cobainwindsurfer
Forumsvar skapade
-
1) Vilka vindar fungerar 7.0 på som mest? Enligt windsurfcalcylator, så är ett 7.0 segel lämpligt att segla kring 7,8m/s för komforabel planing. Det innebär att denna bräda fungerar för max 10m/s och jag bör skaffa mindre bräda för att njuta höststormarna?
2) Vad händer om jag kör ett mindre segel till brädan? Brädans idealsegel är mellan 7.0-8,6, fungerar det med ett runt 5.0 – 6.0, vad händer?
3) Om en freeridebräda, en vågsurfbräda och en liten slalombräda skulle ha 5.0 som minsta rekomenderade segelstorlek, innebär det att vindregistret för detta segel för alla dessa brädor är samma, eller är de olika, tex att bara för att det är den vågbräda, då går det köra starkare vindar med samma segelstorlek. (Självklar inser jag att brädornas utformning påverkar lite)
-
@erree 741882 wrote:
+1 Bicless, en annan viktigt sak att ha i åtanke är att en 5/3 man lagrar under ser mycket mer användning än en uppsättning 5/3 + 6/4, vilket rättfärdigar oftare byten/inköp. Och inget slår en ny dräkt (sett ur värmeperspektiv), färre läckande sömmar, bättre stretch etc. Det enda bökiga är på/avklädning, men det kan man leva med 🙂
Blir vinterdräkterna lättare att få på när man har haft den några gånger? Antar att ju tjockare dräkt desto svårare att kränga på. Har en Rip Curl Flashbomb 6/4 ny och det är ju nästan armen ur led om man ska få på den…
-
Äckligt överriggad igår med 7,4 då mitt gamla mindre segel pajat då jag lånat ut det. Like, thanks, dude! Brädan gick upp i vind trots att mastfoten var längst fram i skåran sen får man den där konstiga känslan i seglet: vinden passerade seglet så snabbt att det inte går att skota in, men det håller motstånd o sitt konstanta läge tills det minskar något så faller man bakåt i vattnet. Gick inte få fart i grejerna ibland. Efter flera försök fick jag tillslut ge upp o simma in skiten i en hamn för å komma iland en bit från utgångspunkten. Måste skaffa mindre trasor till nästa storm. Jag brukar köra överriggat men någonstans går gränsen. Vilken segelstorlek kör ni i 14m/s?
-
kass vind som vanligt på våren och sen premiär… man får väl ta en SUP till midsommar eller två och hoppas det drar igång innan hummerfisket på höstkanten..
-
Wooow! Fina bilder men de förvärrar min surfabstinens som redan var svår innan….:shocked: Nu MÅSTE man casha upp för vinterdräkt… Någon här som redan börjat köra på västkusten?
-
@Davo 736760 wrote:
Japp, tyvärr. En liten bomförening har skapats för att göda markägaren… En liten smidig vagn funkar fint, då kan du rulla nästan hela vägen ut och rigga vid launchen.
Om man bär in grejerna längs vägen och allmänt sköter sig, finns det ändå risk för utskällning/surgubbar eller är det grönt ljus …nån som vet? :shocked:
-
@Davids 605858 wrote:
Var försiktig med att döma andra människor inom sporten för att vara “arroganta”
och “ovilliga att hjälpa”. Har haft diskussionen många gånger i Australien, framförallt om Woodies offshore beach, om när/hur/var/och vad man bör/skall göra i olika situationer och vad utövaren själv kan/ska göra.. Det är inte alltid så glasklart eller självklart och du kan aldrig räkna med att folk kommer flygandes till din hjälp, i nån situation, utan måste kunna reda ut det själv. Alternativt dumpa gearen och rädda ditt liv.. Finns iaf inga hajar eller annat farligt i svenska vatten..Vad gäller med kitar som “rymt”, som sticker iväg med bara handtaget studsande i vattnet efter sig. Kan en random surfare som aldrig kitat få kontrollen/stoppa den om man får tag i handtaget eller bör man t.o.m undvika det isf, t.ex vid kraftig vind? (Om man drar handtaget mot sig ska väl kraften i kiten öka??)Man vill ju gärna hjälpa till, finns det något tips?
