dr-masse
Forumsvar skapade
-
ah, skönt att få växla några ord med instiftaren av min titel!! Jo, det var ju när jag gav “recept” på någonting surfrelaterat runt -96.
Fast, det kan väl även ha varit i samband med att jag utnämnde din lokala korvkiosk till Universitet?
Det var ju nära att jag fick ett doktorshatt från Örebro oxå, men där hann dessvärre Göran (Persson) först. Illa. 😉
Surfa På1
-
En FET skräll! Kul med förändring!
Speeeeda På!
-
Har en 5000, tycker inte att den är bökig att få på. Mycket nöjd, men kan ännu inte uttala mig om hållbarheten.
Surfa På!
-
Jag har kört 5.7 – 4.7 också. Och 5.4 – 4.5.
5.7 – 4.7 funkade, men det var ett ganska så stort glapp. 5.7, 4.7 och 4.2 fanns med länge, liksom 5.3, 4.7 och 4.2.
Med det blev 5.7, 5.0 och 4.2. De främsta skälen är att 5.7 är kalasbra på freestylebrädan, 5.0 funkar också på den plankan. Dessutom kan jag med 5.7, 5.0 och 4.2 ha två segel riggade med 430 och 400 master (5.0 funkar på bägge). Tre segel om jag tar med 6.7 i det hela oxå.
Lycka till!
-
Näe, då åker 430 masten fram. Faktiskt så kör jag 5.0 på både 430 och 400… På så vis kan jag alltid ha två segel riggade, inte dumt.
Surfa På!
-
Håller med Ola H. (som så många gånger förr, ah!).
Beror ju på bräda (brädor), egen vikt och förhållanden.
Men själv kör jag nu 4.2, 5.0 och 5.7. Känns lite skumt att ha större glapp mellan 4.2 och 5.0 än mellan 5.0 och 5.7, men det får gå.
Mitt val styrdes av tre faktorer:
– Så litet segel som möjligt på 400-mast. Det blev 4.2.
– Täcka så stort vindregister som möjligt med så få segel som möjligt.
– Ville ha ett segel mellan 5.5 och 6.0 som största på vågisen, minsta på freestylebrädan (även om den funkar med 5.0).Fick jag välja fritt skulle jag nog ha 4.2, 4.8 och 5.5. Men det fanns inte, så det fick bli så nära som möjligt. 75 kilo väger jag.
Lycka till!
-
Jag har för mig att det var inte så lite “bara för att visa att vi faktiskt kan komma under ett kilo” över de däringa masterna. Grymma vikter, men det lär som sagt ha gått av några oxå.
Att knäcka mast under freestyle är väl inte sådär jättesvårt. Kastfall, som för mig, misslyckad luftakrobatik för andra.
Surfa På!
-
Hmmm…. om inte minnet sviker mig hade jag orginalfena såklart (34 tror jag). Utöver det hade jag en 28 och en 34 räjsfena. Till 5.5 och 4.7 hade jag en Maui Fin Co onshore 24 eller nåt. Funkade helbra.
Jag hade den röda, tyngre men hållbarare, modellen. Fanns även som “limited” i blått, en sådan är inte dum att köpa…
Bee På!
-
dr-masse
Medlem10 februari, 2005 vid 11:43 som svar på: www.mauisails.com – Barry, McGain mfl kör påJa, även om Gaastra väcker en del minnen så är ju fasen MauiSails nästan oslagbart som namn på vindsurfsegel, eller hur?
Kul att följa utvecklingen. Det märks att man kan åstadkomma mycket med få personer numera i branschen.
Maui På!
-
http://www.rwa.gr/web/academy.htm eller http://www.planetwindsurf.com/destinations/rhodes/windsurfing.asp kanske?
Lycka till!
-
Det beror ju på hur pinnen sitter. Det finns en del pin-modeller som är i stort sett solida (North, t ex) så där är ju adapter det enda som gäller.
De modeller som har en pinne som gängats på är de som oftast kan få problem med hållbarhet (även om det är ovanligt, själv körde jag pin i säkert 10 år utan ett enda problem). Då kan det ju gå att gänga av pin-delen och sätta på en kopp istället. Men det är nog inte helt lätt. Varför inte sälja/byta din mastfot och skaffa en push-pin? Mastfötter är den sådan där grej som ändå bör bytas då och då, tycker jag.
Pinna På!
-
Ah, en av mina absoluta favvobrädor genom tiderna!
Under ett par-tre år var det min enda bräda. Jag använde den till allt, även om den kanske inte riktigt var designad för det… Körde till å med i halvhöga vågor på Torö.
Jag har kört 4.7 – 7.0 på den. 4.7 för att jag var tvungen (mycket vind, en bräda…), runt femhalv är nog en mer rimlig minsta storlek. Fast 4.7 gick förvånansvärt bra, med en mindre fena (köptips = mindre allroundfena) har den klart bra kontroll för sin storlek.
7.0 var ett fullräjssegel (Gaastra F1 med lots of cambörs), vilket fungerade utmärkt. Skruvade i en riktig räjsfena oxå, det var det värt. Fast jag tycker kanske att mitt 6.7 Supersonic matchade brädan bättre.
Brädan är väl kanske inte den snabbaste upp i planing och höjdtagningen är ju sämre än mer moderna (läs bredare med djpare fena) freeridebrädor, men farten är klart godkänd och den svänger bra oxå. Grym å hoppa med!
Till sist så höll den riktigt bra oxå, körde hårt med min utan några som helst skador.
Faktiskt skulle jag vilja säga att den var lite av vad dagens “Super cross” brädor vill vara, utan att vara lämpad för freestyle dock. Fart och manöver i en trevlig blandning.
Lämpligt pris är ju knepigt som fasen. Beror ju på din och säljarens förhandlingsförmåga och desperation till hög del, men runt ett par-tre tusingar måste den ju vara värd.
Bee På!
-
Jag gillar fortfarande inte att konfen är uppdelat i olika småkonfar. Men så gillar jag alla delar av sporten och tycker det är enkelt att sortera efter det man vill läsa (eller om man, som i mitt skadade fall, läser det mesta).
Enklast är väl att döpa om “formula” (som ju är en seglingsklass) till Schpeeeeed å räjsing eller Fart å bana, ah? Det är lite dåligt drag på både Formula-konfen å freestylekonfen. Res å buss funkar ju däremot.
Spätta På!
-
Ser att det är fler som surfar med förlovningsringen…. (eller om det där guldfärgade är en mini-gps som ingen annan har). Själv har jag insett att det är läge att sluta med det, såg en fingerskada som blev rätt knepig då ringen fick klippas upp. Helt grymt vad det svullnade.
Kruxet är att komma ihåg att ta av den… (jag gör det ju bara på krogen i vanlig fall, ah! Och där har ni dagens lögn)
Skavsår På!