Forumsvar skapade

Sida 335 av 427
  • dr-masse

Medlem
    28 september, 2004 vid 11:00 som svar på: Simmer vs Arrows vs Np

Ah, du har ju fått så skönt klassiska konfsvar på din fråga!

Nästan alla som svarat är ju grymt förtjusta i “sina” segel, så även jag.

Alltså, de flesta segel jag använt de senaste fyra-fem åren har alla varit bra. Olika upplevelser, olika styrkor, men bra. Ibland bara känns ett segel helt rätt, ibland inte. Det beror på en massa faktorer som ligger låååångt utanför om det råkar står “Arrows”, “Simmer” eller “Dog [censored]” på loggan i seglet. Märken jag ägt, testat, hyrt eller lånat är sådana som Gaastra, North, Neil Pryde, Arrows, Simmer, Ezzy, Hot, ART, Aerotech och de har alla varit bra, men på olika sätt. De gånger de inte varit bra så har det nästan ofelbart berott på dålig kombination av bräda och segel, segel och mast eller skit bakom spakarna (mest det sistnämnda, öh).

så – hur skall du då bestämma dig? Här kommer min tokigt ovetenskapliga men ändå fullständigt lysande lista över hur man bestämmer sitt val av segel:

– Gillar jag det? (detta är, tro det eller ej, den överlägset viktigaste faktorn. Har du kärat ner dig i en skön linje Gaastra Poison och sedan köper något billigare/dumsnålare/enklare alternativ så kommer du att få fet efterköpsångest. Illa.)
    – Verkar de som säljer det vara vettiga figurer? (det är inge kul att handla grejor för massvis av lusidorer om de som kränger eländet inte är snälla och trevliga mot dig mest hela tiden, även om det strular)
    – Kan jag provsegla före köp? (detta är ju dessvärre sällan möjligt, men en otrolig höjdare om det kan genomföras)
    – Har jag råd med rätt tillbehör? (även det BÄSTA seglet blir sunk med fel mast och gummibom, hellre ett snäppet billigare segel med bra mast och bom, än värsting segel med halvdana tillbehör)
    – Andrahandsvärde (kan vara värt en tanke, etablerade märken ÄR lättare att sälja senare)
    – Får jag till en linje som passar mina behov? (om tre segel kräver tre master är det surt, om de inte kommer i “rätt” storlekar är det oxå surt)
    – Kvalitet (håller prylarna, hur viktigt är det för dig att de verkligen håller?)
    – Kan jag ur test/kommentarer/folk jag känner utläsa hur seglet verkar vara och om det passar mig och mina behov? (här är ju timtals av skönt nätsurfande vintertid på sin plats, något som undertecknad lägger ner perversa mängder energi på men det är ju roligt!)

Och sist, men inte minst, – SNYGGA FÄRGER!

Do not underestimate the power of fåfänga!

Själv är jag så nöjd med färgerna i mina nya segel eftersom det kommer bli sådär löjligt fint med min nya lilla bräda till nästa säsong… (men berätta för i h-e inte för någon att jag bryr mig om sådana enormt irrelevanta grejor, får jag frågan är svaret alltid “öh, va, bara grejorna håller fan så är ja nöjd”).

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 september, 2004 vid 09:48 som svar på: En missförstådd sport

Mediasverige börjar vid Frihamnen och Gärdet i Stockholm. Sträcker sig sedan i en båge över Stureplan, förbi Kristineberg för att sedan upphöra vid Söder, strax norr om Skanstull.

När media skall göra spännande verklighetsreportage beger man sig ibland ut i den stora världen. Då får vi kommentarer från vanligt folk på Stockholms Central, en reklamfilm i Blackebergs Centrum eller utomhuscener från Gärdet. Som ju ligger mitt i Mediasverige, just det.

Bifogar en karta, så att ni vet var ni skall surfa nästa gång! Karlaplan, kanske?

Inskränkt? Nähädö.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2004 vid 11:10 som svar på: Trött på dansk som är “Stadig i papkasse”

Vill, för säkerhets skull, bara påpeka att min kritik gäller “shoppar” som lägger ut fjolårs- och beggat under köp-å-sälj här på konfen. Oavsett om man är dansk, svensk eller mångubbe.

Danska surfers som vill sälja har ju samma rätt som alla att annonsera. Själv väntar jag på de första tyska privatannonserna, men de kommer nog…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2004 vid 11:03 som svar på: Ang Knattes nybörjarråd…

Med de segelstorlekarna samt att du har seglat tidigare så känns svaret enkelt – 127an. Den kommer helt klart att funka bättre i hårdvind.

Den kommer dessutom att vara ett fint komplement till en mindre framtidag (?) bräda.

Kanske sikta på ett något större största segel för mer segling, dock. Sjuhalv – sexnoll är nog inte så dumt.

Återsurfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2004 vid 10:25 som svar på: Trött på dansk som är “Stadig i papkasse”

Jo, detta är en sak måste jag hålla med om.

“Köp&Sälj” är INTE ett forum för butiker att kränga beggat å fjolårsprylar i.

