dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ah, att Jesper vet nästan allt som är värt att veta om AB+ (och det mesta om brädor, segel å pryttlar) är ju givet.
Det jag menar är specifikt kring de AB+ brädor som SP och Skidsport säljer. Ett litet förtygligande från min sida.
Surfa På!
-
Även jag tycker att det är helkul att Anders orkar hålla igång AB+!
Själv har jag faktiskt köpt en “felkonstruerad” bräda för inga pengar… (jo, lite pengar). Och jag blir lite förbryllad här. Att det är fråga om förstärkta brädor vet jag, men att de är “rejält tunga” tycker jag är att ta i. Vikten på min 54 breda vågis ligger 3-400 gram över vad min RRD CultWave 55 vägde. Med stroppar utan fena runt 6,5 kg (skall väga ordentligt). Inte så farligt, tycker jag. Jämfört med andra brädor i butiken kändes vikten snarlik andra, några var dock lättare (typ Fanatic NewWave), men då var ju priset det dubbla. Och jo, Anders har något att göra med dessa. Shapen är väl hans (även om den “slipats ned”, hur mycket?) och han har, såvitt jag vet, godkänt att AB+ loggan sitter på de?
Och hur man förstärker med ett lager kolväv utan att det blir integrerat med orginallaminat skulle jag vilja veta. Att det helt självklart inte blir lika bra som om det görs från början fattar även jag, men det nya lagret svävar väl knappast i luften en bit ovanför det gamla? 😉
Att brädor kan gå av i end-over-end framåtar är ju ingen större nyhet (i mitt fall dessutom ett skapligt avlägset problem). Gäller säkert dessa “sämsta felkonstruerade brädor som AB+ någonsin gjort” oxå. Fast jag, och en till ägare jag känner, tycker nog att om detta är AB+ sämsta brädor någonsin, så har de en rätt bra lägstanivå, typ.
Nåja, tiden (eller Guincho) får väl utvisa om jag bara varit genuint dumsnål eller fått mycket bräda för pengarna. Hittills trevlig att segla på, i alla fall!
Att jag sedan GÄRNA skulle vilja ha en AB+ 2005a är ju inget att hymla med, men din text får ju de AB+-brädor som SP och Skidsport säljer att snudd på framstå som blytunga missfoster som knappt borde få användas. Riktigt så illa är det inte, väl?
“Blanda inte ihop reslagret med felkonstruerade brädor som Mackan köpte in för inga pengar. Anders har inget med dessa att göra. Brädorna är de sämst byggda AB+ brädorna någonsin. I efterhand har dessa tidiga brädor fått ett helt ytterligare lager kol som således inte är integrerat med orginallaminat och både gör brädorna tokstyva och rejält tunga. Tveksamt om de håller dessutom med tanke på att så styva brädor inte brukar klara av tex end-over-end framåtloopar. De har dessutom fått sin tucked-under rail och sina kanaler ordentligt om-/avslipade.”
Nåja, en lång harang som egentligen bara syftade till en sak. Jag tror nog att AB+ brädorna som finns på SP och Skidsport kan ge en hel del bräda för pengarna. För mig som högst ordinär surfare kommer den att funka fint, det är jag rätt säker på efter första seglingarna. Dock skall man såklart vara medveten om att det handlar om i efterhand förstärka brädor och inget som ingått i den “vanliga” produktionen. Åsså tycker jag att Jesper möjligtvis varit lite hård i sitt ordval. Men som den storsinta kontorslandskapsvarelse jag är så vet jag ju att även solen har fläckar (vill ju inte missa en möjlighet att kanske, kanske få testa typ en AB+ av senaste snitt om Jesper råkar vara på Torö… :-).
Faktiskt skulle jag gärna se att någon som VET gick in i denna tråd och talade om vad som gäller för de AB+ brädor som SP och Skidsport nu säljer. Har själv fått info som jag litar på, men det vore kanske inte dumt att räta ut lite frågetecken?
AB+ På!
-
Audi 100 är fina grejor! Gärna en vit diesel! Går som ett lok, drar inget, rostar knappt.
6900:- i Norrköping
-
490 mast inne i bilen tror jag inte går. 264 bräda kan helt klart funka, har kört 260 själv, fast utan boardbag. 430 mast + ett par segel ovanpå brädan borde vara lugnt.
Ibizan är en 96a, tror jag (jag lånar den numera).
Seat På!
