Forumsvar skapade

Sida 311 av 427
  • dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 13:38 som svar på: senaste veckans hjälm-cäm från Apelviken

Jag åker också brett numera (tog faktiskt intryck av att se Staffan i den där grymma surfrullen…), framförallt i vågor och med mindre segel. Fast förutom i gippar och toppsvängar så håller jag aldrig masthanden sådär långt fram som du gör. Undrade lite bara…

Och jo, film är grymt avslöjande, framförallt med hela biografmaskineriet på skallen verkar det som. Plötsligt känns det fint att själv i stort sett aldrig vare sig ha blivit filmad eller fotad under segling, den genomförfalskade bilden av mig själv och min sköna surfstil kan därmed leva vidare ett tag till…. 😉

Brett På!

• dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 13:17 som svar på: senaste veckans hjälm-cäm från Apelviken

Det tog en liten stund att ladda hem (typ en timme för den andra filmen, öh) men headcam RULES!

Ah – ett tillägg! OERHÖRT bra musik i inledningen, den är grym den där!

Kul att se var det, fler filmer! Kanske vrida upp kameran något, mer våger och förhållanden kanske lite mindre skak då?

Och så en förmodligen oerhört fånig fråga – håller du alltid masthanden sådär långt fram när du seglar eller var det “the headcam action stance”?

Filma På!

• dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 13:08 som svar på: Vario top

Är det verkligen 430 rekat till det seglet?

Om du väger 87 blir nog 430 lite mjukt. 480 blir däremot för styv, seglet kommer att kännas helunderligt. Tyngdpunkten (draget) för högt gör att det kommer att kännas väldigt obalanserat. Gapet mellan segel och bräda gör att det blir svårare att få fart.

Ny mast är nog värd att fundera på, vilken är rekommenderad? Är det 430 kan du testa en 460 ändå, eftersom du väger en del.

Masta På!

• dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:18 som svar på: Vario top

Nej, det är inte alls säker att det blir bättre. Seglets drag kommer att hamna för högt, sannolikt är 480 masten för styv och det lär inte bli någon vidare balans.

Vad är det för segel du försöker köra med 430 masten? Hur mycket väger du?

Masta På!

• dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:16 som svar på: rdm mast i np expression?

När jag var i Guincho senast fick jag förmånen, mot betalning iofs…, att testa samma segel som jag har här hemma (Simmer Crossover) på RDM-master.

För 5.3 tyckte jag att det fungerade bra, på 4.7, 4.0 och 3.7 precis hur bra som helst (har dock inte kört såpass små segel knappt alls här hemma på sistone…).

Fast redan på 5.3 var det påtagligt att det krävdes mer nedhal och uthal för att få det att funka, precis din erfarenhet av 4.5. Jag upplevde seglet som lite “mjukare” än annars (jämförde med Crossover 5.0 och 5.7 som jag har själv), men klart trevligt.

På Crossover 6.2 däremot tyckte jag nog att RDM inte var lika bra som SDM. Seglet kändes allmänt segare och jag var förvånad över att inte ha mer drag än vad jag hade. Det roterade dock superbra (såklart).

Masterna var AMEX RDM.

Av det lilla jag testat RDM, och pratat med kompisar som har seglat RDM klart mer, så känns det ibland som att kring och strax över sex kvadrat så blir det inte alltid så bra med RDM. Det blir för mjukt, helt enkelt.

Så just Expression 6.1, med dess långa mast och tänkta egenskaper som segel, skulle jag nog vara rättså tveksam till om RDM är något bra val. Men avgörandet finns bara på ett sätt – testa!

Fast när en mastguru som Ola H. är tveksam till om Expression funkar så skulle jag inte förvänta mig för mycket, som sagt.

Och RDM eller ej, det viktigaste är att man får segla och har kul på vattnet!

RDM På! (japp, funderar själv på att byta till RDM nästa år för 5.7, 5.0 och 4.2)

• dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:03 som svar på: Hur går man högt i vind?

Ja, med en modern bräda kan man inte ta någon vidare höjd utan att plana. De är gjorda för att plana. Hela idén är att ha såpass högt tryck på fenan att höjdtagning fungerar fint. Skall man ta höjd utan att plana så är centerbord, vilket påpekats, oslagbart.

Men du vill väl ändå plana? Större segel kan din bräda med lätthet ta, som sagt.

Plana På!

• dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:00 som svar på: Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

Längd på hängsellinor beror ju även på hur lång man själv är. Jag är 190 och använder 26 i vågor, 28-30 på plattvatten. Men längd på linorna är mycket fråga om smak, teknik, längd och typ av hänsele.

Men om 24 känns väldigt kort, testa att sänka bommen något, även om det gör att du kanske får lite svårare att komma upp i planing (lättare att plana med hög bom). Men en något lägre bom kommer att ge lite mer kontroll och göra det lättare för dig att kroka ur. Men kanske testa att låna en polares 26 linor eller nåt?

För övrigt skulle jag genomgående rekommendera nybörjare att skaffa justerbara hängsellinor (om man har råd). Det är inte lätt att veta vilken längd som är rätt i början.

