daniel_lind
Forum Replies Created
-
“Maxat på trälis igår, ökande från tidig morgon till 12-14 i byarna framåt lunch. Foil vart direkt för stort så bytte till fena (!), 5.2 och 100 l. Vart i minsta laget emellanåt, men fullt spett när vinden va ”på”. Massa folk på plats och finbesök från kappisgänget. Nytt lokalt foil-speed rekord på 22.7 knop av Cristoffer Sandberg som därmed äger titeln ”snabbast träl”. Fast Daniel på sin starboard 800 loggade inte vad jag vet men såg ut som ett spett med sin 4.8.
Kom även ett gäng ungdomar (alltså under 30) med kite, wing och annat. Bara hoppas på mer britt sommar av denna typ. Varmare och mer vind…klimatförändringar verkar va bra för oss nordiska vindsurfare 🤣”
Kanske dags att skaffa en GPS klocka för att ta reda på om det går fort eller om det bara ser snabbt ut och känns läskigt. Risken är kanske att GPS klockan blir kostnadsdrivande i mindre framvingar, kolfibermast och annat lyx. Finns dock lite att skruva på, exempelvis kör jag med så mycket plusvinkel som möjligt på bakvingen, borde ju gå åka fortare om jag ställer ner någon grad. Kändes som att jag träffade väldigt rätt på segelstorlek i förhållande till vinden med min 4.8:a, i alla fall fram tills dess att vi båda fick ge oss av inåt för byte av setup innan det blev ohanterligt.
-
Det var kitebrädans fenor som skar hål i min foilbräda. Det var ganska många kitare nära stranden, bara någon enstaka längre ut på vattnet. De kitare som körde fram och tillbaka nära stranden hade nog lite sämre kunskaper, så visst en olycka kan hända. Höll mig långt borta och kryssade långt upp mot vinden, men tillslut blev jag sugen på att rigga om till en 4.2:a och gav mig inåt. Det gick ju nästan bra hela vägen, tills dess att jag hade stannat och lagt min bräda upp och ner. Stod helt blickstilla i midjedjupt vatten. Ser kitaren åka förbi mig för att sedan vända och köra över mig på tillbakavägen :-).
Du sa ju att jag skulle köpa en kortare bräda. Hade jag haft en meter lång bräda hade han kanske missat.
Får skaffa mig en annan hobby ett tag tills dess att foil brädan är fixad, typ vanlig hederlig vindsurfing. Har ju en gammal Fanatic Mega Ray 282 slalom från 1993 min två hela riggar som jag får damma av.
-
Ja vilken helg alltså
Dubbelmacka med 4.2 på trälis, vinden räcker längre än orken för en gångs skull
Störande chopp förvandlas till backside vågridning på foil, och när det trycker på från sydost blir det faktiskt linjer utanför Brevik, ca (foil)masthögt alltså kring meter. Idag insåg jag att jag aldrig ridit vågor backside åt höger (vägen i) bara vänster (vägen ut), så det var ju kul. Kul sett att ta sig downvind också
Stundtals väldigt överriggad med 4.2 och I76 (1600)
Ska bli skönt med några kontorsdagar nu…
Ja det var bra tryck i lördags på trälhavet. Tyvärr har nog foilsäsongen avbrutits i förtid för mig. Åkte till Näsaäng istället i Söndags, men blev överkörd av en kite surfare när jag skulle gå upp ur vattnet. Två hål i brädan efter kitebrädans fenor. Som två knivar rakt in i brädan. Kitebrädan satt fast i min bräda, fick dra isär brädorna. Jag var helt chanslös då jag stod helt stilla med brädan vänd upp och ner med foilen rakt upp. Idag är jag bara glad att brädan tog smällen och att kite surfaren lyckades undvika foilen som stack rakt upp. En supercruiser är inte den mest vassa foilen, men det kunde gått illa. Får se hur långt tid det tar att laga brädan.
-
Jag kör supercruiser och kan segla både mer centrerat eller hänga ut om jag så önskar. Det senare tycker jag är mer effektivt om jag kör med större segel (max 6.5) i kombination med att jag vill ta höjd.
Postar med en liten film från dagens segling i Söderhamns skärgård. Vindmätaren visade medelvind på 4-6 m/s och byvind pendlade mellan 4-7 m/s. Så hyfsat jämn vind. Utrustning Starboard Supercruiser, Exocet Freefoil 112 AST, Sailloft Cross 6.5. Som det syns på bilderna blir det en del pumpande för att komma igång.
- This reply was modified 4 years, 4 months ago by daniel_lind.
- This reply was modified 4 years, 4 months ago by daniel_lind.
- This reply was modified 4 years, 4 months ago by daniel_lind.
-
Blev ständigt minskande på Fågelöudde. Körde foil först 4.2 kring 9 tiden sen 5.6 och sist kapitulering till 6.5 som inte funkade så bra. För trött för att pumpa har fått mitt idag.
-
Fågelöudde Lidingö 8:40 idag lördag. För ett försök på foil och 4.8m2.
-
I vilket fall som helst verkar det som att ni med smalare och längre brädor kommer igång tidigare. Precis som Robby Naish säger om sin Micro Hover https://youtu.be/kWJ-zPMVcZQ att den kan vara bra med tanke på moment (swing weight) men att man måste jobba desto hårdare för att få fart. Han verkar betydligt mer nöjd med sina brädor som har något mer längd. Att ge sig ut i 3-7m/s som nämnts i tidigare inlägg är inget jag kan göra. Å andra sidan hade jag inte några sådana förhoppningar när jag sydde ihop mitt paket med utrustning. Hade det varit mitt mål hade jag köpt mer raceorienterade prylar. För mig är det viktigt att ha prylar som funkar bra ihop och som är designade för ett visst syfte. Mitt mål var att packa in så mycket vindomfång som möjligt i ett paket med så få prylar som möjligt och med fokus på skoj och manöver och att kunna segla de där dagarna då man tidigare var precis under gränsen vindmässigt till att få det att funka. Fick inte med familjen på att flytta till västkusten 🙂 så det fick bli foil istället.
