Forumsvar skapade

Sida 329 av 427
  • dr-masse

Medlem
    21 december, 2004 vid 09:52 som svar på: Vilken Freestylefena?

Hmmm, till den brädan (gissar mig till egenskaper, men det har ju skrivits en del om den här) så skulle jag nog ta å kika på MFC Ron. Testa L, känns lagom för segelstorlekarna?

Har kört den på en Fanatic WaveSkate och det var verkligen skoj!

Nåja, är ju käss på Freestyle, men en tanke.

Styla På!

• dr-masse

Medlem
    21 december, 2004 vid 09:48 som svar på: Hur många windsurfing brädor har ni avverkat

oaaaahräämmmhhhhmmm, vissasakerbordemanintefunderaöver…

Men min lilla lista

1. Johnny Myrin, the one and only
    2. Sailboard 335, lite co-ägd sådär, fotstroppar, dubbla wingers och twinsers!
    3. Mistral Diamond Head, original
    4. Bic Hard Rock, klassiker
    5. F2 Sunset Slalom – loved it!
    6. Mistral Screamer – loved it!
    7. Mistral Screamer igen, fast lättare!
    8. CLS 285, om det hade varit hälften så bra som den var snygg så hade den ägt.
    9. Fanatic Mega Jag – en raket som användes till allt, grym kvalitet (honeycomb sandwich)
    10. Aussie Custom, dyr erfarenhet
    11. Hemmabygge 1. Inge vidare. Blev nog aldrig klar…
    12. Hemmabygge 2. Nästan ännu sämre, men radikalare (finns kvar, minsann)
    13. Mistral Screamer II
    14. Fanatic Bee 274, oerhört nöjd med den
    15. Tiga Wave, hållbarhetsmonstret
    16. AHD SpeedSlalom 265, rätt knepig sak men snabb
    17. AHD Freediamond 70, ett lyft för min segling på många sätt
    18. Fanatic Bee84, inte dum men nästan för snabb (för vågsegling).
    19. Fanatic Rip 58, (”långtidshyrd”) men oj! vad nöjd jag var
    20. JP Freestyle 115, najs bräda, ville ha något mer freestyligt efter ett tag
    21. Fanatic Skate 100, grym men snäppet för liten som största bräda.
    22. RRD WaveCult 55, en klassiker redan, grymt allround sak, ägs nu.
    23. Mistral Joker 114, ägs nu.

Bästa brädan? Lutar lite åt första Screamern. En annan favvo var Mega Jagen. Använts till mest är utan tvekan Bee 274. Annars är jag oerhört nöjd med mitt senaste köp, Jokern. Men det är ju som det skall vara.

Har väl provseglat/hyrt ett 40-tal brädor utöver dessa, typ. Till stor del pga en annan schnubbe med många brädor i denna tråd… (som även kört sönder en del av mina, ah!)

Grunnade lite över segel…

24 NP (6.3 Orginal, “Stormsegel”, Raf Slalom, World Cup Racing, Garda (Cut-away!), Warp Speed, 6 Raf Wave, 2 Combat, 4 NR, Soul, 3 Expression, V8, Diablo (present från frun, bästa någonsin!!)
    1 Hy Line Tarifa!
    1 Sailboard Orginal (sönderkört medelst nakensegling)
    2 Ezzy (räjs + wave)
    4 North (Räjs + zeta)
    7 Gaastra (räjs, total flow, 3 heat wave, 1 manic, 1x)
    9 Simmer (2 onshore, zero7, 7 crossover, twist)
    1 Doyle!
    4 ART (2 wave, 2 racing)
    3 Aerotech (2 Phantom, Air)
    2 Arrows (Impact)

60 stycken, har nog glömt några. Jösses. Hyrt/provseglat fler än jag ägt, helt klart. Jag borde f-n få ett tackbrev från Neil Pryde…

Bästa seglet? Två som står ut är NP World Cup Racing mitt första Onshore 4.7, någon slags mix av sköna minnen och oväntat bra prestanda.

Mest nostalgi? Hy Line och mitt Diablo från frugan (blir nästa lite tårögd igen när jag tänker på dagen då jag fick Paketet!)

Pryla På!

• dr-masse

Medlem
    17 december, 2004 vid 10:29 som svar på: Bygga Surf/takbox inför sommaren!

Fy fasen vad grymt bra jobbat! Episoden med “fru i åttonde månaden” var ju bara bäst! Det kunde jag verkligen sätta mig in i, ah.

Lägg gärna till ett par pix när du slipat å lackat, skulle vara kul att se slutgiltigt resultat. Tror du kommer bli helnöjd med boxen!

