d97jro
Forumsvar skapade
-
The Board Lady (https://boardlady.com/) anser att nosskydd är av ondo för att de döljer sprickor. Men med ett avtagbart (finns det?) elimineras ju döljandet. Jag har gått på The Board Ladys linje och har inga sådana skydd. När det behövs lagas så är det Board-ding (https://www.facebook.com/boarddings) som anlitas. (Knut med familj och hund är i princip alltid i Habo Ljung när det blåser, för övrigt.)
Använder man grejerna (och det ska man ju!!) så blir det slitage och skador. Surt är det, men enda sättet att hålla grejerna i mint condition är att inte köra med dem!
-
Om du kikar på en satellitbild så framgår lite var det är “djupast”, vilket då innebär typ till midjan så länge man inte är utanför reven. 🙂
Jag har ringat in två områden där det ibland är för grunt för mig att komma över (med 22 cm sjögräsfena!) och som jag då försöker köra runt. Man brukar ju se det eftersom det skvalpar avslöjande där det är riktigt grunt.
Är det vind från SV ligger man och kör längs med kusten, och det är riktigt glassigt och fint. Då håller man sig i “rännan” liksom. Är det vind från NV blir det snett utåt och om man då utgår från grusparkeringen får man segla mellan reven som jag har markerat (alt. ta höjd ett slag så man kommer en bit längre norrut och kan ligga där och köra).
Ofta är det ju bara att fråga de som redan är på plats (om man inte är först, men det är man sällan annat än på vintern) om det är mycket eller lite vatten, så får man en rapport om dagsläget.
-
Kul att du har nytta av infon!
Hängselen sitter väl där den sitter? Eller tänker du på hur du placerar hängseletamparna? De ska sitta så att mitten av dem är i seglets tryckpunkt så att man (i teorin……) kan släppa händerna och så är allt i perfekt balans ändå. Sen är det ju så att du lutar kroppen längre mot brädans för när du tar höjd (upwind) och tvärtom, bakåt mot aktern när du går på slör (downwind). Placeringen av hängseletamparna ska anpassas för när man står i fotstropparna, för när man bara står i början och är ikrokad så är tryckpunkter och sådant lite annorlunda. Men märker man när man kör på ikrokad och i stropparna att det blir väldigt mycket kraft som främre armen får ta, då ska man flytta fram hängseletamparna lite, och tvärtom om det är bakre armen som får kämpa.
För några decennier sedan hade man väldigt brett mellan hängseletamparnas båda infästningspunkter, men så är det inte i dag. Mellanmjölksalternativet brukar vara c:a en knytnäve emellan. Vissa kör med dem helt ihop. (Jag kör med knytnävsavstånd.) Det finns hur mycket som helst att hitta om detta på Google/YouTube/forum/etc.
Betr. Facebook är nog dessvärre “där det händer” när det gäller inte minst köp & sälj för vindsurfing. :-/
Här är gruppen för Habo Ljung:
https://www.facebook.com/groups/198909066906542Samt: underskatta inte (de vindsurfande) pensionärerna i Habo Ljung! 🙂 Det är mina vänner och därtill rutinerade och mycket duktiga vindsurfare. Och många av dem kör alla årstider. Trevligt folk!
-
Inget fel med att vara ny! Kul att folk kommer igång med sporten! Vindsurfare är, men oerhört få undantag, trevliga och hjälpsamma och det kvittar om man är gammal, ung, man, kvinna, annat; man är alltid välkommen. Ingen har något att förlora på att någon annan får en bra surfdag, liksom. Och frågar man inte lär man sig inte, så det är bara att dyka in i sådana här forum, på YouTube, med Google, etc. etc. Det finns bra grupper på Facebook också (är du med i den för vindsurfare i Habo Ljung?).
Jag, med mina 75 kg och min 106-liters freeridebräda, kör 6.6 när det blåser kanske 9 m/s (och då är det inte byvind, precis som du skriver, utan grundvind eller vad det kallas). 8 m/s kan gå. Sen när det blir 10 m/s någonting så riggar jag ner till min 5.8 och sen när det blir 11–12 m/s kanske så riggar jag ner till min 5.0. Blåser det mer än typ 14 m/s så är jag inte ute på vattnet. Det tycks kanske som ett snävt register men i Skåne får man ordentligt med vindsurfingdagar på ett år med “mitt” upplägg.
Men allt beror ju också på hur stor man är. Väger man 100 kg behöver man större grejer i motsvarande vindar, väger man 50 kg behöver man mindre grejer.
Din bräda är ju stor och därmed förlåtande och planar enkelt och ger stabilitet. Det är bra när man ska komma igång. Samtidigt är den, som jag bedömer det, tillräckligt “liten” för att den ska vara rolig att köra på och ingen sådan där gigantisk flytbrygga som aldrig blir kul (min subjektiva åsikt). Med större bräda kan du ju i viss mån köra mindre segel än du måste på en mindre bräda och allt sammantaget (inkl. fenan!) blir ju ett system som ska lira bra ihop.
