Forumsvar skapade

Sida 323 av 427
  • dr-masse

Medlem
    16 mars, 2005 vid 10:08 som svar på: OS-Brädan på mässan

Jag tycker inte att vindsurfing hör hemma i OS överhuvudtaget. Det har jag aldrig tyckt. Om inte annat så visar ju diskussionen här hur oerhört lite man bryr sig om att hålla tävlingar på ort och ställe som framställer sporten på ett rättvist sätt (och med prylar som är vettiga).

Allvarligt talat, hur många aktiva vindsurfare bryr sig om OS? Inte många. Knappt någon. Två eller tre stycken?

Dessutom så står OS för mycket av det som gör att jag verkligen gillar vindsurfing rätt rejält – all den resultatfixering, pengar, doping, hets och brist på glädje som präglar idrotten mer och mer är något som jag hoppas att vindsurfare kan hålla sig ifrån så gott det går. Vindsurfing är kul och behöver inte OS ett skit. Det är bara tillverkarna och förbund som tycker det och vill visa upp sporten i ett gigantiskt reklamfönster, har väldigt lite (om ens något) med sportens själ och förmåga att ge folk roliga upplevelser att göra. De vindsurfare som vill segla i OS borde segla jolle istället. Det är en rättvisare tävlingsform för segling under de förhållanden som OS erbjuder.

OS borde dessutom minska antalet sporter radikalt (forskajak, beachvolley, gång, ett antal simgrenar, ett gäng skyttegrenar, mountainbike, etc) och inte vara någon slags fånig sportparad med snart helt urholkat värde, men det är månne en annan diskussion…

Terje Håkonsen hade, och har, rätt.

OS Av!

(ah, nu känner jag mig sådär skönt provocerande!)

• dr-masse

Medlem
    15 mars, 2005 vid 12:07 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Fasen, dyneema låter intressant. Tror inte att “halheten” ska va någe problem när det är väv och epoxi det är fråga om.

“D:et” i Starboards DRAM står väl för Dyneema? Kanske används det redan av Cobra-fabriken, således?

Fast mer hållbara brädor (med skum som INTE tar upp vatten) är något jag länge velat se!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:03 som svar på: Stekhet Afton Varberg

Efter att ha sett armbrott i samband med armbrytning så är det en “sport” som jag garanterat kommer att avhålla mig från (förutom det faktum att jag är klen och nog alltid skulle få stryk, men nu har jag en snudd på godtagbar anledning oxå!).

Stek På!

• dr-masse

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:00 som svar på: Webläsare och svårt att öpnna vissa sidor

ah, det här tipset är nog det närmaste “hacker” jag någonsin lär komma… Borde spara denna tråd och visa upp för misstroende kollegor och vänner men å andra sidan kanske det avslöjar en viss brist på arbetsdisciplin å sånt, ähum.

Petar iofs med datorer, men inte alls på det här sättet. Egentligen.

Hacka På!

(på hotsailsmaui tror jag att det är såpass enkelt att vare sig “more” eller “rigging guide” är aktiva länkar. Ännu. Sajten är ju rätt ny)

• dr-masse

Medlem
    11 mars, 2005 vid 13:53 som svar på: Sjögräs eller freestylefena?

Hur liten skall den vara? Testa typ en MFC RON, den lär det inte fastna mycket sjögräs på.

Jag tror faktiskt inte att en sjögräsfena är någe vidare för freestyle, men samtidigt är det ju ett elände att ta bort precis hela tiden vissa dagar…

Fena På!

• dr-masse

Medlem
    11 mars, 2005 vid 13:51 som svar på: Ny “Film” – Surf på Burk

En riktig GODBIT!

Det är lätt att glömma (och ibland svårt att medge, ah!), men fy fasen vilka duktiga seglare! Spola bandet typ 10 år och de där figurerna hade inte gjort bort sig alls på vilken världscupstävling som helst… 🙂

Att bara segla och ha kul i sådana där förhållanden är faktiskt inte helt lätt, att dessutom ladda som det görs, oj!

Själv tragglar jag vidare med mina små hopp, fisgippar och kastfall…

Grymt bra kvalitet, i alla fall på min burk.

Surf på Burk På!

• dr-masse

Medlem
    11 mars, 2005 vid 08:43 som svar på: Webläsare och svårt att öpnna vissa sidor

Hmmm, har samma setup, inga problem.

Har du macromedias flashspelare installerad?

De delarna som inte funkar på dig på mastersofspeed är jag hyggligt säker på är Flash-grejor.

Testa att gå in på http://www.maufin.com, om den inte funkar alls så är det flash som saknas.

Finns att ladda ner på http://www.macromedia.com/software/flash/about/

Testa!

• dr-masse

Medlem
    9 mars, 2005 vid 15:42 som svar på: Rushwind

Testa http://www.baltica-marine.de

Rusha På!

• dr-masse

Medlem
    9 mars, 2005 vid 15:38 som svar på: Frågor om Compact 2005.

Du klarar dig med en vanlig mast. Dock så tycker jag att det ligger väl nära 5.7 i storlek. Men du kanske byter framöver, ah!

