

consigliere
Forumsvar skapade
-
Fina svar och tips.
Jag tror att jag försöker undvika att flippa för sent för jag tycker det är svårt att flippa när jag har för mkt tryck clew first… Även om det säkert också är något man borde öva på. Försökte komma på vad som är mitt problem så tänker jag på två saker. 1 är att jag nog gör gippen för snäv. Antar att jag väntar tills jag är för nära land samt gärna försöka undvika att tappa all höjd när det ändå förmodligen går åt helvete. Dumt. 2. är att på något sätt hamnar för högt i vind på nya bogen. Jag tror att det hänger ihop med flippen men jag vet inte?På den fina videon ovan ser det nästan ut som du har fötterna parallellt rakt fram en tid när bakfoten åker ut… Oj, så långt fram sätter jag nog inte fram foten, kanske får jag då för mkt vikt i aktern.
När det gäller stora segel så känns det skönt att höra att det är fler som upplever samma sak. Jag tycker dessutom att det ofta då blir svårt att få bak bakhanden på bommen på nya sidan och därmed svårt att skota in.
-
Väcker min gamla tråd till liv för att ge ett stort ”tack” till er som guidade mig fram till min 84L JP FSW PRO. Jag passar på att göra en liten summering för den som pallar att läsa. Vem vet… det kanske finns fler som sitter i samma läge som jag gjorde.
Har surfat som en tok de senaste dagarna och det här är något nytt! Provade den redan på Haga på Krilleballonghelgen men då trodde jag att jag gjort mitt livs största felköp för allt kändes fel och svårt. Brädan sjönk ömsom i nos och tail och stroppar var bara att glömma. Var livrädd för att hamna på för djupt vatten då jag inte ens lyckades få vattenstarterna att funka. ”jahapp när ska jag våga använda den här nästa gång?”
I förrgår blåste det 14,5-19,8 i min lilla vik och då nötte jag 4.2 fram och åter. En hel del bad men en och annan jipp satt. (inte vackra men ändå) Vattenstarter var en lek i den vinden. Idag blåste det 8-11 och 5.6 fungerade grymt. Provade även lite andra fenor och även ”thrustersarna”. Kul med så mkt respons i svängar men det verkade gå trögare att få upp den i planing med dem på? Lyckades faktiskt dra rigg även om det måste sett helt sjukt ut från sidan för brädan var under vatten.
Jag har förstått varför det är roligt med en liten bräda. Att gå från min första 135>114 var roligt men från 114>84 var magiskt! Nackdelen är väl att man nu kanske bangar surf de dagar det blåser mindre än 8.5
-
Har använt tejp ibland men då mest för att minimera sand så jag inte får isär masten. Ska bli bättre på att använda oftare.
-
En stor skillnad på böjkurva och lufflängd beror på om masten är ihoptryckt ordentligt eller om man lyckats missa att trycka ihop den 12cm.
Jeeezes! Jag måste sluta göra spåniga inlägg på den här sidan. Jag får väl vara lycklig åt att jag inte lyckades ha av skiten. 🙂
-
Mmm jag räknade +3cm då jag satte den i 3cm hålet… Men det ser ändå inte klokt ut. Jag spände ut variotoppen till max. (Där öglan sätter stopp dvs runt 22cm längre än ursprungsposition). Trots det så är kan jag fortfarande dra 7cm eller så… Och då är det absurt mkt fladder hela vägen ner till bommen och långt in mot masten.
Riggade den på en Fiberspar 65% RDM… De ska ju vara CC ev. unset HT och det kanske är det som gör att det inte funkar. Simmer vill väl hellre ha CC gränsfall till FT? Och då med en för lång mast än vad som rekommenderas och dessutom variotop i maximalt läge gör att det inte funkar alls?
Bild på detta:
https://www.dropbox.com/s/6eazc9bnusqahpz/Vario4.jpeg?dl=0Alltså… Om det hade varit en 370mast, så skulle det krävas 18cm förlängning. Nu med 400mast, -22cm vario = 378cm, +3cm (minsta möjliga förlängning) = 381cm… Då borde jag väl, om jag räknar rätt, kunna dra det här seglet 7cm till? Och då ser det ju redan nu inte klokt ut?
Räknar jag rätt här?
-
@vindsökaren 732502 wrote:
Hade bra surf i två timmar vid Tyresö klubben mellan 16:30-18:30 synd att vi inte kunde köra ihop vilken tid var du vid Trinntorp? Topp drygt 26knop och vinterns isseglande gav resultat även på vattnet.
Ah, du var där! Min medseglare Christian var där och rekade vid 13 och då var det ingen vind alls och inte en kotte där. Vi lämnade TT 16.30 tror jag. (Har ni bytt plats nu förresten när bygget är klart och så? Hade för mig att klubben skulle få en ny spot längre ut?) Angående vind vid Trinntorp. Nja det är ju lite vindhål men precis utanför ångbåtsbryggan brallade det på rätt bra.
