Forumsvar skapade

Sida 317 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    2 maj, 2005 vid 08:25 som svar på: bräda nr 2

    Det är nog ganska tydlig skillnad mellan “vanliga” JP Wave och FSW. FWS är mer friåkningsvänlig, planar tidigare och har bättre fart. Waven lär ha bättre skär och är ju, såklart, gjord för vågor.

    Själv tycker jag dock att det är svårslaget att segla en bra vågis i mycket vind, även på plattvatten. Det är sååååå kul!

    Även jag tror att en 80-85 liters sak blir fin. 55-57 bred, om vi talar mer “klassiska” mått.

    Tror du blir nöjd med båda, men FSW lär kanske vara lite mer allround och lättåkt vilket kan vara en fördel.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    2 maj, 2005 vid 06:42 som svar på: Haga Park i helgen….

    Ja, den däringa DMI “verdensvejr” är helt otillförlitlig när det gäller vind. Inget att lita på alls. Går inte att jämföra med deras egna sjöväder överhuvudtaget.

    Prognos På!

  • dr-masse

    Medlem
    29 april, 2005 vid 14:13 som svar på: Spotguide Danmark

    Köp senaste numret av tyska Surf.

    Det gjorde jag.

    Danmark På!

  • dr-masse

    Medlem
    29 april, 2005 vid 07:16 som svar på: Vem säljer Fiberspar i Sverige??????

    Hör med SP först.

  • dr-masse

    Medlem
    29 april, 2005 vid 07:15 som svar på: Freestylebrador?????

    Mer tappad än oss kan man väl knappt bli, ah!

    Min utveckling inom freestylen hade nog även den inte hämmats en millimeter om jag kört andra brädor. Eller en formula. Eller en bogserbåt.

    När det gäller skillnad så är det ju såklart olika från bräda till bräda. Men jämför jag exempelvis min rättså freeride-orienterade JP FS 115 (min första freestyle) med Joker 114 så är den väldigt tydligt. Även klart grundläggande manövrar (dvs sådana som är asavancerade för mig) som 360 å sånt går bra mycket lättare på Jokern. Medan JPn var klart skönare att bara bränna runt på å hoppa med.

    Som en tanke till Bergelin så väger jag exakt lika mycket. Har faktiskt gått ner lite i volym nu som ett litet test. Var helt inställd på att åter köra på en 110-115 liters sak för lättvindskul å så, men har nu valt en 100-liters för att få bättre allround-bräda. Återkommer med en liten “rapport” om det kan vara intressant?

    Skata På!

  • dr-masse

    Medlem
    28 april, 2005 vid 15:10 som svar på: Freestylebrador?????

    Håller med Styret helt om att det är bakom spakarna det avgörs.

    Trots att jag är rättså sopig på freestyle, så har jag ändå valt att åka på sådana brädor i några säsonger nu. Det är kul!, helt enkelt. Och lärorikt. Oj, vad jag badar.

    Till skillnad från Styret så tycker nog jag att skillnaderna är rätt stora mellan olika brädor… bland de jag testat och ägt i alla fall (JP, Fanatic, Mistral, RRD och AHD)

    På någe vis så finns det ju tre kategorier inom freestyle oxå (bara för att försvåra det ännu mer! oj, vad smart jag är!)…

    – Allroundisar, Freestylebrädor som fortfarande är designade för att klara vanlig friåkning. Inte lika radikala i sin design, bredare målgrupp. Klarar fortfarande radikal freestyle, men utifrån mer “klassisk” design.

    Exempel här är väl kanske framförallt JP och Fanatic. Båda lär funka hurbrasomhelst till radikal freestyle, men är helt OK för “normal” segling. Man kan nog även räkna Starboards tidiga brädor hit, inte Starboard förra året, kanske Starboard i år igen

    – Radikalisar, freestylebrädor gjorda för att hantera de grymmaste tricken. Punkt. Ofta mer radikal design med lustiga nosar å häckar å kanter å fenor å sånt.

    Exempel här är månne F2 compstyle 03 och 04 samt Chili, årets RRD TT modeller, årets AHD (?), Naish Flygande Grisar, förra årets Starboard.

