Forumsvar skapade

Sida 322 av 427
  • dr-masse

Medlem
    21 mars, 2005 vid 08:36 som svar på: Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0

En liten fundering, bara…

Han skall ju ha ett segel som komplement till 6.6, inte ett segel för att tävla med formula (då är ju 11+ rättsjälvklart som enda segel).

Undrar om inte en beggad 9.8 kan vara riktigt bra då? Minst bök för att vara formula, mycket för pengarna och fullt tillräckligt jämfört med allt annat, även i lättvind.

De däringa “freeräjs” grejorna tog jag upp som alternativ om han sneglar på nytt. Det är rejäl prisskillnad, frågan är om det är värt de där extra tusingarna för det sista lilla om man inte tävlar?

Cruisa På!

• dr-masse

Medlem
    21 mars, 2005 vid 08:30 som svar på: Starboard Kombat 85

Det är tveklöst för att vi är gamla. Snart kommer brädorna med Öhlins dämpare runtom… (kom ihåg var du läste det först!)

Dämpa På!

• dr-masse

Medlem
    21 mars, 2005 vid 07:50 som svar på: Hur stor skillnad på 9,8 – 11,0

Aaaaah, nu är man farligt ute (igen)…

Formula-konfen representerar ju den del av vindsurfingen som jag har minst koll på, av den ytterst lilla koll jag har. Men, men, jag tycker ändå. Teori är ju fint!

Varför inte spana in ett “enklare” formula segel? Tror att segel som North Daytona, NP V8, Gaastra GTX och liknande ger bra drag och fart runt tio kvadrat på en formula. Lägre pris, billigare mast är ju klara fördelar. Sannolikt även något bättre hållbarhet och livslängd än ett rent formula-segel.

Fördelen med 9.8 är att man nog kan få tag i en fin rigg beggat till bra pris. Det är den storlek som används minst, men för att cruisa runt på en formula i lättvind tror jag det kan vara ett grymt alternativ. Rimligtvis är ju detta de segel som är i bäst skick på beg marknaden. Även här “slipper” du de dyraste formula-komponenterna (längsta masten, längsta bommen). Det främsta skälet till att 9.8 inte används mer av formula-boysen, som jag ser det, är farten på för de flesta rätt extrema höjd- och slörvinklar.

Cruisa På!

• dr-masse

Medlem
    21 mars, 2005 vid 07:27 som svar på: Starboard Kombat 85

Det där sista var intressant. Jag gillar oxå “dämpade” brädor. Tror jag.

Exempelvis skulle jag helt klart säga att min nuvarande freestyle är väldigt dämpad. Vissa tycker den därför är lite trist, jag gillar kontrollen och enkelheten det innebär. Lättåkta brädor är min melodi.

Starboards gamla Acid linje var ju välkänd för att vara lugna. På någe vis tycker jag att det är skönt med brädor som låter en fokusera på segling och omgivning mer än att “ta” koncentration.

Jo, RWW verkar ligga mellan utpräglade vågisar och freestylevågisar rent designmässigt. Har sugit i mig tre tester som alla pekar på det.

Valet mellan RWW och Kombat borde väl styras av var man vill att brädan skall vara som bäst och vilka förhållanden som den används mest i. Som alltid, ah!

Mycket våg skulle få mig att luta åt RWW (eller Evo), mer allround talar mer för Kombat (eller liknande tingestar). Många kul brädor att välja mellen blir det!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 mars, 2005 vid 19:33 som svar på: Starboard Kombat 85

Hur kommer det sig att du väljer mellan de brädorna? Jag skulle nog placera RWW mer mot EVO, och Kombat mer mot JPs Freestylewavebrädor. Så har det varit i de tester jag läst, typ.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 mars, 2005 vid 18:46 som svar på: Tung = styva grejor?

Härlig rubrik! Kvällspressklass på den!

Jo, jag tror nog att det kan vara najs med grejor som håller formen när man har lite att sätta bakom. En tänkbar nackdel (öh, sannolik) är månne hållbarhet, men det släpper jag glatt.