Om man sponsar konfen med en banner eller nåt så tycker jag det är helt OK (öh, till och med bra) med en blänkare om att “nu är det fetrea hos oss på allt!” med avsändare å så. Kan ju vara intressant att spana in.

Men att utnyttja köpåsälj till sådant här… Nej.Köpåsälj är för privatpersoner. Punkt.

Handla På!

(fast våra grannar i väst är ju välkända för sin handlarmentalitet, där ligger vi svenskar duktigt i lä!)

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2004 vid 10:21 som svar på: Behöver råd och kommentarer

Jag tror att en allround-betonad bräda på runt 90 liter skulle vara ett perfekt komplement till din nuvarande bräda.

Det finns ju grymt mycket kategorier (freestyle, freestylewave, freemove) å sånt, men huvudsaken är att brädan är mer inriktad mot manöver och kontroll än ren schpeeeed.

Jag har kört med min stora freestyle (114 liter) i typ 2-metersvågor med 5.7, och det går förvånansvärt bra. Mycket tack vare att brädan svänger så bra som den gör för sin storlek. Att det dessutom blir larvigt enkelt att ta sig ut gör det inte sämre…

Eftersom du har ett sjunoll nu så tror jag en lämpligt storlek då den mindre brädan bli aktuell är typ femhalv – sexnoll. Och då blir ju en nittiliters sak nog väldigt bra.

Som exempel (inga rekommendationer, men i stort sett alla moderna brädor är ju bra, tricket är att hitta rätt) kan du utgår från brädor som Mistral Syncro 90, Starboard Carve 90, JP Freestylewave 91 och 84, RRD Freestylewave M och L (90 2005), F2 Style 250 och 255, Fanatic Freewave 86 och 96, Naish Supercross… många finns det!

– Tänk på att köpa en bräda som passar dina segelstorlekar, både nuvarande och planerade
    – Det är bra att ha ett segel som fungerar som minsta på din stora bräda och som största på din lilla. Runt sexnoll blir nog bra (själv byter jag bräda vid 5.7 – fullt tryck i 5.7 så åker lilla brädan fram, sämre tryck och jag kör på min stora freestyle).
    – Häng inte upp dig för mycket på volym, med din vikt så flyter du hyggligt från 85 liter och uppåt. Kom ihåg att en 95 liters bräda av ett märke kan upplevas som mindre och mer manövrerbar än en bräda med 85 liter från en annan tillverkare.
    – OM det är din första “lilla” bräda, köp inte för litet. Tvekar du mellan två storlekar, köp den större. Du får använda brädan mer, lär dig snabbare och utvecklas bättre. Nästa gång kommer du veta mycket mer exakt vad du vill och och kanske köpa en ren vågbräda, t ex.
    – Freestyle-brädor är inte så radikala som det låter. Det är, nästan alltid, lättseglade saker som svänger grymmebra för sin storlek. Inte så snabba, inte så bra att ta höjd med men väldigt roliga att träna manövrar och utveckla sin småbrädesegling på.

Av din beskrivning så är ju en freestylewave det du söker. Jag tror det blir fint med en sådan.

Hade du seglat mer hade jag nog rekat en snäppet mindre bräda, men i ditt fall tror jag att lite mer marginal är positivt och gör att du kommer att utnyttja din lilla bräda mer.

Men ta reda på mer och fråga runt lite innan köp så blir det rätt!

Hoppas detta gav någe, fler tankar finns säkert, om inte annat kan du söka runt här på konfen.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 september, 2004 vid 14:49 som svar på: Hur mår Jesper Blomberg idag?

Se där, ytterligare “bevis” för tanken att köra SM mitt i veckan… fullt med folk i viken igen…

Hoppas Jesper är OK, mycket säsong kvar…

Loopa På! (öh, ja, ni andra i alla fall!)

• dr-masse

Medlem
    21 september, 2004 vid 13:13 som svar på: gecko

Har sett bilder i nån blaska där han gör den på helt platt vatten. King of the Cape, tror jag.

Gecka På!

• dr-masse

Medlem
    20 september, 2004 vid 11:54 som svar på: Hur gick det med SM idag??

Ja, i år är det ju snudd på en bedrift att lyckas pricka in två “icke-tävlingsbara” helger i september… 🙂

Att ha allt så flyttbart som möjligt verkar ju helvettigt. Varför inte köra WaveClassic som den stora “träffsåhaskoj” helgen, samt ha en SM-tävling som körs stand-by i september?!?

Jo, prognosen VAR bra, men risken att det skulle kunna bli som det blev syntes ju redan på fredagen. Med stand-by kan man minimera osäkerheten, fast helt säkert blir det aldrig. Det är ju vindsurfing det här.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 september, 2004 vid 11:14 som svar på: Hur gick det med SM idag??

Trist att det inte blev någon tävling. Även för en sån som jag som inte åker och kollar är det ju alltid väldigt kul att läsa om tävlingen, se bilderna och, framförallt, få reda på vem som är bäst i Svea i vågor och vind!

Så vi var ett par som pratade om det här med tävlingar och helger. En inte alltid gjuten kombo, precis. 1997 var väl månne senaste gången allt stämde?!?

