dr-masse
Forumsvar skapade
-
Det är samma bräda!
(XXX139, XXX135 och Cross 139)
Från Craig Gertenbach på Fanatics forum “the XXX139 is the same board as your Cross 140…unchanged…”
Surfa På!
-
ährrmmmm, det första kravet gör ju att nästan alla faller bort (nyfiken – varför ett krav? Hållbarhet?).
Nolimitz kör ju med ring, men finns bara i en längd (20 cm)?
Men annars verkar ju Gulftech, Kelapro eller Liberty vara det du söker… Fast detta är ju vörstingförlängare med prislappar därefter.
Surfa På!
-
Kanske tänker han på att Compact riggas på 430?
-
Simmer Crossover rekas i första hand med SC6, som är en SDM mast (även om den är RDM-tunn i övre delen).
Har samma erfarenhet av Crossover 03, förresten. Riggade med mer nedhal än specat, på en Fibarspar Reflex Wave mast. +2-3 cm, om jag inte missminner mig (5.7).
De enda segel som Simmer rekar för RDM är Vision och Xflex, åtminstone 04 och 05, mig veterligen. 2003 var väl det första året Simmer kom med egen RDM mast?
Surfa På!
-
Känner ett par figurer i mer manlig viktklass som kört Compact, den ena med nästan lika mycket muskler som dig… 😉
De har kört mycket Compact 04 och gillar seglen. Går igång tidigt, hygglig fart och stabilitet. Nu är ju fokus mycket på att komma igång med dessa segel, så någon överdriven stabilitet är det inte fråga om. Men helt OK.
Vad gäller 05 så skulle jag faktiskt rekommendera en koll på större Crossover. Tycker att mitt 6.7 2005 Crossover har förbättrats i en bra riktning jämfört med 04. Inga gigantiska skillnader, men mer förstärkningar och lite mjukare känsla, i stort sett precis det jag ville ha ut av mitt 6.7. Om du dessutom jämför måtten på Compact och Crossover så är valet ganska enkelt, det skiljer lite och Crossover är valet. Enkelt!
Surfa På!
-
Ibland är det skillnad från förlängare till förlängare. 5 cm förlängning på den ena kan motsvara 8 på en annan, även om båda står på “5”. Men även min erfarenhet är att man på Simmer ofta förlänger mer än måtten i seglet.
Fast – mina nya Crossover stämmer väldigt väl, både mast och bom… Trendbrott? Eller flax?
Vad gäller kvalitet på Simmer så tycker nog jag att de snäppt upp sig ganska rejält de senaste två-tre åren. 05 ser bra ut, tycker jag. Skulle väl kanske vilja ha ett ännu robustare material i mastfickan (typ Gaastras), annars gillar jag förstärkningar och materialval.
hejåhå, nu skrev jag i alla fall att “guuuuu vad bra mina segel är!!” vilket ju skulle undvikas.
Omöjligt är det.
Surfa På!
-
Hmmm, skall nog stryka det där med “… och så vindurfar jag jättegärna så mycket det går!” ur min meritförteckning… 😉
Skolka På!
-
Jag röstar fortfarande för fasta toppar som vid behov enkelt kan göras till vario.
Vad sägs? Kompromisser, det är fina grejor det.
Surfa På!
-
Nämen nu måste jag minsann in å smiska lite vett här… 🙂
NR 2000 är ju ett fin-fint segel! Japp, räjsåka i vågorna skall inte underskattas. Det är ju för fasiken det enda jag kan, ah! Vaddå “bottensäng” och “luft av läppen”?!? Jag blir ju med jämna mellanrum rädd för stora vågor, då gäller det att kunna segla ifrån dom oxå… 😉
Å det där med variotopp håller jag INTE med om. Visst, det öppnar för en viss felmarginal å något som kan strula, men vid två mastbrott har det räddat fin-fina dagar för mig. Kört av både fyrmeters och fyrtrettimast och kunnat segla vidare med kortare resp. längre mast.
