Forumsvar skapade

Sida 313 av 427
  • dr-masse

Medlem
    9 juni, 2005 vid 07:19 som svar på: Vad tror han!?

Jämförbarheten på köp å sälj är ju rätt hög. Om han sätter 5000 som utgångspris för tre segel, ja helt j-a galet är det ju inte. Inte någonstans hävdar han heller att det är ett “superpris” eller “värsta klippet” eller “du får en gammal fin gräsklippare på köpet!” eller så. Det är ett pris. Ett förslag. Oförhandlat.

Vi vet ju inget om hans förhandlingsutrymme eller så. Skriv en kommentar under, istället. “5000 låter lite mycket tycker jag, vad kan du tänka dig?” istället för att hänga ut här. Det är fasen inte lätt att veta vad grejorna är värda för folk som inte följer marknaden sådär särskilt alls. Eller ens för folk som följer den precis hela tiden. 5000:- idag för tre segel som han kanske gav uppemot 14 000 för år 2000 eller 2001 känns ju knappast makalöst högt.

Så jag håller nog med om kommentarerna här kring att hoppa på beg säljare. Alltså, om folk försöker sälja åttitalspråmar för tio lax så småler (och förfasas) även jag.

Men fem tusen för tre segel från 2000? Visst, i överkant, men värt en sågning här? Tveksamt.

Fri marknad, som sagt.

Sälj På!

• dr-masse

Medlem
    2 juni, 2005 vid 14:07 som svar på: Hur bemöts kunder…?

Ah, känns det här typen av tråd igen ellerrrrrr (med skönt göteborgs-rrrrr på slutet)!

Trist att bli risig bemött, men även en butik kan ha en dålig dag. Håller med om att det är ju bra att kolla innan, men vi är ju inte alltid så rationella vi människor. Kanske i synnerhet vi surfare. Kanske i synnerhet jag.

Det bästa tycker även jag är att ta upp det med butiken. Särskilt om man är kund sedan tidigare. Ibland blir det fel, men jag kan nog lova dig att ingen butik vill tappa kunder i onödan pga fel bemötande.

Jo, butikerna är ju såklart lite petiga med vad man tar in i inbyte. Även jag har blivit nekad i mina dagar. Men det är ju, som nämnts här, klart bättre att kränga själv. Enkelt oxå, för det mesta.. (hej Basse!).

Att det rör sig om påslag på 100% på vissa artiklar är väl knappast “tabu”. Dock tror jag att just segel i normalfallet ligger något lägre. Men det har ju med många faktorer att göra, mest vad surfhandlaren tror att sådana som vi är beredda att betala för eländet, ah! Det finns ju en lååååång tråd om detta på konfen sedan tidigare.

Den STORA pristråden

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 juni, 2005 vid 08:27 som svar på: streamliner bag + karbinhakar??

Nä, jag fattar knappt själv vad jag skrivit.

Bild kommer!

Fatta På!

• dr-masse

Medlem
    1 juni, 2005 vid 15:37 som svar på: streamliner bag + karbinhakar??

Jo, jag har karbinhakar på min Streamliner. Funkar klart godkänt.

Löjligt enkelt är det, men så är jag en löjligt enkel människa oxå (med betoning på löjlig, månne).

Jag har tagit två spännband. I ena änden har jag knutit fast en karbinhake som jag sedan låser spännabandet med. I andra änden, på dörrsidan av bilen, spänner jag sedan. Funkar.

Kopplar på min bag på nån minut.

Hoppas du fattar!

Karbin På!

• dr-masse

Medlem
    1 juni, 2005 vid 11:55 som svar på: Dilemma – val av bräda – Acid eller Rocket?

Till de segelsajserna så verkar det ju helrätt. Möjligen att du kan krypa upp något i storlek och ändå ha najs segling med 4.5 med din vikt.

Spontant skulle jag tro att freestylewave-brädan kommer att ge dig snäppet mer segling och vara skojigare på plattvatten. Men om vågor är det som gäller så lär Acid 88 inte vara fel alls.

Ta en fundering på i vilka förhållanden som det är viktigast för dig att brädan är absolut rätt och kompromissa i övrigt. Helt rätt för allt blir det ju aldrig, ah! Men oftast tillräckligt för det mesta.

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    1 juni, 2005 vid 11:33 som svar på: Dilemma – val av bräda – Acid eller Rocket?

Jag har inte seglat någon av de däringa brädorna, men de är säkerligen bra båda två.

Tänk på att inte enbart titta på volym. Bredd, bottenkurva, kanter och outline påverkar mycket mer hur brädan funkar för dig. En “typisk” skillnad mellan våg och freestylevåg kan väl sägas vara att vågbrädan går igång lite senare, är mer fokuserad på sväng och, såklart, vågridning.

