Forumsvar skapade

Sida 337 av 427
  • dr-masse

Medlem
    13 september, 2004 vid 08:33 som svar på: Mastfotsjoint

Några som har sköna jointar, ej rökbara dock, är både Skidsport och Surfers Paradise. Surfcompaniet borde oxå ha.

Sådana som på bilden finns i alla fall på Skidsport (även själva gummileden, ganska lätt att byta ut vilket man bör göra då och då även om den ser hel ut, torkar efter några år).

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    13 september, 2004 vid 08:12 som svar på: Mastfotsjoint

Vad är det för typ av joint (öh, inte gräs, alltså, utan märke och typ på mastfotsleden)?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2004 vid 14:27 som svar på: Hur man bäst skyddar sin nya bräda från dingar

Linda in brädan i en gammal madrass och lämna den hemma i garderoben.

Ämen, vad fasen – lite stryk måste man räkna med. En sak är ju helt garanterad, ju mer du oroar dig för att skada din fina bräda desto fetare kommer den första smällen att bli…

Men ett rejält mastfotskydd, kanske ett extra under bommen på själva masten, bomskydd och kanske, kanske, kanske (fult som fan) nosskydd kan vara värt att funta på?

Viktigast är kanske att vara varsam på land, tro det eller ej. Skulle nästan kunna tro att de flesta dingar och andra småskador på brädor uppstår under transport och när folk går i och ur surfet.

Men om kastfallet är på väg – skota in! eller ta höjd. Skotar du in missar du nosen, tar du höjd minskar kraften.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2004 vid 14:20 som svar på: framåtloop

Nu är du inne på fel spår. Igen.

“Sendrag” är inte utrustning utan den egna kroppen. Den är ju alltid i toppform! Förnekelse, förnekelse, förnekelse – det är fina grejor det!

Det som skall beläggas med häftig kritik för att hindra din utveckling som tokloopande surfäss är ju två saker – utrustning (alltid) och omständigheter (ofta, men inte alltid, nästan bättre, men kräver lite kreativitet).

Utrustning är ju enklast. Själv skulle jag pröva någon eller några eller alla av “jag får ingen pop med brädan idag”, “måste ha ett jack i fenan, så fort jag skall loopa så blir det spin-out”, “bommen är för mjuk, kol är överskattat!”, “det är ju fasen omöjligt att ställa in fotstropparna rätt! (en höjdare!)”och slutligen klassikern “jag är underriggad”.

Omständigheter är ju bäst. “Ville ju inte loopa över den där söta lilla andungen!”, “såg ni vilken enorm vindvridning jag hamnade i när jag laddade för loopen?!?”, “är inte vattnet väldigt segt här? (denna är jag själv väldigt nöjd med och kommer själv att använda)”, “har ni oxå seglat in i en massa fisknät idag?” och slutligen klassikern “fy fan vad byigt det är, går ju inte att göra NÅGONTING idag!”.

Utebliven hemtransport från the Klitt låter ju som rena vinstlotten. Som den loooser du är så kommer ju loopen att sitta direkt!

Dr Loop, det låter som hans nya aka! Skall fan skicka ett diplom till grabben om (när) jag kommer runt å får med mig brädan!

Loopa På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2004 vid 13:54 som svar på: Vad är ett rimligt pris?

Trosa – det är ju ur surfsynpunkt BRA MYCKET BÄTTRE än där jag bor. Bättre än många andra. Bättre än de flesta surfers jag känner…

Om du har bil är det dags att röra lite på sig. Om du inte har det är det dags att sno, förlåt, skaffa en. Segla där andra seglar, det är roligare, även om några solosessions aldrig är fel. Du får tips och lär dig snabbare. Åk över till Fituna! Eller Torö! Eller Björköfjärden! Eller bara runt Trosa ser jag en hel hög med potentiella spots i alla vindar utom rakt nord, i stort sett. Nordväst och sydost ser ju att kunna bli kanonfint vid Hållsviken, t ex. Men jag har ju inte varit där…. (hur dryg får man bli, ge tips om surfspots i Trosa till en som bor där utan att själv ha surfat där, illa).

Det är ju till att knöka lite ibland (öh, alltid) för att komma ut till surfet. Bära lite grejor, fråga lokalbefolkning snällt om man får rigga på en brygga eller nå’t och sånt. Brukar gå fint. Väl på vattnet är det värt det. Alltid.

Som surfare “stör” man inte folk på vattnet, man förgyller det så det har du fått om bakfoten… ;-). Näe, men allvarligt talat så tycker jag att du har samma rätt som vilken fet segelbåt som helst (vilket du rent §-mässigt i sjölagen faktiskt har)

Riggtips kan du få av många, många här. Det skall vi nog få ordning på!

Nåja, skall (även om det tar emot, du skall ju utnyttja möjligheten till surf i Trosa!) ge lite prisindikation på dina pryttlar.

