en gammal course racer från 90-talet och jag tycker definitivt att de kompletterar varandra.
Det stämmer att formulan planar tidigare och tar bra höjd när den planar. När den inte planar så är det väl ungefär som vilken bräda som helst med motsvarande volym men utan centerbord. Att segla formula när det inte planar är som nån skrev mest jobbigt med det stora seglet att hiva på. Planingströskeln på en formula är väldigt markant. Innan planing är det mest segt och tungt medan i planing är det kul. Den behåller ju också planingen i betydligt lättare vind än vad man kan pumpa igång den i.
Cousreracern planar senare än formulan (har i och för sig aldrig provat den med större segel än 7,5), men har en mycket mjukare övergång mellan icke planing och planing vilket gör att det blir inte lika viktigt att plana för att det ska vara gött att segla. Med centerbordet tar man också bättre höjd än med formulan, särskilt i icke planing och snurrande/vridande vindar som man ofta får finna sig i vid frånlandsvind. Vikten är mest till besvär på väg mellan bilen och vattnet (en formularigg på 10 kvm eller större är inte heller så kul att bära omkring).
Har aldrig provat en Kona, men tror att den har courseracerns fördelar i lätt vind, men är lite mer freeride-lik när den planar (kanske mer som en lite äldre freeride då den är lite smalare och längre även framför planingssteget). Fördelen blir ju att man i byig/snurrig frånlandsvind kan åka ut en bit där vinden är jämnare och ändå hyfsat lätt kryssa tillbaka
Ska man segla en stor del av tiden utan planing så tror jag Kona eller liknande (kanske modern raceboard typ Phantom) är ett bra val. De breda centerbordsbrädorna (typ Start eller EasyRider) bör ha samma markanta planingströskel som formulan, men med nackdelen att de är senare upp i planing för att man inte kan ha lika stor fena och rigg på dem. De kommer då att vara rätt sega innan de planar. Med centerbordets hjälp kryssar de dock bättre än formulan utan planing, men knappast bättre än Kona eller en courseracer. De är lika tunga som Konan, men antagligen bättre för rena nybörjare eftersom bredden ger stabilitet.
/Håkan
-
Om du ändå tänker skaffa en mindre bräda på sikt så tycker jag gott du kan skaffa ett mindre segel redan nu och börja använda på din 114-litersbräda. Med den mindre fenan du har borde det iallafall bli mer hanterbart än med ett 5,6 som börjar bli för stort. Om brädans rekommenderade segelrange sträcker sig från 4,7 så kommer det att funka hyggligt och ge dig segling när du annars bara fått antingen stå på stranden och titta på eller kämpa och slita med för stort segel.
-
@stoorfaen 725031 wrote:
Snyggt jobbat Canoya, spännande att höra hur hon går. Vad vägde hon innan modden btw?
Såhär blev min skapelse, måtte det bli kuling snart!
Ser fräckt ut med den slipade finishen! Har du fått testa den ännu?
-
Imponerade koll på grejer och kropp! Trots över 30 års vindsurfande så känns det helt ouppnåeligt att ens tänka sig att klara hälften så svåra snurrar!
-
Blev test idag i Vilshärad! Körde 6,2 med 12 cm framfenor och 16 cm bakfenor till att börja med. Jag var lite orolig att de skulle vara för små till 6,2 men det funkade bra så länge det var bra vind. Brädan bar sig åt som jag hoppats. Jag fick tillräckligt med flyt för att ta mig genom vågbrotten ut, samtidigt gick den lite lugnare än min JP FSW 93 som kan kännas lite stampig. Nu var det ju inte så hård vind så vi får väl se om det håller i sig i 4,7-vind också… Hursomhelst var det ett lyckat första test. Efter nån timme mojnade det lite och jag hade svårt att komma upp i planing. Jag släppte lite på nedhal och uthal och bytte bakfenorna mot en bred 24 cm centern. Fick då tidig planing och bra höjdtagning, men det kändes att det bromsade en del. Kunde tagit en mindre centerfena och det hade nog gått bra ändå.
/Håkan -
Kanske finns chans till provsegling imorrn kväll ändå…
Jag vet inte riktigt vad den vägde från början, men gissar på under 7 kg utan fenor och stroppar (det är väl så tillverkarna räknar). Lyckades du hålla vikten nere på din operation?
/Håkan