dr-masse
Forumsvar skapade
-
Du har ju fått många bra svar här, tycker jag! Slänger in lite eget tänkt eftersom det är kul, ah!
Hade några frågor ang. surfutrustning:
Bräda: Freestyle/wave eller freeride på vänern? Själv är jag inne på wave/ freestyle pga. mer allround bräda. Märken jag är mest intresserad av är JP, F2. Någon som vet den stora skillnaden mellan dessa båda brädmärken eller har ni bättre förslag? Måste man ha 100% koll på vattenstart om man ska surfa med brädor kring 100 liter eller går det bra att vara lite halvkass på det, plana m.m.
– Skillnaden mellan brädmärken är väl inte sådär enorm, skillnaden mellan olika brädor (även från samma leverantör) är ofta minst lika påtaglig. Närapå alla märken tillverkar sina brädor på samma ställe (Cobra-fabriken i Thailand), dock har man olika upplägg och innehåll i brädorna. Några jätteskillnader i teknik är det ganska sällan. Välj ett märke som du gillar, som har bräda som du tror passar dig och som du (om du tycker det är bra) kan köpa på ett ställe där det inte blir onödigt strul om något skulle pajja. De flesta (öh, alla?) brädor idag är bra, kruxet är att hitta en som passar den egna stilen och förhållanden bäst. Det är desto lurigare… Men både JP och F2 är ju två märken som länge hållt på med “freestylewave” brädor, en typ som jag tror passar fint för dig. Även en mer renodlad freestyle kan helt klart vara värt att kika på, som någon nämnt här. Viktig fråga – skall detta bli din enda bräda eller har du någon mer?Mast: Hur mycket kolfiber ska man minst ha i masten tycker ni? RDM är väl lite onödigt när det mest blir surf i vänern och andra insjöar. Som mest lite strösurf vid kusterna. Är det ett dåligt köp att investera i norths en mast för flera segel när det kommer till sverige eller ska man satsa på flera master.
– Olika master är olika bra, så är det. Jag har haft master med 55% kol som varit bättre än en med 70% kol. På master som används sällan och som mår bra av hållbarhet så duger 30% rätt bra, faktiskt. Lite mer kol än så är bara bra. RDM är nog lite overkill, som du skriver. Men grundtipset är att skaffa så bra mast som du har råd med, håller VERKLIGEN med de här som påpekar vikten av att köpa rätt (läs: rekommenderad) till dina segel. Sikta på bäst mast till det segel du kommer använda mest (oftast det största). OM du köper en annan mast än rekommenderad, eller har det, provrigga om möjligt och försök ta reda på om det är en fungerande kombination. Går ofta att kolla hyggligt över nätet, alltid är det nån Cliff Barnes som hittat fel eller nån Alexander Lukas som hittat rätt. För 7.2 – 6.2 och 5.2 kommer du att behöva två master, en 460 och en 430. Sikta på två master, det är nog vettigt. Kolla så att 5.2 (eller vad det nu blir) riggas på 430.
Bom: Här kan man väl spara pengar och köpa en billig local spiritbom eller något liknande eftersom det inte skiljer så värst mycket mellan bommarna egentligen?
– Både ja och nej. Jo, det är skillnad, men ofta inte sådär jättestor. Skillnaden blir dock påtagligare ju längre bommen är och över typ 2 meters längd tycker i alla fall jag att det börjar märkas mer och mer. Då kan en kolbom verkligen vara värd pengarna eller, som för Formula-segel, vara helt nödvändig. Jag tycker nog som dig, att det inte är någon större idé att lägga ner en förmögenhet på bommen, men hygglig klass är bra. En styv bom gör skillnad, hela riggen blir stabilare. Men viktigast är att den håller, helt klart. För dig som är lite tyngre så kan en lätt beggad kolbom kanske vara något, ah? Men en bra alubom kommer att fungera utmärkt!
Segel: Tänkte på segelstorlekarna 7.2 6.2 5.2 Är det ett dåligt val när man väger 90 kg, har ni andra förslag? Har fastnat med blicken på speciellt 3 segelmärken simmer, neilpryde och north. Någon som kan förklara den otroliga skillnaden mellan dessa segel eller märker man ingen större skillnad när man är en simpel fritidssurfare som mig? Vill ha ett lätttrimmat och lättseglat segel! Och vilka och hurmånga fenor till brädan tycker ni man ska investera i?
