Forumsvar skapade

Sida 320 av 427
  • dr-masse

Medlem
    7 april, 2005 vid 18:26 som svar på: Windsurfing in Sweden

Agreed, you can find lots of really good formula sailing in Sweden!

It is just different (very) compared with SA, but that has to be expected. We are a fair bit up north here.

Personally, I am still surprised at the sailing available here in Sweden if one just takes time to find it!

Nice option to be able to rent gear from you!

• dr-masse

Medlem
    7 april, 2005 vid 15:02 som svar på: Nybörjar Tjej

Just är 2000 är ju ett riktigt bra råd, enligt min mening.

Det året kom/fanns brädor som AHD FreeDiamond 70 och 77, Bic Techno 283 (kom 1999, iofs), Fanatic Bee 144 och 164, Mistral Vision (kolla dock så att mastskenan flyttats, 2001 är nog bätre på just dessa), RRD Avantride 270 och 280, Starboard Carve 140 och några till. Alla är potentiellt bra nybörjarbrädor för en tjej i din viktklass.

Visst är det en prylsport detta (vilket jag är ett levande bevis på, mitt motto är att om jag vore åtminstone hälften så bra som mina prylar så skulle jag fasen nästan kunna hävda att jag var duglig på att vindsurfa, ah!), men förköp dig inte. Men en lätt rigg hjälper mycket i början, däremot behöver inte seglet å masten vara av senaste snitt å så. Finns många fina lätt beggade grejor därute, knepet är att hitta rätt.

Vissa saker kan vara vettiga att köpa nytt, om inte annat av säkerhetsskäl å så. Mastfot, tex. Tampar å sånt. Bom och mast bör vara i fint skick om det köps beggat.

Läs gärna nybörjartrådarna här, fråga om du hittar något som du tycker verkar intressant och så kommer du att vara fast du med!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 april, 2005 vid 14:50 som svar på: Northsails – webbsida & segelarkiv??

1999 ersatte Voodoo klassikern Zeta.

Gubba På!

• dr-masse

Medlem
    7 april, 2005 vid 14:12 som svar på: Northsails – webbsida & segelarkiv??

F-n vad långsam jag börjar bli.

Sega På!

• dr-masse

Medlem
    7 april, 2005 vid 14:11 som svar på: Northsails – webbsida & segelarkiv??

http://www.north-windsurf.com

Arkiv till 2001.

Pris? Beror radikalt på skick, säljarens desperation, din grymma köplust och hur många segel det finns att välja på marknaden. Men ett hyggligt till fint är väl värt mellan tusen å två tusen, typ.

Sök på

• dr-masse

Medlem
    6 april, 2005 vid 14:32 som svar på: Windsurfing in Sweden

Well, he will sure miss South Africa from a windsurfing point of view at least… 🙂

A bit like leaving Japan and asking if there is any good Sumo wrestling to be had in Sweden, isn’t it?

Jules, you are most welcome and there IS decent windsurfing to be had here in Sweden as long as you combine it with A: Enthusiasm and B: Patience. A good mixture of both is required, stir gently and combine with the correct amount of C: Expectations and you will have a great time here!

As Oscar asks, tell us where in Sweden you will be and lots of info will be given here.

Welcome!

• dr-masse

Medlem
    6 april, 2005 vid 14:20 som svar på: Syncro eller JP Real World Wave??

OK, här kommer mitt tänk efter ENBART känn och kläm i butik, läst några test samt pratat med folk som seglat brädorna.

Alltså snudd på värdelöst, men jag skjuter ändå skrivsugen som jag är… 🙂

För de segelstorlekarna, din vikt och de förhållanden du beskriver tror jag att Syncro 82 är ett riktigt fynd. Hade jag vägt lite mer (väger själv 75) så hade den varit given.

Varför?

– Väldigt fina testresultat (“find of the test” i Engelska Boards, fin-fina omdömen i Windsurf (UK), väldigt bra resultat i Surf Magazin)
    – Den kostar mindre än JP
    – Den är snyggare än JPn (tycker jag, vilket naturligtvis är viktigast av allt, ah!)
    – Upplever den som mer allround än RWW, roligare på plattvatten, sannolikt lika bra på vågen
    – Skall vara lättseglad, jag gillar lättseglade brädor
    – Bättre kontroll i mer vind än RWW 83 (ned till 4.5, vill säga). Vet en som körde Syncro 82 i Klitmöller då det blåste rejält, nöjd var den mannen i alla fall.

