Forumsvar skapade

Sida 318 av 427
  • dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 13:20 som svar på: Segel till våg och freestyle kring 6 m2?

Kul när det smäller till här!

Hmmm, läget är lite knepigt tycker jag.

Du har rätt i att 7.0 – 6.0 – 5.3 – 4.5 skulle funka fin-fint med två brädor på Västkusten, tror jag.

Samtidigt så seglar du rättså lite. Knepigt.

Glappet mellan 7.0 och 5.7 är inte sååååå stort, faktiskt. Och den vågis du har idag funkar nog inte så bra med 6.2, tror jag (jag har seglat den där en del, fin vågbräda).

Att ha 7.0 – 6.2 – 5.7 – 5.2 och ner till 3.5 med diverse äldre segel känns som en uppsjö med grejer för såpass få seglingsdagar.

Det kanske är dags att tänka till lite mer, snarare än att komplettera med ytterligare ett segel?

Personligen tror jag, utifrån ditt begränsade antal seglingsdagar, att tre segel skulle räcka väldigt långt. Typ 6.5 – 5.5 – 4.7. Kanske behålla något mindre under 4.7 för de där speciella dagarna…

Jag skulle nog fasiken snegla på att kränga alla segel, skaffa tre modernare (2003-2004 blir fin-fint) och behålla brädorna inledningsvis. Därefter kan lite bräduppdatering bli aktuellt när seglingsdagarna ökar igen!

Lite tankar, bara.

Kul diskussion!

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 12:53 som svar på: Topplistan på Surfzone! (Vindsurfare)

Hemsk lista, det där.

Liv? Vad är det?

Tröstar mig med mitt reg datum och ett å samma nick hela tiden. Oj, vilken tröst.

Över 2000 inlägg är ju pinsamt. Dags att lägga av i tid, ser jag.

Konfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 10:41 som svar på: Wallen tar över F2…

“Nej, Arrows hör INTE till Boards and More längre.”

Dementi – jag hittar inget som stöder mitt påstående, så det är nog fel.

Det var ju en soppa runt Arrows (till och med snack om att lägga ner varumärket), och jag trodde att typ Ant Baker och Willy Blaauw körde vidare utan Boards and More. Men de verkar tillhöra gruppen fortfarande.

Har en artikel hemma i Boards eller Windsurf om det där, skall nog ta och läsa den, ähum.

Sorry.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 10:41 som svar på: Segel till våg och freestyle kring 6 m2?

Simmer Crossover är ju ett bra val i den storleken.

Kör själv min 5.7a på exakt det sättet, fungerar mycket bra.

Finns ju, som alltid, andra kandidater som NP Expression, Ezzy Wave SE, Hot SO och några till…

Men Crossover är en fin kandidat (jag skulle kunna fläska på mer här, men håller stilfullt igen).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 10:33 som svar på: Wallen tar över F2…

Känns ju rätt naturligt eftersom North och F2 hör hemma i samma hus å så…

Tabou å Gaastra + Arrows verkar ju även det rimligt att det sitter på ett ställe i Götet.

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 08:50 som svar på: Bäst tidning?

Ja, urvalet av modeller att testa är ju ibland mycket märkligt. Själv skulle jag ju i ett cross-over test vilt och vågat testa Simmer, ja vilket segel skall vi ta, låt oss se och tänka efter rikigt länge, varför inte rentav ta det däringa Crossover?!? Och antalet modeller från vissa leverantörer ska vi inte tala om…

Vinnare, du menar väl Tushingham? (nu driver jag med dig igen, ah)

Testa På!

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 08:26 som svar på: Vart håller formula seglarna till i stockholm

Det var det jag menade, segla ner till Lövsta. Lite oklar där.

Herrejösses, inte skulle jag väl föreslå att ni skulle sjösätta i LÖVSTA? Det är väl obligatoriskt att kliva i vid Bolinder för er, ah!

Kryssa På!

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 08:24 som svar på: Bäst tidning?

Håller med, som helhet är Windsurf bättre. Boards tycker och tänker mer, framförallt i sina tester, vilket ofta är läsvärt. Men en del reportage i Boards är rent av dåliga, exempelvis deras resereportage utan vare sig vindstatistik, kartor eller spots som man kan välja mellan… Boards är ojämna, tycker jag. Köpte den med segeltesten (de testade två storlekar av varje segel, 4.7 och 5.3 typ) och blev besviken. Boards layout är ju inte den bästa, dessutom.

