Forumsvar skapade

Sida 308 av 427
  • dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2005 vid 05:56 som svar på: Torö levererade…

Stavsnäs ligger grymt i lä på i stort sett alla vindriktningar.

Kul att Torö funkade!!

• dr-masse

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 12:14 som svar på: Vad får ni för pris på giants block??

Ett bra tillskott i smidig förpackning är månne – banan. Finns i valfri mängd vad gäller förpackningar, dessutom… En chokladbit till är inte dumt det heller. (finns en anledning till ett elitidrottare käkar banan, typ grabbarna på tour de france, duger det åt de så duger det åt mig).

• dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 14:39 som svar på: Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?

Och här har du ett beggat paket som fasen nästan är perfekt… (såg det efter att jag skrev mina små kommentarer, känner INTE säljaren):

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=4880

• dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 14:35 som svar på: Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?

Kul tråd å extra kul med återfrälsta!

Har skummat igenom tråden, många bra tips haru fått. Här är mina små kommentarer, du kan nog själv avgöra om det är värt någe:

Jag har läst runt ganska mycket nu och även fått mig en till dag på vattnet.

Hursomhelst har jag tänkt så här…
    Är helt inne på en JP freestyle 100 eller 109, beror på hur stort begangnat största segel jag får tag på. 100’n har rec. segelstorlek 4.7 -> 7.2 medans 109’an har rec. segelstorlek 5.0 -> 7.5. (Just nu känns det mer som jag siktar in mig på ett 7.2 som största segel = JP 100)

– För att få segling många dagar på ditt ställe, med din vikt och erfarenhet, skall du lätt ha något mellan 7 och 8 kvadrat. Och då är det en STOR freestyle som gäller!! Visst, JP 100 kan ta 7.2, men seglet funkar mycket bättre på en 109 (eller liknande stor freestyle). Enklare att komma igång blir det oxå. 109 kommer fortfarande att vara mycket kul med sexnoll och mindre.

Och vad gäller segel resonerar jag så här:
    Om man nu har ett så stort segel så är det så pass stort att det ändå är otympligt att trixa med, alltså är det lika bra att det största seglet man har är mera lagt åt race hållet och man kan hålla det ner till …säg ett 6.2. Hade då tänkt mig att 7.0-7.5 seglet skulle vara typ som ett NP V6, V8 och ha cambers.

– Ett räjs betonat segel mellan 7.0 och 7.5 är gjort för toppfart och går inte igång särskilt tidigt. Jag skulle tro att en freestyle-segel på 7 kvadrat planar minst lika tidigt som ett räjs-segel på 8.

Säg att man klarar att hålla det till 6.2 och man då siktar in sig på att 6.2 ska vara av typen NP Saber eller NP Excess.

– Ett modernt räjs betonat segel med cambers som är 7.5 kan du lätt hålla tills det är 5.5 vågsegel…

Där efter fyller man i neråt i kanske 0.7 intervall med segel av typen NP Excess eller NP Expression.

– Över fem kvadrat kan du lätt ha större steg mellan seglen.

Vad tror ni om detta resonemang?
    Synpunkter/erfarenheter?

När jag höll på som mest så var det typ ett måste med cambers på segel 6.0 och uppåt!
    Känns som att jag är lite skeptisk till stora segel utan cambers!
    Sedan så skulle man även ha en linje med alla segel av samma modell, bara olika storlekar, fast nu när dessa bräder klarar av att både hantera stora och små segel så känns det som att man får välja segel efter förhållande och surfsätt man vill praktisera.
    Lr?

– Cambers behövs om man skall speeda eller räjsa eller vill ha en riktigt effektiv lättvindsrigg. Under en åtta kvadrat är cambers inte alls nödvändigt för de flesta av oss, fast det beror ju såklart vad man vill få ut av sin segling.

…fast det verkar som om många segel idag som är 7.0-7.5 inte har cambers!?!?
    – japp, det stämmer. Och de är bra också!

