Forumsvar skapade

Sida 342 av 427
  • dr-masse

Medlem
    29 juni, 2004 vid 08:57 som svar på: Fråga ang bomlängd

Ah, känner igen resonemanget! Och sökandet!

För min del blev det en tecno limits carbon XT som går från 150 till 210. Valde den istället för två alubommar, och hittills är jag klart nöjd. Lätt och fin, med läcker alufilm på kolfibern… (ja, jag är en svagsint människa).

Längden är perfekt, den funkar bra i 210, men är inte dunderstyv i den längden men bättre än alu. Mellan 150 och typ 2 meter går det utmärkt, dock. Tycker den håller bra kvalitet, inte absolut värsting (typ Neil Pryde X9 som ju är något i hästväg, kostar lite oxå…), men klart bra. Även de nya Local Spirit bommarna (G3) ser ju lovande ut. Fanns inte när jag köpte dock, och “längdproblemet” fanns ju.

Tilläggas bör att jag petat i lite grejor åt ytspänning.se (som bland annat säljer tecno limits), så jag är inte helt ofärgad i det här fallet. (fast det är man väl aldrig, eh).

Men grundtanken din tycker jag är rätt – vill du ha en bom så är det vettigt att kolla in kolbommar. Det är det värt, faktiskt.

• dr-masse

Medlem
    29 juni, 2004 vid 08:39 som svar på: SC-8

Ha, ha!

Det där hade ju varit helfestligt!

Men nej, jag är jag och inte vi.

Att Johan och jag har typ samma åsikt här är inte så underligt. Vi har rätt lik syn på det här med surf å surfpryls, något vi delar ända sedan vi slipade choklad tillsammans… (typ hur mycket introvertskämt som helst, men va fasen).

SC6 är en bra mast, förresten. Numera testad!

Och Glenn, förresten! Fenskruvarna dina är ju HUR BRA SOM HELST. Var ute i lite luriga, halvstora förhållanden på Ålands hav och minsann om jag inte gick på lite sådär med fenan. 2 mm höll utmärkt!

Surfa På!

(däremot tror jag att Ola H. och Stephen Hawking är en och samma person, man kan inte vara SÅ teoretisk och bevisligen kunna vågsegla såpass bra utan att bestå av minst en rejäl sammansvärjing, ah!)

• dr-masse

Medlem
    23 juni, 2004 vid 18:18 som svar på: SC-8

Har haft en SC8 460, klart bra sdm mast tycker jag. Lätt och fin.

Har just skaffat en SC6 400 som ser klart bra ut, enligt min mening. Gillar dessutom att den har en lite tunnare diameter än SC8. För 430 skulle jag nog satsa på SC6 om hållbarhet är viktigt, skillnaden i vikt är inte alltför stor (framförallt när man håller i masterna och jämför, det känns som mindre i viktskillnad än angivet…) och SC6 verkar, vad jag har kunnat ta reda på, vara en klart bra mast.

Jag har en SC10 oxå, den är jag helnöjd med, men kanske inget man tar ut i vågorna precis… 🙂

Kanske en RDM är rätt?

Min SC8 jämför jag med master jag har erfarenhet av – Fiberspar Reflex Wave, Neil Pryde Freeride Pro och Fiberspar Tidal Wave. Har obefintlig kunskap om rdm, dessvärre…

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 juni, 2004 vid 12:55 som svar på: Grejer

Ingen av brädorna i paketen är något att hoppa med, direkt. Det går, men inget de är gjorda för. GT-brädorna skall man nog till å med undvika alltför feta hopp med, de är gjorda för fart.

Paket 1 å 2 är ju lite mer lättillgängliga brädor, som dessutom håller lite bättre. Stor fördel i början, tycker jag i alla fall. Fart blir det så det räcker.

Paket 3 å 4 är ju för mer ambitiösa/erfarna surfers, tycker jag. Mer speed å så, men oxå lite ömtåligare prylar.

Paketen ser väl sammansatta ut och är nog en bra utgångspunkt. Även andra shoppar har ju paket, kan vara värt att kolla runt lite. Men AHD och North är ju fina grejor, helt klart. Spontant kan jag tycka att paket 2 är värt mellanskillnaden i pris mot paket 1 genom mast och bom som man kan köra med även när man börjar bli duktig.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 juni, 2004 vid 20:52 som svar på: Volym skillnad

På en sådan fråga måste det där vara Ola H.s kortaste svar någonsin på konfen, ah!

Volym är ju ämne för ständig debatt. Långa trådar om detta finns här på konfen.

Liten sammanfattning:

– Häng inte upp dig för mycket på volym. En 75-liters bräda kan genom sin bredd, kanter och volymfördelning mycket väl plana upp tidigare och upplevas som stabilare än en hyggligt snarlik 85-liters bräda som är smalare och har annan bottenkurva
    – Volym är ett riktmärke bland andra. Först genom att ta hänsyn till brädans helhet (bredd, kanter, bottenkurva) får man riktig hänvisning
    – Volym kan vara viktigt om man verkligen vill kunna flyta på sin bräda. