Forumsvar skapade

Sida 114 av 114
  • cortex

Medlem
    12 juli, 2003 vid 14:38 som svar på: schakel var i göteborg

Och en bild ännu lite närmare…

• cortex

Medlem
    12 juli, 2003 vid 14:36 som svar på: schakel var i göteborg

Ok, här kommer några bilder på hur jag moddat min Wichard. De övriga prylarna är ett tillfilat vajer-lås och ett mini-skruv-schakel ihopsatt på lämpligt sätt. Funkar kalasbra ihop med Naish-leashen iaf.

• cortex

Medlem
    12 juli, 2003 vid 12:56 som svar på: schakel var i göteborg

Du ska naturligtvis inte använda den lilla snörstumpen som följer med Wichard-schaklet från fabrik, det är alldeles för klent. Man får ju modda lite själv också. smile.gif
    Jag kör med en ganska grov tamp-stump som är dragen direkt genom den övre delen av release-öglan (dvs över själva lås-mekanismen i underkanten av shaklet). Eftersom denna öppning är lite avsmalnande ut mot kanterna på Wicharden så går det att dra i release-tampen i alla håll utom rakt uppåt mot kiten för att det ska släppa. Dessutom har jag satt en stor grön plast-”plupp” i andra änden på tampen så att man kan komma åt den enkelt. På tampen har jag också satt kardborreband som man fixerar release-tamp och plupp mot chickenloopen med. På så vis vet man alltid var releasen är och hittar den snabbt.
    En annan sak jag också har gjort är att jag bytt ut chickenloopen mot en stålögla som är precis lagom stor så att man inte kan få igenom plastpluppen av misstag.

Andra moddar som jag gjort på schaklet är att jag satt dit en extra ögla på överdelen som jag kopplar leashen till, på detta vis så är det bara att snurra upp schaklet när man gjort rotationer och vill trassla ut leashen ur chikenloopen.

Jag kan lägga upp en bild om någon är intresserad. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    12 juli, 2003 vid 07:57 som svar på: schakel var i göteborg

KajTech kommer också att ha Wichard-schakel i sitt sortiment från och med tisdag (det är då leveransen kommer). Bara så ni vet. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    12 juli, 2003 vid 07:53 som svar på: Titan 15.5 testad

Snygg sida (och väääldigt diskret med den lilla ”psycho”-bubblan på första sidan smile.gif)!

Med tillökningen så har det inte hänt något nytt… Däremot borde ungen ploppa ut när som helst. Så man kan ju säga att vi är grymt otåliga och nyfikna nu. smile.gif

• cortex

Medlem
    11 juli, 2003 vid 21:10 som svar på: schakel var i göteborg

Nope, köp inte denna. Det finns inte en chans att du kan få den att släppa under hög last (dvs just då du behöver den).
    Sök på ”schakel” i forumet, allt detta har diskuterats tidigare.
    Om du inte tror mig ang. Claes Olsson-schaklet så häng dig i det med hela din vikt och be någon annan klänga på dig också (dvs så du har minst 150 kg belastning på den). Kolla sedan om du lyckas få den att lösa ut utan att dra halvt ihjäl dig.

/Kaj

• cortex

Medlem
    10 juli, 2003 vid 14:04 som svar på: Att testa kite igen

KajTech finns också i Uppsala/Stockholm, säljer Naish, Liquid Force och Flysurfer. Ta en titt på http://www.kajtech.nu för mer information eller droppa mig ett mail på [email=”kaj@kajtech.nu.”]kaj@kajtech.nu.[/email]

/Kaj

• cortex

Medlem
    9 juli, 2003 vid 07:31 som svar på: finns det någon bra kitefilm?

Zero 3 från Naish är helt ok. Space’igt foto och framförallt wave-delen är bra. Lite fräcka kiteloops och annat gör filmen klart sevärd även förutom Wave-delen. Naturligtvis kör de bara på Naish-prylar (eftersom det är Naish som gjort filmen) men det är faktiskt ingen produkthype med i filmen alls.
    Den är kanske inte lika cool som Spacemonkeys men den är å andra sidan billigare. Så om man vill ha en lite schysst kite-DVD-samling så passar den klockrent in där.
    Kolla på http://www.kajtech.nu under ”Other” om du vill beställa Zero 3.

/Kaj

• cortex

Medlem
    8 juli, 2003 vid 07:54 som svar på: Titan 15.5 testad

Ett billigt alternativ är att skaffa en gammal Warrior 16.5 och utrusta den med WAC-system. Då har du en bra lättvindsdrake, inte lika bra som en Titan 18,5 dock… men billigare.
    Både Titan 18.5 och 21.5 är rejält dyra tyvärr. Lite synd att det ska behöva vara så men tydligen är det dyrt att sy upp de stora Titanerna eftersom det är en sjuhelsikes massa sömmar (bara Jetflapsen måste vara ett helsike att sy).

/Kaj

• cortex

Medlem
    7 juli, 2003 vid 13:54 som svar på: Titan 15.5 testad

Uuum, jag vet inte riktigt vad du menade med ditt inlägg… men iaf.
    Den Titan 15.5 jag körde hade jag fått med en 65 cm bom till, det ska vara en 58 cm bom till den egentligen. Dvs likadan bom som till Titan/Psycho 12.5. Det jag skrev var att jag är helt säker på att det räcker med en 58 cm bom till Titan 15.5.
    Eller menade du något annat?