För den typ av bräda du kollar på (en freestyle) så är cambersegel INTE lämpligt. Visst, det funkar, men de är tänkta för en annan typ av brädor.

Det finns många bra segel därute, så jag tar ett märke bara som ett exempel på hur ditt kit skulle kunna se ut.

Bräda: JP Freestyle 109 (som kan bytas ut mot annan stor freestyle, såklart)
    Segel: Simmer X-type 7.4, Simmer Crossover 6.2 och 5.3. Du kan sedan komplettera med typ 4.7 – 4.5 för de däringa dagarna med riktigt mycket vind och lillbrädan åker fram. Med 7.4 kanske det inte blir någon hopp- och manöverfest, precis, men kul segling med bra fart lär det bli.

Ett alternativ, som nämnts här, är att spana in något som kanske är lite mer fart-betonat än freestylebrädor. Super-X som det mycket logiskt heter (inte). Typ Fanatic Hawk, JP SuperX, Tabou Rocket Air å sådana där saker.

Och vill du segla mer, så kan du gå upp ett snäpp i brädstorlek och börja kolla på segel över åtta kvadrat (med cambers).

Lycka till!

/Enlight

• dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 14:11 som svar på: Brädköp: Vad skall man ge för en…

Hmmm, den kan nog kanske vara äldre än åtta år…

Utan centerbord…

Max en tusing. Och då är jag snäll.

Lägg det dubbla om du kan och sök något bättre, tycker jag nog.

• dr-masse

Medlem
    23 augusti, 2005 vid 13:43 som svar på: Var i oktober/november?

Irland? Kanske inte tillräckligt varmt, dock. Men oj! vilken grym segling det finns där då.

Kanske kan Frankrike, tänker främst på ställena runt Marseille, vara värt att spana in?

Najs att åka även om det är bra hemma!!

• dr-masse

Medlem
    23 augusti, 2005 vid 13:34 som svar på: Dum fråga rigg

Faktiskt inte alltid, olika segeltillverkare mäter lite olika. Skillnaden är dock liten. Men bäst är att ha lite felmarginal om man exempelvis skall köpa ett segel som är på gränsen till hur lång den bom som man har är.

En bom som går till 210 bör man nog inte köpa ett segel som har 209 i bomlängd till. Det kan lätt behövas 211-213 i bom, om inte annat när seglet använts ett tag.

Så – ett par-tre centimeters hänsyn “trimmån” och “olika mätmetoder” är alltid bra. Tycker jag.

Bomma På!

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 15:17 som svar på: 5.7 400 mast

Skräckexemplet håller jag helt med om, och även att folk inte köper segel mindre än typ fyrhalv om det innebär en ny mast också (och definitivt inte under fyrnoll om man inte ska hänge hela sommaren på Pozo eller nåt).

Och jo, de flesta märken fixar nog det. Men rekommenderat ser ofta annorlunda ut, dessvärre (är ju f-n inte alltid lätt att veta om den däringa 5.3an som har rek 430 mast faktiskt funkar bra på 400 om man inte testat själv).

Vi tar Pryde som exempel. Ska man shoppa upp sig på tre fräsiga Search 2006 i 4.2, 4.7 och 5.4 så är det tre master som rekommenderas (370, 400 och 430). Eller Simmer Icon (4.1, 4.7 och 5.4), Hot SO (4.2, 4.7, 5.3) eller Gaastra Poison (4.2, 4.7, 5.4) eller…, tre master där med.

Alltså, klart typ 4.2 funkar med 400, men lite väl är det att reka tre master för dessa tre storlekar. Tycker jag. Som är beredd att kompromissa lite, lite, lite om det innebär att jag får bra prestanda med färre prylar. Faktiskt.