Boxa På!

• dr-masse

Medlem
    17 december, 2004 vid 09:36 som svar på: Australien WA ….Snabb Fråga

Skojar du? 120 AUD är 598,82 SEK. För 11 mil. Med all utrustning. De åker dessutom ner och hämtar dig, förmodar jag? 22 mil i så fall.

Ta en taxi i elva mil här i Svea. Vad blir det?

En taxiresa från Stockholm City till Arlanda kostar 475:- (fast pris). Det är 4 mil.

Låter helt OK, tycker jag.

Fasen vad kul å åka dit!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 december, 2004 vid 19:01 som svar på: Ny Sida

Sjysst! Hoppas du får upp mycket pix å sånt.

Saknade en sak – kontaktuppgifter. Vem vet, kanske Ferrari ringer och vill att du kommer med fart och stil till surfet?!?

• dr-masse

Medlem
    16 december, 2004 vid 15:18 som svar på: Fantic Skate

Ja, det där är väl årets STORA fråga för alla som sneglar på en ny vågis.

Det som är lite bekymmersamt i mitt fall är att jag behöver en grymt allround liten vågis. Vare sig jag vill eller inte så blir det mest plattvattenssegling av olika slag, så det måste funka. Vågor är roligast! men inte alltid möjligt att ta sig till. Dock MÅSTE den funka och vara kul för vågsegling (trots att jag är helkass på att segla vågor så vill jag fortsätta lära mig och kanske rentav bli bättre).

Så – mitt lilla dilemma är att jag är liiiiite tveksam till hur pass skoj en “stubbe” är på plattvatten. Samtidigt så skulle det vara riktigt skoj att testa en i vågor och se hur det är. Har en kompis vars omdöme jag litar rätt hårt på och han har testat en del stubbisar och är inte helt övertygad.

Men jag följer diskussionen med STORT intresse och har ju exempelvis Mistral Syncro 82 högt upp på listan. Där är mitt främsta bekymmer hur kul den är med fettryck i 4.2, den är ju trotsallt 59 bred. Nåja.

Skall bli spännande!

Stubby På!

• dr-masse

Medlem
    16 december, 2004 vid 14:54 som svar på: Hur många seglingsdagar har ni fått i år?!

Nämen hej getwet! Märks att du seglat (å bytt jobb), frekvensen här är klart lägre, ah!

Själv har jag, trots den uppenbart fina säsongen och otroligt fina inledningen på hösten, augusti-september var ju helt sanslöst, haft en närmast ruggig förmåga att vara på fel ställe vid fel tillfälle. Alltsomallt har jag väl seglat ett trettital gånger, vilket är OK. Max med mitt upplägg på liv å familj ligger nog runt 50, skulle jag tro. Siktar på det 2005 med resa och att åka lite smartare efter vind. I år “låste” jag en tre-fyra helger + några vardagar för SURF både vår och höst och hur mycket tror ni det blåste då? Just det. Rekordet var väl 8-9 dagar på Öland i maj/juni och egentligen endast 1 (en) bra dag på vattnet. Illa.

Fast “dagar” blir det ju alltför sällan på vattnet. Snarare “pass” på ett par-tre timmar, numera.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 december, 2004 vid 08:32 som svar på: Fantic Skate

Ah, om det vore så enkelt… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 december, 2004 vid 14:36 som svar på: Grejer in i planet?

Alltså, får man ta med sig spritflaskor som handbagage borde väl mastförlängare funka?!?

Jag har alltid åkt med förlängare å sele å sådant som handbagage, men knappt alls efter 11 september eländet.

Men man vet ju fasiken aldrig numera. Polaren fick lämna ifrån sig sin nagelsax i Köpenhamn…

Kanske undvika fenor?

Ring flygplatsen du åker från och fråga, vet ja!

WA På!

• dr-masse

Medlem
    15 december, 2004 vid 12:40 som svar på: Bommar

Jag tycker definitivt att du skall sikta på en bom, framförallt om du väljer alu, som du “slipper köra längst ut”.

6.7 seglet är det som kommer att ställa högst krav på din bom. 140-210 är ett rätt rejält spann att täcka med en bom, om det ens går. Skulle nog rekommendera att börja med en 160-210 bom och sedan komplettera med kortare om det behövs.

