dr-masse
Forumsvar skapade
-
Hoppas någe grymt!
Men jag är dessvärre skeptisk. SMHIs långtidsprognoser är ju ofta helt vilda, dessutom gäller de för hela östersjön, inte bara svenska kusten.
Inga andra prognoser indikerar några 13-17 sköna sekundmetrar, men hoppet finns kvar.
Surfa På!
-
Ah, sköna problems!!
4.5 som minst blir nog alldeles utmärkt med din vikt.
Det finns många bra segel i den här klassen, helt klart.
6.5 – 6.8 som riggas på 430 har ju mastgarderobsmässiga fördelar, men fungerar inte alltid sådär superbra i praktiken verkar det som. Med 85 kilo så tror jag att det är tveksamt. Masten blir för mjuk, helt enkelt. Jag valde bort Simmer Compact 6.6 av detta skäl och gick på ett Crossover 6.7 istället. Tidigare i år körde jag på ett Aerotech Air 6.4 med både 430 och 460 mast. Seglet var påtagligt stabilare och fungerade bättre med 460 masten.
Ett tecken på att det är såhär är att det verkar som om Simmer Compact 6.7 till 2005 riggas på 460 mast… istället för 430 på 6.6 på 2004 års modell(vad jag vet).
Vill du ha en grym budgetlinje – satsa på 4.5, 5.5 och typ 6.7 – 7.0. Funkar, och då får du rent av råd med en bra 460 mast till 6.7-7.0 oxå.
Själv skulle jag köra 4.5, 5.3, 6.2 och 7.0 eller 4.5, 5.0, 5.7, 6.7. Förmodligen den sistnämda.
Sikta på mer allroundbetonade segel med ganska bra drag i, det uppskattas med lite mer vikt och det är alltid najs att komma igång tidigt i Svea.
Vilket märke du skall välja? Oj, oj. Många finns det. De som jag har egna erfarenheter av just nu är Simmer Crossover 2003 och 2004 och Aerotech Phantom 2004. Fina segel båda som på var sitt vis innehåller en mix av balans och stabilitet som jag gillar.
Men märken som Hot, Ezzy, Gaastra, North å Pryde har ju alla fina segel av det här slaget. Och fler finns det, Challenger och Naish är ju ett par till.
Det är ju mycket som styr valet av segel; var jag kan köpa det, pris, mast och bomlängder (vill ju ofta undvika att köpa extra), kvalitet, recensioner, egna erfarenheter och sist, men inte minst – snygghetsfaktorn, ej att förakta ah!
Lycka till å Surfa På!
-
Sällan har jag sett en vackrare lowgospockonizer in da action!
Kul bild!
Extra plus för det fina plasket.’
Spåcka På!
-
Helt rätt att reklamera, de behöver ju faktiskt få reda på vad det är som inte håller. Svårt att förbättra prylarna, annars.
Själv tycker jag att en bra mastfot är en tokigt viktigt säkerhetsgrej för all segling. Och har Streamlined. Det är väl nästan den del som det blir allra jobbigast om det pajjar vid fel tillfälle… Mycket svårt att laga på vattnet. Visst, det sitter ett snöre där, men som exempelvis din mastfot gick så hjälpte ju inte det precis någe alls.
Undrade förresten vad du tog vägen på Svartklubben… (jag seglade längre upp). Blåst av prognosen igen, skulle seglat på torsdagen istället – min “surftrend” i år… 🙂
Mastfot På!
-
RDM är ju läckert, helt klart. Det har ju fingrats en del… Och funkar kalas (bäst) med en del vågsegel. Hållbara. Greppvänliga. Åker i mastfickan sådär härligt enkelt.
Men det är ju uppenbarligen viktigt att hitta “rätt” RDM-mast, skillnaderna mellan olika tillverkares RDM-master och böjkurvor verkar kunna vara ganska ordentliga (har själv endast sett ett par exempel, men det var tydlig skillnad). Jag vet inte hur Kult mastens böjkurva ser ut, men det är en viktig fråga att få koll på före köp.
Om du kan tänka dig att titta på lite andra master så bara måste jag reka Simmer SC6 (samma mast som Powerex Z-wave, väl?) i denna prisklass. SDM mast, visserligen, men toppen är tunn som en RDM och den är klart hållbar. Hyggligt lätt (1.8 på 400), dessutom åsså “slipper” man byta förlängare å sånt… ah! Fast nu är ju RDM-förlängare rätt så mysiga godisbitar, ähum.
Några till som har prisvärda RDM-master är ju ytspanning.se, surfbutiken.nu och hotsailsmaui.se.
Men om jag skulle köpa en RDM-mast skulle jag verkligen vilja provrigga den på det segel jag tänker använda den till först (om man nu inte köper en av segeltillverkaren rekommenderad RDM-mast, vill säga).
Nåja, egentligen ville jag bara skriva att det finns fler fina master i prisklassen, även sådana som kanske är något mer beprövade än Kult-masten. Den är säkert OK, men testa att provrigga först, är min rekommendation. Jämför även med andra beprövade master i samma prisklass så får du en så bra känsla som möjligt för hurpass prisvärd den är. För visst är det första intrycket att priset är mycket konkurrenskraftigt för en hundrapjocentig minskaddiametermast.
