Forum Replies Created

Page 1 of 9
  • cobainwindsurfer

    Member
    13 mars, 2019 at 22:26 in reply to: Märkliga surfpryttlar mm

    Kul, den typen av fena har jag inte sett tidigare! Annars fanns det ju både fot-, fotbolls- och bulbfenor på den tiden, allt för att undvika spinout, och samla sjögräs…

    Mistrals mastskena påminde väl om denna i princip, men där var linan dold så man såg den inte.

    Alpha Phantom va? Jag vill påstå att de gamla pråmarna är underskattade och egentligen har en hel del att ge fortfarande, funkar fint i lättvind och i sjöar och skärgårdar och kan även dubblera som bra SUP-brädor. I viktiga avseenden mycket bättre som nybörjarbrädor än moderna nybörjarbrädor också. Så där kan man snacka om valuta för pengarna!

    En lattjo bräda som jag kommer ihåg är twintippen, brädan som var menad att seglas åt båda hållen med både fenbox och fotstroppar i båda ändar, vågbräda åt ena hållet och slalombräda åt andra hållet! Har tyvärr ingen bild på missfostret. Som så många andra vindsurfinginnovationer var det väl inget mer än en vild idé som inte fungerade i praktiken.

    Japp, Alpha Phantom. Googlade och detta “as” till bräda ska tydligen väga hela 19 kilo så jag antar att den flyter bra om någon bara kunde vara barmhärtig nog och segla den. Twintippen med stroppar och fenboxar i båda ändar verkar mäktigt…, halva priset, 2 brädor för en, men hur fick de till rocker och scoopkurvan på den??? 🙂 Gillar Joop Nederpelts vindsurfingbräda också där han drar fast bladset under brädan med remmar för att få hydrofoil… https://www.youtube.com/watch?v=4Tst5dTveO8

    Reply To: Märkliga surfpryttlar mm

  • cobainwindsurfer

    Member
    22 oktober, 2018 at 23:16 in reply to: Hur snabbt kan vi segla?
  • cobainwindsurfer

    Member
    16 juni, 2017 at 17:27 in reply to: Va gör ni av bilnycklarna?

    @henryk 744329 wrote:

    Investering – men det kan säkert stämma, surflock är säkert mer värdebeständigt än dom andra uddaprylarna du nämner ;-).
    Fast det måste nog påpekas igen att det är suveränt bekvämt att bara trycka på knappen genom dräkten när man ska ha nåt i bilen, istället för att hålla på med ett gammalt kodlås :-).

    Fast är man flera som har prylarna i samma bil är ju låset en bra lösning 🙂

    Ni som använder surflock, använder ni samma metod utomlands också eller kör ni med andra metoder där? Läste om en surfare på Hawaii, antar att det är mycket stölder där, för han brukade på sin junkcar ha fönstren nedvevade och inga värdesaker i bilen för inte någon skulle krossa någon ruta för att gå in. “Wallets go into a padlocked steel box that has 2′ chain welded to it, looping around the rear axel through two holes cut in the floor. :shocked::shocked::shocked: Single key goes in bathing suit pocket.”
    Värsta tabben jag själv gjorde i början var att säkra nyckeln till rattlåset på “handtaget” på mastfickan, och några kastfall senare var den nyckeln på botten av en insjö. Bilnyckeln låg på däcket så jag kunde ringa efter reservnyckeln som tur var…

  • cobainwindsurfer

    Member
    15 juni, 2017 at 23:05 in reply to: Va gör ni av bilnycklarna?

    @_Frippe_ 381804 wrote:

    Jag köpte en ny bil i december och hittade inget bra ställe att lägga nyckeln på i den så jag lade den också i tanklocket efter att ha försäkrat mig om att det inte låstes när man låste bilen med nyckel. Efter ca tre timmars surfande upptäckte jag till min fasa att det var någon sorts tidsstyrd låsning av tanklocket och att min bilnyckel låg inlåst där :frown:
    7 mil hemifrån, december, ca 10 grader i luften, allt ombyte låg i bilen, det började skymma. Inte så kul.
    Som tur var är tanklocket gjort av någon sorts plast som gick att bända ut så passa att man efter en lång tids pillande kunde få ut nyckeln. Det var alltså ingen bra idé på min bil (V70)…

    Problemet med nya bilar är att de är för användarvänliga och sådant straffar sig i längden. Har en gammal svenssonbil, och det säkraste verkar vara att ta med nyckeln ut på surfet. Virar fast nyckeln i snodden för flytvästfickan fram och stänger till men den har börjat rosta på sista tiden och tror chippet ballat ur, för man får starta bilen ibland 3ggr då den kommunicerar halvkass med bilen så startspärren hoppar i. Har testat nyckel på däck men det känns vanskligt, och i låsdosa på dörrhandtaget, ja då vet ju tjuven precis vad de ska börja klippa. Aquapåse funkar det eller hur löser ni det? Och var lägger man bostadsnycklar mm?