Jag känner igen situationen, det är dessutom inte sådär helt lätt att hitta bommar som klarar detta. Själv fastnade jag för en TecnoLimits Carbon XT 150-210 (http://www.tecnolimits.de, tas in av bland annat Ytspänning här i Svea). Rätt längdintervall för mina segel, tunna rör, låg vikt och vettigt (nåja) pris var argumenten. Kör den som mest på två meter (198 bom även på mitt 6.7), vilket funkar fin-fint. Kunde nog vara snäppet styvare, men då får man väl kanske slanta upp mer för bommen. I längder under 2 meter blir den riktigt styv, till 5.7 (180 bom) känns det kalasbra. Det enda jag saknar är ett ledat frontbeslag och möjligen lite bättre passform i själva förlängningsdelen, men det är lite petimeterkritik.

Fast trots att det är en kolbom skulle jag nog ogärna köra den längre än 205, typ. Då märks det att man börjar förlänga en hel del.

Så – jag tror att du får svårt att hitta EN alubom som täcker 140-210 på ett bra sätt. Till å med en kolis blir knepigt. 150-210 är typ det mesta jag sett i förlängning. Den alubom som mig veterligen här längst förlängning är nog Chinook, går från 152 – 214, men den är lite vid för vågsegel tycker jag. Annars en bra bom, helt klart! (har haft Chinook själv för ett par-tre år sedan).

Beggade bommar (även kolisar numera) brukar gå att hitta till bra priser, om lågt pris är viktigt.

Bomma På!

• dr-masse

Medlem
    15 december, 2004 vid 12:18 som svar på: kolfiberhalt i mast?

Jag har risig koll på RDM. Tycker dock att Lasse K.s svar verkar mycket vettigt.

Klart du tappar prestanda, men frågan är hur mycket runt 10% i reflex märks? En 370 mast på 1.5 kilor är ju liksom rätt lätt… Lägg pengarna på de master du förväntar dig att använda mest känns som ett bra grundråd som går igen här på konfen. Om 430 används flitigt, vilket ju är rätt vanligt idag, skulle nog jag sikta på en “riktig” RDM i den längden, dvs 90-100% kol. Har fått den rekommendationen när jag kikade på RDM själv av kunniga kompisar i svängen (= de som kan mycket mer än vad jag nånsin kommer att kunna).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 december, 2004 vid 12:12 som svar på: Fantic Skate

Mmmm, tror nog att du slog huvudet på spiken där. Gillar Jokern såpass mycket att den nog behålls. Faktiskt så erbjuder den en mix av egenskaper som de flesta av dagens freestyle-brädor inte verkar ha. Numera är ju freestyleplankorna snäppet mer “renodlade”, medans jag söker en stor bräda för lek med mycket vågkänsla (det lilla det nu blir i mitt fall, eh) och som är så allround som möjligt. Exempelvis var ju även Skate 100 och 112 åt det här hållet, nu känns det som om Fanatics Skate-brädor är snäppet mer renodlade mot freestyle (vilket nog många uppskattar).

Men vågisen blir det nog byte av. Så Årets Stora Fråga är vad jag skall välja. Knepigt är det. Bataljen kommer nog att stå mellan FW86, NW78, Syncro 82 och Beast 84… Kanske RRD igen? 🙂

Hänger iofs mycket på nästa års resplaner. Resa och ta med bräda = något mindre. Resa men lämna bräda hemma = allroundvågis för Svea. (för resa, det blir det)

Tack för dina inlägg!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 december, 2004 vid 08:18 som svar på: Fantic Skate

Jodu, uppdateringstankarna snurrar ständigt i huvet… Kanske som värst vid den här tiden på året och ett par månader framåt, ah!

Egentligen skulle jag ju vilja ha tre brädor – Stor freestyle/freemove, stor freewave åsså en vågis. Men det kan jag inte motivera vare sig ekonomiskt eller kanske framförallt “tidpåvattnetmässigt”. Med två kidz så blir ju upplägget lite annorlunda runt surfet. Jag försöker segla när det går, men en direkt konsekvens är att det gäller att komma snabbt till surf på hemmaplan och att hänga heldagar på exempelvis Torö är något som funkar mer sparsamt.

Så det blir två brädor. En stor som jag försöker få ut max register av. En mindre som jag försöker få ut max register av. Hej och hå. Men det funkar bra och jag mitt bytsegel är 5.7. Plattvatten eller byig/knepig femsjusegling = Stor freestyle. Mer vågor och/eller tryck i 5.7 = vågis, 85 liter i mitt fall (som känns snäppet stor, medges).

