dr-masse
Forumsvar skapade
-
Dalarö. 5 sekundmeter. För lite vind nu men ser ut att öka något.
-
Blir det läge så absolut – förra året var grymt bra!
-
Ja, han hittade ett redigt shorebräjk i alla fall… skönt att se att även äkta storvågsgrabbar kan åka på däng på exakt samma sätt som jag gjort många, många gånger. 🙂
-
För lättvindslek med typ 5.5 – 6.0 är en stor freestyle svårslagen. Den går igång riktigt tidigt.
Sedan blir det lite mer att hålla reda på i mer vind, fast då kanske du har en mindre bräda? Men som sommarbräda utan att ge sig på typ 8 kvadrat+ prylar är det ett kul kit där du kan använda kortare mast och bom som funkar för vågprylar. Om det är intressant.
Fanatic Skate “classic” är ju rätt allround och svänger bra. Hade Skate 100 i olika upplagor själv under många år, gillade den verkligen för min superbasic freestylenivå (360, segelsnurr, någon plattvattensloop).
-
Några förslag:
Fuerte, Sotavento, känns rätt givet. Andra alternativ kan vara Etang du Leucate i Frankrike med flera alternativ i området, Porto Pollo i norra Sardinien, diverse grekiska spots (Karpathos, Paros, Kreta).
Om Nortadan är igång, vilket den ofta är i juni, kan Portugal vara ett alternativ, framförallt Algarve där det finns bra plattvatten med Meia Praia och Martinhal som två bra kandidater.
Och vill du åka längre, varför inte Mauritius med lagunen vid Le Morne?
- Detta svar ändrades 6 år, 8 månader sedan av dr-masse.
-
Fruktansvärt. Tänker på hans familj och vänner.
Håll koll på varandra därute, särskilt på vintern.
-
MUF X-twin 16.5 låter lagom tycker jag. Det är inte fenor som är kända för att ge driv, utan mer fart och kontroll.
Tror faktiskt att det mest kan vara en fråga om seglingsteknik och vad som känns bra. Som jag ser det finns det två val:
– Trimma din RRD 82 med rigg och fenor och lära dig att segla den.
– Inse att RRD 82 inte passar dig och din teknik och skaffa en annan vågis som funkar bättre med bakfotstryck. Förmodligen en tre-fenad sak med lite snabbare rocker. -
Bygger på med lite fler tips….
Varför resa med prylar?
– Du vet att du kommer ha bra grejor
– Du slipper tjafsa/tävla med andra om att få det du vill ha på uthyrningen
– Du slipper tjafs om något går sönder (ja, förutom med dig själv då… )
– Du åker till ett ställe som saknar eller har tveksamma uthyrningar
– Du skall segla vågor/köra speed eller något då det blir svårare att hyra
– Du vill använda dina egna grejor för att få koll på de
– Skall man köra freeride eller enklare våg i ett par veckor på “rätt” ställe med bra uthyrningar så hyr. Åker du till Maui som har ställen som hyr ut bra vågprylar för vettigt pris kan det också vara värt att hyra om du stannar upp mot tre veckor då det kan bli rätt dyrt att ta med prylar dit.Vem skall jag flyga med?
– Kolla reglerna för bagage och särskilt “sportutrustning” NOGA!
– Skriv gärna ut reglerna, de på flygplatsen har ofta dålig (ingen) koll på detta
– Jag har bra erfarenheter av typ alla Star Alliance bolag, men särskilt SAS har bra regler numera. Även EasyJet har funkat fint för mig.Packning:
– Försök att hitta en lätt boardbag, gärna med plastdragkedjor (metall och saltvatten = dåligt).
– Rörisolering på brädkanter är fina grejor
– Ta bort allt onödig vikt. Inga segelbagar.
– Namn och adress på din bag. Vet några som blivit av med komplett kit (!) på flygresor.
– Skydda det som är svårast att laga, t ex tailen på brädan. Lägg typ selen över tailen för extra vaddering.