-
Vad gäller liten bil + mycket prylar + längre resa så ger jag er något att jobba på:
1. Bil:
Seat Ibiza2. Packning:
– Surfbräda, mountainbike, 4 segel, två master, två bommar, två fullpackade resväskor, porslin, lite möbler, en stereo + div. annat. Vi hade stora problem att få med strykjärnet. Slängde några korgar, visade sig att frun betalat mycket för just de korgarna. Personen på passagerarsidan satt konstant med en bandspelare + en väska i knät. Fick flytta på grejor för att få i backen. En backspegel med sikt fanns dock.3. Sträcka:
– Lissabon – Stockholm, två stopp. På slutet fick vi köra ner i vattenpölar på rastplatser för att kyla frambromsar och drivning… Fick stanna för rödljus första gången i Helsningör.Kan för övrigt reka en Seat Ibiza som liten surfbil. Borde gå att hitta riktigt billigt! Vår rullar fint ännu, trots Portugal tur och retur. Jag får in vågbräda + en streamliner med 430 + 400 master och ett par segel.
Ibiza På!
-
Ah, jag sökte på den vanliga sajten, inte på on-line shoppingen.
Testa att höra av dig till Boards! Skriv att du försökt köpa, men att numret inte finns. Det var ju någon här på konfen som fick en pdf på någon gammal artikel – fick den gratis!
Lycka till!
-
Kanske inte det du vill höra, men även surftidningar kan väl vara förtjänta av en liten slant om man är ute efter något bra de skrivit…
Jag har beställt några gamla Boards nummer direkt från deras sajt. Sist kostade det 65:- för att få hem den i brevlådan på typ en vecka. Helt OK, tycker jag.
Blaska På!
-
dr-masse
Medlem20 januari, 2005 vid 10:45 som svar på: Segelstorlek i förhållande till vindhastighet?Är det den här tråden du sökte efter?
http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfennew&Number=269451
-
Det var ju synd. Det blåser visst bra där:
“In addition MGS has provided new data about present day storms on Mars, which can reach windspeeds of 350mph.”
156 friska sekundmeter. Lite dålig luft, bara. Kanske risig vattenkvalitet. Men blåsigt, som sagt.
Resa På!
-
Censur och censur… de får gärna tävla i den grenen (och där finns det minsann något att fundera över i just det ordvalet). Inte jag. 🙂
Tänkte mest att det är roligare med SM där man a) antingen själv kan vara med eller b) faktiskt kan tänka sig att vara domare eller åtminstone åskådare.
Vad tycker du? 😉
SM På!
(nu tycker i alla fall inte jag att vi borrar vidare i just den här delen av potentiella mästerskap, de inre synerna gör att jag börjar se dubbellt, får handsvett och känner för en rejäl whisky)
-
http://www.boardseekermag.com/event_reports/london_indoor/movies/shaka.m1v
Ähum. Inte illa.
Massor av filmer och pix på Boardseekermag.com!
Inne På!
-
För 7000:- borde du kunna hitta en NY fjolårs eller fjolfjolårsbräda, tycker jag.
Många har inte hunnit lägga upp reapriser på 2003 och 2004 brädor, men 7000:- borde funka. Surfa runt lite på butikernas sajter och kolla (många har ju banners här på konfen).
Lägg in en annons under “köpes” här på konfen oxå, runt 4-5000:- borde kunna hitta en fin beggad sak i riktigt bra skick som seglats ett par-tre säsonger.
Mycket godis att välja på för dig blir det!
Lycka till!
-
Ah, jag förstår, jag förstår…
Du menar som Spännafastbrädornaordentligtpåtaketsådeintehamnarigrillenpåbilenbakom Mästerskap? 😉
Många fina mästerskap kan det bli, jag riktigt känner det på mig!
Så länge vi undviker S&M så går väl det mesta bra, ah.
SM På!
-
Skidsport säljer Rip Curls våtisar, i alla fall. Tror inte de har huvor, dock, men kan säkert ta in.
Värt att kolla, månne?
Huva På!
-
Njäe, krönikan i Vindsurfing skrev jag faktiskt typ fem år (jösses!) senare, typ 2002. Nicket “dr masse” slumpades fram runt 1997, tror jag.
Nu är det ju en ny surfblaska på gång, hoppas den blir bra och kan få hänga med i några år.
Plockade fram den där krönikan igen vilket ännu en gång bekräftade vilken rakt igenom dryg och självgod man jag är. Tyckte den var riktigt underhållande. Som jag brukar säga när jag skrattar åt mina egna skämt – “Om inte jag gör det så gör ingen annan det”. Självberöm och eget ryggdunkande, det är fina grejor det.
Dryga På!
