

carl-r
Forumsvar skapade
-
Förslag till kompromiss:
Ju mer buk och ju större mastficka desto mer anledning att lägga camberna rätt innan man simmar till toppen?🙂 (Jag skakar inte mitt North Warp 11m2)
-
Kinetic: Tyckte du att fenan gjorde skillnad på hur brädan gick i vattnet med nosen/tailen?
-
Om man har ett cambersegel med lite större mastficka eller formulasegel så skulle jag säga att det handlar om att börja i toppen, lyfta den och ha tålamod medan mastfickan töms. Sen är det som vanligt.
Btw, lite om innan man lyfter toppen:
Om masten ligger i lä så simmar man runt med prylarna innan man börjar vattenstarta. Om bommen ligger åt fel håll så är det bara att få upp seglet och flippa det över huvudet sen precis som man hade gjort om man hade strandstartat.Förresten, att skaka bort vatten är ju rätt lönlöst, det är ett cambersegel och man ser ju givetvis till att lattorna är böjda uppåt från masten innan man börjar (såvida seglet inte redan flyger) och då rinner ju vattnet bort av sig självt medan man väntar vid masttoppen.
-
Inga problemas Klang. Jag har lite samma problematik som du, min bräda railar och tar mer höjd än går fort. Jag läser lika intresserat alla trimtips.
På just min bräda (inte exocet) så funkar det mycket bättre med masten allra längst bak.
Jag kör med bommen på L-läget (Norths markeringar) och inte under.
Tror faktiskt att jag kan rake’a till fenan liite i boxen. Ska testa det härnäst. -
Claes6;659482 wrote:Jag har sagt det förut och jag säger det igen – Ashtanga Yoga! Det är det bästa sättet att både förebygga och rehabilitera ryggskador/problem. Sedan jag började köra (fyra år sedan) har jag t ex aldrig fått tillbaka det ryggskott som kom som på beställning varje år tidigare.
Ashtanga är den mest dynamiska formen av yoga och ingen flumvariant där man sitter och ”ähum”:ar. Fokus ligger på styrka och smidighet, att stärka just ryggen och innehåller rejäla doser balansträning – det är med andra ord nästan skräddarsydd träning för ”vår” sport.
Har du möjlighet att testa, så gör det! Och ge det några gånger innan du ev avfärdar det. Det är svårare än man tror och kräver 8-10 pass innan man kommer in i det.
Krya på dig & Lycka Till!
Har börjat köra Yoga och det innehåller ju verkligen precis alla töjningar och styrkemoment man behöver för att få igång en kontorskropp.
Jag har under flera år försökt att förlänga mina höftböjare och nu efter bara drygt 3 veckor yoga så känns de helt annorlunda. Det ser verkligen knas ut med Yoga, men man svettas som en gris och kroppen mår verkligen bra av det…!
-
SWE 496;667024 wrote:Rake…. Fena mer bakåt = lyfter fören, mer framåt/upprätt så trycker den ner nosen. Har du känslan av att brädan vill dyka ner med nosen som det är nu när du går ner på undanvind? om så är fallet så skulle jag skaffa en fena med lite mer rake bakåt.
Hård/mjukhet på fenan: Väger du mer kan du lättare hantera en mjuk fena i mer vind då den ger mer lyft åt brädan, men du har tyngden att hålla ner grejjerna. Trenden går ju mer åt mjuka fenor för att ge kraft till dagens Formulabrädor som är breda i häcken.
Tyvärr är det ju inte så lätt att få testa formulafenor innan man köper. Har du några att segla med som du kanske kan få låna en mjukare eller hårdare fena av för att testa och känna skillnaden?
Hoppas du blev lite klokare av detta. En fena som funkar för mig som väger 98-102kg är Deboichet R14 M +4 77/70 (nerkapad till 70) i hårdvind. Jag kör Exocetbrädan.
Bra info om Rake. Jag tror att mer rake skulle förenkla för mig.
Är det bara customfenor som går att få i olika rake?Jag väger just nu ganska exakt 80 kg.
Här är en bild som visar formen rätt bra. -
Nej, RAD är ju Mattias i Norrköpings surfklubbs sidoprojekt. Min bräda är den enda i sitt slag.