– En vanlig dubbelbag är bra att packa i, går att få med bräda + 3 segel (våg) under 32 kg
– Ibland är det bättre att packa två kollin på under 23 kg. Jag gör detta med SAS, t ex.Transport
– Här är en stor nackdel med att ta med egna grejor. Hur få det till och från flygplats? Kan även kräva större hyrbil på plats vilket är en kostnad. Reser man med familj kan hyra vara toppen. Jag har haft några familjetålamodskrävande stunder på diverse flygplatser genom åren… 🙂
– Takräcke går nästan aldrig att hyra (undantag – Gran Canaria). Det går bra att köra en vindsurfbräda på lite bättre/stabilare softrack. Övrigt med fördel i bilen.På flygplatsen
– Tid och tålamod är din vän. Din incheckning kommer att vara krångligare än alla andras, så var ute i god tid. Ta fram dit vänligaste humör när du pratar med personalen, några gånger har jag faktiskt sluppit betala för mina surfprylar… bäst har det gått när min förnämliga fru har skött det hela. Ja, hon är både snyggare och bättre med folk än vad jag är.Får se om jag kommer på något mer. Challs tips om att förboka och betala innan håller jag verkligen med om, toppbra sätt att undvika strul vid incheckning.
-
Varsågod!
Det jag menade med sista frågan var dock i fallet då det är ett relativt gammalt segel som är helt nytt! Hur plasten då påverkas?
– knappast någonting alls, skulle jag säga. Seglet kommer vara som nytt.
Måste dock fråga vad det kommer sig att det ligger så mycket vikt i masten? Har alltid föreställt mig att så länge grejerna passar så spelar den inte speciellt stor roll? Så om masten jag har skulle passa bra vad är då den egentliga poängen med att uppgradera? På vilket sätt märks det?
– Att en mast passar innebär att seglet blir korrekt riggat. Att böjkurvan är rätt, helt enkelt. Seglet roterar som det ska, buken hamnar där den skall vara och akterliket faller av på det sätt som det har designats att göra. Så nr 1 på listan över “rätt mast” är att den har rätt böjkurva för seglet. Nr 2 på listan är mastens prestanda. En lättare mast (läs: högre kolfiberhalt) kommer att ge bättre respons och ett segel som är mer lätthanterligt. Dock upplevs skillnaden som större ju bättre seglaren är, såklart. Att känna skillnad mellan 90 eller 100% kol i likvärdig mast i övrigt är det nog få som gör. Men de allra flesta kommer känna tydlig skillnad mellan 50 och 100%. Jag menar att även de som är relativt oerfarna eller seglar mer sällan har nytta av en bra mast. Riggen blir lättare, får ett större vindregister och kommer att prestera bättre. Det innebär att den behöver ha typ 70-80% kolfiberhalt. Nu är inte kolfiberhalten i sig avslöjande, utan man behöver kolla lite på vikt och konstruktion om det går. En mast som har mer avancerad konstruktion och har 70% kolfiberhalt kan mycket väl prestera bättre än en mast med 90% kolfiberhalt. Viktigast är dock alltid att böjkurvan fungerar med seglet. Du kan tänka på masten lite som seglets ryggrad. Är den felböjd och i dålig form kommer seglet prestera därefter. Lite som att vindsurfa med ryggskott, det går men inte är det lika kul.
-
Intressant att RRD WaveTwin 82 inte verkar funka riktigt, då den storleksmässigt borde ligga bra för dig.
Vad är problemet med den? Vilka fenor kör du? Segelstorlekar?
Känns som om man vill veta mer kring det här innan tips på ny bräda ges då det annars är risk att samma sak händer igen. RRD WaveTwin 82 är en av mina all-time favoritbrädor och fick mig att upptäcka fördelarna med multifin.
-
Kul!
Har försökt sortera upp frågorna någotsånär:
Jag har surfat i några år på grejer från tidigt 2000-tal och planerar nu att göra en uppgradering. Fokuserat mer på att ha roligt på vattnet än att att se till att grejerna fungerar optimalt men har börjat se sambandet;)
– bra där!
Det jag vill fråga gäller kompatibilitet mellan olika märken och produkter. Jag tänker exempelvis på bräda-segel, hur stora är skillnaderna mellan om jag väljer samma märke på allt?
– du kan lugnt välja olika märke på segel, bräda, mast, bom och förlängare. Allt kommer funka fint ihop. Att välja samma märke kan dock vara enklare. Och snyggare, om man tycker det.
Samt hur märker man egentligen av mastförlängaren i vad som kan tros vara 24-karat guld på vattnet?
– under segling märker man näppeligen om mastförlängaren är gjord av titankolfiberlaminat eller en gammal träregel. Men när den går av eller krånglar under riggning för att den är dålig då märks det minsann. Oftast på ett väldigt tråkigt sätt då det blir simtur och ofta trasig bräda på köpet. Köp en bra säger jag men kanske inte den värsta du kan hitta.