    – Radikalallroundisar, freestylebrädor gjorda för grymma trick, men lite mer lättåkta (planing och kontroll) än de värsta trickmaskinerna. Kanske mer av “traditionella” freestyletrick som 360 å olika roliga gippar å slag snarare än radikalisarna.

    Tycker mig kunna se att Mistral Joker och Tabou Freestyle hör hemma här. Även RRD TT 105 från 2004 och 2003 skulle jag kunna peta in här, tror jag.

    Som alltid kan jag ju vara tokfel ute, men det är skillnad på olika fresstylebrädor. Skillnaden mellan min JP, Fanatic och Mistral tycker jag har varit tydlig. Roliga brädor alla, men på olika sätt.

    Själv så gillar jag de mer “allround” betonade freestylebrädorna, men så kör jag mest för enklare träning och kanske några repor i vågor då och då. Valet föll nyligen på en Skate 100 för min del.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    27 april, 2005 vid 14:12 som svar på: Råd till relativ nybörjare

    Extra kul med återfallsgänget!

    Låter som du har bra bräda + riggar för dina behov.

    Det finns hur mycket tips som helst om det där på nätet. På http://www.guycribb.com/page0076v01.htm finns många nybörjartips.

    Om tyska är OK så har http://www.the-daily-dose.de/moves/moves.htm en hel del oxå.

    Lite kort om att komma i stropparna.

    – Plana först, stroppar sedan.
    – På lite större brädor är det ofta enklast med främre foten först, sedan bakre.
    – Fall gärna av lite och få fart.
    – Försök att behålla lite tryck på mastfoten när du kliver i stropparna
    – Du ska inte behöva greppa bommen längre bak

    Montera gärna stropparna så långt fram/långt in på brädan som möjligt i början. Mycket lättare att komma i då.

    Gipp steg för steg är väl nästan vindsurfingens heliga Graal vad gäller manövrar. Även här finns massvis av tips!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    27 april, 2005 vid 08:52 som svar på: Gissa spot

    Det ÄR Guincho.

  • dr-masse

    Medlem
    26 april, 2005 vid 14:28 som svar på: För stort segel?

    Prylmani, det är fina grejor det. Eller inte… 😉

    Faktiskt så tror jag att ett mer freestyle/freemove (hur stor den skillnaden nu kan vara) runt sexhalv både passar brädan bättre och skulle ge dig tidigare planing.

    Det segel du har, iofs ett kalsfint segel, tror jag knappast har bättre bottendrag en ett freestylesegel i samma storlek.

    GTX är ju mer för fart och har, såvitt jag minns, ganska platt profil.

    Jag skulle nog grunna på att sälja GTX och skaffa något som har bra bottendrag och är lite mer manöverorienterat. En liten prylfundering från min sida, ah!

    Pryla På!

  • dr-masse

    Medlem
    26 april, 2005 vid 12:05 som svar på: För stort segel?

    Är det en sån här?

    bic_tabou3s97_2001.gif

    Text från från Boards

    Tabou 3S 97 Year 2001
    Category Freestyle/Wave Board (Medium)
    Test Report Overall: Browsing though the measurements we were amazed to see how wide the nose and tail of the Tabou are. The board conceals its width well, feeling much smaller than it actually is. However, the benefits of the width are still there and its stability whilst planing is inspiring, giving a great platform for Freestyle of all kinds.

    It is equally capable of performing in the areas of Freeride strength and its excellent speed onto the plane and acceleration didn’t prevent it from providing a fast and enjoyable ride, with good grip and control in chop. The thin rails allow very good rail-to-rail carving and make for good gybing performance, while the speed and width make for very good chop hopping. So you can deduce that we thoroughly enjoyed the board and the guesters concurred giving it a 1st , 2nd and 4th place, though it was noticeable that the less advanced the sailor the less the board was appreciated.

    It will carry very large sails for its volume and would be happy with up to about 6.7m providing very good marginal/moderate performance. Although fine with 5.0m sails in relatively flat water it is not really a high wind board.

    While not really a wave board it jumps and turns very well, and is an inspiring Freeride/Freestyle crossover, ideally suited to blasting, early planing and tricks on flat water or swell and small waves in marginal to medium winds.

    Price: £849 with 28cm Tuttle box fin.

    Volume 97L Width 59cm
    Length 253cm Price £849

    Sjunoll funkar nog, men inte mer.

    7.0 – 6.0 – 5.3 blir ju en väldigt fin å najs linje. Samtidigt så är ju det gapet som du har idag, 6.4 – 5.3 helt OK och skillnaden i tidig planing mellan 6.4 och 7.0 kommer kanske inte att vara sådär jättestor?

    Ett alternativ kan ju vara att söka upp ett segel runt 6.3 – 6.5 som är känt för att ha riktigt bra bottendrag och satsa på en lätt och fin mast.

    En riktigt lätt rigg runt 6.5 med bra bottendrag kan nog konkurrera med en mer normal 7.0a som har tyngre mast och bom.

    Dessutom, i den fina teoretiska världen som jag bor i, ah!, så undrar jag om inte 6.3 – 6.5 är en ganska så najs största segelstorlekt på den däringa brädan.

    Bara lite alternativ. Men visst kommer sjunoll – sexnoll och femtre funka fin-fint, det är jag rätt säker på.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    26 april, 2005 vid 09:40 som svar på: För stort segel?

    Vad är det för en freestylebräda du har?

    Ett större segel ger inte så mycket tidigare planing än vad man skulle kunna tro på en freestyle. Jag har själv kört 7.2, 7.0, 6.4, 6.7 (två gånger) och 7.5 på freestyle.

    Ett för stort segel gör att det blir lite för mycket vikt samt att du riskerar “överkraft”, dvs att den kraft som seglet genererar inte kan hanteras av brädan och fenan.

    För vanlig freerideåkning och lite tidigare planing så tror jag dock att de allra flesta freestylebrädor hanterar upp till sjuhalv rätt bra. Se till att skaffa en större fena bara.

    Men sjunoll – sjuhalv är nog en rimlig övre gräns för de allra flesta freestajlbrädor mellan 100 och 115 liter i volym. Det blir mest knöligt med större och ger inte så mycke tillbaka.

    Många duktiga freestyleåkare verkar ha 6.2 – 6.5 som störst, faktiskt. Med bra teknik och lätt freestylebräda går de igång i en sju sekundmeter med det.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    26 april, 2005 vid 09:24 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

    Jo, det viktigaste är väl att kolla så att man åtminstone har täckning för prylarna vid stöld. Det är ju rättså asviktigt. Såvitt jag förstår, så har jag det utan 200 extra.

    Kostar det 200 extra att få det så är det ju en “ingen-hjärnare” att pröjsa det.

    Och om allt är nytt, ja, då kan det väl vara idé.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    26 april, 2005 vid 08:49 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

    (lätt redigerat från en tidigare tråd i ämnet http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfen&Number=12793)

    Nu skall vi se här, hmmmmm:

    Alternativ ett – 19 års vindsurfande utan att någonsin ha försäkrat någonting

    Antal år med dyra surfprylar:
    19

    Antal år med försäkring:
    0

    Total premie för detta:
    0 kronor

    Tid ägnad åt tjafs med puckade försäkringsbolag:
    o millisekunder

    Tid ägnad åt att svära över skadeanmälningsblanketter:
    ingen alls

    Tid ägnad åt öldrickande, surf och sex istället:
    en hel del (ja, ja, lite jobb å plugg oxå)

    Mängd surfutrustning som med tur, skicklighet och viss lögn kunnat ersättas av försäkringsbolag:
    1 mastförlängare (sprillans ny, kvarglömd på Guincho, pris: 800 SEK)
    3 master (snittpris; 2 000 SEK)
    2 bommar (snittpris 1 000 SEK)
    2 segel (snittpris 2 500 SEK)

    Möjligt att få ut på försäkring: 12 800:-
    Sannolikhet för att få ut allt: 50% (i BÄSTA fall!)
    Summa: 6 400:-
    Självrisk: 1 000:-

