

cedd
Forumsvar skapade
-
Borrby strand är spoten du söker. Om du har rookies med dig tänk på att där är många badare vid Borrby strand vid fint väder, så gå ett par hundra meter söder ut så är det lugnare. Än så länge inga konflikter med badare längs denna kust. Se även upp med strömmarna.
I övrigt grym progg. för kommande dagar, ni kommer få det grymt. Have fun. -
@MarcusGBg 723542 wrote:
Köpte förra året en ny North Evo 12m2. Väldigt nöjd med den som nybörjare. Men behöver ju en mindre också. Såg att de säljer ut 2013 års modell för ca 9800 helt ny på surf.se Och det är ju en fördel som jag ser det att ha två likadana i samma årsmodell då de bör vara ganska lika.
Men såg att det såldes en Evo från 2009 här. Som jag blev lite sugen på
http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/6013/north-evo-9kvm/Vad är de stora skillnaderna på en kite från 2009. Och jämfört med en från 2013.
Förutom att den såklart är nyare och helt ny. Så är det ju ganska stor prisskillnad.
Är jag lite dum som ändå är sugen på att köpa den nya. Mest för känslan att få nytt. Är ju som sagt nybörjare och detta är min andra säsong.Har ju insett att det va lite dumt att köpa en splitterny dyr North kite när man ändå kraschat den två tre ggr och fått åka och laga den.
Så om ni har något tips åt något av hållen får ni gärna upplysa mig
Svar till ilandsproblem är de roliga problemen
Äger/ägt och kört olika Evo års modeller. 2008-2009 hade sjukt mycket botten drag, vilket resulterade i rätt högt bomtryck i övrigt ingen större skillnad med din nuvarande Evo.
2010/2011 gjordes de om och blev lite vänligare i bomtrycket och lättare att hantera generellt vad det gäller loopar etc.
2012/2013 Evo är mycket klenare och mer lik andra märken i samma storlek och shapes, fortfarande samma grund princip i form av delta shape med allt vad det innebär.
Summa summarum är skillnaden mellan 2009 och 2013 år modell botten draget och bomtrycket, klart att bygg kvalitén blivit bättre också, jag hade dock aldrig några problem med mina Evo från 2009 och använde dem mycket och för 2500 SEK får du en bra drake för de pengarna förutsatt att skicket är bra.EVO 2014 är en helt annan story, helt annan typ av drake, förutom tekniska detaljer som alla North drakar fått i den nya inflate/deflate ventilen har den helt annan shape och i min värld har den inget med tidigare Evo att göra i shape’en och klassiska Delta egenskaperna. Jag gillar 2014 som drake men är stor skillnad mot 2013, bättre bottendrag, kommer längre fram i fönstret, loopar lite sämre. Har gått från att vara en hyfsad allround drake i tidigare årsmodeller till att bli en mer utpräglad Freeride drake, så kör du bara hooked in och inte bryr dig om våg egenskaperna är det en grym drake.
Körde först med 25 5th element bom, men efter upplevt den klassiska smäll karamellen med 5 linan när jag var nybörjare har jag nu bytt till 4-linor (24m) kommer aldrig gå tillbaka till 5-linor. I min värld så är det större risk att något farligt skiter sig med 5-linor om man kör själv eller är långt ute än att du skulle överraskas av extremt kraftiga vindar så man inte skulle klara sig med 4-linor depowern, re-launch mässigt spelar det ingen roll så länge man inte kör C-kites.
-
http://www.borrbystrandscamping.com/ funkar dock bara på N-SO vilket det sällan blåser under sommaren på Österlen, är det fint väder bör ni gå ett par 100 meter söderut för att undvika badarna.
Vid S-V så är förmodligen http://www.sandskogenscamping.se/stugor bättre. Kort bit att gå eller åka till http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=12&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=37 där locals brukar vara.
