Forumsvar skapade

Sida 307 av 427
  • dr-masse

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 05:40 som svar på: Segelsize?

Hmm, kanske klämde i lite väl med 15 sekundmeter där i mitt resonemang ovan….

Ja, underlaget påverkar ju segelsize något enormt. Men 5.8 eller ännu hellre 5.0 fullräjs i 15 sekundmeter är ju lite oväntat måste jag medge. Om man nu är ute efter att åka jättefort.

Kör ju 5.0 och vågbräda upp mot en 15 m/s (knappast medelvind, dock, då blir det nog 4.2) men det är klart att om det är ruggigt choppigt så blir allt jobbigt.

Låter som om lite vänligare vattenunderlag är det som behövs, månne? Min gissning hade ju annars lätt varit 7.2 eller 6.6 i 15 sekundmeter, men aldrig 5.0. Femnoll fullspeedsegel är ju en sådan där size som i min fina teoretiska värld är något som man håller tills typ lacken börjar blåsa av från brädan eller nåt… 😉

Speeeeda På!

• dr-masse

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 05:29 som svar på: Segelbag, är det smart?

Min ena streamliner klarar 490 master, å jag föredrar att ha seglen i streamlinern även inne i bilen. Far inte runt så förbaskat, skönt om det blir lite blött.

Tungt, det blir det däremot när man pular ner mer än tre segel och ett par-tre master, helt klart.

• dr-masse

Medlem
    30 augusti, 2005 vid 18:19 som svar på: Segelbag, är det smart?

Japp. Lägg masten i bagen, eller kör in topparna i bottendelarna. Det sistnämnda gör jag i min “lilla” Streamliner, har då med fyra master istället för två emellanåt.

Rullar man ihop seglen två och två kan man pula ner mer. Men då blir det tyngre, såklart.

Streama På!

• dr-masse

Medlem
    30 augusti, 2005 vid 17:38 som svar på: 35,2 KNOP!

Grattis Pär, vad kul för dig!!

(och det är utan ironi!)

Släng på en Spock i maxfart oxå, ah!

Speeeeeeda På!

(haru testat hemmabygget, förresten?)

• dr-masse

Medlem
    30 augusti, 2005 vid 17:34 som svar på: Segelbag, är det smart?

Jag har ett par streamliner bagar. Bor inte i lägenhet, iofs, men har lite trix för att få in allt genom källartrapp och in i förrådet. Tycker det är helsmidigt att få med segel å master i ett svep ut till bilen.

Den stora streamlinern blir lite tung om jag lastar allt i den (fyra segel, tre master + en bom), men det går att bära. Tre segel och tre master funkar helbra, både i den stora och den lilla.

Så – jo, jag tycker det är bra. Klart enklare att bära än det überstora plockepinn-paket det annars lät blir.

Kånka På!

(vindsurfing påminner fan mer om flyttfirma än vattensport en del gånger, förresten… 🙂

• dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 15:31 som svar på: Högsta hopp med vindsurfingprylar?

Åsså är ju det här hoppet av Dunken rättså fett det med…

e11_high_high.jpg

• dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 15:25 som svar på: Högsta hopp med vindsurfingprylar?

Det har ju hoppats högre, men jag tycker ändå detta är rättså imponerande med tanke på det “lyft” killen får (Dale Cook heter han)…

kolla in videsnutten på http://www.sailworks.com/04-05/pages/video_gallery.cfm

Hoppa På!

• dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 15:12 som svar på: Högsta hopp med vindsurfingprylar?

Jo, det är ett rättså högt läpphopp…

bringdaljaws.jpg

• dr-masse

Medlem
    28 augusti, 2005 vid 16:05 som svar på: Torö levererade…

Söndagen var helt OK tidigt, men det mojnade vid halvelva-elva tiden. Kanske blir kvällen bättre?

Hursomhelst helnöjd med att få plocka lite vågor på Torö, alltid lika kul!

Morgondagen ser ju fortfarande grym ut, dock…

Torö På!

• dr-masse

Medlem
    28 augusti, 2005 vid 04:17 som svar på: GUN sails 2006

Just från 03 tycker jag faktiskt att Simmer snäppt upp sig kvalitetsmässigt, bättre materialval och förstärkningar. Inte “bäst i klassen”, kanske, men en klar förbättring. Ett skäl till att jag kör Simmer, och eftersom jag gör det så får man ju ta min synpunkt för vad den är… ähum. Men bättre är de.

Annars håller jag med om Gun – de segel jag sett (inte sett någon från 05) har alla sett helt OK ut och det vågsegel jag petade på Guincho 2001 var jag faktiskt lite impad av med tanke på priset. De har ju dessutom kontinuerligt fått bättre och bättre testresultat med åren.

En till som gillar nya prylar! Nä, nu ska jag åka till Torö och se om de däringa Simmer-seglen håller för lite spolningar… 🙂

Shoppa På!

• dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2005 vid 09:53 som svar på: Torö levererade…

TACK!!

Ärrrmmm, du kan inte dumpa en vindbild från Plus och lägga här? (ja, ja, ja, ska skaffa båtvädret plus själv till nästa säsong… 😉

Torö På!

• dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2005 vid 09:23 som svar på: Inte är jag väl olaglig?

Stöld är det väl…

“Var ute o åkte lite igår natt med några kompisar.. Svängde ner till en badplats o fann att det tydligen var någon fest eller liknande..
    Dagen efter (alltså idag) åkte vi dit igen och hittar då två fina vindsurfingsegel och en kitebräda, som bara låg där mitt i gräset.. Efter rådslagning, lastade vi in seglen i bilen och åkte därifrån… Klassas det som stöld det vi gjorde och borde lämna in det till polisen? Eller kan jag behålla grejorna med gott samvete?
    Man vill ju inte vara brottsling.. “

Ja, om det hade varit dina grejer efter ett surfparty, hade du tyckt att det varit stöld när dina grejer inte är kvar dagen efter? Kräver väl knappast ett svar… lämna in till polis om du inte vill vara brottsling å se om du får behålla.

• dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2005 vid 09:03 som svar på: personlig logga i seglet

Ja, flagga är ju pimp! Stal hämningslöst en fin bild på webben och kletade dit en noga utvald flagga i akterliket. Och se, är inte en viss välbekant seglare rätt mycke mer Pimp?

Flagga På!

(det är sådana här smågrepp som kan få en att bli en massmedial gigant istället för en skön surfer med dagbok på webben, frågan “varför valde du Nordkoreas flagga i ditt fina segel?” är ju sånt som kan få en att bli “move of the day” på CNN Sports, typ)

• dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2005 vid 07:56 som svar på: Torö levererade…

Måste välja mellan idag och imorrn. Satsar på morgondagen, passar bättre å sånt där… ärrhmmm… såklart det kommer att blåsa idag då, bara att åka och plocka väwes för er andra!

Ingen som kollat båtvädret plus?

• dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2005 vid 06:02 som svar på: Torö levererade…

Grattis! För min del var det tyvärr tokigt omöjligt att dra iväg och segla igår… 🙁

Men vad säger båtvädret plus om morgondagen, söndag för Torö? Kan någon supervänlig själ bidra? På övriga prognoser ser det ju hyggligt ut.

Torö På!

Sida 307 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.