Forumsvar skapade

Sida 309 av 427
  • dr-masse

Medlem
    12 augusti, 2005 vid 06:00 som svar på: Segellinje till TripleX 119 + vågbräda?

Jag tycker du är rätt ute, helt klart.

Skaffar du ett stabilt segel som största kan faktiskt 8.0 till 6.2 fungera utmärkt. Själv körde jag för ett par år sedan NP V8 8.5 för att sedan kliva ner på NR 6.2.

Men 7.5, 6.2, 5.4 och 4.7 är ju en linje som det inte är mycke å bråka om för de brädorna du har i åtanke.

• dr-masse

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 08:15 som svar på: “Soft Rack” Takräcke?

Jo, glömde en sak. Det är skillnad på ett s k “soft rack” och ett HandiRack (som jag har).

På ett HandiRack skulle jag lätt lasta en komplett surfutrustning, vilket jag aldrig skulle göra på ett soft-rack (där väl en eller ett par vågsurfingbrädor är max, typ).

• dr-masse

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 08:13 som svar på: “Soft Rack” Takräcke?

JAG HAR ETT I STOCKHOLM SOM NI KAN LÅNA/HYRA!

Du har fått ett PM här på konfen.

Det funkar bra, mitt HandiRack är nytt dessutom.

Räcke På!

• dr-masse

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 08:07 som svar på: SMHIs prognoser

I år? Den formsvackan är betydligt längre än så.

Själv gillar jag när SMHI mannen förklarar att DMI är träffsäkrare eftersom “Danmark inte har lika många olika vädertyper att ta hänsyn till”. Men hur förklarar han då att DMI är bättre även vad det gäller vädret i SVERIGE?

SMHI Av!

• dr-masse

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 19:08 som svar på: NP SOLO…

Jag tycker det låter klart bra, vettig minsta size på din bräda oxå. Storleksskillnaden bör inte vara några problem.

När Solo inte räcker till längre har du blivit rätt bra och tittar på annan typ av utrustning, är min gissning.

Sola På!

• dr-masse

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 06:30 som svar på: Simmer Dacron ….

Den där bilden är ett par-tre år gammal. Men dacron är onekligen läckert i segel, kanske får vi se fler än Hot Sails använda det.

Färg På!

• dr-masse

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 07:48 som svar på: Nu har den landat, alltså en Foretrex 101

Ursäkta dum fråga (som vanligt från mig), men behövs aquapac till en sådan?

Eller är det säkerhetsåtgärd, mest?

GPS sugen är man numera… och speedsugen.

• dr-masse

Medlem
    26 juli, 2005 vid 08:05 som svar på: Bilder från DK förra helgen.

Grymma bilder, Hanstholm är ju rysligt bra. Gillade “blåser elefantsnabel”… extra.

Och lyfter dessutom fram det här igen:

For your information Hanstholm reef is being closed by windmills if we don’t do something!
    In Danish:
    http://www.miljo.viborgamt.dk/sw37156.asp

PDF with pictures:
    http://www.miljo.viborgamt.dk/graphics/Miljo/RPT8-05/Debatoplaeg/Debatoplaeg_m_billeder.pdf

We need your help!

They dont just put up windmills, they will make “coast securing” by filling up with sand and concrete 150 meters out from the coast and 2 km along the coast this includes Mittels there is pictures in the pdf that show this.

This will cover the reef and there wont be any waves to ride

As you probably know windmills are getting bigger and bigger these are extrodinary big!!! They dont produce electicity but brint – and are extremely big.

By sending a letter to the adress you can tell that this is not only a danish windsurf location but a european attraction to all wave surfers.

There are many other places to build windmills but no other places where the coast generates waves likes this!

If the region office understand how unique this area is maybe the windmills wont come.

A letter from a foreing windsurfclub would be of huge meaning for the result of this regionplan, so please send a letter where you explain how uniqe Hanstholm windsurfspot is, it wont take much time and can’t do any harm. At least nobody can blame you for not trying to save the best windsurf spot in north europe.

So please help by sending a letter or an e-mail where you explain how unique Hanstholm is.

Viborg Amt
    Miljø og Teknik
    Skottenborg 26
    8800 Viborg

e-mai: regionplan@vibamt.dk

The reason why we don’t make a signature collection is caused by the way the region handles this case. Every letter or mail counts more.

• dr-masse

Medlem
    26 juli, 2005 vid 07:52 som svar på: Slalom/Speed forum nu!

Alltså, varför skall det vara en hel hög med underforum här?

Slalom/speed?
    Freestyle/våg?
    Formula?
    Frisegling?
    SuperX?
    Old school?
    Fenslipare?
    Vi som samlar på masttoppspluggar?

