Forumsvar skapade

Sida 333 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 07:41 som svar på: Varför öljett på mina vågsegel?

    Den är klart intressant, den där spakförlängaren.

    Men två frågor – själva spaken verkar vara lite i vägen ibland, rent av risk att skada brädan vid vurpa?

    Power-XT-2.jpg

    Varför har den inte bättre utväxling? Ser själv störst nytta för en sådan här grej på lite större segel? Kanske mest på räjsriggar? Eller?

    Tror att vi säkerligen kommer att få se mer sådant här, idén är ju väldans bra!

    Trimma På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 07:21 som svar på: Vad kostar det att köra flashiga prylar?

    Oj, vad jag håller med dig!

    Drogs liksom med i det allmänna kalkylyran här (och hade, öh, tråkigt på jobbet)…

    Har faktiskt aldrig “räknat” på det såhär förut, fast det var rätt kul att spåna runt vad det faktiskt kostar/kan kosta att hålla på. Dessutom har jag nu fått fina argument på hemmafronten, alltid bra, ah!

    Skulle jag räkna i reda pengar vad min kära vindsurfing “kostat” så är det lika bra att sluta nu. Men när jag tänker på vad jag fått, upplevt och fortfarande drömmer om så kan svaret bara bli ett – vilket klipp! REA hela tiden!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 13:48 som svar på: Vad kostar det att köra flashiga prylar?

    Ah, men då har jag räknat lågt.

    Ned mot en 3-4000 per år kan man nog komma om man är skicklig handlare…

    Dessutom så tycker jag att värdet av att “kunna” sina grejor är underskattat. Men det är ju inte flashigt… och jag är såååå svag för FLASH!

    Surfa På!

    (risigt att konfen inte tillåter Excel, hur skall då kunna fördjupa oss ordentligt i våra kalkyler… 😉

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 13:45 som svar på: Bft?

    Beaufort No./ Description of wind /Observation /Wind speed m/s mph ft/min
    0 Calm Smoke rises verticallly 0-0,15 0-0,3 0-25
    1 Light Air Direction of wind shown by smoke drift but not by vanes 0,15-2,7 0,3-6 25-525
    2 Light Breeze Wind felt on face, leaves rustle, ordinary vanes moved by wind 2,7-3,6 6-8 525-700
    3 Gentle Breeze Leaves and small twigs in constant motion, vind extends light flag 3,6-7,2 8-16 700-1400
    4 Moderate Breeze Raises dust and loose paper, small branches moved 7,2-8,9 16-20 1400-1800
    5 Fresh Breeze Small trees in leaf begin to sway 8,9-12,5 20-28 1800-2500
    6 Strong Breeze Large branches in motion, whistling heard in telegraf wires 12,5-14,5 28-32 2500-2800
    7 Moderate gale Whole trees in motion, inconvenience felt when walking into wind 14,5-20 32-44 2800-3900
    8 Gale Twigs broken of trees, generally impeded progress 20-22 44-50 3900-4400
    9 Stong gale Stright structural damage, e.g. slates and chimney pots removed from the roofs 22-28 50-62 4400-5450
    10 Storm Trees uprooted, considerable structural damage 28-31 62-70 5450-6150
    11 Violent Storm Widespread damage 31-37 70-82 6150-7200
    12 Hurricane >37 >82 >7200

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 13:31 som svar på: Segel storlek – vind

    Vi leker med tanken att jag vore en man värd namnet och med en mer “påtaglig” framtoning (typ 100 kilo) skulle göra samma lista…

    Jag har 8.0, 6.5, 5.5 och 4.7. Två brädor, stooor freemove, 95 litersfrivågis. 100 härliga kilo.

