Forumsvar skapade

Sida 325 av 427
  • dr-masse

Medlem
    8 februari, 2005 vid 09:02 som svar på: Olanderssons Sydafrikasida uppdaterad

Det där ÄR en Lowgospockonizer! Det finns variationer, men den där ser bra nära ut att vara perfekt utförd. Faktiskt det allra finaste bildbeviset jag någonsin sett. Komplimanger och respekt från min sida!

Lowgo På!

• dr-masse

Medlem
    8 februari, 2005 vid 09:00 som svar på: 48st Vinsurfing-master köpes bästa pris *DELETED* *DELETED*

Ähum, funkar det inte med typ alu-profiler eller PP-rör?

Lär ju, om inte annat, bli bra mycket billigare.

En tanke, bara.

Knåpa På!

• dr-masse

Medlem
    7 februari, 2005 vid 11:47 som svar på: Västkusten, Torö och vågbrädan

Det där sista håller jag med om. Även för mig, på grym dagisnivå vad gäller faktiskt prylkunskap, så är det skoj att laborera med grejor och se om det blir som man tänkt sig på vattnet. Själv tänkte jag i år roa mig lite extra med fenor och se vad det kan ge, tex.

En annan sak med prylar som är lite rolig är att jag själv ibland har skaffat någe nytt för att testa mina egna gränser. Att jag köpte freestylegrejor har ju rätt lite att göra med att jag är bra på freestyle (snarare direkt dålig), men har gett väldigt mycket i att lära sig nya saker på vattnet. Det är KUL att testa olika delar av sporten, själv känner jag hur ett smygande behov av speed och högfartscruising gör sig påmint… 🙂

En stor grej med stubbies tror jag har varit att dels A: industrin behövde någe nytt på “vågmarknaden” B: Många vågseglare var pigga på att se om ett annorlunda tänk inom vågbrädedesign kunde ge något.

Och att stubbisarna har haft stort inflytande är det ju inge snack, skall bli kul att följa utvecklingen!

Pryla På!

• dr-masse

Medlem
    2 februari, 2005 vid 13:40 som svar på: Extreme?

Lite frågor att spekulera kring så här i vintertider:
    Svara på vilken ni vill – gärna på alla!

Vad är det extremaste ni gjort?
    – Inte gått på muggen på nästan en hel vecka.

Vad är det bästa med extremport?
    – Att det är roligt att kolla på när folk kastar sig ut för berg med en liten glasfiberplanka fastlimmad vid fötterna och tror att det skall gå bra. Eller de där som gör bakåtvolter med motorcyklar, jösses. Extremsport är kul på håll.

Varför älskar ni vindsurfing?
    – Den mest oextrema extremsporten. Så ute att det är inne. Grym upplevelse, lagom hårt underlag.

Vilka extremsporter håller ni på med – och varför?
    – Lämna två barn på dagis, packa en bil full med surfprylar, dra å surfa, dumpa grejorna, åka till jobbet och hinna ifatt fejkat möte, konfa lite om surfet, handla, hem å leka med kidzen, packa undan surfprylarna å sen kela med frun. DET är extremsport (extremt knepigt att få tid till sin sport, ah!).

Ser fram emot en kul tråd så här i vintertider när abstinensen är som störst.

– Abstinensen är GRYM. Ser redan fram emot att packa bilen igen och lämna brädan, förlåt, lilltjejen på dagis!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 februari, 2005 vid 13:32 som svar på: Snabb fråga: 5.6-6.7 OK?

Hur lugnt som helst borde det vara. Kör 6.7 – 5.7 själv, helt smärtfritt. 5.7 – 7.0 skulle funka det med, beror lite på segelmodeller å så.

Man skulle ju fasiken kunna köra 5.7 – 8.0 om åttanoll är ett cambrat freeräjssegel. Förra året körde polarn no-cam nionoll samtidigt som jag körde 6.7.

Men med de segel du anger, inga problem.

• dr-masse

Medlem
    26 januari, 2005 vid 12:13 som svar på: Starboard Carve 94 eller Mistral Syncro 91?