Så – varför inte köra en typ två-tre veckorsperiod med konstant stand-by? De flesta (öh, alla?) som tävlar på den här nivån brukar ha en oerhörd förmåga att komma loss om prognoserna är bra och vinden blåser. Det är ju bara att kolla in Apelviken en bra dag, oavsett veckodag…

Man kan ju även förbereda arbetsgivare (om det nu finns) på att “under de här tre veckorna kommer jag att ta ut en eller två dagar (semester eller skugga) med kort varsel”. Tror det är OK. Även sponsorer lär ju gilla tävlingar som genomförs med bra bilder och sköna storys.

För vi vill ju se en tävling! Tänk om man hade kunnat genomföra den senaste eller kommande vecka, hur bra hade det inte kunnat bli?

Eller är jag fel ute? Har ju hänt förr, ah!

SM På!

• dr-masse

Medlem
    20 september, 2004 vid 06:15 som svar på: Sneak Preview: Arrows 2006 wave sail?

Det är kul med boardseekermag.

Hittade en annan länk, hur galen är han Teriitehau, öh?!?

http://www.boardseekermag.com/inside_line/sept_04/video/teritahau.mov

Surfa På Vatten!

• dr-masse

Medlem
    17 september, 2004 vid 09:33 som svar på: RRD Wave Swallow VS JP Real World Wave

Om du går till http://www.surfdagboken.se så har MC testat bägge (och ett par brädor till) “Dag 56” 2004 och skrivit lite.

Är ju sugen själv… 🙂

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 september, 2004 vid 14:29 som svar på: Speed

Det har ju varit en massa snack om just topphastigheter och GPS-er. Som jag förstått det (öh, varning är på sin plats, ah!) så bör man ta “topphastigheter” som sticker ut väl mycke från andra toppar under dagen med viss försiktighet. Har man seglat typ 29-30-31 knop och har en på 36 så…

GPSer verkar bättre på snithastigheter än just toppar.

Nu ifrågasätter jag inte alls speeden här, bara belyser något kring GPS som jag läst och frågat om.

Har själv sneglat på en GPS, men pengarna hamnar på annat ett tag till. Men det är ju suveränt om man kör räjs och speed, helt klart.

Speeda På!

Längre (lång) förklaring från rec.windsurfing:

the “max speed” function on the etrex and other gps recievers is very
    unreliable. the best way to use the gps for determining your speed on
    windsurfer runs is to download the data to your computer, and look at
    the speed of individual track segments.

the thing you need to remember is that the gps doesn’t measure speed
    directly. it calculates speed from sequential positions that are
    timestamped.

one problem is that the gps occasionally looses its lock on the satellites,
    and so for a short while, it doesn’t know where it is. when it doesn’t
    know where it is, it will interpolate for a few seconds. when it eventually
    does know where it is, it may find that the distance is from the last
    interpolated point is quite large and it will calculate an anomalously,
    and mistakenly, high speed for that track segment.

another potentential problem is that because your position changes,
    or the orientation of the gps changes, it will change one of the
    group of satellites that it uses to make a fix. when this happens,
    the magnitude and/or orientation of the position error can suddenly change,
    which can also yield a mistakenly high speed for the track segment.
    in normal operation, the position errors are nearly identical in magnitude
    and direction from one trackpoint to the next so calculated speeds are
    quite reliable – their accuracy is better than the position accuracy.

if you download the tracklogs (note tracklogs are not the same as tracks)
    you will see that the anomalous speeds are easy to spot. individual track
    segments usually last only a few seconds, and your speed isn’t likely to
    vary much over that short a time. a typical log of sequential speeds
    associated with a series of track segments may look like this:
    23.1 22.7 23.0 23.2 23.4 23.7 23.8 23.6 30.2 23.7 24.0, obviously the
    30.2 stands out and it is not a valid speed. however, the gps
    may report it as your max speed for the interval.

on the yellow etrex, the gps decides what time interval to use for
    each track segment. often they are ~3-10 seconds. on the other models,
    the vista for example, you can set the time interval between trackpoints.
    i often use 2 or 3 seconds. it will hold 3000 points.

be careful not to save your tracklogs on the gps- if you do, they become
    “tracks” and loose a lot of detail, but more importantly, they loose
    their timestamps, and so can’t be used by your computer to calculate
    speeds. download the raw tracklog to your pc.

jeff feehan

• dr-masse

Medlem
    16 september, 2004 vid 13:44 som svar på: framåtloop

Sådärja, pastegarage och skit är också censurerade!

Att de orkar, herrejösses…

Nu börjar tråden spåra ut, åter till ämnet.

Styret, det är prylarna. Jag tror att min våtdräkt är för gammal, annars hade loopen SUTTIT idag, ah!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 september, 2004 vid 13:42 som svar på: framåtloop

[censored]! brukar försöka hålla mig ifrån starka fina ord eftersom jag är en sån klen kille, men nu måste det testas….

[censored]
    [censored]
    Pussy
    Bitch

och så en sista

Bush

Nu skall vi se…

[censored] På!

Sida 335 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.