Bäst tycker jag att brädan ser ut att vara. Om den inte har några skador och är hel och fin så tycker jag (inget facit här inte) att du borde kunna få kring typ mellan två å tre tusen för den. En rättså bra bräda för någon som vill börja åka lite mindre grejor, tillräckligt modern för att funka med dagens segel är den dessutom. Tror att det finns köpare för en sådan, ganska många nya i sporten på sistone som kanske inte vill blada upp fem-sextusen för att skaffa mindre bräda. Dock lite bekymrad för fenboxen, kan vara en s.k. “Tiga-box” vilket innebär att det är lurigt att hitta fenor till brädan. Men inget jätteproblem.

Seglet – är det tejp jag ser? Om det är lagat, några hundralappar. Om det är i fint skick, typ femhundra eller lite över.

Bommen och masten verkar helt OK. Master verkar eftersökta på marknaden. Mellan femhundra och tusen, typ femhundra för bommen. Bäst betalt får man om man säljer grejorna i delar. Ett paketpris för hela alltet skulle kunna vara typ treåfem eller nåt. Vad det blir i slutändan beror på hur girig du är, hur många som hör av sig och vilken prutmån du kan tänka dig. Någon exakthet är det ju inte fråga om.

Men behåll grejorna… 🙂 (nytt segel tror jag är ett TIPS! En annan fundering är att brädan kanske, kanske är för svår för dig, varför inte testa ett byte med någon här på konfen?).

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2004 vid 11:36 som svar på: Australiens östkust

Hmm, ett skäl till att det blev så bra är nog att det var lääääänge sedan (1992) samt att jag blev ganska bra kompis med en kille i butiken. Jag skadade mig i ryggen rätt rejält och var tvungen att lämna tebaks prylarna efter typ tre timmar på vattnet. Färdigseglat.

Så – 600:- i timmen var ju inte lika kul. Som studen… 😉

Men dealen var helt OK, går nog att typ köpa beggade grejor och få affären att köpa tillbaka eller nåt. Lite förhandlingar bara!

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2004 vid 11:24 som svar på: framåtloop

JA, det där med fler träningstillfällen är ju det som känns bäst! Kommer fasen att rigga 5.7 så fort det går och testa igen! (Skulle kunna testa med 6.7 oxå, men där är masten 100% sprödbakad kol…).

Hann väl med en fyra-fem försök. Ett riktigt bra som sagt, ett med ännu mer speed (jädrar! vad det snurrade, tappade bommen och studsade som en liten macka på vattnet, flyga upp ur vattnet var det!) och två ganska usla.

På någe vis blir jag ju ändå lite sur på mig själv, har fan micklat med det här sen 1996 (no joke!), men liksom åkt och väntat på rätt våg å rätt vind å rätt väder å rätt känsla å rätt förutstättningar å rätt spolarvätska i bilen å rätt… Nu har jag tröttnat! Det var bra.

Åter – TACK!

Loopa På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2004 vid 11:20 som svar på: framåtloop

Nu är du farligt ute (vi har ju pratat om det här). Sluta ALDRIG att klaga på materialet!

Även om det, i ditt fall, kan bli nästan omöjligt… du får väl peta dit någon riktigt usel nedhalstamp och köra med gammal hederlig bröstsele eller nå’t!

Klaga På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2004 vid 08:28 som svar på: Australiens östkust

Hyra utrustning var svårt när jag var där. Jag gjorde en “återköps-deal” med en lokal surfhandlare (The Windsurfing Shop i Mona Vale). Köpte grejor som han sedan lovade att köpa tillbaka till en överenskommet pris om grejorna var hela och i bra skick. Kostade mig typ 1800:- för tio veckor, var väl helt OK (två segel, en bräda).

Ta kontakt med surfshopen i Long Reef (den verkade bra då) och hör dig för!

http://www.longreefsailboards.com.au/

Windsurfing Retailers of NSW:
    Suburb Order

Balmoral Windsurfing
    BALMORAL (02) 9968 1044
    Long Reef Sailboards
    BRIGHTON-LE-SANDS (02) 9599 2814

ECB Wind Surf ‘n’ Snow
    BROOKVALE (02) 9939 6888
    Barracouta Sails
    CARINGBAH (02) 9525 7626
    Jackson Surf & Sail
    CARINGBAH (02) 9524 2700
    Long Reef Sailboard & Surf
    COLLAROY (02) 9982 4829
    Coffs Harbour Sail & Surf
    COFFS HARBOUR (02) 6653 2646
    Erina Sail & Ski
    ERINA (02) 4365 2355
    Second Wind
    FYSHWICK, CANBERRA (02) 6239 2626
    One Knot Wind Shop
    GERROA (02) 4234 0024
    Grahamstown Aquatic Centre
    GRAHAMSTOWN (02) 4982 9901
    Illawarra Yacht Shop
    ILLAWARRA (02) 4276 4220
    All Above Board
    LENNOX HEAD (02) 6877 5226
    The Windsurfing Shop
    MONA VALE (02) 9979 1862
    Coastal Curves
    NAMBUCCA HEADS (02) 6568 6902
    Jordans Boating Centre
    PORT MACQUARIE (02) 6583 1005
    Dr Surf
    SANCTUARY POINT (02) 4443 7665
    Board Crazy
    WARNERS BAY, NEWCASTLE 0416 25 0104 or
    (02) 4956 8500
    info@boardcrazy.com.au
    Bryne Surf, Sail & Ski
    WOLLONGONG (02) 4226 1122
    Fandango Surf Shop
    YAMBA

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 september, 2004 vid 14:11 som svar på: Australiens östkust

Det finns faktiskt fina spots kring både Sydney, Torqay, Newcastle och Melbourne. Själv har jag vindsurfat i Manly strax utanför Sydney, samt kollat upp Long Reef som såg mycket bra ut.