Mitt emellan finns även http://www.loderupsstrandbadscamping.se/ dock inte så nybörjar vänligt med tanke på strömmar, vågbrytare etc.
-
Har vant mig vid att kajta med tumvantar, skulle aldrig gå tillbaka till fingervantar igen, då jag upplever de som kallare och jag får lättare kramp (vet inte om det har med att varje finger måste göra ”böj” jobbet individuellt).
Kör dessa ner till 9-10 grader i vattnet: http://www.surf.se/neo-accessoarer/299-paw-mittens-25-mm.html
Går sedan över till dessa som funkar för mig (även när det ligger is i vattnet), blir 3:e hösten med samma par: http://surfbussen.nu/shop/prolimit-tumvantar-6mm/ -
Kul, då blir det lite folk. Ser att det blåser redan nu, får se om det blir en kvälls session idag. Ett par timmar imorgon blir det definitivt.
-
Japp, tempraturen å vädret för icke kite relaterade aktiviteter var för dålig så stannar i STHLM å hoppas på Torö istället. Fast jag spenderat hela min uppväxt vid Borrby strand har jag inte gjort downwindern än, får blir en tripp senare i vår istället. Hoppas ni får vind…
-
Var på Holbox förra nyår, finns 2 kite skolor, nedan samt ytterligare en.
http://www.yucatankiteboarding.com/index.html
Se det mer som instruktör än skola/center. Men bägge snubbarna är trevliga.
Vinden i december är bedrövlig, packade inte ens upp min 12:a utan körde med 17 de få dagar det gick att köra. Ska väl dock vara bättre Jan-Maj.
Allt beror ju på vad man är ute efter men vi uppskattade Holbox för dess lugn och grymt goda käk. Var några nätter i Playa del C och det e amerikansk charter när den är som värst/bäst (som sagt beror vad man är ute efter).
Tulum är riktigt vackert men bra mycket dyrare än Holbox om ni vill bo med strand läge.
Finns ju fantastiska resorts runt hela Maya riviera om man nu vill spendera lite mer stålar. Kolla dock först om du får/kan kajta på deras privata stränder är lite si och så med det. Tulum är nog bättre i s f. -
Fasen jag har provat ett par olika både golfbagar, ammobag (Mystic), samt Ozones bag med remmar för att bära på ryggen, fortfarande inte hittat den ultimata som passar allt.
Alla väskor med hjul tycker jag går bort. Varför? Tar onödig vikt när man flyger och när man ska gå till en spot i Sverige är det sällan det funkar med hjul i a f.
Så när jag flyger prioriterar jag vikten på väskan samt att den passar de flesta regel mått som satts upp av flyg och charter bolag. Där funkar Ozone bagen grymt bra för den är lätt och rymmer för mig 2 kites, 1 bräda med fenor+bind+sele, våtdräkt pump, sen är den proppfull.
Däremot att använda den som bra bag här hemma är jag tveksam till, tycker det är ett meck att packa allting både hemma och på stranden å så jäkla skönt är det inte att bära på ryggen i o m brädan.
Här hemma skulle jag satsa på denna bagen
http://surfbussen.nu/shop/ozone-paragliderryggsack-135ltrs/
Fick agera bärhjälp tidigare i år och då packade jag ner 3 kites, 4 bommar, 2 pumpar, 1 sele och 1 våtdräkt (bägge blöta). Japp vägde mycket med ryggsäcken satt som en smäck på ryggen och inga problem att packa i o m att hela framsidan öppnas, samt hade 2 brädor en i varje hand. Grymt mycket bättre lösning än försöka prångla ner brädan tillsammans med kites i samma bag och få upp det på ryggen.