Och de däringa som kör med en mast (400) över fler modeller verkar klara sig rätt bra i test och så. Jag tycker det är bra om det gör enklare för folk att välja rätt och att man inte behöver ett helt plockepinnset med master för att kunna surfa lite. Två, MAX tre, borde räcka för alla. En kort för småsegel och mycket vind, en mellan för lagom vind och eventuellt en lång för lättvind. Typ 400, 440 och 490 eller nåt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 15:01 som svar på: 5.7 400 mast

Ja, GUN var (är?) väl rätt kända för ovanligt styva master.

Klart det funkar! Men en fråga – 430 på 5.0, varför det när 400 funkade på 5.9?

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 14:19 som svar på: 3 fina plankor!

Playrabbit?

Fanatic hade väl en Rabbit förr, om jag inte minns fel…

Och här är den, på tal om hetast!

photos_promos_rabbit298_face.jpg

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 14:06 som svar på: Speedarenor i Sverige?

Östra Öland (Öland igen, såklart) verkar ha ett par-tre lovande ställen, några locals som kan uttala sig om hur det ser ut på dessa tre spots?

Ut till Högby fyr ser det ju (förutom fyren + huset) RUGGIGT platt ut…

hogbyfyr1.jpg

Speeda På!

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 13:55 som svar på: 5.7 400 mast

Jag är ju helt för “mer ekomiskt” och “färre prylar att släpa på” synvinklar. Lite svag för sådana argument, medges.

Njäe, 3.5 på fyrmeters är väl inte superbra. Knappast bra alls, faktiskt.

Men 4.0 till runt 5.5 känns ju inte orimligt på en fyrmetersmast, eller hur? Det jag då och då småruttnar lite på är när det typ krävs tre master för tre segelstorlekar (370 för 4.1, 400 för 4.7 och 430 för 5.3). Dessvärre inte helt ovanligt, men lite overkill är det fanimej för 99% av alla surfers. Typ. (å nu raljerar jag lite såklart).

Att jag sedan på någe vis gillar att kunna rigga två segel samtidgt kan man ju välja att göra ändå om dollarsen räcker till.

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 13:13 som svar på: 5.7 400 mast

De som är sydda för det är ju bäst (öh, såklart), men är man lätt finns nog fler segel som funkar bra eller till å med mycket bra med fyrmeters mast upp till en 5.7-5.8.

Ola H. har väl exempelvis kört någe Hot 5.9 med 400 RDM och typ jättemycket förlängning utan problem. Men under 70 bör man nog väga då, typ.

Annars tycker jag att det där med “en linje på en mast” är kalas!! och något som fler borde ta efter.

EN mast På!

• dr-masse

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:32 som svar på: Vad har hänt med begangnat marknaden?

Jag tror det är knepigare än så. Det har helt enkelt handlats mer grejor under de senaste fyra-fem åren, men inte lika många har tillkommit på sistone. Vad vi ser är helt enkelt att det nu finns mer beggade grejor i bra skick på marknaden än för typ bara två-tre år sedan. Vi har även fler handlare som säljer fjolårsprylar till lägre priser än tidigare.

Själv har jag fått gå ner något i pris när jag sålt beggat på sistone. Brädor som jag 2001 – 2003 sålde för 7-8000 säljer jag idag för strax över 5 000 till ca 6500. I stort sett alltid brädor i väldigt fint skick, en eller ett par säsonger gamla. Lite surt, men sån verkar marknaden vara numera.

Fler som har samma erfarenhet? (dvs, att man fått gå ner lite i begpriser på sistone för att få köpare?)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 10:43 som svar på: öka din vattentid med freestylesegling >300%

Efter denna utförliga recension, helt klart baserad på fakta och omfattande test av ett flertal olika segelmodeller, så är det klart – Simmer är skräp.

Jomenvisst sörru.

Alltså, åsikter om prylar är ju alltid kul att läsa om, men att “Zimmer” suger balle för att “… Gaastra är gedignare på något sätt” är ju inte helt lätt att ta på allvar.

Surfa På!

Sida 308 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.