En hel del finns det! Fast vågsurfing är störst.

Självklart är WA bättre, men östra Australien funkar det med.

Lite från webben:

Sydney – East Coast

North Side

Wave Sites
    Long Reef beach – good wave beach for NE winds, Collaroy beach- NE winds, Palm beach – ocean side are all good in strong Southerly winds 20-40 knots and in the north or nor-easters 15-30knots. (People also windsurf off Newport Beach and Queenscliff)

Flat Water
    If you like flat water sailing try Palm Beach (other side – Pittwater), Narrabeen lakes or Balmoral beach,

There are many well equipped stores in that area. Long Reef Sailboards, Mona Vale Sailboards, Balmoral Sail and Ski.

South Side

There are a number of sites on Botany Bay, Frenchmans Bay, Kyeemagh, Brighton-Le-Sands, Dolls Point Cronulla and Port Hacking

People windsurf in Sydney Harbour but there are a number of restricted areas which makes it difficult and its also very crowded. Further up the Harbour to the west, Rod Point is a popular spot with Bai Sailboards close by. Also Hen and Chicken Bay in a Strong Southerly is good fun. 1 hour south of Sydney is Wollongong. There are many spots around W-gong for good wavesailing (Towragi is one). Ask at one of the 2 shops, you will see them if you enter the city from the North.

Going North from Sydney
    Brisbane Waters – Gosford – Try from Green Point

Bateau Bay for ocean sailing
    Tuggerah Lakes – North of The Entrance Bridge
    Lake Munmorah
    Lake Macquarie- Belmont
    Newcastle Beach?I’ve also heard that Newcastle, 2 hours north of Sydney is OK. They have some slalom events there every year.
    Ports Stephens- Tea Gardens or Shoal Bay
    Wallis Lakes – Forster

The wind on the eastcoast tends to be strongest from August through to November. The winds then die through summer particularily February to May.

Melbourne has a wide range of sailing options. The city itself sits on Port Phillip Bay – a bay so big you can’t see the other side… so you get a variety of conditions… even in one day! They range from fairly flat water (0.5 meter chop or less) to 2.0 meter swell and chop, perfect for serious air. Our prevailing wind here is a south-westerly – pretty much all year round. I find myself sailing on average 2-3 days a week. Sure, we get skunked for a week or more sometimes (usually around March/April) but I’ve had periods where I’ve sailed for 7 straight days in a row. In this area we have great wave sailing – at Point Danger, Torquay, where Jason Polakow grew up… and many other beaches like Point Leo… far too numerous to mention. (Point Danger, Torquay – 1.5 hours drive south west… and quite good, ask Jason Palakow). And flat water blasting? The best place in the world, Sandy Point, where the current world speed record was made by a sailing craft…. the Yellow Pages catamaran – finally beating the record made by a windsurfer… 🙁 damn!. Sandy Point has truly flat water, protected by a low sand bank, over which blows a south-westerly to die for. (Sandy Point – 2.5 hrs drive south east of Melbourne) Temperatures? Real hot in summer, cold in winter (not quite snowing). I use a 3/4mm wetsuit during the colder months (I even wear booties for 3 months during winter) and a thin spring suit during the rest of the time – just a swimsuit during the hottest days… even though the water never gets warm… we’re too close to the south pole.

• dr-masse

Medlem
    9 september, 2004 vid 13:36 som svar på: Vad är ett rimligt pris?

Jodå, det är ju lurigt…

Ger du lite mer info om grejorna (som jag skrev ovan) skall jag försöka peka på vettigt pris, men det är aldrig lätt med beg. priser!

Fast nog borde det gå att hitta spots?!? Var i sörmland bor du?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 september, 2004 vid 12:15 som svar på: Vad är ett rimligt pris?

Ha, ha!

Klockrent.

När jag tänker efter är det värt noll kronor alltihopa, bättre att köra slut på grejorna själv…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 september, 2004 vid 11:57 som svar på: Vad är ett rimligt pris?

Är det en sådan här?

http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=818&zoek=tiga

Vad är det för mast (läs: kolhalt och längd), bom och segel?

Skall försöka, men det är fasen inte lätt… 🙂

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 september, 2004 vid 09:34 som svar på: Skall jag slå till?

Vilken Seatrend är det och hur är skicket?

tusen låter vettigt, dock. Får du med fenor?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 september, 2004 vid 09:28 som svar på: Väddö idag måste…

Funkar inte för vågor, iaf.

Sida 337 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.