En bräda (varning för att jag gillar min lokala surfshop) som du borde lägga till är Fanatic Hawk, tycker jag. Verkar vara av det slag du är ute efter.

Förutom styvhet så är ju låg vikt alltid fint. Extra fin om man väger lite mer, all hjälp för att komma igång tidigt å få lite respons från grejorna är extra välkommen om man väger mer. Tror jag.

Stiff är nog inte fel för dig. Riktiga män som Dunken har ju exempelvis varit känd för att köra med kapade 460 master i sina vågsegel (istället för 430). Men det här med master ÄR ju ett speciellt kapitel. Att trycka in en 490 i den däringa V8an kan vara helrätt för dig, men även fel. En risk du tar är att alldeles oavsett hur mycket du drar i nedhalet så kommer seglet ändå inte att kännas någe najs på vattnet. Och om du får akterliket att bli lite löst, ja då riskerar du att rotation och balans är kass.

Om det är något jag skulle satsa på före extra styv mast om jag vägde mer och hade typ, ja, ni vet, muskler!, så skulle det DEFINITIVT vara en riktigt bra bom. En värsting. Ju mer man väger, desto mer märks det.

Testa http://www.neilprydemaui.com, där finns ett bra forum som nog lär svara hyggligt ärligt på frågan om 490 mast i V8an. Du väger ju mer än snittsurfaren, typ.

Lycka till å Stiffa På!

• dr-masse

Medlem
    18 mars, 2005 vid 15:12 som svar på: SP= Nordens största segelavdelning?

Varför inte steppa in på Skidsport och klämma på grejorna? Du verkar ju vara en söderkis, eller?

Ring och be de skicka en katalog, den är tryckt och klar.

Jimmy har ju rätt bra koll på den där sortens prylar, minst sagt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 mars, 2005 vid 09:54 som svar på: Billiga surfbussar

Det går faktiskt att få tag i motorer till den där Fiaten för vettiga priser…

I så fall är ju den överlägsen!

Jag skulle definitivt kolla upp den och lägga en slant på att få den kollad på verkstad + prisuppskattning om vad som behöver göras.

Bussa På!

• dr-masse

Medlem
    17 mars, 2005 vid 09:51 som svar på: Takräcken på hyrbil?

Tack för tipsen!

Tror jag ska ta och ringa (eller faxa, det var länge sen!) Avis på flygplatsen.

Faxa På!

• dr-masse

Medlem
    16 mars, 2005 vid 14:20 som svar på: Flygbilder Torö

SANDstränder! That’s it. Nästa gång seglar jag över från Torö. Det får bära eller brista. Packa en ryggsäck, mobil och macka. Sticka.

Askö På!

• dr-masse

Medlem
    16 mars, 2005 vid 14:07 som svar på: Kauli byter bräda!?

Till Quatro enligt boardseekermag.

Tycker hans AHD brädor var rätt coola, faktiskt.

Fyra På!

• dr-masse

Medlem
    16 mars, 2005 vid 13:05 som svar på: Takräcken på hyrbil?

Inte förrän i juni, men jag bör nog i april (skrämmande snart) ta beslut på om jag skall ta med grejor eller hyra.

Skräcken är ju att stå på flygplatsen och inte få med grejorna (kombinerat med småsura och trötta familjemedlemmar…).

Köpa och ta med räcke är det som känns bäst. Men jag vet ju inte vilken bil det blir?!?

Mjukräcke går nog bort. Kanske ett alternativ om jag bara tar med brädan, men att langa upp segelbagen med master, dräkt å annat, öh, nej.

Finns det någon typ av räcke som passar typ “alla” bilar av golf-astra-megane typ?

Större bil går fetbort. Kostar mer än det dubbla (!).

Räcke På!

• dr-masse

Medlem
    16 mars, 2005 vid 12:37 som svar på: OS-Brädan på mässan

ah, sedär tryckte man på en knapp! Jo, jag brukar dra det här med några simmare som jag känner. Lika kul varje gång.

Så du menar att det inte går att plocka bort en enda gren av dessa och ändå behålla sportens status och värdet av ett OS-guld?

32 grenar, att jämföra med löpning som har 28 (och då inkluderar jag eländet gång med sina 3 grenar som borde tas bort direkt samt maraton).