En freestylevåg med mindre volym kan mycket väl upplevas som mer lättseglad och lättplanad än en renodlad vågbräda. Nu tror ju iofs jag att just Acid 88 är en väldigt allround vågbräda.

Om det är rätt storlek du kikar på beror ju helt på vilka segelstorlekar/vindstyrkor som är aktuella å vilken mer bräda du ev. har?

Prylköparångest är min paradgren, för övrigt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    1 juni, 2005 vid 11:12 som svar på: Bräda för loopen???

Känner många som loopar friskt på 115-liters freestalj plankor, uppemot 68-70 breda saker.

Men visst, det är ju bra om den är kort!

Loopa På!

• dr-masse

Medlem
    31 maj, 2005 vid 18:32 som svar på: passar ? :S

Kommer att funka hur bra som helst. Brädan kan du ha kvar längre än du tror, perfekt för lättvindsträning vilket man nästan aldrig kan få för mycket av! Bra nybörjarbrädor brukar dessutom vara hyggligt lättsålda och eftertraktade.

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    31 maj, 2005 vid 18:30 som svar på: En liten loop….

Tack! fasen, det blir nog till att köra lite armhävningar eller roddmaskin eller så. Känns som om lite mer styrka skulle hjälpa i rätt många manövrar just nu, ähum.

Loopa På!

• dr-masse

Medlem
    31 maj, 2005 vid 12:24 som svar på: En liten loop….

Grymt fin! Senast i Danmark så fick jag någe slags hjärnsläpp och gav mig på att testa ett par bakåtar (“Kodak-courage” är fina grejor)…

Jag behöver väl knappast skriva att de var a) alldeles för låga och b) rätt uselt genomförda.

Men så lyckades jag trots min infernaliska oförmåga att träffa en fin ramp. Och flög lite högre. Och tänkte att “nämen nu prövar jag igen”. Till min oerhörda förvåning kom jag runt riktigt långt. Känslan var helt grymt skön i den bakåten. Landade den såklart inte, men jag roterade nästan för långt (?!?) kändes det som.

Så, till min fråga. Hur mycket styrka krävs det i landningen? Jag fick någon slags känsla av att man ska försöka ligga rätt nära grejorna hela vägen ner? Höll bakhanden långt bak. Men det kändes som att när jag landade så hade jag inte en chans att hålla emot, hoppas på fel teknik snarare än klenhet (det är ju jobbigare att göra något åt).

Min tanke just nu med bakåtar är att satsa på ett vanligt högt hopp lite upp i vinden på en fin ramp, hålla bakhanden långt bak, när jag är som högst kika över axeln och segla ner i en noslandning. Det känns som om jag fattar (och vågar) mig på rotationen, men landningen känns rätt långt borta. Eller väldigt långt borta.

Verkar min approach vettig? Tips om landningen?

Vore ju kul att komma ännu närmare!

Bakåt På!

• dr-masse

Medlem
    30 maj, 2005 vid 18:13 som svar på: Nybörjar kit till windsurfing

Jag skulle mer rätt liten tvekan reka no 2, ZeroFive 6.4. Lättriggat, enkelt att hantera och bra fart.

Diablot har jag haft, lite för speed-betonat. Ett annat hade cambers, bör undvikas i början (bred mastficka = tungt att dra upp vilket det blir en del av i början).

Search 5.8 skulle också funka, men är kanske något litet som enda-segel i början (om du nu hade åkt fram å tebaks lite förra sommaren). Men absolut helt OK som första segel!

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    30 maj, 2005 vid 15:05 som svar på: Bräda för loopen???

Vilken hyggligt kort bräda som helst lär funka bra. Loop har ju rätt lite med brädtyp att göra. Men testa en freestyle av någe slag.

sjunoll är kanske lite stort i början, men sexnoll lär nog funka. Mina försök görs mest med 5.7. Inte lyckats ännu, suck…

Snurra På!

• dr-masse

Medlem
    30 maj, 2005 vid 13:41 som svar på: Mastval… Tush vs. Powerex

Jag körde ett tag (fram till typ 2002) med Fiberspar i NP segel. Funkade fint då i alla fall.

Det borde gå helt OK eller klart bra. Fiberspar har, mig veterligen, väl accepterade böjkurvor å sånt. Ta med seglet och testrigga, månne?

Masta På!

(jo, fel ställe med sådana grejor var det nog)

• dr-masse

Medlem
    30 maj, 2005 vid 12:35 som svar på: Personbilar för oss med familj och vindsurfintress

Fan.

Men det var kul att rita.

A På!

• dr-masse

Medlem
    27 maj, 2005 vid 11:50 som svar på: Personbilar för oss med familj och vindsurfintress

3 meter (2.95) om jag fattat rätt. I B-klasse, allstå.

dr masse, 4½ år.

Sida 313 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.