/Kaj

• cortex

Medlem
    3 juli, 2003 vid 07:49 som svar på: Titan 15.5 testad

Kul att du gillade min test. smile.gif

Angånde Psycho vs. Titan så är det en bra fråga. De större Titanerna (dvs 15.5 och uppåt) påminner lite om Psycho i känslan. Har svårt att sätta fingret på vad det är som känns så bekant dock. smile.gif
    Den Psycho-storlek jag kört mest är 12.5 och jämfört med Titan 15.5 så:

* Titan 15.5 är mycket mer lättstyrd och kräver mindre kraft för att jobba med power/depower. Psycho är en mer ”fysisk” kite.
    * Psycho 12.5 har större depower-range så du kan köra den i ett större register. I det övre vindområdet är Psycho’n fortfarande den kite jag helst kör.
    * Titan 15.5 har (naturligtvis) betydligt bättre lättvindsegenskaper än Psycho 12.5. Inte bara beroende på storleken utan också hur vingen är utformad. Psycho är inte och har aldrig varit menad som någon lättvindskite.
    * Titanerna har en otroligt bra förmåga att kunna startas i alla möjliga märkliga vinklar utan att gnälla, dessutom är de väldigt stabila i luften.
    * Psycho’n hoppar högre och tar mer höjd. Därmed inte sagt att Titan tar dåligt med höjd eller hoppar dåligt. De hänger med vilken medium AR LEI som helst. Psycho’n går lite mer på steroider s.a.s. 🙂

En riktigt kul quvier skulle vara:
    Psycho eller Titan 6.5.
    Psycho 12.5
    Titan 18.5 (har ej kört 18.5 ännu men den ska vara väldigt lik 15.5 = grym).

Annars kan man göra en ”mini-quiver” som skulle funka bra:
    Psycho eller Titan 9.5
    Titan 15.5

Borde vara det optimala rese-quivret. Om man sedan vill ha extremt mycket low-end så kan man ju alltid lägga till en Titan 21.5 till samlingen. Då har man en uppsättning kites som fixar 2 m/s till 14-16 m/s (9.5 med kortade linor).

Vad det gäller vilken stor Titan man ska välja (15.5, 18.5 eller 21.5) så tror jag det beror mest på vad man har tidigare. En bra regel är nog att hoppa över en storlek mellan sina drakar. Man ska ju tänka lite på att även om 18.5 och även 21.5 säkert svänger snabbt och är lättstyrda osv så är det *mycket* tyg att hålla på att packa upp och ner, så på det viset är ju 15.5 mest praktisk.

• cortex

Medlem
    27 juni, 2003 vid 07:36 som svar på: Hur många är vi i år då?

Kör i Uppsala och Stockholm fast försöker komma iväg på så många resor ner till Skåne/Öland/Gotland som möjligt. 🙂
    Den här sommaren blir det nog mest lättvindskörning i Uppsala eftersom jag ska bli farsa väldigt snart. 😎

Vi är 4-5 stycken som brukar köra regelbundet i Uppsala (Morga Hage).

/Kaj(t)

• cortex

Medlem
    16 juni, 2003 vid 17:14 som svar på: Strumpor till Naish

Stämmer bra det… 🙂

• cortex

Medlem
    6 juni, 2003 vid 19:29 som svar på: Oneliner

Jupp, och dessutom är det från Percy Tårar om jag inte minns fel. Så det var inte ens påkommet på egen hand (lika bra det). Jo just det, kaminmannen är ju också därifrån.
    Blir det brödbakarmannen härnäst? 🙂

• cortex

Medlem
    4 juni, 2003 vid 10:01 som svar på: Lattor eller ej??

Hmm, du menar om man ska köpa en foil (dvs kiten ”blåser upp sig själv” med hjälp av vind/fartvind) eller en inflatable där du pumpar upp framkant och struts med hjälp av en pump?
    Fördelen med en foil vid lättvind är att den har betydligt lägre massa än en motsvarande inflato = den kan användas vid lägre vindstyrkor.

Flysurfer släpper snart sin Titan 15.5 som är tänkt att vara den ultimata lättvindskiten. Den är klar för leverans om ca två veckor. Enligt information ska du kunna ta höjd utan problem redan vid 2.5 m/s med en 150 cm twintip.
    Jag har redan beställt en till mig själv eftersom jag har en märklig känsla av att det inte kommer att blåsa mycket den här sommaren heller (bor i Uppsala). 😉

Kolla på http://www.flysurfer.de för mer info om lättvindsmonstret (klicka på english om du inte läser tyska).

Du kan sedan titta på http://www.kajtech.nu för priser och liknande.

Det finns även en del lättvinds-alternativ inom inflato-världen. Exempel på dessa är Naish Aero II 18 eller 20 samt North Rhino 2 18 eller 20.
    Takoon har sin nya Mammoth (LR hur faen det stavas). Dock är det Titanen som gäller om du vill kunna köra i riktigt lätta vindar. Dessutom har du iaf en sportslig chans att återstarta Titanen vid en vattenkrasch i riktigt lätt vind. Det är nog tämligen hopplöst med en inflato.

/Kaj

Sida 114 av 114
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums cortex

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.