  • cobainwindsurfer

    Member
    9 juni, 2017 at 17:06 in reply to: Jag behöver 30 000 spänn!

    Tror inte det SLÄNGTS så mycket varken nu eller förr. Skillnaden är att det idag iom nätet säljs mycket mer begagnat vidare än det gjorde i mitten av 90-talet. Då slängde man inte heller men lät brädorna sakta förmultna under någon buske eller under någon bod, där man kan se resterna idag.
    Hittade en intressant sida förresten: http://1000surfboardgraveyard.blogspot.se/p/1000sg.html

  • cobainwindsurfer

    Member
    9 juni, 2017 at 12:41 in reply to: Jag behöver 30 000 spänn!

    @malibu 744101 wrote:

    Hur fan har folk råd med hela segellinjer och nya brädor? Jag vill också ha! Jag behöver segel, master, en mindre bräda…

    Varför började man inte med minigolf istället!!!???

    Vind och vågor styrs inte av arbetstider så antingen är du en hippie som reser runt, stöjobbar o är ute på vågorna dagen lång eller så är du en egenföretagare som kan köpa hela segellinjer om firman går bra och dra ut när det är optimalt. Skämt å sido är väl de flesta vanliga åtta till fem anställda men jag tror faktiskt att inom just vindsurfing så är andelen egenföretagare större än inom många andra sporter? För övrigt blir man ju förvånad hur snabbt värdet på prylarna tycks sjunka såfort man lämnar surfshoppen, att köpa beggat är ju vad som gäller.

  • cobainwindsurfer

    Member
    2 juni, 2017 at 09:10 in reply to: Bilder Kristiflygarhelgen Haga Park

    Grymt surfabstinens-skapande bilder, Haga Park ser sjysst ut, varför har jag aldrig varit där?!

  • cobainwindsurfer

    Member
    2 juni, 2017 at 08:52 in reply to: Någon som varit i Australien?

    Någon som varit i australien på surf senaste åren? Hur bemöts man som surfare där idag, hur är den generella attityden bland vanligt folk mot surfare/kitare, inte bara bland locals, skiljer det sig mot förr? Såfort man nämner att man är vindsurfare för australiensare på nätet så blir man typ ignorerad, så jag antar att vissa blivit less på surfkulturen senaste åren. Antar att det är en helt annan sak på tex maui när det gäller detta. Input någon?

  • cobainwindsurfer

    Member
    23 maj, 2017 at 07:34 in reply to: "Nytillskott" Lilljegren Course…

    Coolt! Hade faktiskt varit häftigt om det gick att anordna en “veteranutställning” på gamla surfgrejer folk har hemma, eller typ ha någon form av tävling på vattnet med dem med speaker som snackar om prylarna.. =)

  • cobainwindsurfer

    Member
    19 april, 2017 at 21:31 in reply to: Transportera allt på taket

    Det som inte svarar på frågan men kan lösa problemet är att som medlem ha grejerna i någon form av container eller liknande hos surfklubbarna istället, så slipper man släpa o dra. Har dock ingen aning vilka som tillhandahåller detta eller om det kostar extra. Någon som vet vilka som har detta i göteborgsområdet??

  • cobainwindsurfer

    Member
    21 mars, 2017 at 12:22 in reply to: 7.8 m2 i 15 m/s?

    @dr Masse 743217 wrote:

    Det körs regelbundet segel i den storleken upp till 14-15 sekundmeter i PWA.

    Även våra lite tyngre speedgossar kör liknande storlekar när det skall åkas fort i de vindstyrkorna.

    Race-segel är enormt stabila, det handlar mer om att hantera kraften. Själv kör jag helst 4.7 på vågbrädan i de vindarna. :cool2:

    Intressant! Har alltid undrat varför tex en freeride som JP X-cite ride på 100L har en windrange på 4,5-7,0 medans JP slalom VI på 101L så börjar det först på 6,2- och går upp till 7,8 som rek-segel. Om man tar respektive brädas minsta rekomenderade segelstorlek av dessa, vilken lämpar sig bäst isf att gå ut i under hårdare förhållanden??

  • cobainwindsurfer

    Member
    21 mars, 2017 at 12:20 in reply to: 7.8 m2 i 15 m/s?

    Svar på masse:
    Intressant! Har alltid undrat varför tex en freeride som JP X-cite ride på 100L har en windrange på 4,5-7,0 medans JP slalom VI på 101L så börjar det först på 6,2- och går upp till 7,8 som rek-segel. Om man tar respektive brädas minsta rekomenderade segelstorlek av dessa, vilken lämpar sig bäst att gå ut i under hårdare förhållanden??