Är också i behov av nytt segel och förstår att olika master passar olika segel osv. Nu har jag en gammal NP-mast i rätt längd från 2000(?), hur skulle den fungera med ett nytt eller några år gammalt NP-segel? Givetvis förstår jag att det inte är optimalt och en ren förnedring mot ett så nytt och fint segel;) Men på en skala 1-10 Hur illa blir det? Måste ta hänsyn till att jag pluggar och budgeten är knapp!
– Det kommer funka. Men! se till att testrigga. Fel mast i seglet är obra. Personligen kör jag (mycket) hellre ett enklare segel på en bra mast än tvärtom. Beggade segel brukar det finnas gott om, en bra beggad mast är svårare att få tag i då folk tenderar att behålla bra master tills de typ går av eller måste byta pga annat segelmärke.
Undrar också hur kvalitén i ett segel försämras efter några år? Tänker mig om man köper ett nytt några år gammalt idag, är det som i löparskor att kvalitén påverkas mycket eller är påverkan näst intill obefintlig?
– Det beror väldigt mycket på hur seglet har använts. Har det körts på en uthyrning på Fuerte kan det vara helt slut efter en säsong pga slitage och UV-ljus. I Sverige är de flesta beggade segel i bra eller väldigt bra skick då de inte körts så mycket och att vi har ganska svag UV-strålning här.
Det blev mycket detta, men har alltid surfat ensam så har ingen annan att fråga än er!
Hoppas ni får en God Fortsättning– hoppas svaren hjälper och se till att ta dig till ett ställe med några vindsurfkompisar. Alltid roligare när man är fler och de kommer säkerligen att hjälpa dig med tips på teknik och prylar!
-
Nämen några tokiga fransmän är alltid rätt för pepp, även om klippet är 10 år gammalt…
Är väldigt svag för Windsurfing Movie, annars. Gammal (riktigt gammal…) pepp-klassiker är Rigmarole
fortfarande rätt kul. Och när jag längtar till Portugal ger det här klippet rätt vibbar:
Och Andre Paskowskis sista film är speciell
Sedan har vi klassikern “Sand mellan tårna”, men den vet jag inte ens om den finns att få tag i längre. Lägg upp on-line, Calle N! 🙂 Som även har ett antal sköna Fanatic-filmer på sitt samvete.
Och så finns det sköna, lokala klipp som inspirerar. När en duktig seglare, i det här fallet Alessio Stillrich, på besök visar vad som går att göra i “våra” förhållanden, snyggt filmat dessutom.
Och sedan sådana där klipp som verkligen inspirerar till stordåd. Eller mindre dåd. Som Grupptryck. Kom tillbaka, Kulingvarning!
Kul med klipp!
- Detta svar ändrades 6 år, 11 månader sedan av dr-masse.
-
dr-masse
Medlem11 december, 2017 vid 08:17 som svar på: Side off is the New Orange (accept for OddWork);-)Uj, fint som tusan!
-
Jerri tror jag inte heller på i första hand, brorsan var där för några år sedan och det var rätt taskigt med hyr möjligheter och själva stan bjöd inte på mycket förrutom styv kuling side off. dröm för vindsurf, men kansk inte barnfamiljer.
Tror också att Jeri kan bli trist för barnfamilj om man stannar längre än ett par-tre veckor, även avstånd till sjukvård etc. skulle göra mig tveksam för längre vistelser. Däremot kan man ju ta sig runt i området, det finns fler platser än Jeri att vara på. Att det skulle vara “taskigt med hyrmöjligheter” håller jag inte med om, ClubVentos är ett av de allra största och mest välsorterade uthyrningsställen jag varit på. Däremot finns det inte så många alternativ. Och styv kuling… njäee… mer 10-12 sekundmeters trade. Men grymt soft och skönt ställe är Jeri och superbra ställe för barn att testa longboard och annan vattensport.
Västindien är ett intressant område, Barbados är t ex lite dyrt men det är klart enklare att flyga dit än till Maui och uppfyller kriterierna på “listan” rätt väl. Även södra Brasilien kan vara värt att kolla upp, framförallt Ibiraquera där Kauli Seadi har ett hyrcenter http://www.kauliseadi.com.br/?p=clube.
-
Torö var grymt i morse, bästa vågseglingen där på ett bra tag för min del.