-
cobainwindsurfer
Medlem11 oktober, 2015 vid 19:00 som svar på: Ingen mer parkering i Draget – Gottskär@spinL 735883 wrote:
Hur ser det ut på parkeringsfronten i Draget nuförtiden? Har någon hört något nytt?
Själv fick jag uppvaktning av en uppjagad gubbe i måndags som snackade om polisanmälan. Han hävdade att ev. ambulans skulle få problem med framkomligheten (vid det tillfället var vi tre bilar på plats, alla väl ute i väggrenen). Verkade inte vara typen som ville lyssna…
Tröttsamt att det ska vara så aggressivt…polisanmälan….ja det fattas bara! Förstår ju att man ska följa regler, men det blir bara mer och mer förbud o svårare att hitta plats att parkera vid kusten. Har själv missat sessioner pga detta, det går omöjligt att hitta någonstans överhuvudtaget att stå – så det gäller att kolla detta innan man kör ut till ny spott.
Kan vi ha en spotguide, där laglig parkering också står med..? -
@pelle surf 736258 wrote:
Är nog inte bara i Varberg. Har varit mycket bilinbrott vid surf i Halmstadområdet i somras. Verkar som att dom riktat sig på parkerade surfbilar, antagligen för att många gömmer nyckel på däcket, däremot verkar dom inte tagit surfprylar, endast plånböcker, mobiler, pass o liknande. Finns olika låsbara nyckelboxar som man låser fast i tex bilen att köpa
Har funderat på nyckelbox/surflogic, men inte velat skylta med nyckeln, så det känns bättre att ta med den ut istället fastsatt i flytvästen. Försöker ta med absolut minimum med värdesaker pga detta. Men husnyckeln måste ju med om man inte har tjejen hemma. Telefonen går i acqapack, men hur gör man med resten och med utrustningen/bagen man lämnar på stranden? Finns det boxar på vindsurfingklubbarna?
-
@Robin 735949 wrote:
Prova att silvertejpa fast ett frigolitblock och se hur det funkar
Ja, eller limma… Var faktiskt ute idag, men det funkade rätt bra, är noga att ha framfoten nära mastfoten när jag drog rigg, så jag behåller den som den är. Enda problemet är att denna slalombräda alltid vill upp i vindögat direkt trots att mastfoten sitter längst fram. Så var det inte på freeriden annat än då man var nybörjare. Jag försöker hålla fram seglet, men det är svårt då armarna är korta och ingen fot kan vara framför mastfoten. Någon som kör slalom som har något tips? Måste man kanske börja med nosen lite längre ned i vind på dessa brädor?
-
@andersbq 735913 wrote:
Har för mig att det finns någon slags “flytväst” som man kan sätta på nosen för att nybörjare ska kunna dra rigg.
I övrigt så håller jag med Macke. Men kan förstå att det kan vara klurigt att dra upp ett 9,5 på en bräda med samma liter som du väger. Enklare att vänta några minuter på nästa vindby och vattenstarta tycker jag.
Ni har rätt. Grejen är den att jag sålt freeriden och inte fått tag på någon ny, så nu kör jag slalombrädan jämt. Det funkar när det blåser, men sist när det blev kass vind behövde jag dra rigg. Stod man då inte med hela kroppstyngden på foten bakom masten, då dök 112litaren rätt snabbt, vilket var rätt jobbigt. Antar med svaren att man kanske ska låta bli att göra brädan tyngre, istället gå ut i rätt förhållanden (=mer vind). Verkar vara ett enormt sug på begagnade freeridebrädor just nu..
-
Det är inga stora mängder det handlar om, bara allra längst fram så flytförmågan blir lite bättre vid riggdragning, frågan är hur man gör det bäst. Är det ens frigolit man ska använda?
-
@xhib 723105 wrote:
Vad blev det för namn till slut?
Jag sitter i samma sits nu och letar inspiration till namn.Ok, här är några ytterligare
Groundswell engineering
Hi-tack engineering
Sheet In Engineering
Beach Start Engineering -
@pelle surf 733778 wrote:
Vad är high hook väst ?
till skillnad från impact västen är den särskilt framtagen för att funka ihop med hängsele. Ska fungera till både sittsele och midjesele
-
Började köra med hjälm o high hook väst för ca 1 år sen vid de tillfällen då det brallar i. Fungerar bra, känns som en säkerhetsåtgärd man vill ha, framför allt då man seglar själv.