My 2 cents på ilands problemet, klena kontors kroppar som ska bära kite grejer
Vill man komplicera det så adderar man en vågbräda, kamera väskan och kite för lätt vind så det blir ännu jobbigare. -
Var på Sal för 2 år sedan och åkte med Fritidsresor, om du inte resor på just högsäsongsveckorna (Jul/Nyår) är jag tveksam till att det blir billigare om du bokar själv, byte och mer meck att fixa själv till KV. Brukar själva undvika charter och boka allting själv men just till Kap Verde tror jag vinsten med det är försumbar om det ens är någon vinst. Jag gillade KV, se dock till att åka vid rätt vindsäsong. Finns en hel del info. här på forumet redan. Se nedan sökning på ”kap verde”
http://www.surfzone.se/forum/search.php?searchid=1669222 -
Det är riktigt strömt, men är det bara minst 7 m/s så har jag aldrig haft några problem där. För mig brukar det räcka att ta bra med höjd på vägen ut. Jag brukar köra där från NO-S, blir bäst vågor vid NO-O därefter blir det mer och mer chop. Lite beroende på om du kör vid Borrby Strand, Mälarhusen eller Sandhammaren och hur sandreven ligger så kan det bli allt från 1-3 bryt på vägen in. Reven flyttar sig hela tiden å det kan skilja mycket ett par hundra meter åt något håll så kan löna sig att se hur det ser ut både down och up wind från där du går i.
-
Gott, tack för tipsen.
Kollade på Residence Santa Maria tidigare och försökt få kontakt med dem utan större framgång. Men ska testa länken du skickade som tycks vara någon Tysk resebyrå. -
Kör också Dirty Dog, sumpat ett par redan. Hur hårt man än spänner bandet runt nacken åker de av vid en ordentlig krasch. Numera har jag ett extra band från nack bandet som jag fäster i våtdräkten eller rushgarden eller vad nu vatten temperaturen tillåter.
Dock kommer imman förr eller senare, provat allt från, tankkräm, saliv, putsmedel från optiker antiimmedel etc. kör i o f s bara med brillor utomlands dvs. i saltvatten och samt större skillnad mellan värmen i solen och vattnet. Osäker på hur det funkar här hemma.
Ideér på hur man slipper imman? -
Your call, e du hemma får du det samma dag. Är du inte hemma får du avi eller samtal och får bestämma tid dagen efter alternativt köra och hämta på utlämningsstället (som de flesta paket leveranser funkar). Kommer inte ihåg vilka de använder för logistiken.
-
Absolut, funkar hur bra som helst. Leverans vid dörren på 3-4 dagar.
-
Tror du kan vara hel lugn med SAS om du flyger Business så länge du håller dig inom måtten du uppgav. Även om jag bara har Silverkort så får man använda business checking på Svenska flygplatser om man flyger SAS. Har alltid blivit bemött exemplariskt och aldrig någonsin har någon fråga om antal bagage, vikt etc dykt upp. Så länge det är inom 32 kg per kolli är det lugnt, även övriga i mitt sällskap har kunnat glida med på samma service varje gång. Om det är något SAS prioriterar så är det folk som flyger business och/eller har Guld kort, därefter Silver å neråt.
Ironiskt nog så är diskarna bredvid business checkin bagage drop för alla andra som gör flygbolagets jobb genom att lösa incheckning etc. själva. Där stöter man istället på madame i övre åldern som gått sin service kurs 1a i Kreml under 70-talet. De brukar i o f s släppa igenom ett par extra kilon och lite bulky luggage så länge man inte överdriver i någon riktning.
För övrigt så flög jag i Julas med USAirways från Mexico via USA och hem utan att betala en spänn för något bagage. 2 personer 2 resväskor á 23 kg, boardbag á 23 kg, 1 mindre bagage á 15 kg plus 2 handbagage. Silverkortet hos SAS löste alltihopa i o m Star Alliance. Å fast att sista stäckan var med Iceland Air som inte ingår i Star Alliance så löste USAirways det snyggt genom att springa och ringa massa managers.
Har själv alltid sågat innebörden av SAS Eurobonus system, men efter dessa erfarenheterna så kan jag inte annat säga att jag är nöjd SAS kund för tillfället.