    – Det går vitt, jag kan rigga i lugn och ro och alla verkar plana – 8.0 å freemoven.
    – Häpp, det blåser! Mycket vitt, träden viker sig fint hela vägen ut med bilen. 6.5 å freemoven.
    – Samma dag, mer vitt, mera tryck. Räkorna börjar åka femhalv och femnoll. Det börjar bygga ramper, även inomskärs. 6.5 och 95-liters.
    – Vinden känns i bilen, grejorna är luriga att bära, för de andra. Drar lite mer i nedhalet själv, faktiskt. Helvitt och ramper, även insjö. Femhalv och frivågsbrädan.
    – Jag får hjälpa alla andra att öppna sina bildörrar. Släpper jag seglet på stranden landar det på en annan kontinent. Havet skummar. Havet är ett monster. Vinden har visst fått ett namn, “Jeannie” eller nå’t. Trevligt. 4.7 och 95-liters.

    Det ÄR skillnad att ha lite kropp å lägga bakom spakarna, helt klart.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 09:56 som svar på: Vad kostar det att köra flashiga prylar?

    Helt sant!

    en korrekt flashighetskalkyl sträcker sig max en tio-tolv veckor fram i tiden.

    Flasha På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 08:55 som svar på: OS 2008 igen

    Jag tycker inte vindsurfing hör hemma i OS överhuvudtaget. Det har jag aldrig tyckt.

    Vi är vindsurfare. Hur många här kan nämna topp-tre (dam och herr) från OS? Eller ens en enda? OS innan dess? Det före?

    Inte jag.

    Det enda namn jag kan är Stephan vad den Berg, men det var ju mest för att han körde i världscupen sedan.

    Lägg ner, säger jag.

    (för övrigt bör gång, beachvolleyboll, kanotslalom, konstsim, ett antal skytte- och simgrenar, bob, rodel, fälttävlan, modern femkamp, halfpipe, freestyle, några seglingsgrenar (däribland vindsurfing) och säkert lite till strykas helt. För få utövare, ingen som bryr sig, underliga regler och onödig utfyllnad)

    Sådärja!

    OS På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 08:41 som svar på: några snabba frågor?!

    Många bra svar har du fått här, mina små kanske rentav overflödiga tillägg…

    1. Gamla brädor har ofta sin mastfots ränna väldigt långt fram varför?

    – Triangeln mellan tryckpunkt i segel, fena och seglare såg annorlunda ut förr. Lovgirighet var en sak, segeldesign en annan. Brädornas bottenkurvor såg också annorlunda ut. Gamla brädor funkar bäst med gamla segel, det har med balansen i grejorna att göra.

    2. Om man skulle få för sig att kanske borra upp eller på något annat sätt fixa så rännan kommer på samma avstånd som moderna brädor, eller om man bara placerar mastfoten så långt bak som möjligt skulle detta medföra konstigheter?

    – Ja, det medför konstigheter. Du placerar mastfoten på ett ställe som inte är avsett, både brädans volymfördelning och bottenkurva är inte gjort för detta. Inte alls säkert att det blir bättre på något sätt. Snarare tvärtom.

    3. är det stor skillnad på gamla vågbrädors egenskaper jämfört med dagens. ( snabbhet, hoppmöjligheter mm.)

    Om vi tar en bräda som är från typ 97-98 och framåt så är skillnaderna inte sådär jättelika. De hade ett test i Boards som bekräftade detta, en Copello från typ -97 stod sig rätt väl mot moderna brädor. Men den gamla Tigan och Mistralen (en Hookipa!) sög rätt rejält, båda hade minst tio år på nacken. Det är faktiskt först nu (förra året) som en tydlig skillnad börjat dyka upp i och med de korta/breda vågbrädorna. Men det är bara i sin början. Äldre brädor, första halvan av nittitalet och äldre, då är skillnaden mer markant. Svårare att få upp i planing, sämre kontroll, sämre fart är väl det mest uppenbara. Sämre, helt enkelt.

    Jag skulle inte rekommendera att peta dit en ny mastskena. Du kan ju testa på kul, men förvänta dig inga dramatiska förbättringar. Om ens någon förbättring. Stor risk att det inte är värt jobbet, förstör mer än förbättrar rentav. Brädans design bygger på andra riggar och att mastskenan sitter där den gör.

    Vill du få ut fördelarna av en modern rigg så är den någorlunda modern bräda recepetet (alltså, ingen kartongny, men ingen som är äldre än fem-sex-sju år heller).

