d97jro
Forum Replies Created
-
Nu vet jag att prislappen blev väl hög när @Rickard_nr1 undersökte Maui Ultra Fins utbud för detta segment, men när jag var på jakt efter sjögräsfena för freeride/-race så pekade mycket på att Maui Ultra Fins var företaget för mig; tyska ingenjörer med bakgrund i flygindustrin, tydligen (?); därtill utmärkt kundservice och bra rykte. Jag kontaktade dem för deras standardsjögräsfena Weed var slutsåld i storleken jag sökte. Efter många turer och bollplankande blev det en X-Weed vilket jag trodde skulle vara alldeles för våg-orienterad men den är kanon. Fort går det och höjd tar man. Ja, och manövrerbarheten är som väntat god. Jag har ju JP:s standardfena (och de sägs ju vara bra) till min JP AllRide, men förutom det faktum att det sällan (aldrig) är läge för annat än sjögräsfena i Skåne så föredrar jag min X-Weed.
Ja, jag är väl medveten om att det är annan sorts fena som söks i tråden, men rätt vad det är så söker någon på fentips och kanske kan ha nytta av detta. Men för egen del hade jag tveklöst vänt mig till Maui Ultra Fins för att köpa andra fenor.
-
Tack för all utmärkt input!
Efter snabb respons från Board-ding kring prisbild för skador, satt i relation till inköp för mig, så har jag nu lämnat brädan dit. 🙂
Jag frågade även om en liten skada som var där när jag köpte den (begagnat) som jag trodde var bara kosmetiskt, men det visade sig att den behövde fixas också. Så det blir nog bra detta. -
Utmärkt info. Normalhändig är jag definitivt, men som du skriver så behöver jag ju köpa allt som behövs. Köper jag ett billigt lagningskit är det 200 spänn, köper jag https://primenta.se/komposit/kit/reparationskit-glasfiber.html är det drygt det dubbla. Man har ju själv inte riktigt tiden att lägga alla gånger. Jag har tagit kontakt med Board-ding som befinner sig geografiskt nära mig, bra tips!
-
Det är stumt och inget flex. Och verkar inte vara någon buckla neråt. Jag har kollat in Boardladys sajt som ju är utmärkt men det känns som att grejerna hon fixar där är oerhört mycket större skador än den jag har. 🙂
Jag sökte på webben efter Primenta el Carbix men var inte helt säker på sökresultaten. Är det http://www.carbix.se som du menar?
En fundering som dyker upp är alternativet att inte laga själv, vilket man kanske också bör överväga. Finns det någon seriös aktör i Skåne? Och hur mycket bör man räkna med att ett sådant jobb kostar?
-
Prognosen visar ju östliga vindar, tidvis sydöst, under veckan, så det verkar vettigt att sikta in sig på sydkusten!
-
I dag har jag bibringats ny kunskap på detta område från en person som håller sådana här nybörjarkurser. De har sett att den teknik man övar i lättvind är essentiell när det börjar bralla på mer, bekräftat av freestyle-kändisar (vars namn jag inte känner igen, men det beror på att jag inte har koll på windsurfingkändisarna längre). Och de har sett att de som skaffar något på ~6 m² och en lagom tjock freeridebräda i sina bästa år inte brukar segla mer än en säsong. Bedömningen var att lättvindstragglandet (med alla svårigheter det innebär) bygger grunden. Jag känner mig upplyst av denna information och har fått ny förståelse.
-
Jag förstår nog forfarande inte riktigt vad du är ute efter här, vilka nybörjarkurser syftas det på?
De nybörjare jag ser ute på vattnet. Och de personer jag träffar (bl.a. på jobbet) som går/har gått dessa kurser. På senare år främst i västra Skåne. Det kanske görs helt annorlunda utomlands, men frågan gäller alltså det beskrivna sättet och inte de kurser som gör på annat sätt.
Eftersom jag själv har varit nybörjare är jag förstås bekant med att det är tyngre att segla utan hängsele än med, men också hur otroligt kämpligt det är att segla förutan vind (utan att fälla tårar ♪♫♬). Med mycket vind hinner man som nybörjare i alla fall få en handfull planande metrar windsurfing innan det går åt skogen, vilket är så mycket mer inspirerande än att stå på en stor flotte i stiltje och balansera. Och man vill ju att så många medmänniskor som möjligt ska få dela den fina känslan av att fara fram snabbt över vattnet där ute! -
De moderna nybörjar brädorna är istället både bredare och kortare, samt har cut-outs i den bakre delen, precis som än större modern freeride bräda har. Centerbordet används då bara i lättvind, vid mera vind så är det bara att fälla upp centerbordet, kliva i stropparna och plana. I det läget är brädan ungefär som en vanlig freeride bräda, fast lite tyngre då de är starkare byggda och har en mjuk EVA foam över hela däcket.
Så moderna nybörjar brädor är väldigt mycket en instegsbräda till brädor utan centerbord, ungefär som man vill ha det?
Ah, ja, faktiskt var det en lirare som var ute och körde på precis det du beskriver i Klagshamn i lördags. Blåste mycket gjorde det (jag själv på 4.7 med 106 l under fötterna, tidvis makalöst överriggad i den byiga vinden) och han bombade fram på nämnda projektil.