Så – jag behöver en bräda som ger kul segling även om det blir lättvind (6.7 i mitt fall) och plattvatten. Därför valde jag Joker 114, tanken var att hitta en bräda som gick igång tidigt men som hade bra kontroll för mindre segel. En bonus jag fått är att den är förvånansvärt bra för vågor, tog ut den med 5.7 på Torö ett par gånger och blev klart överraskad. Beror nog på att häcken inte är särskilt fet, trots att det handlar om en rätt stor bräda. Om inte annat var det väldigt skoj att det var nästan löjligt enkelt att ta sig ut, trots väldigt lätta vindar emellanåt. Kändes nästan som fusk, faktiskt.

Att säga att jag seglar “freestyle” är ju rätt magstarkt (eller hysteriskt självupptaget), sanningen ligger klart närmare att jag cruisar runt, tränar segelmeckande och svänger å har mig. Badar oxå. Så min “stora” bräda har jag för att överleva de dagar då jag får möjlighet att segla vågor eller åka till typ Guincho och segla utan att bli tokspolad mest hela tiden. Mycket av min sommarsegling blir runt Stockholm, då är det fasiken nästan nödvändigt att ha en stor freestyle. Tycker jag. Men jag kanske har fel?

Vilka brädor kör du på? Stora FW och NW78? Det är faktiskt en kombo som jag kikar rätt ordentligt på, men är rädd att det blir för “litet”.

Tack för ditt inlägg, bra info att lägga in i prylbytstänkbanken!

Byt På!

• dr-masse

Medlem
    15 december, 2004 vid 07:57 som svar på: kolfiberhalt i mast?

Tycker nog att vi drar rätt så snarlika slutsatser. Skillnaden är väl att du tycker att 75% kol borde vara “standard” upp till 460, medans jag nog tycker att i alla fall upp till 430 så räcker 55-60% väldigt (tillräckligt) långt.

Det är ju som alltid enkelt – har man råd så är det bara att langa upp och köpa det värsta. Är man mer normalt utrustad i plånboken så blir det ju till å kika på kompromisser. Och 30%-iga master duger utmärkt, framförallt i kortare mastlängder.

Nu börjar det ju bli lay-up snack här… tänkte liksom undvika alltför mycket terminologi, har själv inte järnkoll och tycker ofta att det förvirrar mer än förtydligar, på någe vis.

Den 60% Pacific-mast jag ägde och upplevde som rättså “seg” och där skillnaden mot en 30% mast inte var alltför stor var ju inte prepreg. Simmer SC6, Fiberspar 4200 och NP Freeride Pro var/är däremot samtliga prepreg master med runt 60% kol. Här tycker jag att skillnaden mot en 30% mast var/är rätt tydlig, även om mer kol naturligtvis ger mer effekt.

Jämför jag mina SC6 (55%) och Fiberspar Reflex Wave (70%) master så har inte jag upplevt någon skillnad i prestanda. Upplever samtidigt att båda är klart bättre än de 30% master jag haft.

Om vi utgår från pre-preg master skulle jag nog själv sikta på något sådant här om vi talar “mycket mast för pengarna”, typ:

370, 400, 430 – 30% räcker långt, runt 50-60% kol funkar utmärkt, RDM om man har råd, söker hållbarhet och det passar seglen man har.

460, 490 – 50-60% kol är helt OK och en bra mix av slagtålighet/pris/prestanda, 75%-80% kol är kanske det bästa valet för att få ner vikt (Under 2 kilo på 490 märks, helt klart) och hitta rätt prestanda för dessa mastlängder. På en 490 mast skulle jag sikta på runt 75% kol.

Över fem meter mast – 100% kol om man har råd. Riggarna börjar bli såpass stora att en bra mast verkligen märks för prestanda.

Allt är som alltid en fråga om pris och prioriteringar. Det är ju kanske kul att ha en vörsting fyrmeters mast, men om den används sparsamt så kanske det är bättre att skaffa en riktigt bra mast till de/det segel man använder mest. Själv har jag satsat på en lätt 460-mast eftersom det är den jag använder klart mest, mina kortare master duger fin-fint för en klåpare som mig som trotsallt seglar alltför lite vågor… Skulle jag segla mer och har råd så skulle jag ha snäppet vassare master, men prestandan i de jag har är såpass bra att det känns omotiverat att länga surfstålarna här. Då känns som sagt fenor å ny våtdräkt å kanske ny vågis å sånt klart mer lockande… 🙂

Masta På!

• dr-masse

Medlem
    14 december, 2004 vid 15:44 som svar på: Dahab – Liten reserapport.

Najs rapport måste jag säga. Lägg till lite bilder å skicka till den nya surftidningen, vet ja!

Surfa På!

Sida 329 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.