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 08:23 som svar på: Segel storlek – vind

    Lite småstulet från en engelsman, men rätt skoj å träffsäkert…

    Jag har 6.7, 5.7, 5.0 och 4.2. Två brädor, stor freestyle, mellanvågis. 75 klena kilo.

    – Det går lite vitt, jag kan rigga i lugn och ro och folk verkar plana – 6.7 å freestyle
    – Häpp, det blåser! Ganska mycket vitt, det har fläktat i träden hela vägen ut med bilen. Kör lite för fort. Känner mer puls. 5.7 å Freestyle.
    – Samma dag, mera vitt, mera puls. Det börjar bygga ramper, även inomskärs. 5.7 å vågis.
    – Vinden känns i bilen, grejorna är luriga att bära. Vitt och ramper, även insjö. Pulsen rejäl. Stressriggar. Får knappt på våtdräkten. Glömmer i min iver att spänna hängselen. 5.0 och vågis.
    – Jag får knappt upp bildörren. Släpper jag seglet på stranden så blåser det iväg. Havet skummar. Pulsen är obefintlig (jag är så rädd att hjärtat står still långa stunder). Måste kissa före surf, efter att våtdräkten äntligen är på, men får knappt fram en droppe. 4.2 och vågis.

    2 segel för svenska förhållanden? 110 bräda och din vikt?

    Stockholm – 7.0/6.7 och 5.7. Öland, Gotland, Skåne och Västkust – 6.4 och 5.3.

    Lycka till!

  • dr-masse

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 08:04 som svar på: Vad kostar det att köra flashiga prylar?

    Ah, kul uträkning!

    Fast du glömmer, eller orkar inte räkna mer ;-), en grej.

    Att behålla grejorna lite längre.

    Köpa nya fjolårsgrejor i butik, behålla typ tre år.

    SURFARE FJOLÅRS OCH BEHÅLL
    Inköp: 42500*0,75= 31875kr
    Försäljning: 42500*0,3= 12750

    Förlusten är dryga 19000, vilket låter mycket. Men per säsong är det 6300… och då har jag inte räknat “snålt”. Att behålla grejor typ tre säsonger och skicket är OK, brukar innebära att man kan få ut typ 25-30% av nypriset. För en bräda innebär det runt 2500 – 3500, för ett segel en tusing. Inte orimligt, eller hur? 12 000 för två brädor + 5 segel från 2001-2 nu i höst eller i vår tror jag är möjligt, eller? Även om vi drar ner till 9-10 000 är det fortfarande en OK kalkyl.

    Så – vad jag försöker säga är att om man inte säljer sina kartongnya grejor efter en säsong kan man lika gärna behålla de två-tre säsonger till. Andrahandsvärdet är som sämst efter typ två år (efter att grejorna lanserats, håller med Staffan helt här!!) för att sedan plana ut.

    Den kanske verkliga “vinnaren” är Surfare Smart som dessutom behåller grejorna lite längre?

    SURFARE SMART OCH BEHÅLL
    Inköp (beggade fjolårsprylar, 35%): 27.625kr
    Försäljning: 42500*0,3 (70% prisfall)= 12750

    Här är den årliga kostnaden under femtusen… (14 875:- / 3 år). Inte illa.

    Jag kränger ganska friskt och för mig stämmer exemplet väl. Segel har jag på senare tid sålt varje år, brädor efter ett år eller behålla minst tre. Jag seglar såpass lite att på en säsong hinner jag inte lära känna brädan annars, dessutom så gillar jag exempelvis min Joker såpass mycket att jag inte ville sälja nu.

    Min spaning av begpriser är något i stil med (inga fjolårsprylar eller så, utan NYTT och SENASTE, samt att man har hyggligt rätt grejor som kan hitta köpare):

    Sälj efter en säsong – du får 60-70% av nypriset
    Sälj efter två säsonger – du får 40-50% av nypriset
    Sälj efter tre säsonger – du får 30-40% av nypriset
    Fyra säsonger eller mer – du får 15-25% av nypriset

    I samtliga fall ovan är den undre procentsatsen att räkna med, den övre mer bonus/rätt grejor.