Krönikan ur Vindsurfing no 2 (om någon annan än jag mot all förmodan skulle vara intresserad):Bli bättre – lowgospockonizer!
Den främsta utmaningen i vår sport handlar om att bli bättre. Bättre på att segla, bättre på att rigga, bättre på att hitta bästa spotsen, bättre på att förutsäga vinden och bättre på att komma ur våtdräktsskorna. Speciellt det där sista är svårt. Någon som har bra tips?
Nåja, problemet med denna utmaning är att det är så himla tidskrävande. Och jobbigt. Varje gång jag oförargligt häver ur mig ogenomtänkta, men ändå mycket allvarligt menade, fraser som ”va kul det vore att kunna loopa å spocka lite mer” eller ”tänk om man skulle lära sig att segla fortare” eller ”vet någon hur man sätter i fenan åt rätt håll?” så möts jag alltid av ”Hörrö, det är timmarna på vattnet som räknas!”
Det går ju inte. Tid och timmar på vattnet är ju mitt allra största problem. Lösningen måste därför bli att bli bättre utan tid på vattnet. (nu är han där igen, ”teoretisk flumsurfing”, reds. anm.).
För att inte bli alltför teoretisk här (nejdå, reds. anm.) så tänkte jag komma med några konkreta tips på hur just du kan bli, eller åtminstone bli betraktad, som en klart vassare vindsurfare på ditt lokala bräjk. Eller varsomhelst, faktiskt, även i möblerade rum.
Det handlar om språkbruk och attityd. Nej, inte lögn och omskrivning, utan att inleda ett annorlunda förhållningssätt till saker och ting. Börja med att ta tag i områden inom din vindsurfing som du hittills har betraktat som eviga problem och outtömliga källor till hånfulla kommentarer från dina surfkompisar. Nästa gång du slår på en fetvurpa i strandstarten, hävda med en dåres envishet att det var en grymt aggressiv framåtloop.
Varför inte börja benämna dina, och mina, olika former av obegåvade vurpor med läckra namn? Freestyle-trenden har i alla fall av mig tagits emot med öppna armar eftersom det innebär att min oförmåga att bli bättre plötsligt har blivit en enorm fördel. ”Öh, doktorn, vilket j-a kastfall du smekte på därute!”. ”Amen, känner du inte igen en lowgospockonizer när du ser den? Ut å träna med dig!”.
Fördelarna med det här förhållningssättet blir bara fler och fler. Om man, som jag, ofelbart missar alla superklassiska dagar och dessutom garanterat är på fel ställe när det väl händer så har man plötsligt en arsenal av sunda och genomlogiska argument till sin fördel. ”Torö i söndags! Ruggigt bra, såg att du åkte precis innan vinden kom, vilken miss!”. ”Nejdå, mitt mentala träningsprogram tillåter inte den sortens okalibrerade variationer. Jag åkte till Lillsjön och körde ett gäng lowgospockonizers istället!”
Kom ihåg att se glad och trovärdig ut när du säger detta och den du pratar med kommer att omvändas från hånleende översittare till förundrad tvekare. ”Vad vet han som inte jag vet?” är det tomrum du från och med nu alltid kommer att lämna efter dig. Inte dumt.
Att bli bättre utan att faktiskt träna eller kunna något är ju helbra. Under alltför många år har jag köpt oproportionerligt mycket bättre surfgrejor än vad jag behöver med motiveringen att det är lika bra att köpa bra grejor. Om ni förstår vad jag menar. Att jag sedan nästan inte vågar visa mig på vattnet med mina värstingvärldscupsvinnande grejor har alltid varit ett problem.
Men nu vänds ju allt till en enda stor fördel! Slut med felköp! Eftersom jag från och med nu ofelbart kommer att bli bättre varje säsong så vore det ju inget annat än tjänstefel att inte köpa det värsta som finns. Nej, älskling, jag klarar mig inte utan den här carbonförlängaren. Utan den kanske inte mina lowgospockonizers flyter med rätt flow. Det vill du väl inte?
Fast nu inser jag att jag skriver en krönika här utan att egentligen kunna skriva. Vet knappt ens om den blev särskilt bra. Kan inte ens slingra mig ur det med att det inte är en krönika utan en lowgospockonizer. Tror att jag ger mig ut på vattnet och tränar lite istället. Ett par rejäla kastfall är ju aldrig fel.
dr Masse har inför den här säsongen lovat att bli bättre på precis allt och varje gång något utförs på vattnet så är det med full kontroll och har ett namn. Tro inget annat.