    I plånboken: 5 400:-

    Alternativ två – helförsäkrad tråkmasse:

    Antal år med dyra surfprylar:
    19

    Antal år med försäkring:
    19

    Total premie för detta:
    500 pistoler multi 19 är 9 500:-

    Tid ägnad åt tjafs med puckade försäkringsbolag:
    Alldeles för mycket

    Tid ägnad åt att svära över skadeanmälningsblanketter:
    Oj, oj, oj

    Tid ägnad åt öldrickande, surf och sex istället:
    Betydligt mindre än potentiellt pga nedsatt humör och allmän surhet

    Mängd surfutrustning som med tur, skicklighet och viss lögn kunnat ersättas av försäkringsbolag:
    1 mastförlängare (sprillans ny, kvarglömd på Guincho, pris: 800 SEK)
    3 master (snittpris; 2 000 SEK)
    2 bommar (snittpris 1 000 SEK)
    2 segel (snittpris 2 500 SEK)

    Möjligt att få ut på försäkring: 12 800:-
    Sannolikhet för att få ut allt: 50% (i BÄSTA fall!)
    Summa: 6 400:-
    Sjävlrisk: 1 000:-

    I plånboken: 5 400:-
    Avgår premie: 9 500:-

    Förlust: 4 100:-

    Japp, så har jag snabbt bekräftat för mig själv hur totalt värdelös en vindsurfingprylsinsurance är för min del. “Efterköpsrationalisering” med ett finare ord. “Självgod och dryg” är ett annat sätt att betrakta det. Nåja.

    Vid stöld gäller min hemförsäkring, vilket jag kollar noga. Thats it! Pajjar grejorna på flyget är det bättre att ge sig på flygbolaget (tala om värdet på prylarna innan de skickas…) än att bråka med ett helpuckat försäkringsbolag. Pajjar det under segling, hoppas på garanti.

    Jag har Moderna Försäkringar. Ur deras villkor för min hemförsäkring:

    Anmärkning
    Försäkringen gäller dock för
    • motordriven rullstol
    • roddbåt max 5 m i vars utrustning inte ingår segel eller motor
    • kanot och segelbräda
    • motordrivet trädgårdsredskap för eget bruk vilket inte är registreringspliktigt.

    Skall man resa med prylarna krävs dyra specialförsäkringar. Att försäkara grejorna separat i en småbåtsförsäkring kan man väl göra, men själv är jag faktiskt hyggligt tveksam till om det är värt det. 952:- (som nämnts här) i 19 år är 18088:-, släng ett öga igen på min “kalkyl”.

    Jag oroar mig mest för stöld av grejorna. I möjligaste mån täcks det av min hemförsäkring, det har jag kollat. Och nej, den gäller nog inte för brädan som ligger vid bilen när jag är ute och seglar. Men det gör knappast småbåtsförsäkringen heller…

    Jag är INTE någon försäkringsnisse alls, men har inte haft anledning att försäkra grejorna heller.

    Faktiskt så undrar jag hur ni som gör det motiverar det?

    Försäkra av! 😉
    (om man inte har osannolikt mycket prylar värt hundratusentals arbetstimmar med kvitton på allt + nyskick, då kan väl en separat försäkring vara befogad)

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2005 vid 13:14 som svar på: Skillnad mellan stor freestyle och liten freeride?

    Låter som en Techno, det där.

    Nåja.

    “Risken” du tar är att den nyare brädan, freestajlen, kommer att upplevas som roligare på alla sätt och vis och därför seglas mest hela tiden. Men det är ju ett lyxproblem.

    Kanske skulle du ta å sikta på en hundraliterssak, tror det skulle bli ett fint komplement faktiskt?

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2005 vid 12:51 som svar på: Skillnad mellan stor freestyle och liten freeride?

    Hur stor och gammal är din freeride?

    Ja, generellt sett tar en freestyle sämre höjd går långsammare än en freeride.

    Men med rätt teknik finns både höjdtagning och bra fart i de allra flesta freestajlplankor. Särskilt med en lite större/tunnare fena.

    Surfa På!

Sida 317 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.