Forumsvar skapade

Sida 321 av 427
  • dr-masse

Medlem
    1 april, 2005 vid 10:44 som svar på: Kapa kolmast?

Det har skrivits en hel del om detta på konfen.

Konsensus får väl, som du redan fått tips om, vara “nej”. Du förstör en fungerande mast.

Skälen till “ja” kan väl sägas vara två:

– Masten är trasig. Med liten kapning kan den användas i alla fall.

– Man vet mycket, mycket väl vad man gör och vill t ex ha en styv 440 mast genom att kapa en 460.

Annars är det ingen bra idé, som sagt. Böjkurvan blir fel, förstärkningar för bom och förlängare hamnar fel (eller kapas bort) och masten går knappt att sälja. Passar inte till dina segel.

Så – köp rätt längd är det som gäller.

Masta På!

• dr-masse

Medlem
    1 april, 2005 vid 08:38 som svar på: Vindsurfingtidning?

… och nu blir jag sådär supernostalgisk och minns när min superfru hade handlat ett sprillans språjlans Neil Pryde Diablo 7.2 till mig på min trettiårs dag. Finare än så blir det inte.

En prenumeration på surfblaska låter som en förnämligt bra idé! Själv skulle jag bli superimponerad.

Utöver de två brittiska du fått tips på här, som är bra, så kan man även spana in http://www.windsurfmag.com (USA) samt [url=”http://www.windsport.com.”]www.windsport.com.[/url] Den sista tycker jag är riktigt bra och innehåller ofta samma reportage som återfinns i engelska Windsurf.

35 På! (ja, just vad jag blir i år jag med)

• dr-masse

Medlem
    1 april, 2005 vid 08:31 som svar på: Simmer Twist

Du har fått fina tips. Jag körde Twist ett tag och gillade seglet. Faktiskt så hade jag liknande frågor i början, det slutade med mer nedhal. Så mer nedhal är nog ett bra grundtips. Med tanke på 430 masten så lär det nog se bra “fladdrigt” ut på land för dig, men det blir annat när det fylls med vind.

Tror att det där med att “lattorna ligger riktigt tajt mot masten” kan bli bättre med mer nedhal och lagom uthal. Sträck upp det minst så att det touchar bommen bakre del om du pressar seglet lätt med handen. Det kommer möjligen att se ganska platt ut (om man exempelvis är van vid mer traditionella freeridesegel), men är som det skall. Strular det fortfarande, kolla om du kan rigga seglet på en annan mast. Inte ofta, men ibland är masten problemet.

Löst akterlik ned till tredje – fjärde lattan från toppen är nog att förvänta sig, även om det kan se lite underligt ut på land. Titta på akterliket när du seglar eller tar ett par rejäla pumptag på land, säger nog mer. (när exempelvis Formula schnubbarna kliver i med sina segel ser det ju ibland närmast bissarrt ut med tokigt mycket lös duk från masttopp till bomslut, väl på vattnet ser man inte ett spår av det).

Twista På!

• dr-masse

Medlem
    30 mars, 2005 vid 09:23 som svar på: Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0

Jo, den är väl på G. Finns den att köpa?

Trimma På!

• dr-masse

Medlem
    30 mars, 2005 vid 08:06 som svar på: Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0

Power XT anses ha för dålig utväxling för segel som kräver riktigt mycket nedhal. Tror även North själva inte rekommenderar den till formula-riggar och liknande. Det blir för trögt helt enkelt.

För freeride, mindre räjs och våg funkar den säkerligen fin-fint.

Trimma På!

• dr-masse

Medlem
    30 mars, 2005 vid 07:34 som svar på: body drag???

Jag brukar hänga i tills hela kroppen är under vattenytan. Långt blir det i alla fall. Inte snyggt. Inte elegant. Men roligt!

Fast håller helt med om att gå upp lite i vind, sedan sträcka ut och falla av är mest funkis. Annars blir det väldigt lätt “bodydrag into kastfall”, något jag övat flitigt på.

Dragga På!

• dr-masse

Medlem
    30 mars, 2005 vid 07:30 som svar på: Hörde jag rätt?

Yepp, det talades om sjöbris på Radio Stockholm oxå. Oj, vad fint det kändes!

Brisa På!

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2005 vid 18:39 som svar på: Kontakt med surfare om Nias

Ah, bekräftar inte detta inlägg tankarna om kvällspressen som skandalsökande asgamar så vet jag inte vad som gör det… Först när två svenska surfare är borta efter jordbävning i Indonesien så blir det minnsann intressant att skriva om stället och vågsurfing.

Hennes argument lär vara “men vi kan hjälpa till och vill förmedla något som allmänheten behöver veta”. Jomenvisst.

Stiligt.

Surfa På!

(och hoppas att surfarna mår bra därborta!)