Formula och speed ligger ju inte sådär superlångt ifrån varandra (trim, gps, cambers, kol, etc) och har nog i många fall en gemensam publik, eller?

Formula-forumet har ju inte sådär jättemånga inlägg (som mest några i veckan) i dagsläget. Formula råkar ju vara en klass, “räjs och speed” känns ju klart bättre som ett forum. Tycker jag.

Så få men så aktiva forum som möjligt, är inte det vettigt?

Dessutom – jag tycker det är klart kul med alla speed-inlägg på denna konf och kommer att sakna de när/om det blir ett “slalom/speed” forum.

Speeeda På!

• dr-masse

Medlem
    26 juli, 2005 vid 07:41 som svar på: Slalom/Speed forum nu!

Slå ihop med formula, det är bättre. “Speed och race” kan det ju heta.

Viktigast är att forumen lever, som sagt.

Speeeeda På!

• dr-masse

Medlem
    26 juli, 2005 vid 07:39 som svar på: Några fler som funderar på Fituna idag?

Ja, riktigt trevlig sommarsegling blev det.

Som bonus blev jag omseglad av en “skärgårdskonsult” och min enda fråga är såklart – hur blir man en sån konsult? Mitt nya karriärmål, ah.

Själv avslutade jag traditonsenligt min slarviga segling med ett badpass framför läktaren. Jag lär mig visst aldrig. Det känns bra.

Brisa På!

• dr-masse

Medlem
    24 juli, 2005 vid 08:32 som svar på: Speed

Nu är 37.7 borta från gps windsurfing?

Annars vill man ju se lite fler svenskar högre upp!

Speeeeda På!

• dr-masse

Medlem
    14 juli, 2005 vid 11:54 som svar på: isla de Margerita

Ibland, för att inte säga alarmerande ofta, känner jag mig sådär oroväckande trögtänkt.

Och nu gör jag det igen.

En grej som jag inte fattar med att åka till Margarita och El Yaque och stanna där en längre tid än ett par-tre veckor är, hur skall jag uttrycka det här på ett fint sätt så alla fattar utan att jag framstår som jobbigt överdryg, hmmm – VARFÖR?

Alltså, svaret är ju enkelt iofs – det blåser, är varmt och rätt billigt att leva där.

Men om man nu skramlar ihop tid, pengar och allt det däringa ordnandet, varför inte välja ett ställe som liksom erbjuder lite mer?

OK om man siktar på att bli en överdängare på fristalj och det är det som gäller punkt slut. Men är det inte roligare att dra till ställen som bjuder på lite mer variation? Och även om man siktar på att bli the Fristalj Kung och Presidente så är det väl kul att någon gång under fem månader kunna plocka en hygglig våg?

Vad jag förstår av El Yaque (både av att ha läst och pratat med folk som varit där) så finns det inte mycket alternativ utanför freestyleseglingen. Inga vågor. Liten ö. Få alternativa sporter, förutom dykning. Rätt så isolerat, får man väl säga. Ganska outvecklat. Varmt som fanken kan det bli.

Skulle JAG (som är så oerhört upplyst och begåvad och dryg) välja spot att lägga tid och pengar på så skulle följande finnas tokigt högt upp på listan:

– Bra vindstatistik (typ självklart)
    – Olika typer av segling, men tillgång till vågsegling är ett klart måste
    – Kul grejer att göra även om det inte blåser
    – Bra dos av miljö, kultur och natur som man inte sett förut eller gärna vill se igen
    – Någorlunda prisvärt

Sydafrika, Brasilien, Maui, andra ställen i Karibien, Chile, Australien och Mauritius känns ju alla potentiellt som bra mycket roligare vinterspots än El Yaque.

Jag skulle lätt kunna tänka mig (eller snarare bli hur glad som helst om det skulle bli av) att åka ett par veckor till El Yaque. Men att åka dit tre-fyra månader – njet.

Själv skulle jag nog fasiken typ hellre vara en månad på maui än fem i El Yaque. Även om det är samma pengar.

Fast jag kanske har missförstått El Yaque totalt, men i mina ögon så verkar det lite enahanda med tanke på hur pass långt bort det ändå ligger och den satsning som det trots allt innebär att ta sig dit om man tänker stanna några månader. Eller så är det bara konstatera att nu har det hänt – jag är skitgammal och tänker som en gubbjävel, ah!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 juli, 2005 vid 10:48 som svar på: Klitmoller/Hanstholm is being closed by windmills!

I have sent my email!

This is unbelievable news, there MUST be other locations available?!?

• dr-masse

Medlem
    14 juli, 2005 vid 06:47 som svar på: Stockholm imorrn, var åker folk?

Kom ju lite senare, men vad GÖTT DET VAR! En dag att minnas, helt klart!

Shorts På!

Sida 309 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.