– Jag tycker dina segelstorlekar är helt OK! Passar fint på en bräda i hundra-hundratiolitersklassen. Alla tre märkena är ju fina segel (och det finns fler). Faktiskt så har du ändå lyckats hitta segel som skiljer sig lite, de tillverkas alla tre på olika ställen i alla fall. North och Neil Pryde är ju bland de dyrare (öh, dyrast), men är ju väldigt genomarbetade. Neil Pryde har länge varit lätta och välbalanserade, till 2005 tycker jag mig se att man börjat jobba med lite starkare material och förstärkningar oxå. North har länge haft mer förstärkningar än Pryde och har (hade?) en annan känsla i seglingen än Pryde. Vet inte hur jag skall utrycka det, det är ett tag sedan jag provåkte ett North, men Pryde har jag länge upplevt som mer “direkta” och North lite “mjukare/smygande” i sin karaktär. Både Pryde och North har väl emellanåt balanserat farligt nära “form före funktion” gränsen i några av sina modeller, looks ÄR viktigt. Simmer är oxå fina grejor, men lägger inte ned lika mycket energi på olika detaljer i seglen (trimmsystem, nedhalskrokar, masttoppar, andra klurigheter) som North och Pryde. Ligger lägre i pris. Pryde är på någe vis väldigt eleganta i sin look och i detaljer, North månne snäppet robustare. Norths trimmsystem gör att de nog måste betecknas som mest lättriggade av dessa segel, de North jag kikat på i år har sett väldigt genomarbetade ut. Pryde är oxå lätta att rigga, tycker jag (vi pratar inte räjsseglen här, det är ett kapitel för sig). Kanske något av Simmes akilleshäl, detta med riggning, då de ofta är lite knepigare att rigga med mått som inte alltid stämmer perfekt men det kan inte sägas vara svårt. Både North och Pryde riggas med fördel på deras egna master, även om andra funkar. Själv tycker jag att Simmer verkar ha fått rätt rejäl ordning på seglen de senaste två-tre åren, med en del mycket fina testomdömen. Förmodligen Sveriges vanligaste märke? Faktiskt tror jag inte att det är sådär jättesuperpetigt vilket du väljer, det är fina grejor alltihop.
– Vad gäller fenor så håller jag med om minst två. En större för 7.2 och lättare vind med 6.2, en mindre (förmodligen orginalfenan) för mer vind/bätre sväng med 6.2 och för 5.2.
Övrig utrustning: Hur lång ska hängseletamparna vara och är sitt – eller midjesele att rekommendera. Har bara haft sittsele och den gillade jag väldigt mycket! Och vad ska man tänka på när det gäller mastfotsförlängare?
– I början så är ju justerbara hängseltampar en höjdare. Sådana som går från typ 24-30 tum borde funka fint för dig. Jag kör fortfarande med justerbara, mest för att jag har en bom för alla mina segel och kör med längre linor på stora seglet jämfört med minsta. Gillar du sittsele – kör på det! Mastförlängare tycker jag att man snudd på bara behöver tänka på en sak – kvalitet! Det är ASTRÅKIGT när en förlängare går sönder, dessutom kan det uppstå lite sådär halvjobbiga (läs: skitjobbiga) situationer på vattnet. En bra mastfot är bra. Bra, va?
Vet att det här är otroligt tjatiga och extremt jobbiga frågor som oändligt många dryga surfare frågar om konstant men är tacksam för de frågor ni orkar svara på!
– Jag tycker du har ställt bra frågor som jag fortfarande ställer mig. Stäm av mitt lilla bidrag här med annat så får du nog en hyggligt rättvisande bild av alltihopa, yes!Surfa lugnt!/Nicke
– Surfa På!/masse
-
Jodu, jag kom ju iväg igår (men inte till Väddö, snyft!) och det var ju helt tack vare dagis + mormor! Mötet med chifen på jobbet strax före lunch var däremot lurigare att avstyra, ähum.
Fast jag hade inte kunnat segla Väddö ändå, har inte fått alla segel ännu, så det blev 5.7 segling på Mälaren (iofs väldigt bra sådan, men ändå…). Känns som om 5.7 hade varit aningens stort, boysen slet tydligen bra med fyrtvå ett tag.
Skönt att läsa hur andra dårar använder sig av hela släktregistret för att få åka lite bräda på vattnet!
Dagis På!
-
Surfresa in my dreams…
Inskolning på dagis ligger avsevärt närmare verkligheten. Ähum.
Surfa På!
-
Jag vill bara TACKA för tipsen från Martin S_136!!! Det var filmen som gjorde tricket för mig, kombinerat med tipsen.
Gjorde fasen sådär idag och hade jag inte tappat framfoten (?!? brukar vara bakfoten, nåja) så hade den SUTTIT! Djävelusiskt nära!