Att köra när det inte blåser, eller blåser för lite, tycker jag är jättesvårt. Då måste man balansera upp allting själv och det är ett misstag jag gjorde när jag började vindsurfa för en massa år sedan, att gå ut i för lite vind. Samtidigt är träning i lättvind mycket bra för tekniken, för då tvingas man öva på all balans och alla tyngdpunkter, etc.
Att köra när det blåser alldeles för mycket för den utrustning man har tycker jag också är svårt. Det blir mycket tungt och ingenting går åt det håll man vill. Trött blir man, fort, och sen var den dagen slut.
Idealt är att man har tillräckligt med vind för att brädan ska komma upp i planing så att man sen kan kliva i fotstropparna och känna in hur man kan flytta tyngdpunkten för att få brädan att gå åt de håll man vill att den ska. Att komma igång med hängsele, även om det känns lite läskigt i början, är guld värt för att orka hålla igång när det blåser. Jag kör inte många meter utan hängselen ikrokad, så kan jag ju säga.
En fördel om man är klen är att man måste kompensera all bristande styrka med att jobba upp sin teknik. Det har man igen sen. En fördel om man är stark är att man har orken att kompensera för all bristande teknik och jobba upp den efterhand (eller skippa den biten och bara köra 😉 ).
Men för att göra något estimat för dina segel. 6.5 kanske när det blåser 8–9 m/s? Skulle det då visa sig att du inte har något drag alls och att seglet var alldeles för litet så kan du tänka några svordomar åt mitt håll och rigga om till 7.7 och få ös med det i stället. 🙂 Och för 7.7, ja, det borde du väl kunna köra med i 6–7 m/s, skulle jag gissa. Åtminstone som utgångspunkt tills du själv känt in och vet vad som funkar för dig. (Jag kör oftast aningen mindre segel och mindre fena än andra i min storlek, har jag märkt, men det är det som känns bra för mig.)
-
(Ja, sen har vi ju slalomgubbarna som alltid kör 2 m² större segel än alla andra och tycker att 7.8 är ett lagom val när det blåser 14 m/s, men det är ju också lite skillnad på renodlade racesegel och freeride så i vanlig ordning gäller ju “det beror på”… 😉 Själv är jag freeride-nisse och kör inget extremt åt något håll.)
-
Jag vet faktiskt ingen som kör med 9+-segel i Habo Ljung, men å andra sidan kan det vara för att jag inte själv är ute när det blåser så lite att man behöver så stora segel (jag tycker inte att det är kul med så stora grejer, och inte heller när det blåser alldeles för mycket så man måste ha minisegel). Många har ju typ 8.3–8.6 eller så som största och de som väger lite mer har dem när det blåser kanske 7–8 m/s.
Jag tänkte att du skrev att du har 6.5 för närvarande och då tänker jag att delta 26 kanske är mer lämplig, det var där mina funderingar låg. Alltså köpa för det man har och inte för framtiden. Ska du sedan skaffa mindre segel som du antydde initialt i tråden så är det ju också något som gör att det är åt det mindre hållet man vill. (Kanske är det din nuvarande lilla weed-fena som blir bra om du kör mindre segel, eller så är den alldeles för liten för den brädan oavsett hur litet segel man väljer.)
-
Jag tror att det nog hade funkat jättebra. Lite förvånad är jag (som dock kan betydligt mindre om fenor än folket på Maui Ultra Fins) att de rekommenderar en 28 cm; enligt deras sajt har den en area på hela 584 cm²! Den 32 cm MUF Weed jag förstod att du hade ligger ju på 395 cm² (och är förvisso för liten) men med utgångspunkt från deras tabeller och sådant hade jag gissar på i alla fall 26 cm på deltan. Men min gissning är också att de vet mer om sina produkter än jag. 🙂
-
Jag har själv aldrig kört deltafena. Jag vet att en del av speed-folket som kör i Vikhög använder deltafenor eftersom deltafenor ska vara snabba och det är mycket grunt där de kör speed i Vikhög. Någonstans stod det att deltafena är opraktiskt i choppiga förhållanden (som vi ju ofta har i Habo Ljung) men har alltså ingen egen erfarenhet.
Maui Ultra Fins Delta-XT-50 ser ju mäktig ut, alltså! Jag betvivlar inte att det torde vara en alldeles utmärkt fena. De skriver ju att den provats ut i Danmark och Australien, och Danmark har ju vatten som är rätt lika våra, tänker jag.
-
Tuttle med adapter (för att fylla ut uppåt) passar i deep tuttle.
Bra att du har jämfört de båda fenorna! Hur upplever du 46:an, förutom då att den är djupgående? Känns den lagom? I så fall kanske det är en sjögräsfena runt 38–40 som du ska ha? Eller känns raka 46:an jättestor så att det kanske är något i still med sjögräs 36 du vill sikta på?