Då går det hela ihop mycket mer för mig, rent logiskt. Därmed är frågan alltså varför nybörjarkurserna nyttjar dessa moderna centerbordsfarkoster på samma sätt som man gjorde för 25 år sedan på nybörjarkurserna med 70-talspråmar, och låter noviserna kämpa med alldeles för små segel i alldeles för otillräcklig vind. Bästa sättet att döda ett spirande intresse, eller darwinistiskt tänkande att de som tar sig förbi det och själva sedan kommer på hur man ska göra kommer att hänga kvar i sporten?
-
Din bräda kommer faktiskt att gippa om du skjuter fram riggen i full planing.
Jag har nog inte de fysiska förutsättningarna för det experimentet; därtill är mina armar alldeles för korta givet var jag står på brädan i full planing.
-
Du styr fortfarande med riggen fram och bak. Slag och gipp är samma manöver planande som icke planande bara att det går fortare när man planar.
Humm, jag styr inte medvetet med riggen fram och bak. 🙂
Naturligtvis lutar jag masten åt olika håll för att förflytta vikten för att matcha fotstyrningen, men det är ju inte så att om jag planar med min bräda och drar seglet framåt så gippar den av sig själv utan övriga insatser. -
Och what’s the deal med att dra segel?!
Beach start är ju mycket lättare än att stå och vingla med röva ut och ingen balanserande fart på brädan. Som att lära sig cykla utan trampor och utan att nudda marken.
Ja! Exakt! Dra rig är inte värdigt vare sig för den som gör det eller för den som ser på. Och det tar ju så enormt mycket kraft som man som nybörjare behöver till annat.
-
Det där med att plana och inte ger en annan fundering, och det är min åsikt att ingen gång är det så SVÅRT att windsurfa som när det blåser för lite – ändå ser man nybörjare ute med alldeles för små segel i alldeles för lite vind och jag tycker synd om dem för det hade varit så otroligt mycket lättare för dem om de hade haft lite mer drag. (Och då hade planandet löst sig ganska kvickt.)
Men på centerbordsbrädan skulle man styra genom att luta riggen fram eller bak. Fotstyrningen på funboard var sedan något helt nytt. Nu är jag (faktiskt) rätt bra på att kryssa med funboard, men jag betvivlar starkt att det är tack vare mina erfarenheter från pråmen.
-
den här borde passa perfekt till det du beskriver = http://www.surfzone.se/advert/jp-freestylewave-101-fws/
med din vikt kan du iofs ha en 92 liters men du planar ju snabbare med denna bredd
Åhå, den verkar synnerligen trevlig! Jo, frågan är om inte 92 l lockar mer ändå. (Samtidigt får man ju ha lite öppet sinne om man vill handla begagnat.)
annars kan jag starkt rekommendera JP Allride 96 el 106 2012-2016 de är “chop-ätare” av klass i full speed
och inte så j-la korta som många av dagens brädor…….körde Tabou 3s 96lit 2017 och även den funkade kanon i hård vind+chop
men va ju 224 kort så det tog ett tag innan man vande sig och det är ju iofs en fråga om teknik,
men jag föredrar äldre längre brädor 245-265 och är ju en hopplös gammal passiv planande speed-chop-hop junkie
vill inte heller stå å pumpa igång utan skota hem å pang i planing…
[…]Vad bra! Den körstil du beskriver kan jag fullständigt identifiera mig med, förutom då att jag har typ 20 pannor mindre att sänka brädan med. Då har vi följande uppställning hittills, där Taboun kommer från Aspen och Raggarn, och samtliga har provkörts med tumme upp av Raggarn:
- Tabou 3S (Classic/Modern)
- JP Freestyle Wave
- JP All Ride
Jag tänker att det verkar som att jag med min vikt, vindarna/seglen jag har som use case, och informationen ovan ska sikta in mig på intervallet 90–100 l volym.
- This reply was modified 5 years, 8 months ago by d97jro.
- This reply was modified 5 years, 8 months ago by d97jro.
-
Aspen skrev:
Är lite förvånad att den Rocketbräda du hyrde inte gick bättre. Den borde kunna gå igenom vindhål utan problem.Ja, det är vad jag hade förväntat mig. Visst, det blev några vändor med bra ös (tidvis hyfsat överriggad, till och med), men VÄÄÄLDIGT mycket ståseglande och balanserande, och in och ut ur stropparna hela tiden.
Aspen skrev:
Kan det vara att du hade för liten fena? Spontant verkar det så då du tyckte det var obekvämt att segla med strapsen i ytterläge. En större fena behöver ju strpsen i ytterläge för att det ska funka. Med 123 l å 7.2 segel skulle jag i alla fall utan prut lägga på en 40+ fena.Inte omöjligt att fenan var för liten; jag tyckte dock att det såg ut som ett stort jävla svärd. Stropp-placeringen störde mig nog mest när jag skulle i och ur, vilket det (se ovan) blev mer av än önskat. Jag upplevde det inte som att fenan i sig kändes för liten under färd.
Aspen skrev:
Just Tabou har ju tex sin 3S i två olika varianterAh, de ser trevliga ut (inte helt otippat känner jag att classic talar mer till mig som stenåldersperson)! Bra input, tack.