Kom också ihåg att två master med 100% kol ändå innebär skillnader. Hur kolfiberna är upplagd, böjkurvan, responsen och tillverkingsmetoderna skiljer sig. En riktigt bra tillverkad mast med typ 75% kol kan mycket väl vara både bättre och lättare än en 100%-ig kolmast med enklare tillverkningsmetod och högre toleranser.
Surfa På!
-
Jag är faktiskt ganska tveksam till morgondagen… hoppas jag får fel 😉
Vinden verkar ligga för långt österut, finns risk att det knappt blir någe imorgon (bara för att ta ned förväntningarna något, ah!). Kanske sent på eftermiddagen/kvällen, men lurigt att avgöra hur det där lågtrycket rör på sig.
Fredag, däremot, ser bättre ut.
Surfa På!
-
Nu har jag varit inne i förrådet och lagt i finkornig sand, lite loctite och en näve snabbetong i mastskarven. Sitter benhårt. Vill ju inte missa tillfället till en skön tyskinspirerad mastdelarhappening – ta med er bommar, räjsmuschar och väl valda germanska svärord!
SCHÖNE SCHLANGE!
(bomtricket är, på ett lite allvarligare plan, för övrigt överlägset)
-
Hoppas du testar igen Jimmy!
Vet exakt hur jobbig gammal motsjö är… även i en Stridsbåt 90 är det bökigt…
10 timmar! Fasen, tio till å det är målgång i perfekta förhållanden, ah!
Det där pannbenet kom väl till pass, skönt att läsa. Karbonblåsa på läppen var någe nytt, skall se om jag kan ordna en oxå (man vill ju liksom vara med…).
Ödjukast imponerad!
Gotland Runt!
-
En ganska bra gissning, tycker jag. Byar på en 8-9 sekundmeter bör du klara. Stadiga nio är en annan sak… (utgår från att ditt naish är lite mer freeridebetonat).
Brädan är nog den främsta begränsningen i mer vind. Den kommer att bli ganska bökig i mer än tio sekundmeter. Men mellan fem och tio kommer det att funka kalasfint. Komplettera gärna med ett mindre segel på typ sju kvadrat för skönare segling i mer vind. Mindre segel än så är knappt värt att köpa till brädan, dessutom kan samma segel fungera som “största” segel den dag du bestämmer dig för att komplettera med ett något mindre åk.
Lycka till å Surfa På! (välkommen tebaks, oxå!)
-
Den var grym! Vad vi behöver är lite fetbiz corporatespåns här på konfen… 🙂
Surfa Imorrn! (05.00 går jag upp…)
-
Costa Brava har ju haft PWA-kval i freestyle, så nog finns det segling där…
http://www.pwaworldtour.com/pwa.sys/events/event,77
mer om Costa Brava finns på olika länkar under http://www.surf-magazin.de/_links/links_reiseinfo.html#spanien
Lycka till å Surfa På, guapo!
-
Läst test har jag gjort. Fick mycket fint omdöme i Tyska Surf, bla. Även bra i någon engelsk blaska, minns inte vilken.
I Surf skulle jag närapå utse det till “testvinnare” (även om jag är inte så lite allergisk mot det begreppet) i kategorin.
Speeeda På!
-
Ah, jag vet. Min estetiska smak följer benhårt en serietidningsläsande nioårings… 🙂
Väntar fortfarande på en bräda med Rymdens Hjältar på (någon som minns…)… eller varför inte Super Mac ur Buster, ah!
Surfa På!
-
Har man sett!
Ah, kan se mig själv på en Beast 84 eller Syncro 82, dessa eviga (k)valmöjligheter… 🙂
Fast är inte årets Beast lite grymmare å se på?!?
Syncron ser ju däremot bättre ut, 82an blev jag nyfiken på direkt…
Surfa På!
-
Hmmm, kanske är jag petig i överkant här… eller bara allmänt jobbig, ah! men en liten slalombräda, även till bra pris, är kanske ändå inte riktigt vad du är ute efter.
Med tanke på de segelstorlekar du nämner, din vikt och användningsområdet så måste jag hålla med den som nämner en typ 85 liters liten freestyle eller freestylewave. När det blåser femnoll så går det fort ändå, liksom.
Är det speeeeed du är ute efter, så låter ju den där starboarden helintressant. Men söker du kontroll, manövrar, lite hopp och kul i mer vind så finns det bättre brädor.
Så, spana in något kring 85 liter (volymen är inte sådär jättepetig, allt mellan 80 å 90 kommer å funka med en bredd på typ 56 till 60) med ett brett användningsområde, så kommer det att bli ett fint komplement till din Screamer.
Jag tror inte att en renodlad vågis är det du skall ha, dock. Något mer lättåkt på plattare vatten är rätt att spana efter (renodlade vågisar är knepigare att få igång och gillar inte stökiga plattvattensförhållanden sådär jättemycket, i de flesta fall).
Några exempel på brädor kan väl F2 Style 250, JP Freestylewave 84, RRD Freestylewave Medium, Exocet Original Wave, Mistral Syncro 90 och andra liknande skapelser tänkas vara. Sen är det väl att bestämma hur mycket “manöver” eller “fart” det skall vara i brädan. Och vilken du tycker har rätt pris och look… 🙂
Lycka till å Surfa På!