Hmmmm…. Jag tycker att många brädfirmor har en förmåga att uppge väldigt optimistiska segelregister. Starboard upplever jag som nästan värst inom detta område.

Tycker att det JP försöker göra är rättså vettigt, ett “möjligt” spann och ett “idealt”. Säger mer. 4.0 – 6.5 på en Carve 94 känns liiiite väl. 5.0 – 6.5 ligger nog närmare sanningen. Alltså, det är klart att det GÅR att köra 4.0 (eller 3.3 oxå för den delen), men under 5.0 och tryck i grejorna så blir det nog knepigt.

Vill du ha kul och kontrollerad segling för segel mindre än 5.0 så är det mindre brädor som gäller. Personligen tror jag att du skulle kunna kliva ner en storlek, mot 85 liter typ. Då får du en bräda som kommer att funka med segel mellan femhalv och sexnoll och ner mot låga fyra. Kommer att vara helbra mellan fyrhalv och femhalv.

Pratar vi Starboard så kanske en Kombat 85 kan va nåt, pratar vi Mistral så tror jag en Syncro 82 kan vara väl värd att spana in. Det kan bli ett litet “glapp” mellan dina brädor, men dessa passar klart bättre i mer vind.

En viktig fråga – din vikt? Väger du över typ 85 kilo så funkar de brädor du kollat på först i mer vind, helt klart.

Kanske något att grunna på?

• dr-masse

Medlem
    26 januari, 2005 vid 11:44 som svar på: Webadress till Cobrafabriken?

Har sett den frågan förr. Ingen direktförsäljning alls. Tydligen är de väldigt restriktiva med besök, men värt ett försök!

• dr-masse

Medlem
    26 januari, 2005 vid 11:38 som svar på: AB+ importör?

Kolla! Sittsele!

Dags att sälja midjeselen oxå. 😉 Jag riktigt känner hur surfstålarna rinner iväg på små fenor och fina sittselar just nu.

Ubbe, även jag väntar på de nya fenorna… _Tror att det kommer bli 21.5, 20.5 och 19 nå’t i slutändan (8.5”, 8.0” och 7.75”).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    26 januari, 2005 vid 07:56 som svar på: Boende Guincho?

Vart är det lämpligast att bo? Estoril, Cascais, Sintra ser ju bra ut på kartan.

– Estoril är jättedyrt. Cascais är dyrt. Olyckligtvis är detta typ de mest exklusiva orterna i hela Portugal, så billigt boende är inte lätt. Jag skulle helt klart kika på den delen som ligger förbi Guincho, upp mot Malveria da Serra och mot Colares till. Lissabon blir nog som sagt lite långt. Lägenhet kan vara ett alternativ. Det luriga är att prisvärt boende sällan finns på webben… jag skall fundera lite och se om jag kan hitta någe alternativ.

Jag antar att det är bäst att förboka eftersom det är högsäsong. Känner ni till någon bra förmedlare, organisation eller dyl som är bra att beställa genom?
    – Ja, förboka är en bra idé. Det går att hitta väl på plats, men reser man med barn under högsäsong skulle inte jag våga chansa.

Vad bör det kosta för en månad?? (Har hittills bara sett hutlösa veckopriser)
    – Oförhandlat är det ett dyrt område, så det gäller att kolla på rätt ställen. Upp mot Sintra bergen (dock ej i själva Sintra = DYRT) och norr om Guincho, som sagt. Kan man tänka sig att åka en mil eller två till Guincho så går priserna ner rejält.

/Daniel

Ps någon annan som ska dit i sommar??
    – Japp, är där i slutet av juni och början av juli!

• dr-masse

Medlem
    26 januari, 2005 vid 07:40 som svar på: AB+ importör?

Kan det blir tydligare? Knappast.

Är det månne första gången Mannen Myten Legenden syns här på konfen? Ett av de finaste ögonblicken nånsin här. Nostalgin kryper på redan nu, inte illa! “Kommer ni ihåg när Bringdal var inne på konfen och rätade ut rubbet? Det var vackert!”