-
Jag har en Rad FC 143 LTD (den på avataren) drygt ett år gammal.
Den är 100 bred och 228 lång och på 143 liter.Seglet är ett 11m2 North Warp F2007.
-
HDTV;665169 wrote:Kanske denna fena till nästa år? Bilderna visar en prototyp slalomfena på 18 cm som skall motsvara 32 cm i normal fena. Obs fenan är inte fastskruvad i brädan därav glappet.
Men kolla så trevligt!
Det var ju två år sen min tanke om deltavinge-formade fenor totalsågades här. [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=586848#post586848″]WEED FIN discussion with C3 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
😀Skulle vara hur kul som helst att testa en sådan där skapelse.
-
Jag kör med Maui Sails formula alu-bom till mitt North Warp 11. http://www.surfspot.se/mauisails-aluminiumbom-2016.html
Skulle definitivt köpa den igen.
På bilden på länken (med 2 bommar som ligger på samma bild) så har min bom det frontstycket som det är på den övre högra och bakstycket för uthalstrim. -
Om man har tillräckligt med segel men inte kommer igång brukar det vara några saker som inte är på plats. Kolla följande:
* Hänger du ner i bommen?
* Har du så mycket vikt i bommen att du kan stå med överkroppen utanför brädan?
* Har du vridit ner brädan från vinden så att du kan skjuta fram framfoten (och brädan) framför dig utan att det blir knas?Har du rigg nog så ska det räcka att stå mitt på brädan, lägga över vikten i riggen och skjuta brädan lite framåt med fötterna samtidigt som du börjar trycka dig utåt sidan med fötterna så att fenan lastas lite i sidled.
När det accelererar så vandrar du försiktigt bakåt och utåt och för varje fotstropp så lägger du mer vikt i sidled på fenan. Vikten neråt skall vara i bommen. Du krokar i när det känns bäst, innan stropparna, efter första eller efter bägge. När du är i bägge stropparna och hängselen är det bara att du svänger uppåt igen för då skall du normalt ha runt 17-20 knop och vara i full planing. Se då till att fötterna trycker brädan i sidled mer än nedåt, så får du fart. Får du spinout ökar du fenstorleken eller så är du mjukare i hur du ökar trycket på fenan i sidled.Om du inte har rigg nog för ovanstående så får du lära dig att pumpa seglet, men det är en annan historia.
-
SWE-31;660739 wrote:Hej
Tittade lite på dina gipppar, du gippar halvind till halvind alltid svårt, ta ut en större cirkel, så att du kommer ner på djup slör och sen gipp till djup slör för att sen lova upp.
Ingen klara gippa halvind till halvind med formula. På tävling tar vi alltid lite extra höjd för att sen falla av ordentligt innan märket och gippen.
Det där måste jag testa.
Tack för tipsen! 🙂 -
McKenzie: http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/diskbraack/4-mckenzie-extension.aspx
Stretcha rumpan:
http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/diskbraack/11-toej-gluteus.aspx
http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/diskbraack/12-toej-gluteus-ryggliggande.aspxTöj Illiopsoas:
http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/diskbraack/16-toej-iliopsoas.aspxFast jag tycker det funkar bäst att ställa framfoten högre upp (på sängen eller en köksstol) och inte ha bakre knäet i marken.
Rygglyft:
http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/rygg/rygginsufficiens/34-ryggresningar.aspx
För min del så kommer besvären av att jag är för stillasittande och rörelse gör gott. Jag har inte händerna bakom nacken som på bilden.Att bara ligga på mage på golvet och göra djupa utandningar och försöka slappna av i ryggen när det börjar spänna i korsryggen är också väldigt bra. Lyckas man bara slappna av ordentligt så kan man ju gå bra och då brukar jag ge mig ut och gå en halvtimme och då är kroppen mycket bättre igen.
-
stefanlindmark;656478 wrote:Om man hänger i bommen istället för att försöka få i bakfoten stående så går det mycket lättare att hitta rätt med fossingen tycker jag.
Funkade hur bra som helst. Stort tack!