  • cobainwindsurfer

    Member
    20 mars, 2017 at 19:51 in reply to: Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?

    @Alltidxx 743284 wrote:

    Tack! Nä jag hade L modellen bara.

    Coolt 🙂
    Nja de väger ju bly. Det lär förta sup glädje.

    Kanske är mer glädje med de uppblåsbara som surfers testat då, de borde glida bättre då de är lättare.
    https://www.youtube.com/watch?v=bprxGVM_6Tg

  • cobainwindsurfer

    Member
    16 mars, 2017 at 15:39 in reply to: Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?

    @Alltidxx 741196 wrote:

    Nej du tänker inte nödvändigtvis fel. Man kan ta bort centerbordet om man vill. Normalt sett så fäller man upp det men om brädan slår mot vågorna när det går fort så kan centerbordet faktiskt trilla ner oavsiktligt och ge brädan helt fel egenskaper. I filmen jag gjorde så syns det faktiskt om man tittar noga att det sprutar lite vatten där centerbordet ska sitta eftersom jag tagit bort det. Om man är extremt observant så ser man att 03:20 så sitter centerbordet i och sen direkt efter så är det borta 🙂

    Personligen så gillar jag även att vara ute och glida fram sakta runt öar och så, och jag skulle faktiskt vilja ha en större bräda av den anleningen (större än Fanatic Viper L). Jag minns när jag seglade runt på en Windglider och HiFly som var nästan 4 meter långa och de hade en suverän stabilitet rakt fram och vattengång som gör att man kan njuta av att bara glida omkring och kryssa grymt bra. Dock vägde de 25 kg så optimalt hade varit en bräda från 1990 och framåt för då gjorde man den typ av brädor men som vägde kring 16 kg i stället. En gång fick jag upp HiFly i planing och fotstroppar. Den krossade alla vågor i sin väg som en oljetanker 😀
    Tyvärr skulle dessa brädor också bli för stora på taket på min bil och jag har dåligt med förvaringsutrymme, men jag saknar segla pråmar i svaga vindar faktiskt.

    Tack! Roligt att höra 🙂

    Såg förresten en windglider ligger ute på blocket nu till ICA-kassepris:
    https://www.blocket.se/goteborg/Windglider_surfbrada_71880464.htm?ca=15&w=1&last=1

    Funkar kanske som SUP när masten gått av…

  • cobainwindsurfer

    Member
    20 oktober, 2016 at 20:17 in reply to: Segelstorlek slalombräda

    @danielt 741909 wrote:

    1.
    7.0 blir nog perfekt på den brädan. Vilka vindstyrkor du håller en 7.0:a i beror ju på väldigt många olika faktorer: vilken volym och bredd brädan du sätter seglet på har, storlek på fenan, om det är plattvatten, chop eller vågor du seglar i etc. Men mest spelar såklart din vikt, styrka och teknik in. Såg att det stod “Göteborg” på din profil. Kan därför nämna att jag brukar köra 7.0 på en Starboard Isonic 110 (75 bred) i Fiskebäck och ibland Björlanda Kile på prognoser från 7-10 upp till 10-13 (riktningar från SO till N) Jag väger något mindre än du. Det är den bästa bräd + segelkombo jag kört trots att många menar att det är ett för litet segel på den brädan.

    2.
    Om man dock kör med ett segel som faktiskt är för litet kan det vara svårt att hålla nere nosen på brädan, få tillräckligt drag av seglet när man svänger runt i gipparna, och säkert en massa andra saker som jag inte kommer på 🙂 Kan tänka mig att ett segel under 6.3 nog är för litet på din bräda, men det beror också på hur bred brädan är i aktern. Om den är smal i akten kan du nog ha ett mindre segel än på en bräda med samma volym och maxbredd men som är bredare i aktern (tror jag…).

    3.
    Vet inte om jag förstod frågan riktigt, men ett 5.0 racesegel funkar bra på en liten slalombräda eller speedbräda och ett 5.0 vågsegel funkar bra på vågbrädor/freestylebrädor/små freeridebrädor. Vice versa funkar oftast inte så bra. 5.0 racesegel ska köras i riktigt mycket vind, vågsegel i samma storlek för i lägre vindregister än så.

    Men den slalombräda du har tillsammans med en 7.0 och en vågbräda och typ en 5.0:a ger nog ganska många seglingsbara dagar i GBG-trakten…

    Lycka till!

    Grymt svar! Nu återstår bara att utröna vilken app som bäst anger vinden så man inte blir överriggad. Någon som testat windguru pro? Måste vara fler än jag som bedömer på trätoppar och ibland kollar vind på spotten innan surfet…

Page 1 of 9
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums cobainwindsurfer

You must be logged in to create new discussions.