    Segel är mer “förbrukningsvara” och faller således mer än brädor, master och tillbehör faller mycket direkt, mindre sedan (= ofta värda att behålla lite längre?).

    Sedan finns ju någon slags gräns när du inte längre kan räkna med att få nåt alls. Men även en sex-sju år gammal bräda som är “rätt” och i fint skick kan man lätt få en tusing eller mer för. Exempelvis en nybörjarbräda eller klassisk freeride.

    Sen är det ju grymt vanskligt med kalkyler på beggat. Själv tycker jag mig märka en viss press på grejor efter en säsong, fjolårsprylar reas ut med något mer rabatt än förr, Tyskland finns där och det finns mer bra grejor att få tag i nu än för bara 3-4 år sedan. Så jag tror att begpriserna kommer att försämras snarare än förbättras.

    Men kom ihåg – jag tycker fortfarande att det är SÅ bra att det finns en OK andrahandsmarknad för surfprylar överhuvudtaget! Jämför med andra prylsporter, t ex.

    Jo, en sak till. Verkligt dyra/avancerade grejor faller mer. En bräda som kostat 18000 får du inte mycket mer för än en som kostat 10000 efter fyra säsonger. Du kan i stort sett ALDRIG räkna med att få mer än 7-8000 för en begagnad bräda, oavsett skick, nypris och ålder. En helt ny vörstingvågis ProofQuatro som seglats en gång? Spelar ingen roll.

    Prisraset för räjsprylar kan vara riktigt ruggigt, framförallt segel. Men här betalar nästan ingen som tävlar “listpriser”, så reglerna är lite annorlunda. Men spana in prisraset på en två-tre år gammal komplett formulautrustning, det är rejält (och ett klipp för den som vill köpa grymma lättvindsprylar och är lite rädd om prylarna).

    Nåja, kul att kalkylera lite!

    Flasha På!

  • dr-masse

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 13:50 som svar på: FILMTAJM!!!!!!!!!

    Hmmm, tror faktiskt att det var Robby Seeger?!?

    Rätt säker på att det inte var Dunken, i alla fall (kanske väl riskabelt, både karriärsmässigt och för “målet”, tänk å få 110 pannor Dunk rätt in i revbenen…)

    Dags å kolla in den gamla favvorullen, ligger på landet någonstans!

    Nåja, Laird Hamiltons hopp i slutet av FastForward är och förblir en superklassiker!

    Hoppa På!

  • dr-masse

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 10:15 som svar på: temperatur.

    Det är f-n svinkallt nu, -5 i morse. Inte kul alls.

    Sydliga vindar, annars är det snart slut. Vart tog vinden vägen, förresten? Jo, just det. Den är ju inte i Ståkkhålm… 🙂

    Värme På!

  • dr-masse

    Medlem
    12 oktober, 2004 vid 10:13 som svar på: FILMTAJM!!!!!!!!!

    Eller:

    “Watch how the good guys rig their sails… And then you take the sail!”

    Synd att han dekade ner sig så, Mark. Var ju grym på å segla, gjorde grejor långt före sin tid…

    Rigmarole På!

  • dr-masse

    Medlem
    8 oktober, 2004 vid 11:06 som svar på: fanatic cross efterlysning

    Där har du fel. Det är färgerna det handlar om!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    8 oktober, 2004 vid 07:43 som svar på: fanatic cross efterlysning

    Alltså, det kan ju vara smärre förändringar i material (alltid lär de väl sig något), men skillnaderna är små.

    Exempelvis höjde man viktuppgiften från 2003 (på 8.2 kg) till 2004 (till 8.4 kg), men inte för att brädorna blev tyngre 2004, utan snarare för att de 2003 inte blev riktigt så lätta som man först uppgav. Den senaste modellen, XXX 135, väger lämpligt nog 8.3 kg…

    Så – materialet är nog väldigt, väldigt likt i dessa brädor oavsett årgång. Skillnaderna är mest grafiska och kring tillbehör (footpads, stroppar).

    Surfa På!

Sida 333 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.