Franska Planche Mag och Wind är fin-fina blaskor, men min franska är tokigt risig.

Jag gillar Windrider (Kanada) också. Dock ofta samma reportage som från Windsurf/Boards.

Tyska surf är ju en klassiker, sannolikt bäst budget av alla surfblaskor. Men lite trist, medges.

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 07:59 som svar på: Vart håller formula seglarna till i stockholm

På SO borde ni väl kunna traggla er ner mot Lövsta? SO brukar vara helt OK (ibland till å md klart bra) där.

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2005 vid 07:56 som svar på: Varför sälja så fort?

Håller med getwet helt och fullt. Framförallt när det gäller räjsprylar, men faktiskt även vågbrädor. Det är mysigt att “känna” sin vågbräda bra. För freestajl och freeride är det inte lika petigt (och det kan ju ha att göra med att jag är så usel på freestyle, ähum).

Och ändå så byter jag prylar för ofta. Oförbätterlig, det är jag det!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 april, 2005 vid 19:09 som svar på: vill börja windsurfa!!!

Du är ju ganska lätt.

Någon bräda från typ 2001 och framåt som är mellan 65 och 75 bred, med 120 till 150 liter blir nog kalas att lära sig på. Med ambition och tålamod kan du nog hålla dig i den nedre delen av spannet. 2001 hände en del på brädfronten, är nog värt att försöka hitta någe från då och framåt.

Se det som lite riktlinjer, inget facit.

Ett första segel på runt sexnoll (+- en halv kvadrat) blir nog bra, kan sedan kompletteras med ett större och ett mindre så har du täckt upp fint. Undvik cambers (breda mastfickor) i början. Kan dock vara kul i ett större segel senare.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 april, 2005 vid 18:54 som svar på: vill börja windsurfa!!!

Kul!

Börja med att läsa “nybörjartrådarna” här på konfen. Kom sen med lite info om vikt, budget å var du tänkt segla så blir det fint.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 april, 2005 vid 18:14 som svar på: Hållbara brädor?

Jo, vill man ha brädor som HÅLLER så är nog custom bäst.

Håll På!

• dr-masse

Medlem
    21 april, 2005 vid 18:09 som svar på: naish supercross 257

Hmmm, jag lutar faktiskt åt att det är en teknikfråga. Även om det är byigt som fasen. Du är lätt, brädan är känd för att vara rätt snabb och lättseglad.

Tror att det är ovana. Båda seglen har bra drag, helt klart för någon med din vikt.

Det är helt annan teknik att få igång en liten bräda jämfört med en större. När vindbyn kommer, se till att falla av ordentligt, tryck i mastfoten. Upprätt rigg. Några snabba pumptag, kliv i stropparna och skjut iväg. Låter ju skitenkelt, eller hur? Kolla gärna någon som kan, och träna!

Tipset att ge dig ut på öppnare vatten är inte heller dumt, då blir det enklare att hålla farten uppe.

Plana På!

• dr-masse

Medlem
    21 april, 2005 vid 13:54 som svar på: Hållbara brädor?

Tigas formblåsta brädor är väl typ hållbarast någonsin. Det var när fenboxarna åkte ur som det blev problem…

Upplever själv att brädorna var mer hållbara just runt mitten och senare mot nittiotalet. Exempelvis höll mina Fanatic brädor otroligt bra (en Mega Jag och en Bee). Racebrädorna var dock, då som nu, klart skörare.

Just freestylebrädor är väl inte superhållbara, vikten är ju låg. Men annars tycker jag att många moderna vågisar håller bra med tanke på den låga vikten. Har sett Starboard, Fanatic och Mistral misshandlas rättså rejält och ändå inte blivit mer än några dings och lite färgskrap. Det får man liksom ta.

Det är svårt att säga något om hållbarhet specifikt för ett visst märke. De allra flesta brädor idag tillverkas ju i Cobra-fabriken i Thailand, så det verkar nästan mer att ha att göra med hur de får ihop det där. Exempelvis har vissa serier av brädor fått problem (JP hade några risiga vågbrädor, Starboard verkar ha haft strul med en del formula-plankor, några “ltd” versioner av olika tillverkare har ibland kanske blivit lite väl “limited” i sin hållbarhet, etc…). Men vill man ha riktigt lätta grejor får man nog vara beredd på att hållbarheten kan vara något som får stryka lite på foten.

Surfa På!

Sida 318 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.