dr-masse
Forumsvar skapade
-
Fina segel bägge. Själv skulle jag låta valet styras av tre faktorer:
1. Vilken mast tänker du rigga seglet på?
2. Vilka övriga segel äger du?
3. Vilket tycker du bäst om sådär spontant?Faktor 3 är naturligtvis viktigast. Njäe, men 1. skulle jag nog låta styra rätt hårt, faktiskt. North och Pryde har, som det verkar, lite olika filosofi kring mastkurvor, så provrigga före köp är mitt tips.
Lycka till å Surfa På!
-
Det är fanimej inte bra. Jag lägger hela skulden på kidzen.
Surfa På!
-
Nej. Det där är inga bra nybörjargrejor.
Sök efter större grejor. Gärna bredare och modernare brädor med mer volym. Undvik cambers i seglen. Försök hitta en kolmast, ej epoxi. Ett segel runt sexnoll räcker väldigt långt i början.
Lägg lite mer på prylarna, det kommer du inte att ångra (inga horder med pengar, men ett par-tre tusenlappar uppgraderar utrustningen rejält).
Kolla runt under “säljes” här på konfen och lägg in en annons på “köpes” och se vad som händer.
Lycka till å Surfa På!
-
Sedär, du använder ju “min” teknik. Skönt att läsa. 😉
Men den är inge bra, som du oxå verkar ha upptäckt. Skall bli trevligt att läsa tipsen här!
Vulkan På!
-
dr-masse
Medlem28 augusti, 2004 vid 05:37 som svar på: Mistral Syncro 115 eller Fanatic Triple X 119?Alltså, stora freestylebrädor är väldigt lättåkta saker. Mycket, mycket bra att träna just gippar och manövrar på.
Men om du kommer från en slalombräda så kan det bli lite lustigt i början. Man står mer upprätt på en freestyle och kan inte ha samma tryck på fena å sånt. Höjdtagningen på en freestyle är sällan något att skriva långa inlägg på klämmiga surfkonfar, precis…
Nu när du skriver lite mer om vad du är ute efter så undrar jag om inte trippelkryss är brädan för dig. Bra fart, tillräckligt allround och brädor som, vad jag förstår, man kan “trimma” lite vilket gör att man inte tröttnar även om man är ett duktig seglare.
Brädan kommer nog inte att begränsa ditt trickande alls mycket, så du är nog rätt ute.
Men hade du kommit snäppet längre i din segling och ville satsa på just lite manöverträning, då hade en stor freestyle suttit perfekt. Tror jag.
Lycka till å Surfa På!
-
Är båtwebben plus något att ha? Najs diagram, det där…
SMHI är ju i normalfallet inte de som jag har störst förtroende för, direkt.
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem27 augusti, 2004 vid 14:36 som svar på: Mistral Syncro 115 eller Fanatic Triple X 119?Hmmm, varför tittar du inte på en stor freestyle direkt?
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem27 augusti, 2004 vid 14:08 som svar på: Mistral Syncro 115 eller Fanatic Triple X 119?Tittar du åt freestylehållet så törs jag nästan lova att Syncron är ett bättre val.
Har ej seglat brädorna själv, men pratat om skillnaden mellan just dessa brädor med ett par seglare som provseglat båda. De bekräftar i ganska precis just den skillnad du själv pekar på.
Lycka till å Surfa På!
-
Japp, även jag lägger min röst för 5.3-6.2 och 7.5. Även 5.3-6.2-8.0 funkar fint (om åttanoll är av det lite stabilare slaget), om du nu skulle skaffa större än sjuhalv.
Häromdagen kunde jag kört sexnoll när min något starkare och manligare (läs: tyngre) surftjompis åkte nionoll (zeroseven). Formulaboysen körde 11.0 samma dag.
Surfa På!
-
Faktiskt så tycker jag att hoppet från nionoll och formula till 6.2 CO borde funka ganska smärtfritt…
Men med ett Soul 7.4 så kommer det att bli perfekt, helt klart.
Touch mot bommen, nästan längs bak. Säg typ sista tre-fyra decimetrarna av bommen mot uthalet till.
Tyngre har jag dessvärre inte blivit (är och förblir en klenfis), men större segel åker ja la på ändå, ah!
Jag tror att ditt Crossover också är lite av en vanesak. Moderna segel är ganska mycket planare (för att inte säga väldigt mycket planare), en nackdel när man skall komma igång, men väl igång så håller de farten klart bättre och är mycket mindre känsliga för vindbyar och vindhål. Med rätt teknik är skillnaden mot att komma igång “förr” inte så stor trotsallt, då drogs man liksom mer igång av seglet, nu får man vara snäppet mer aktiv själv.
Lycka till å Surfa På!
-
Nästan inte sant…
Du har postat svaret på ett inlägg som jag också tänkt svara på (om än kanske inte fullt så långt och uttömande, ah!) och gått och grunnat på en del.
“Störde” mig oxå på exakt hans fras om “middle of nowhere”… 🙂
Tack Ola!
-
Klart intressant tråd, detta!
Håll den igång! Till nästa säsong skall nämligen “den lilla” bytas och tankarna här är väldigt intressanta att ta del av, även för en vågnolla som undertecknad.
Eftersom jag seglar där jag seglar så måste min lilla bräda vara kul på plattvatten/chop, men även funka bra i vågor. Å nästa år blir det kanske en resa… Så valet av liten bräda är knepigare than ever, liksom. Prioriteringar, prioriteringar, prioriteringar…
Surfa På!
-
Jepp, akterliket skall vara fladdrigt halvvägs ner till bommen på Crossover… (har själv gått typ riggskola på detta segel). Seglet gillar nedhal.
Uthal – dra tills seglet touchar bommen om du pressar lite med handen. Lattorna ungefär halvägs vid masten, bakom masten högre upp i seglet. Typ.
Att jämföra bottendraget i ett Crossover med ett cambrat segel från -95 är dock inte så enkelt. Som Mag påpekar är cambersegel från de tiderna av en annan design och har ett bottendrag som inte kan jämföras med moderna segel. Däremot så är vindregistret, manövrerbarheten och balansen inte i närheten av vad ett Crossover kan erbjuda.
Alltså, en sexhalva fullcambers från -95 motsvarar väl en modern nionolla eller nåt (om vi talar räjsriggar).
Ibland kan jag sakna trycket i mina gamla Neil Pryde Räjsriggar, men inte hur de betedde sig i mycket vind.
Fast bättre bottendrag tycker jag annars att många moderna segel borde kunna bjuda på, numera kör man ju sexnoll i vindar som tidigare bjöd på fyrsju segling… 🙂 (då talar vi vågsegel). Men så gillar jag bottendrag oxå. Och tycker att även om Crossover inte är någe diesellok så är draget helt OK.
Surfa På!
-
Testade precis, det funkade?!?
Pröva igen.
Surfa På!