Angående fotstroppar – jag skulle nog föreslå att redan för början lära sig att peta dit framfoten först. Visst, bakfoten är bra för att undvika kastfall i början, men det blir nog en del kastfall ändå. Risken med att trycka dit bakfoten först är att man belastar häcken för mycket, tappar planing och dessutom går upp i vind. och utan planing funkar det inte att kroka i hängselen någe vidare bra. Framfoten först har fördelen att det är lättare att behålla planing, samt att under segling så behöver man då och då ta ut bakfoten för att behålla planing i vindhål å så. Det är betydligt enklare att köra med bara framfoten i.

Nu är ju inte skillnaden sådär jättestor, men själv tycker jag nog att framfoten först är en bra grund. Kan man, bör man hellre stå med båda fötterna i stropparna i början innan man krokar i. Så småningom lär man sig och kan kroka i först för att sedan gå i stropparna.

Åk gärna runt i lite lagom vind och träna medvetet på att kroka i och ur hängselen. Det brukar ge sig rätt snabbt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:00 som svar på: Nybörjar råd alt FAQ del 1

Längd på hängsellinor beror ju även på hur lång man själv är. Jag är 190 och använder 26 i vågor, 28-30 på plattvatten. Men längd på linorna är mycket fråga om smak, teknik, längd och typ av hänsele.

Men om 24 känns väldigt kort, testa att sänka bommen något, även om det gör att du kanske får lite svårare att komma upp i planing (lättare att plana med hög bom). Men en något lägre bom kommer att ge lite mer kontroll och göra det lättare för dig att kroka ur. Men kanske testa att låna en polares 26 linor eller nåt?

För övrigt skulle jag genomgående rekommendera nybörjare att skaffa justerbara hängsellinor (om man har råd). Det är inte lätt att veta vilken längd som är rätt i början.

Angående fotstroppar – jag skulle nog föreslå att redan för början lära sig att peta dit framfoten först. Visst, bakfoten är bra för att undvika kastfall i början, men det blir nog en del kastfall ändå. Risken med att trycka dit bakfoten först är att man belastar häcken för mycket, tappar planing och dessutom går upp i vind. och utan planing funkar det inte att kroka i hängselen någe vidare bra. Framfoten först har fördelen att det är lättare att behålla planing, samt att under segling så behöver man då och då ta ut bakfoten för att behålla planing i vindhål å så. Det är betydligt enklare att köra med bara framfoten i.

Nu är ju inte skillnaden sådär jättestor, men själv tycker jag nog att framfoten först är en bra grund. Kan man, bör man hellre stå med båda fötterna i stropparna i början innan man krokar i. Så småningom lär man sig och kan kroka i först för att sedan gå i stropparna.

Åk gärna runt i lite lagom vind och träna medvetet på att kroka i och ur hängselen. Det brukar ge sig rätt snabbt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 juli, 2005 vid 11:56 som svar på: Val av ny bom?

vindsurfing.se och local spirit tror jag görs i samma fabrik…men även jag tror att beslagen är fixade numera, på LS i alla fall?!?

• dr-masse

Medlem
    6 juli, 2005 vid 10:28 som svar på: Och nu känns det lättare att jobba igen

Här klagas inte! Känns faktiskt fint att kunna fokusera på jobbet mitt i sommaren, ah!

Jo, Guincho blev det fyra dagars segling i, tre riktigt bra! Hade lite otur med vinden, men med familj å mina tjejer så hade det ändå inte blivit mycket mer seglat. Så det blev hur bra som helst, trots att vinden höll upp i nästan tio dagar. Det som märktes mest var väl att det var ett bra tag sedan jag körde med toktryck i 3.7 på en 68-liters bräda, ärrrmmm (japp, det badades en hel del de första timmarna den dagen).

Hittills i år har jag fasen haft ryslig flax med vinden, men det är ju en sån där tanke som man knappt ens vågar tänka…

• dr-masse

Medlem
    6 juli, 2005 vid 10:04 som svar på: Panasonic DMC FZ20???

Kul! Skriv gärna om kameran, har själv ögona på just den modellen.

Förresten, har AB+ funkat eller brakat ihop fullständigt? Hoppas den gett någorlunda segling!

Fota På!

• dr-masse

Medlem
    5 juli, 2005 vid 11:42 som svar på: Freestyle som freeride..och freestyle?

Oaaaah! Vilken bra spaning! Gäller ju så oändligt mycket mer än surfprylar. Jag önskar att jag en dag kunde får höra från min formidabla fru “var är min Fanatic Skate?” men det lär inte hända…

Själv skall jag redan idag gå hem och fråga var frun har lagt min nya handväska.

Spana På!

• dr-masse

Medlem
    5 juli, 2005 vid 10:05 som svar på: Resultat från Båstad finns på….
  • dr-masse

Medlem
    5 juli, 2005 vid 08:52 som svar på: RRD freestyle wave ASA -05

Där har adde helt klart en poäng, 04 borde gå att hitta för samma pengar och är samma shape.

• dr-masse

Medlem
    5 juli, 2005 vid 08:27 som svar på: RRD freestyle wave ASA -05

Lite billigare, men hållbar, konstruktion. Den verkar sjysst, tycker jag, förutsatt att man är medveten om att den väger lite mer.

Den är nog inte “toktung” att köra med, men visst märks det nog mot en bräda som väger ett eller ett par kilo mindre. Men då är ju priset såklart högre och hållbarheten lägre.

Surfa På!

Sida 311 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.