LIST OF EVENTS

• 100m backstroke Men
    • 100m backstroke Women
    • 100m breaststroke Men
    • 100m breaststroke Women
    • 100m butterfly Men
    • 100m butterfly Women
    • 100m freestyle Men
    • 100m freestyle Women
    • 1500m freestyle Men
    • 200m backstroke Men
    • 200m backstroke Women
    • 200m breaststroke Men
    • 200m breaststroke Women
    • 200m butterfly Men
    • 200m butterfly Women
    • 200m freestyle Men
    • 200m freestyle Women
    • 200m individual medley Men
    • 200m individual medley Women
    • 400m freestyle Men
    • 400m freestyle Women
    • 400m individual medley Men
    • 400m individual medley Women
    • 4x100m freestyle relay Men
    • 4x100m freestyle relay Women
    • 4x100m medley relay Men
    • 4x100m medley relay Women
    • 4x200m freestyle relay Men
    • 4x200m freestyle relay Women
    • 50m freestyle Men
    • 50m freestyle Women
    • 800m freestyle Women

Som den genomelaka person jag är (egentligen är jag väldigt snäll, men det blir inte lika bra i text) så drar jag en fullständigt vansinnig och närmast förbjuden parallell till, ja, vad skall vi ta, det får bli… löpning!

LIST OF EVENTS

• 100m baklänges Gubbs
    • 100m baklänges Brudar
    • 100m löpning Grabbar
    • 100m löpning Brudar
    • 100m brysselsteg Grabbar
    • 100m brysselsteg Brudar
    • 100m freestyle Grabbar
    • 100m freestyle Brudar
    • 1500m freestyle Grabbar
    • 200m baklängesGrabbar
    • 200m baklängesBrudar
    • 200m löpning Grabbar
    • 200m löpning Brudar
    • 200m brysselsteg Grabbar
    • 200m brysselsteg Brudar
    • 200m freestyle Grabbar
    • 200m freestyle Brudar
    • 200m alltpåengång Grabbar
    • 200m alltpåengång Brudar
    • 400m freestyle Grabbar
    • 400m freestyle Brudar
    • 400m alltpåengång Grabbar
    • 400m alltpåengång Brudar
    • 4x100m freestyle stafett Grabbar
    • 4x100m freestyle stafett Brudar
    • 4x100m alltpåengång stafett Grabbar
    • 4x100m alltpåengång stafett Brudar
    • 4x200m freestyle stafett Grabbar
    • 4x200m freestyle stafett Brudar
    • 50m freestyle Grabbar
    • 50m freestyle Brudar
    • 800m freestyle Brudar

Personligen skulle jag gärna se “freestyle” på löparbanorna, ah!

Lite från ämnet, vinter, ingen vind, ja – det märks!

Simma På!

• dr-masse

Medlem
    16 mars, 2005 vid 10:27 som svar på: OS-Brädan på mässan

Jo, det kanske han hade. Fast han var ju inte äldre än 23 när han bojkottade OS. Men jag tycker faktiskt att även om han kanske var ute för å provocera lite (vilken j-a typ, ah!) tycker jag ändå att han hade mycket rätt i att det snarare var så att OS-maffian såg sin möjlighet att öka sitt inflytande genom snowboard framför att låta snowboard var med på sina och framförallt utövarnas villkor.

Bara för att en sport är stor och populär så är det inte alls säkert att den hör hemma i OS. Vindsurfing gör det inte.

För övrigt är halfpipe i snowboard, när vi nu är inne på ämnet, definitivt en gren som jag lekande lätt skulle stryka från OS programmet… 🙂

X-games är ju roligare än OS, för övrigt.

Terje På!

• dr-masse

Medlem
    16 mars, 2005 vid 10:17 som svar på: Spock 900!

Fast spockintoclewfirstgrubbyswitchstancexit ligger ju lite knepigt i munnen…

Är ju värre än lowgospockonizer, vilket väl säger allt.

Spock 900 låter tufft, men vi kan väl hjälpa grabben med att döpa snurrandet?

Hitta På!

Sida 322 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.