- This reply was modified 5 years, 3 months ago by daniel_lind.
- This reply was modified 5 years, 3 months ago by daniel_lind.
-
Första gången jag skriver på forumet. Har kört freeride foil den här sommaren. Börjar få bra koll på foilen och blir allt bättre på manövrar. Slag och helikopterslag är fusklätta på foilen, det är jipparna som kräver lite mer av mig.
Träffade på “Sailortrash” på Breviks badet för några veckor sedan när han skulle prova RRD Pocket Rocket. Kul att jämföra freeride foilar.
Fram tills i år har jag har kört på slalom utrustning från tidigt 90-tal. Dock kolfiber och lätta material. Köpte prylarna sprillans nya en gång i tiden och har absolut inte varit bortskämd på prylfronten. Så för mig var det ett stort kliv från en Fanatic Mega Ray 282 och Mistral Stinger 265 till en kort foilbräda.
När jag fick möjlighet att skaffa nya prylar satt jag mig ner och funderade över vad jag skulle ha. Minimering av bomkörningar, lätthanterliga segel som är sköna att hantera i manövrar och inte för mycket prylar. Diskuterade lite fram och tillbaka med Christian på Surfspot och sedan satte vi ihop ett paket som jag är sjukt nöjd med.
Så nu har jag följande:
Starboard Supercruiser
Exocet Freefoil 112 AST, 210cm lång, 76 cm bred
Segel 6.5 Sailloft cross, 5.6 Sailloft quad, 4.8 sailloft quad, 4.2 North Sails Hero
2 rdm master
1 bomSen har jag en 96 liter FSW utifall att det skulle bli för mycket vind för foilen.
Jag kör mest i Stockholm samt Söderhamns skärgård i Hälsingland i vindar 5-10m/s.
Jag har ju inte så mycket att jämföra med, men jag upplever utrustning som väldigt balanserad och samspelt. Prylarna har funkat tillsammans utan att behöva skruva speciellt mycket. Supercruisern är mycket stabil, även när det går långsamt. Har aldrig upplevt några vingliga färder. Var uppe och flög första gången jag provade foilen helt utan instruktioner från någon annan. Valde en dag med inte allt för lite vind.
Så till 10000-kronors frågan. Hur tidigt kommer man igång? Jag behöver någonstans runt 5-6 m/s. Absolut inte tidigare. Så om prognosen har en medelvind under detta gör jag mig inte besvär att ge mig iväg. Har inte kollat upp med egen vindmätare, utan bedömer erfarenhetsmässigt samt observationer från närligande vindstation. Jag har varit ute och kört full fart samtidigt som kitare, medans vindsurfande
freeride-åkare stått och guppat. Så någonstans där vindmässigt. Jag är ingen jätte, väger cirka 76kg.Men det finns andra fördelar som gör att en surfdag för mig har varit helt fantastisk som tidigare hade varit en totalt värdelös dag med en massa guppandes på slalombrädan.
Jag tar mig genom vindhål på ett sätt som är totalt omöjligt utan foil. Möjligheten att pumpa både med foil och segel är grymt effektiv. Senaste gångerna jag varit ute har kunnat öka farten eller tag mig genom vindhål genom
att enbart pumpa foilen.Skönt att kunna köra små segel. I normalfallet kör jag segel som är så litet i förhållande till vinden att jag inte klarar av att vattenstarta. Plättlätt att dra upp seglet dock pga dess storlek. Man blir väl en sopa på att vattenstarta
tillslut.Jag kan ta mig ut och köra i vindriktningar som tidigare var helt omöjliga. Har förmånen att nyttja ett sommarställe med egen brygga och kan nu köra oavsett vindriktning. Kan med den här brädan och foilens stabilitet guppa/kryssa ut till vindar betydligt enklare än med klassisk slalom utrustning. Tuffar ibland ut bakom en ö där vinden är extremt lätt.
Höjdtagning när man väl foilar är helt oslagbar. Tror inte att supercruisern går att jämföra med race foilar, men ett effektivt sätt att ta mycket höjd är att i samband med att man slår foila upp mot vinden tills dess att brädan trillar
ner från foilen innan man fullbordar slaget.Fördelen med brädan är att den har mycket volym i baken. Man kan utan problem ställa sig i stropparna innan man har någon som helst fart. Sedan kan man pumpa igång med fötterna i stropparna. Brädan hanterar mycket bra om man som nybörjare dyker med nosen. Brädan hanterar även touchdowns bra, upplever att brädan glider bra. Har
inte satt några foilande jippar utan sätter ner brädan halvvägs genom jippen och glider med brädan på vattnet. Det är absolut inga problem. Eftersom brädan är kort blir manövrar riktigt roliga. Brädan går dit man vill utan några som helst problem.Fartmässigt så är det såklart långsammare än vindsurfing. Har sett på nätet att folk mätt upp ca max 17-18 knop med Supercruisern. Det tror jag stämmer ganska bra. Räcker dock gott och väl för mig som bara vill åka runt, ha lite kul och sätta manövrar utan att ha några racing ambitioner.
- This reply was modified 5 years, 3 months ago by daniel_lind.