dr-masse
Forumsvar skapade
-
Åh, jag skulle så gärna ha varit där och glömt min hängsele, ah!!
Hoppas du får tebaks den ändå…
-
Detta kan nog fasen vara den bästa, och snudd på mest osannolika, vågseglingsbild som tagits i Sverige. Otroligt, minst sagt. Att det är Sverige.
Grattis alla som var där!!
-
En fin present till sig själv vore ju att segla sin egen ålder i knop…
Grattis!
-
Oj, oj. Hmmm, läs inte in för mycket in en liten kommentar är väl kanske mitt tips. Jag har två barn själv, tänkte mest att ”undrar hur han gjorde?” och började fundera…
Tanken har ju funnits i Göteborg. Tänk om man samlas ett gäng surfers med barn, spisar ut flytvästar/hinkar/spadar/grillkorv till kidsen åsså turas vi om med att segla… Fasen, borde ju funka asbra!
Vad sägs?
-
Och här är Craig Maisonville ute och åker på Aloha Classic 1986, ingen bottomturn direkt, men OJ vilka vågor… Bruno heter fotografen!
Den classiska kommentaren ”Rich Myers gets EATEN” tror jag nog kommer efter denna bild…
och för att inte bli helt diskad i denna tråd så bidrar även jag med en bottensväng…
och det är Dunken som åker. Inte den hetaste vågåkaren, kanske, men bottensvänga kan han faktiskt… (foto Aeder från the-search.net)
Förresten, tårtan bredvid Ola H., innebär det att han fyller år idag? GRATTIS i så fall!
Tårta På!
-
ser ju koool ut. fasen, man börjar ju snegla på fortåkargrejor igen…
33 på bild, men 37 verkar ju perfekt för dig med tryck i grejorna. Nu blir det svårt att klaga på materialet, mitt tips är att fort som fasen smeka dit ett fint jack i fenan eller köra med dåliga tampar eller nåt… ”fasen, hade bara uthalstampen varit bättre och fenan felfri så hade 40 knop suttit direkt, asså!!”
Speeeeeeeeda På!
-
Håller med Basse och inser att jag glömde en sak. Min tanke om en 80-85 liter gäller om du inte seglat småbräda särskilt mycket tidigare. Är du van vid att åka småbräda kan du lugnt gå ner i storlek.
-
Om du är återfallssurfare så blir nog en freestylewave runt 80-85 liter helbra. Marginal, men ändå helt OK i mer vind. Lätta att få fart på och inte lika ”delikata” som en fullblodsvågis.
Den kan vara lite stor när det blir fylltryck i segel under fyrhalv, men det tror jag uppvägs av fördelarna när du kör större än så.
Lycka till!
-
Tack!
Fast de däringa skidsportsgrabbarna har ju åkt 34.5 å 35.2 med 7.8 respektive 7.2. Knappast cruising, eller?
Nåja, runt sju blir det nog…
Speeda På!
-
Fanatic Hawk 95 borde väl vara värd en spaning. Även RRD freestylewave kan ju kollas in. JP kollar du på, men deras FSW är ju erkänt allround och snabba. Starboard Combat/Flare, månne? F2 har ju sina eliminators oxå… Ja, det finn en del. Slänger in Mistral Syncro oxå bara för att.
Men det är nog viktigt att du frågar dig själv vad som är viktigast – fart eller manöver. Rätt tydlig skiljelinje där är det.
-
Petade på en sprillans Cultwave 84 igår. Den var väldans läcker, det bästa jag sett från RRD på ett tag. Körde ju WaveSwallow 88, 78 och 68 i Guincho som alla var bra, 78 lite extra, men Cultwaven ger ju mer köpsug, ah!
Fast annars har ju RRD kvar sina ”intressanta” angivna segelregister… de är ju bra sköna de däringa italienarna, för ett par-tre år sedan så var det typ hysteriskt brett (”3.5 till 7.2”) för att nu närmast vara överrealistiskt smalt… (4.6 – 5.9 för Wavecult 92, tex, 60 bred borde väl typ 6.2 inte vara helvilt på den brädan?!?)
En annan personlig favorit är ju hardcore wave. Där finns det XXS, XS, S och M. Småkul att ”Medium” är störst. Är den då i själva verket L? ”Hi Roberto, which one of the very nice Hardcore wave boards is the largest one?” ”Ah, thata issa the Medium!” ”So the Medium is Large?” ”Oh no, is Medium!” ”But largest?” ”Yes, but of course size is Medium. But larger than small.” ”So if I want a Large Hardcore Wave I shall choose the Medium?” ”Yes, don’t choose the small, you know!”
åsså vidare och vidare…
Roberto På!