Testade på i stort sett helt platt vatten, skaplig slör. Inser att jag gjort det för svårt för mig tidigare med halvvind. Tror jag kröp ihop för dåligt, varför jag inte fick med mig brädan. Men en fot i bakstroppen och halvsnabb vattenstart efter rotationen kändes rysligt bra. Nu är det f-n nära. Ryggen smällde i fint… 🙂
TACK!
Loopa På!
-
Just den där tabellen känns det faktiskt som om jag kan hjälpa till med. Törs utlova ett diagrammatiskt antipedagogiskt helförbryllande mästerverk. Säg bara till, ah!
Testa På!
-
Ju längre ut från mitten/längre bak du har stropparna, desto lättare är det få tryck på fena och ev. kant för bra höjdtagning.
Surfa På!
-
Sök lite här på konfen, kärt ämne det här…
Men lite sammanfattat:
– Sittsele för fart och komfort. Används nästan uteslutande på tävlingsbanor och av friåkare som kör med stora (över en sju-åtta kvadrat) segel. Bekvämt. Lätt att kombinera med flytväst. Lite bökigare i- och urkrokning. Lite bökigare att få på och av.
– Midjesele för manöver och smidighet. Används av alla som kör våg och freestyle. Enkelt att få på, snabbt att kroka i och ur hängseltamparna. Lite sämre stöd, svårare att verkligen dra fördel av kroppstyngd och benstyrka vid segling.
Men som alltid – ingen regel utan undantag. Det går alldeles utmärkt att köra sittsele i vågor (vilket några proffs gör) och midjesele i Formula (vilket några proffs gör). Testa, om möjligt, före köp vilken som känns bäst, men midjesele är ju lite enklare att köra med för de som är lite ovana. Sittsele skönare för ryggen.
Lycka till å Surfa På!
-
Nej, nej. Det tror jag inte alls på. Att golvet får högre prio än kartongnya gosbitar.
Men ett bra försök till bortförklaring är det, helt klart (och nästan trovärdigt, ah!).
Lacka På!
-
Plötsligt ökar förståelsen för den smått vansinniga idén att köra Karlstad – Salnö onsdag e.m. högst avsevärt… 😉
Känns fint att se din omtanke om kelgrisarna, alla har ju fått varsin (förmodat) noga utvald tidning att vila sig mot.
Ser, som alltid, fram emot dina testrapporter!
Surfa På!
-
Det går hyggligt bra att kliva i vid Singö Brygga, ännu enklare är att åka ner till Söderby efter ICA Singö.
Vid V – VNV funkar det utmärkt vid Fogdöbron, ett par enkla kryssben är det enda som krävs. Parkera och gå i vid södra delen av bron.
Surfa På!
-
Jag skulle nästan undantagslöst rekommendera ett vågsegel. Gärna ett mer allround-/onshore-betonat.
Det blåser som sagt rätt mycket ändå, ett vågsegel har i de här storlekarna närmast alla de egenskaper man är ute efter.
Är väl egentligen bara verkliga speedfreaks som vill ha någe annat, ah!
Surfa På!
-
Jodå, du kommer nog att kunna använda den. Lite hårdare att dra i nedhalet, och ett segel med sämre twist får du räkna med. Kanske sämre rotation oxå. Provrigga gärna lite hemma innan du använder seglet första gången, så att du får lite känsla för hur det funkar med fyrtretti masten.
Men om du nu har handlat ett såpass nytt å fint segel, försök att hitta RÄTT mast till det oxå. Jag skulle AVGJORT hellre köra med en “enkel” fyrmetersmast som passar seglet än en “supervärsting” som är för lång och styv.
Lycka till å Surfa På!
-
Det måste ha varit förödande tuff konkurrens när man inte vinner med en “striptease”. Herrejösses, kan tävlingklimatet bli mer mördande än så? Campello borde varit där för att se och lära, verkar det som.
Låter som om ni hade KUL!
G-bay På!
-
Det är du inte ensam om… Stockholms kanske bästa fjärd, åsså är det så svårt att hitta något ställe att gå i. Finns det något, eller måste man segla ut en bit?
Kanan På!
-
Jo, att plana ut seglet ett snäpp till kan helt klart höja farten något. Testa även att dra i uthalet, jag fipplade inte särskilt mycket med nedhalet på mitt Soul (7.0 var det), utan drog i uthalet när vinden ökade eller om jag ville ha ett lite planare segel. Bara någon centimeter eller så kan göra ganska märkbara skillnad.
Soul är ju inget raketsegel, precis, men det går att få upp i hygglig fart. Crossover däremot tycker jag går att åka förvånansvärt fort med, för ett segel av det slag vi talar om här.
Kul att det gick som väntat!
Surfa På!