dr-masse
Forumsvar skapade
-
Vad väger du? Vilka segel och segelstorlekar kör du? Kunskapsnivå? Vad kör du i för förhållanden? Uppskattade vindstyrkor?
Den är ju inte så stor, men plana ska den ju såklart.
Surfa På!
-
Vi borde kunna få jobb vid stora byggarbetsplatser, fotbollsfinaler, SM i vattenskidor och andra evenemang som funkar bäst i lite vind.
Så länge vi släpar med oss surfprylsberget, drar på oss helgummidräkten och surfblöjan så lär ju vinden garanterat utebli.
Själv vet jag att ett antal smålandska skogsägare gärna hade sett att jag dykt upp med segel och bräda i högsta hugg under vintern. Inga omkullblåsta träd då inte.
Affärsidé På!
(jag kan redan nu se en slogan framför mig – “You want NO wind? NO wind you say? Whoyougonnacall? – Windbusters!”)
-
Kan jag segla idag?
fler frågor?
Pessimismen är med en stor glimt i ögat, dock!
Surfa På!
-
Tätt mellan de fina vita strecken = lågtryck = vind.
Lång mellan de stackars små strecken (som på alla bilderna) = inge tryck = noll vind.
Vi får längta efter rejält med bris, ser det ut som.
Brisa På!
-
Du har missat den givna grundorsaken till denna ovanliga inledning på annars garanterat blåsiga vårar.
Från och med igår och tre veckor framåt har jag väldigt bra möjligheter att segla nästan närsomhelst. Fler frågor?
Däremot kan jag redan nu garantera vind i massor första veckan i september. Då är jag bortrest med noll komma noll möjlighet till surf.
Säga vad man vill, men jag är ett väderfenomen.
Surfa På!
-
På slutet när jag körde NR (4.5, 5.4 och 6.2 av 2000 års modell) så lät jag i stort sett nedhalet vara på ett och samma ställe, oavsett vind. Justerade istället med uthalet, ett par-tre centimeter. Mer krävdes inte. Upplevde att seglen hanterade mycket vind väl med lite mer uthal.
När jag använde för mycket nedhal så blev det bara fladder och väldigt av/på.
De två nedersta lattorna (ovanför resp. under bommen) låg tydligt an mot masten. På 6.2 kunde rotationen av nedersta lattan vara lite trög emellanåt, men inget problem när det blåste. Övriga lattor, som surfen påpekar, gick fria.
På bilderna tycker även jag att det ser ut som lite mycket nedhal. Det som förbryllar mig lite är andra bilden uppifrån, duken närmast mastfickan borde vara rättså slät och fin med såpass mycket nedhal, men det kanske är bilderna som som lurar ögat? Att nedersta lattan ligger an som den gör känns naturligt eftersom RDM masten böjer sig mer än vad en SDM skulle göra.
Just NR är väl en typ av segel som jag misstänker att en RDM-masts böjkurva kan bli lite knepigare att hantera. Men går, det gör det säkerligen.
Som nån skrev – ut på vattnet och testa!
Rigga På!
-
På våren vill jag ha sydliga vindar!
Nord blir så f-annat kallt ute i skärgården.
Grym skillnad på sydliga och nordliga så här års. -
Båt + 2 pers är nog ett måste för ett göra små utflykter av detta slag. Båten behöver ju inte vara så stor.
Har kört båt några gånger bakom framförallt Brandskärs skärgård och förvånats över hur platt det är bakom.
Bäst är ju delar med en massa småskär och grynnor som stoppar upp sjön men inte vind. Bästa förutsättningar jag sett har varit just Nassa och utanför Huvudskär.
Även runt Yttre Hamnskär finns många ganska låga skär. Öar som slutar på “hara” och “skär” vill vi inte ha, “örar” och “hällar” är det som gäller!
Leta På!
-
Just Söderarm var faktiskt “no 5” på min lista.
Mest strax utanför Yttre Hamnskär. Där finns det repor att dra!
Att det sedan är ruskigt fint därute är ju ren bonus. Man kan nog överleva en vindfri dag där!
Skärgård På!
-
Har ju haft förmånen i mitt liv att under ett par år dra runt med båt i skärgården en del… Och haft surfspotsblicken påslagen.
De allra bästa spotsen ligger ju, såklart, långt ut och sådär lagom otillgängligt. Men det gör ju utmaningen och belöningen desto större, som vanligt!
Nåja. Det finns ställen. Bäst kombination av potential och tillgänglighet anser jag nog att Sandhamn har. En liten båttur, “bara”.
Bäst potential och strunta i att det kan vara lite krångel att ta sig dit har helt klart leden mellan Stora och Lilla Nassa samt vattnen runt Huvudskär. Där finns det POTENTIAL. (har själv åkt båt på väldigt platt vatten i vindar över 15 m/s på båda ställena, lite osäker på Nassa dock).
Runt Singö har jag själv testat. Funkar! och nås med bil. Bästa vindriktningar är dock ostliga, vilka sällan leverar bästa vinden.
Speeeda På!
-
Ja, det där är ju grymt irriterande. Själv har jag en tre-veckors period framför mig då jag kan rycka loss tid lite hipp som happ från jobbet, tokigt bra surfläge alltså. Men prognoserna ser ju usla ut…
Skugga På!
(och ja, för alla er som undrar vems fel det är att vinden verkar utebli totalt fram till slutet av april i hela Sverige så är det nog rättså avgjort mitt, ah!)
-
dr-masse
Medlem10 april, 2005 vid 20:06 som svar på: Nu har Finian slagit till med ett nytt VR-rekord igenDet är till och med snack om 48.7…
http://www.windsurfjournal.com/frontblocks/news/PaperView.asp?id_papers=2385&ID_BB_LANGUAGES=1
50 är ju inte långt borta, OTROLIGT i så fall!
(länken från Starboards forum)
Speeeeeda På!
-
-
Det var länge sedan jag hade surfbuss nu. Och då var det inte ens min…
Personbilar har funkat bra för mig. Övernattar inte i bil, vill inte ha två bilar (pris och krångel). Det jag saknar är att kunna ha grejorna i bilen när man är på vattnet + att kunna byta om i bilen. Men det är ingen stor grej.
Jag kör och har alltid kört Thule-räcken. 2 brädor, Streamliner-bag på det med tre master och fyra segel + bom. Jag får även i prylbagen (fenor, förlängare och annat godis) om det krävs när familjen är med och så. Då är ALLT på taket.
Jag har haft sex master, två bommar och sex segel i min Streamliner, men då är den lite småtung sådär. Tre brädor på taket händer då och då. Funkar det med.
Har petat dit karbinhakar på streamlinerbagen, så det går fort att klämma dit den. Brukar ta mig 10 min att packa bilen, helt OK.
Ibland när jag åker till surfet så åker brädan med inne i bilen (funkar även i en Golf). Å så får den åka tak hem när den är blöt.
Buss är bäst! men vanlig bil funkar oxå. Det viktigaste är ju att komma fram.
Bila På!