((sur på kvällspress? Jag? Nejdå))

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2005 vid 18:34 som svar på: Isläget i stockholm?

Menar du allvar? NÄR var det? Åkte bom på Fituna några gånger, seglade inte EN enda gång där förra året (för första gånge på fyra-fem säsonger). Inget, nada, niente å det var trist för jag gillar stället – flera superbra seglingsdagar där från andra år.

Fast förra året var sannerligen “de många bomkörningarnas och felplaneringarnas år” så det är väl iofs helt i sin ordning, ah!

Lossa På!

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2005 vid 18:28 som svar på: hur stora segel kör ni

Ja, 6.6 med tryck i räjsgrejor är ju något helt annat än fisåkning med 6.2 vågsegel.

Ahhh, plötsligt slår saknaden av en fullcamberrigg till ordenligt… Mina fina Gaastra Total Flow F1 (före konstiga toppen)…

Skulle inte förvåna mig ett dugg om jag står där med fullcämbrat i näven igen och undrar hur det gick till!

Mörsa På!

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2005 vid 12:45 som svar på: hur stora segel kör ni

Jag riggar för byarna, särskilt i lättvind… Således nöjer jag mig med 6.7 som största segel numera, annars gör jag annat.

I hårdvind kör jag ofta tvärtom, riggar för att hålla i. Tryck är kul.

Gläds åt byarna, snurrar segel däremellan. Trivs med det, men lär som så ofta förr ändra strategi framöver, ah!

Men för mycket segling (dvs planing) i stora delar av Sverige så krävs ju 9 kvadrat och mer om man vill ha fart.

Segla På!

• dr-masse

Medlem
    25 mars, 2005 vid 11:55 som svar på: Tung = styva grejor?

Det där låter som riktigt roliga grejor!

Stiffa På!

• dr-masse

Medlem
    22 mars, 2005 vid 21:35 som svar på: Tung = styva grejor?

Tror näppeligen att surf unique bommen är i samma klass som X9. Att X9 kopian (Reflex formula bommen som säljs av unique) är det, kan jag klart tänka mig, men att den för 2800 skulle vara det – knappast.

Den är säkerligen superbra, men X9 knäckte ett gäng bommar (även helkol) rejält i tyska Surfs bomtest. Många konkurrerande bommar tillverkade enligt samma princip som surf unique bommen.

Jag har själv en helbra kolbom byggd i monocoque, dubbla pins å hela köret (Tecno Limits kol), men någon X9 är det inte.

Den enda bom jag klämt på som varit i X9 klass är Gulftech.

Bomma På!

• dr-masse

Medlem
    22 mars, 2005 vid 21:26 som svar på: Vindregister?

Välkommen! Återfallsurfers värmer lite extra, måste jag säga.

Vindstyrka (som jag tror att du menar) och segelstorlekar är ju en bok för sig, typ.

Men en liten fingervisning ger jag mig glatt på…

Du kommer att behöva en 8-9 stadiga sekundmetrar för att komma igång med 85 kilo och en 88 liters allroundbräda. Då kör du runt 6.0 – 6.2 vilket är ett rätt lagom största segel (jag utgår från att din 88 liters bräda är normalbred). Det håller du till en 12 sekundmeter, eller mer i byarna. Fast vid det här laget har du rent av bytt ner till femtre eller nåt. Det håller du en bit över fjorton-femton. Och då börjar det bli dags för den vettigaste minsta storleken på segel för din bräda – fyrhalv. Med en liten fena. Det kör du med tills det inte funkar längre. Då blåser det för mycket för din bräda ändå för att det skall bli kul segling.

Summasummarum

Segel, vindregister (max, dax att byta eller vila)
    6.2, 8 – 11 (13)
    5.3, 10 – 15 (16)
    4.7, 13 – 17 (18)

Mycket spelar såklart in. Platt vatten och det går att hålla mer segel. Stora vågor och svåra förhållanden, mindre segel. Rätt fena hjälper till. Bra teknik oxå. Vilken mast man har.

Men se det som något att kanske utgå från.

Mer om segelstorlekar och vindstyrkor finns i den häringa tråden från förr: http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfennew&Number=269451

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 mars, 2005 vid 08:42 som svar på: Takräcken på hyrbil?

Har faxat Avis. Inge svar. Usel service kallar jag det. Just nu funderar jag på att ta med “mjuka” räcken och langa upp allt på taket i värsta fall.

Men riskerar man inte som redan nämnts att det blir bucklor i taket? Det blir ju en del däruppe (tre segel, bräda, två master, bom).

Det gäller nog att INTE ta med sig grejorna när man plockar ut bilen, ah!

Har fasen lite planer på “egenkonstruerat” reseräcke för transport till å från flygplats.

Lasta På!

Sida 321 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.