RWW är ju säkerligen fin-fina brädor (som även de fått väldigt bra i test), men själv undrar jag om inte Syncro 82 är ett av årets starkaste köp om den passar ens förmåga, vikt, segelstorlekar och förhållanden.

Själv tycker jag att RWW 76 verkar lite vassare än 83, om man skall tro testresultaten.

Drömmer om en 56-57 bred Syncro 75 till nästa år, ah!

Syncra På!

• dr-masse

Medlem
    6 april, 2005 vid 08:10 som svar på: Någon som skall surfa i GBG idag?

Även vi som sitter på långdistans tycker oss se att Markram borde vara helsugen nu när hans premiär inkluderande mastbrott, sjöräddning och mediabevakning och är avklarat och allt.

Får ni dit honom så kan ni räkna med vind. Mycket vind. Se till att få helikoptern att flyga tillräckligt nära bara… 😉
    Premiär På!

• dr-masse

Medlem
    5 april, 2005 vid 14:37 som svar på: Speedtävlingen i Port St. Lois

Själv tror jag att sannolikheten är rätt hög för att speedrekordet på vatten med hjälp av vind kommer att hållas av kitare (eller liknande) i framtiden. Frågan är om det kommer att räknas som “segelfarkost”, men snabbast är ju det som gäller.

Det säger sig självt. Mer vind högre upp, möjlighet till mycket litet motstånd i vattnet. Riskerna lär dock vara hyggliga på ett ställe som “kanalen” i Frankrike, inge kul att lätta med en kajt i typ 48 knop med en leråker precis intill i lä, ärrhhhmmm. Kiterekordet har ju förbättrats rejält på förhållandevis kort tid.

Speeda På!

• dr-masse

Medlem
    5 april, 2005 vid 14:33 som svar på: Taskig premiär.

Själv blir jag lite besviken. Trodde att jag hade “rekordet”, men tyvärr fick inte jag någon hjälp av Marinen. Dåligt.

Men för några år sedan så ledde en liknande incident till tre brandbilar (en med båt), ambulans, helikopter, läkarbil och polisbil. Trevligt med uppmärksamhet, men lite väl kanske. Berodde nog på att en kompis något uppjagade mamma i all välmening ringde 90 000 och när räddningstjänsten tittade ut och såg det ymniga snöfallet så blev det lite action.

Får väl nöja med med Mälarrekord eller nå’t, ah!

Bogserades in av brorsan innan de hann fram, funkade fint men så kunde vi rulla ihop riggen oxå.

Rädda På!

• dr-masse

Medlem
    5 april, 2005 vid 08:21 som svar på: One handed one footed back loop…

Den finns med en bit in på den här videon. Visst sätter han den.

http://www.theteam.us/Final%20Day%20Hawaii%20Pro.wmv

• dr-masse

Medlem
    4 april, 2005 vid 12:35 som svar på: Kan ingen lära RRD hur amn gör en hemsida?

Jodu, någon borde skaffa ett verktyg med vettig administration där… de är inge bra på det där.

Importören i England har lite mer info.

http://www.seaspritesports.com/2005/rrdwindsurfframe.htm

• dr-masse

Medlem
    2 april, 2005 vid 15:16 som svar på: Kapa kolmast?

Att kapa några centimetrar funkar ju. Bra blad och inte jobba för snabbt är ju rätt råd.

Har kapat några master i mina dagar, spruckna bottnar eller att kunna få det “perfekt” utan variotopp har varit typiska orsaker. Okunskap har väl också spelat in i början, ährrhhhhmmmm… 🙂

Men mer än några centimetrar på en helt OK mast i överigt bör ju undvikas.

• dr-masse

Medlem
    1 april, 2005 vid 11:18 som svar på: Mer än 50% pre-season rabatt på Skidsport!

Två helstekta drakar och en fotbollsfena onk. möms. Lite dyrt, tyckte jag. Knepig valuta, dessutom.

128 cash kändes bättre. Skönt att ha lite kontanter i plånboken när ett bra köptillfälle för en gångs skull dök upp.

Casha På!

• dr-masse

Medlem
    1 april, 2005 vid 10:51 som svar på: Mer än 50% pre-season rabatt på Skidsport!

Det där var väl inget.

Jag var nyss inne hos den lokala Range Rover handlaren som pga felformatering av prislistan från det centrala SAP-systemet tvingades släppa en sprillans Range Rover till mig för 128 000:- exkl. mims.

Du kan få lägga dina segel i min nya bil så samåker vi.

Skönt att äntligen ha en bil som kan ta en hela vägen ner till Stenstranden (och kanske “råka” köra över några av de där förbannade staketen…).

Rea På!

Sida 320 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.