På mindre brädor hittar du ju tuttle på slalombrädor, men på freeride verkar det oftast vara powerbox. Och köper du mindre bräda kommer du sannolikt vilja ha mindre fena för att det ska bli rätt proportioner så jag tror att du inte behöver köpa så mycket “för framtiden” utan sikta på att få det som är optimalt för det du har nu. (Själv optimerar jag genom att endast ha 1 bräda och 3 segel, det blir mindre att fundera på då… 😉 )
-
-
Så hur beter sig din nuvarande sjögräsfena? Verkar den vara för stor eller verkar den vara för liten?
-
Man vill ju att brädan ska ligga platt på vattnet och inte kantra åt vare sig lä eller lovart. Om det känns som att brädan hela tiden kantrar åt lä och man måste pressa jättemycket med bakre foten för att motverka detta så är fenan för stor. Om det tvärtom känns som att brädan kantrar mot lovart och att man knappt kan ha något tryck alls på bakre foten, ja då är fenan för liten. Jag har själv i många år kört med för stor fena och pressat och pressat med bakre foten för att kompensera (och med tail walks och sådant vid hög fart och mycket vind) men har nu hittat storlek så att jag kan stå tämligen neutralt och få ett mycket bättre totalt trim i hela utrustningen.
-
Man planar lättare och snabbare och tar lättare höjd med större fena. Men stor fena blir snabbt tungt och jobbigt om den är för stor. Det är som med allt annat, lagom är bäst. Vill man göra det enkelt för sig så litar man på tyska Surf Magazin som har Maui Ultra Fins standard-sjögräsfena “Weed” som sin favorit. Den vore nog kanon till din bräda också. Det kanske finns bättre sjögräsfenor, men det finns oändligt många betydligt sämre. 🙂
Då kan du på deras sajt fylla i ett formulär som de har där (eller hade i alla fall häromåret) där man skriver vilken utrustning man har och hur stor man själv är, och så återkommer de med personliga tips. Jag fick JÄTTEBRA hjälp av dem då häromåret och är oerhört nöjd såväl med hjälpen som med fenan. Det är därför jag tjatar om dem; de gör ju erkänt utmärkta fenor och har därtill prima kundservice. Det är en bra utgångspunkt för att få så bra fena som möjligt för dig.
-
…och bredden på brädan snarare än volymen är det som påverkar hur stor fena man behöver. Man kan tänka på bredden på brädan som en hävstång relativt fenan. Det finns många beskrivningar av detta med bilder och diagram att finna ute på webben.
-
Tack, det var snällt!
Ja gräsfena är väll samma som weed-fena? Frågade några pensionärer vid Habo ljung de ville att jag skulle köpa en ännu kortare weedfena. Men jag tror inte de riktigt förstod att min bräda är 133 liter. Original fenan är ju 46 cm.
Gräsfena och weed-fena är samma sak. Den har en brantare lutning som gör att sjögräs inte fastnar. Så om du tar en 46 cm lång fena och vinklar den bakåt så kommer den ju fortfarande att vara 46 cm lång, men däremot kommer den ju inte att sticka ner lika djupt mot bottnen (eftersom den vinklas bakåt). Och eftersom man mäter fenstorlekarna i hur djupt ner de går (ja, en del tillverkare som t.ex. Maui Ultra Fins anger fenans area också) så kommer en sjögräsfena som motsvarar en 46 cm lång vanlig/rak fena att vara runt 6–8 cm “kortare”. D.v.s. någonstans runt 38–40 cm.
Min bräda har en rak 32 cm freeridefena; dess motsvarighet på sjögräs, lite beroende på val av sjögräsfena förstås, ligger runt 24–26 cm. Det vet jag, för jag tycker att originalfenan är för stor för mina preferenser (även när jag kör med större segel) så för mindre segel kör jag med 22 cm sjögräsfena (men ska skaffa en 24 cm för när jag kör större segel).
Sen finns det vissa som tycker att den fena som skickas med brädan (“originalfena”, ofta tänkt för en 80 kg tung man av medellängd) inte alls funkar; man kanske är en 2 m lång biff på 120 kg och då behöver man större fena, eller så kanske man är en 175 cm lång lättvindsräka på 60 kg och vill ha betydligt mindre. Men det får man ju prova sig fram till.
Om man vill har lite hjälp att prova sig fram så kan man ju antingen låna en fena av någon annan vindsurfare på plats, eller så kan man kontakta fentillverkarna. Själv fick jag jättefin hjälp av ovan nämnda Maui Ultra Fins kring att lista ut vilken fena som skulle vara bra för mig och det blev jättebra.
Däremot är det ju mer ofta än sällan just sjögräset snarare än att det är långgrunt som gör att man vill köra med sjögräsfena i skånska vatten. (Ska du köra där det är riktigt riktigt grunt kanske det är en deltafena du vill ha, och de är otroligt mycket kortare, som i djupgående, på grund av sin långa form.