Skulle rekommendera en titt på Crossover 6.2 istället, det är ett bättre segel (även 2004). Simmers egna teamnissar kör Crossover i Freestajl.

1600 danska är 1900+ svenska. Med frakt blir det en bit över 2000:- (skulle gissa att frakten ligger på ett par hundralappar).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 mars, 2005 vid 12:16 som svar på: Rolig tråd – Hur ser dte ut på fenfronten?

Kul å prata fenor! för att förlänga tankarna lite…

Jag tänkte satsa på fenor i år. Har sålt alla mina gamla och har två kvar. Chansen finns således till ordning, ah!

Det kommer med rätt stor säkerhet att bli MFC-fenor för hela slanten, frågan är vilka?

Brädor är en 75 liters vågis å en 115 liters freestajl.

Jag har idag en 21.5 MFC onshore fena och en MFC Freemove 29 fena, är nöjd med båda.

Vågbrädan kommer att (förhoppningsvis) användas i onshore och cross-on samt på plattvatten i mycket vind. Kontroll med småsegel är viktigt. 4,2, 5.0 och 5.7 är segel.

Freestajlen används till det mesta, även vågor faktiskt. 5.7 och 6.7 är det som används.

Tänkt fen-setup just nu är:

Vågbräda 20, 21.5 och 23 (brädan “gillar” små fenor, 23 kan vara för stort, är det idé att köpa typ två 21.5 fenor, en för “kontroll” och en för “power”? Eller kanske så att 20 och 21.5 räcker precis hur bra som helst, många proffs verkar ju köra med EN fena för en viss bräda men det kanske är för att de har en hög med brädor att välja mellan?) Jag har testat MFC RON ett par gånger, gillade de starkt, men vågar jag satsa på enbart sådana om jag skall segla mer “riktiga” vågställen? Passar RON för en mer traditionell vågis?

Freestyle – Freemove 24 och 29, känns lite enklare.

Jag upplever att på vågbrädor så har en liten fena kunnat göra närmast underverk för kontroll och sväng, är det värt att ha tre-fyra fenor till sin vågbräda eller räcker två?

Ser fram emot tankar och kommentarer, det behövs en rejäl vintertråd eller hur!

Fena På!

• dr-masse

Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:53 som svar på: Vad kostar det att driva en surfbuss?

Ha, ha! Det är just nästan värt pengen (och soppan) bara för att EN GÅNG I LIVET kunna rulla in på sitt lokala spot med lite stil och klass!

Van På!

• dr-masse

Medlem
    8 mars, 2005 vid 11:50 som svar på: Vilket av hålen ska man använda?

Så har jag också gjort. Var ju en del snack om att använda det övre i lättare vindar för ett lite tajtare akterlik, men det undrar jag om någon kan märka. NP Diablo hade ju ett tag till å med tre öljetter i uthalet…

Bomma På!

• dr-masse

Medlem
    8 mars, 2005 vid 07:42 som svar på: Mistral Joker eller Fanatic Skate

Har inte seglat just de modellerna, men såvitt jag vet så bygger båda rätt mycket på 03-brädorna (Joker 114 och Skate 112), som jag däremot har seglat (Joker 114 har jag nu).

Den största skillnaden, tycker jag, är att Skaten åker mer “på” vattnet och är rätt lätt att poppa upp. Jokern känns lite mer som en vågis, dvs är mer “i” vattnet och har bättre kontroll. Överhuvudtaget så tål Jokrarna mycket vind utan att bli oroliga. Skaten kan nog vara snäppet mer allround och lättare att få att gå fort. Planar nog lite tidigare oxå. Däremot tycker jag att Jokern svänger skönare och ger mer kontroll. Jag gillar VERKLIGEN min Joker, men kör den mest för att hålla igång inför mina smått patetiska vågseglingsförsök, ah! Fast den är grymt skoj att svänga med, stroppade 360 är en klar favorit. Ville jag ha mer freeride skulle nog Skaten (eller en JP) ligga bra till.

Håll i minnet att jag är en usel freestajler, kan bara bedöma hopp å sväng, inga monsterspåckoatjoos här inte.

Stajla På!

• dr-masse

Medlem
    8 mars, 2005 vid 07:32 som svar på: Nya trix!

Lite småintressant – vad ser du som de vanligaste surfskadorna? Vad är “farligast”? Hur pass mycket skador är det inom vindsurfing?

Själv har jag under nära 20 års segling egentligen bara råkat ut för en allvarlig skada, och det var en riktig “freak-grej” (sparkade ifrån mig grejorna i luften men blev ofrivilligt ikrokad vid samma tillfälle, aj! i ryggen).

Det är ju kul att testa manövrar, men skräcken är ju att få en säsong spolierad pga skada…

Loopa På!

• dr-masse

Medlem
    2 mars, 2005 vid 10:57 som svar på: Segelstorlek Maui

Billigare än Fuerte är nog mest brädhyran, väl?

Själv skulle jag nog inte åka mindre än två-tre veckor till Maui. Det är en bit dit. Men dit skall jag, även om det nog tar ett par år till (spara, spara)!

Maui På!

Sida 323 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.