edit:
Helt OT kan jag säga att vi försökte hitta din fina lagning i min bräda idag… Vi hittade den inte!!! Helt sjukt. Så om någon läser denna tråd och vill ha en fint lagad bräda så vet ni vart ni ska gå. 🙂 -
Det blev ett ”premiärdopp” på Trinntorp. Längre in vid TWC var det inte så mkt vind alls men vid Trinntorp var det allt mellan 6-11.5. Ganska byigt och, för mig lite bökig sjö så här första gången på säsongen. Riggade 6.5 på 114L. Ingenting kändes särskilt bra: Bommen satte jag nog för lågt, masten för långt bak, hängseletamparna var olika på bägge sidor av bommen och midjeselen satt uppe vid öronen. 🙂
Jag tror att jag spände mig väldigt mkt då jag ogärna ville bada i onödan. Fick för mig att jag tog bra med höjd och planade iväg tvärs över fjärden, på vägen tillbaka fick jag kriga hårt för att komma tillbaka till stranden. Trillade i och hade tokstasade underarmar och fick ligga och vila i 5 minuter innan jag orkade göra ett försök till. Det var inte vackert men jag tog mig in. Fick en fin planande repa sista biten och tänkte avsluta med en fin jipp. Svänger runt 90 grader brädan wobblar som en tok, ramlar i och drar masten i huvudet. // Nu får det bli revansch på Haga
Papphammar – over and out.
-
Någon som har någon helgjuten idé för imorgon mellan 13-19? Är dålig på Nordliga spots. Kickass säger Trinntorp… Hur funkar den om det vrider mer mot väst?
-
Vad skönt det känns att komma hem och se att alla skriver Atan 3mm. Det var just de skorna det blev. Är lite orolig att de kanske är för stora men storleken under spände mot tårna så valet var mellan det och lite ledig passform. Var det rätt val?
Handskar blev Atan Scorpion. Kändes inte som om de kanske värmer supermycket men allt annat jag provade kändes jobbigt och stort. Är det för kallt för dem så får jag nog skita i att surfa.
Stod i valet och kvalet mellan Mystic Majestic och Crossfire. Det blev Majestic i lite av en slantsingling. Kände mig något rörligare i Crossfire men den Majestic kändes bättre sydd och något varmare… Oklart om det var varmare jag ville ha… för inomhus i provhytten var det extremt varmt. Frontzip var inget för mig. Fick klaustrofobiska känslor när jag skulle i och ur. Dessutom är jag ofta ensam och surfar och då är det en omöjlighet kändes det som.
Hur som helst så tror jag att dessa grejer spöar skiten ur mina gamla NPskor och dräkt från 2006 som blivit så hård att man knappt kommer i den längre. Varför alla skor verkar ha den där kardborreremmen över vristen förstår jag inte… Är det någon som tycker det är en bra idé annat än till att samla sand och sjögräs med?
Tack för alla tipsen… Som alltid.
-
Koolers. Jag är ju lite frusen av mig för jag är en lättviktare. Har du några direkta tips från butiken på rak arm? Det är ju rätt jobbigt att testa igenom hela sortimentet. 🙂
Och hur var det med skor och hanskar? (Har haft ett par vidriga Npryde skor som känns för stora och med kardborrband som inte gör någon nytta annat än till att samla sjögräs då de lossnar och är för långa)
-
Lånar tråden för jag måste pensionera min nuvarande dräkt.
Är aldrig ute vintertid men tänker mig premiär typ i helgen eller HagaP till Krilleballonghelgen. Därefter sträcker sig min säsong till kanske oktober senast. På sommar’n har jag shorty.
Hur varm dräkt ska man titta på då och hur grova vantar o skor?
-
Grymma svar jag har fått alla! Tack Bicless för svar om dubbelbagarna. Det känns som att det lutar mot en sån där unifiber och att man därtill får se vad som behövs efter det inköpet. Eventuellt kan jag ju ha kvar min dakinebag och skaffa såna däringa fina hjul som länkades. 🙂
-
@sea_surf 732130 wrote:
http://www.surfspot.se/eckla-bradvagn-surfrolly-utan-stol.html
Brädvagn från Surfspot. Lägg bägge brädor på, segel, master och bommar över, spänn fast med spännband och rulla iväg med det hela. Köp eventuellt två st om du kan få hjälp med rullandet och spänn fast en bräda/vagn.
Ah det där kanske kan vara en supersmart investering. Som en pirra som inte tar plats. Fantastiskt!
-
Nä alltså vi är tvungna att packa av bilen, lasta på färjan, av färjan, gå en km, hämta flakmoppe och köra skytteltrafik. Men det blir en hel del släpande av grejer en bit… Därav hjulkrav. 🙂
Takbox är säkert en bra grej men spanar mest på produkter liknande dessa två:
http://www.surfspot.se/unifiber-dubbel-boardbag-med-hjul-255×80.html
http://www.surfspot.se/jet-bag-med-hjul-for-master-och-segel.htmlJag har bara inte lyckats hitta en bra kombination av väskor där jag får i rätt antal saker. Dessutom är det svårt att gissa sig till hur mkt som faktiskt får plats, det är nämligen inte helt glasklart på varken butik eller tillverkares hemsidor. Jag startade tråden och tänkte att det borde kanske finnas fler som använder liknande setup och har några tips. Exempelvis, vilken är den största riggväska som finns med hjul och var köper man den?
-
Jodå, jag kan ha takbox. Problemet är väl inte att få plats med allt på taket. Det är att jag ska få med mig 2 barn, 1 gravid fru, cyklar, väskor och surfprylar från bilen till en färja, och från färjan 1km grusväg. Typ. Därför hade det ju varit praktiskt med grejer med hjul. Nu har jag två boardbags och en stor Dakinetrunk som väger apa men rymmer nästan allt. Men blir för tungt.