

danne2
Forumsvar skapade
-
Visst kan man underexponera lite, kanske max 1 steg, men att gå upp i ISO är inget problem med den senaste generationens digitala systemkameror.
-
Riktigt grymma bilder Börje!
Är mycket imponerad. Ni verkar ha haft fina förhållanden…/Danne2
-
Ett polfilter gör saker som inte går att fixa i Photoshop. Främst tar det bort reflexer (se dock till att vrida det rätt mot solen så att maximal effekt ges), men det fixar även till den där feteblåa himmeln som man ser i resebroschyrer osv.
Har använt det en del på resebilder där det kan märkas en rejäl skillnad under soliga dagar, men jag har inte riktigt fått till det på surfbilder. Det stjäl också ett eller två steg med ljus, även om kameran automatiskt justerar för det.Som försäkring till frontlinsen gör man dock bäst i att använda ett UV- eller skylightfilter, som är mycket billigare och inte stjäl något ljus.
Mvh
Danne2
-
Japp, över 1/500 brukar bli utan rörelseoskärpa. Sedan kan det ju bli snyggt med långa slutartider på runt 1/30 om man panorerar med objektet, om man känner för det.
Bländartalen på objektivet är den största bländaren (lägsta talet) som objektivet kan ha i max inzoomad och max utzoomad. I ändlägena helt enkelt!
Alltså 3.5 för max vidvinkel och 5.6 för max inzoomad.
Den minsta bländaren brukar vara typ 32 eller nåt, men det är ganska ointressant.
Nu har jag aldrig använt Nikon, så jag är tyvärr inte insatt i deras benämningar på autofokus osv./Danne
-
Jodå, med en D50 kommer du nog att kunna få ett gäng fina bilder ska du se.
Vad har du för objektiv nu?
Jag skulle rekommendera ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super II (jävla långt namn, men det är viktigt att det är just den modellen. Sigma har modeller som heter nästan likadant som är betydligt sämre). Kostar ca 2500 kr nytt, och är nog det mest prisvärda objektiv som finns. Kolla in Börjes bilder på http://www.westcoastwindsurfing.se/bilder/ala/2005/ala2005.htm. Tror att alla bilder ska vara tagna med det objektivet + Canon 300D.När det gäller inställningar på en solig fin sommardag så kör på ditt lägsta ISO (blir mindre brus i bilden då = bättre bildkvalitet). Sen kan du blända ner lite (blir skarpare bilder då), kör på bländarprioritet (brukar stå Av på programväljarratten. Kameran väljer automatiskt slutartid så att bilden blir rätt exponerad) på runt bländare 6.3-8 (högre tal=mindre bländare=skarpare bilder=släpper in mindre ljus=långsammare slutartider). När det gäller slutartider så spelar det ingen större roll om det är 1/640 eller 1/10000, det blir ingen rörelseoskärpa. Är det mellan 1/400-1/500 kan det bli rörelseoskärpa, men över det så brukar det bli skarpt. Blir det en för långsam slutartid, kör en större bländare (lägre tal) eller öka ISO.
De tre faktorer som påverkar bildens exponering och som man kan spela med är bländare, slutartid och ISO. Större bländare (lägre tal) ger snabbare slutartid. Högre ISO ger också snabbare slutartid.
Kanske blev lite invecklat. http://www.fotosidan.se är bra om man vill lära sig mer om foto./Danne
-
Svar till:
Nu finns det förresten lite smaskens under ala carte!
[/ QUOTE ]
Fy fan vad snygga bilder Börje!
Riktigt jävla grymma!/Danne
-
Fräsch uppdatering Börje!
Men á la carten funkar ju inteSe nu till att plåta riktigt mycket i Sydafrika också!
/Daniel
-
Svar till:
Pentax har en som heter Optio WP, vet inget om kvalite´n dock…
[/ QUOTE ]
Den är testad i MikroDatorn nr7 2005. Går att köpa online för 10 spänn här: http://www.zinio.com/issue?is=88100946&ns=sv
Kameran fick dock väldigt bra betyg (85%). ”Mycket bra” var omdömet på blidkvaliteten./Danne
-
Profile name är helt enkelt det du vill kalla Junkshop (i detta fallet) för i listan. Antagligen kommer du att få flera FTP-konton till olika servrar framöver, så då är det bra att kunna hålla isär dem. Alla dina konton kommer då att dyka upp i listan Profile Name, och där väljer du vilket av dina sparade konton du vill koppla upp dig mot.
Så är det i WS_FTP som jag ser att du använder.Sen kan man kryssa i ”Save pwd” så slipper man skriva in lösenordet varje gång man ska koppla upp sig mot sevrar som kräver det.
/Danne
-
Svar till:
De kajaker som är gjorda i ”plast” är betydligt tyngre och dessutom mjukare än kajaker som är gjorda med glasfiber.
Så vill man ha en snabb och relativt lättdriven kajak så skall man köpa en med glasfiber. Men som du skriver så är dessa känsligare för stenar och annat så man får vara lite försiktigare med dom.Personligen så anser jag att det är glasfiber som gäller, det är inte roligt att ha en ”pråm” att paddla runt i. Men plast kajakerna är utmärkata nybörjar kajaker.
[/ QUOTE ]
Ok, tack för svaret!
Lutar åt en Estländsk glasfiberkajak. Är grymt sugen. Synd bara att det inte är sommaren som är på intågande…Är det någon skillnad i stabilitet mellan dem? Känns som att det borde vara skrovformen som avgör den biten? Tyngre borde kanske iofs vara stabilare?
/Danne
-
Ni som paddlat med glasfiberkajaker, hur stor skillnad är det mot ”plast”-kajaker? De jag har hyrt har varit i plast, och man har kunnat dra upp dem på klipporna utan att behöva vara så rädd om den. Men glasfiber, då blir det väl repor och gelcoat som spricker om man inte är försiktig?
Och är de nåt snabbare än plast? Inte för att det spelar nån roll egentligen, men det vore ju lite skojigt/Danne
-
Svar till:
Men vi fick kajakerna levererade till ”dörren” med ordinarie fraktbolag mot ersättning förstås. Men det var det värt!
[/ QUOTE ]
Mycket intressant!! Men vad gick frakten på?
Var det även med alla beslag osv monterade?/Danne
-
Grym film Börje! Kul att se!
Även om sista låten är riktigt risig. Lite väl mycket Mårtenssons över den/Danne
-
Shit vilka schyssta bilder Johan!
Verkar riktigt nice…/Danne
-
Grymma bilder Börje!
Här kommer en till. Fler finns på länken nedan.Fler bilder finns på http://www.danielstenholm.se/surfing/2005-09-14
/Danne