Tyckte iofs att såsom det funkade på, tro det eller ej, mina gamla goa NR 2000 faktiskt var hyggligt begåvat. Fast topp som vid behov (det skickades med i segelbagen) kunde ändras till vario. Nyttjades bland annat när kompisar ville låna segel och en gång vid mastbrott. Lite bökigt, men inte dumt.
Det är inte alla som har dubbla master tillgängligt ständigt å jämt…
Variotopp På!
-
Ah! 15 minutes of fame! I ett sammanhang som betyder något, inte illa!
Njut av det, ta en skärmdump! Eller två.
Det närmaste jag kommit är den fina karikatyren av dr Masse i lätt insomnade tidningen “vindsurfing”, ah!
Kul!
Fame På!
-
En kompis var på Vancouver Island och fotade lite. Helt OTROLIGA vågor, men lite vind vid det tillfället.
-
Det sitter sådana där på F2s kommande formulabräda, verkar det som.
Se bild längst ned på http://www.windsurfingperth.com.au/wboard/f2-2005.html
Bara två “pipor”, men kul!
Boosta På!
-
Ja, det är skillnader. Hur stora skillnaderna är beror på seglarens erfarenhet och kunskap.
En lätt mast gör en hel del för seglingen.
Men det överlägset viktigaste är att masten passar till seglet. Om du inte väljer mast av samma märke som seglet, eller av segeltillverkaren rekommenderad mast, försök att ta reda på om det är en OK kombination. Det handlar inte bara om rätt längd, utan även om rätt böjkurva.
Det är surt att ha ett fint segel med en mast som inte passar.
Lycka till å Surfa På!
-
Well, it seems like the 6.2 is a good sail to have as the smallest for your big board largest for you small board.
– Fluky conditions with 6.2 = big board
– Good conditions with power in 6.2 = small boardI’d say that with three sails, 6.2, 5.5-5.0 and a 4.5 you’ll have almost everything covered up.
The 3.7 is a sail that would only be useful on a very small board, even for you. Like less than 80 liters… Maybe try to upgrade the 3.7 and 5.0 for something slightly more up to date?
And yes, you are correct. The 3.7 is not a useful sail on your big board. Only for light-wind beginners, otherwise useless. Even the 5.0 is on the small size for a board of the size and range that you have.
A modern 5.0 will give you a lot more range and stability compared with an old one.
Now, boards.
I think that you should have a serious look at a smaller (90-100 liters) freestyle with good control or a larger (90-100 liters) freestylewaveboard.
Just to give you a few ideas (no ranking, no recommendations, but options):
Small freestyle boards: f2 compstyle might be good. Not the earliest planer, but good control and turns sweeeetly. Go for the smaller one (95 liters 2004 and 2003), the smallest Mistral Joker 101 and 102 is similar, the RRD Twintip 90 is also an option. Also AHD has some allround boards, like the mX 61 and Maxxride 60 that might be worth a look. Fanatic has the Skate 100 and 101 which is very allround.
Freestylewave boards; JP FSW 98 and 91, RRD Freestlyewave L, F2 Style 250 and 255, Mistral Syncro 90, Naish Supercross, Fanatic Freewave 95, Exocet Original Wave 95… lot’s to be had!
You can find facts and pictures of most of these boards at http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php
If you are thinkin flat mostly, I would really recommend a smaller freestyle board. They are tons of fun in that kind of conditions, even for an unexperienced short-board sailor.
If you think that some waves will be sailed, go for a larger freestylewave. Also, talk to the guys in Fiskebäck. They will help you for sure. Or at least they will talk (a lot) with you, I mean you’re in Gothenburg… 😉
Good luck!
-
I’d say that around 90 liters is some kind of minimum, considering your skills and other board.
But volume is only one, although important, indicator. Maybe som info regarding:
What sail sizes do you want to use? Conditions? What sail sizes do you have? Expect to buy? What kind of sailing do you want do to and/or improve?
The turn/jump thing and not too much speed certainly indicates a small freestyle or a freestylewave kind of board.
If you are able to give info on that, people here (and maybe even myself) will be able to give more useful input.
Surfa På!