Och bra info, dessutom. Skall skaffa en mindre fena till min bräda, helt klart.

AB På!

• dr-masse

Medlem
    25 januari, 2005 vid 19:31 som svar på: AB+ importör?

Skulle ju gärna vilja veta vilket skum det är i min AB+, men det känns ju lite småknepigt att ta reda på… ähum… (och när den ursprungligen är tillverkad, dock vet jag att det inte är någon av de allra första).

Skönt att se Jesper tillbaka i bekant humör! 8 fot lär göra honom ännu gladare!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 januari, 2005 vid 20:43 som svar på: Förvirrad i brädjungeln igen

Staffan, en fråga som jag gått och grunnat på…

Du kör ju på F2 Wave Guerilla 77 och F2 Compstyle 246 vilket är snarlikt “min” nuvarande uppställning. Upplever du inte “glappet” som för stort? Eller?

Nyfiken.

För övrigt tycker jag att grabben som startade tråden skall skaffa en riktig liten vågis. En liten. Inte så störtheta på begmarknaden, dessutom, så fyndläge finnes. Kontroll kommer han att gilla när det friskar på, tror jag nog.

Djungel På!

• dr-masse

Medlem
    24 januari, 2005 vid 20:34 som svar på: AB+ importör?

Alltså, jag tycker de verkar bra (utgår från att du frågar om de AB+ brädor Surfers Paradise och Skidsport säljer). Och nu till något att grunna på.

Har just kontrollvägt min AB+. Blev såpass förvånad att jag ställde en 5-liters dunk med spolarvätska på hushållsvågen för att kontrollera. Några mjölkpaket kontrollvägdes de med.

Min “från partiet de kom över” AB+ (54 bred vågis) väger med Core Contour-stroppar, utan fena…. 5.4 kg!

Vi pratar ju inte världens precisionsvåg här, men att vikten ligger en bra bit under 6 kilo kan jag garantera. Den var ju lättare än fem liter spolarvätska + en bok! 🙂

Det är inte tungt, tycker jag.

Om den sedan håller å så, ja det får väl tiden utvisa.

F-n, Koa, nu klev jag ner i prylträsket igen. Samma dag och allt. Hur oförbätterlig får man bli, egentligen?!?!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 januari, 2005 vid 13:45 som svar på: AB+ importör?

“Sveriges prylhysteri har kanske skapats av vårat kalla klimat som gör att genom att vi så sällan får använda vår fina utrustning så att vi istället “synergi-surfar” genom tidningtester och Internet forum med massa filosofier vad som är bäst för just dig.”

Ha, ha, ha! Hur skyldig får man (öh, jag) bli? Läskigt träffsäkert.

Faktiskt så föll valet på AB+ rätt mycket utifrån tänket “nu köper jag nåt som kommer att funka fin-fint och får råd att resa lite mer i år”! Det är bara hoppas att den kommer att hålla oxå.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 januari, 2005 vid 11:44 som svar på: Billigare brädor och segel? – Surfare Samla Er

Faktiskt så är det inte så. De stora aktörerna i branschen (bland annat NP och Boards and More) gick över till att prissätta i Euro under 2003 och 2004. De är nog rätt glada för det nu… Men det är ju lite surare för oss som vill handla.

En fördel med låg dollar borde vara att vi åter borde kunna få se lite mer USA prylar i Sverige till vettiga priser. Streamlined, Gulftech, Chinook, HPL och andra märken var ju tokigt dyra med dollar på 10 spänn, men nu är de ett alternativ igen.

Men som sagt, de flesta brädor och segel prissätts idag i Euro eftersom världens överlägset största marknad är Europa. Risig timing valutamässigt för oss kunder, men så är det…

Det är för övrigt mycket få surfbutiker i Sverige som gör “feta extravinster”, marknaden är för liten. Tjäna pengar måste de såklart göra, annars är det ju bara att klappa igen.

Prisa På!

Sida 325 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.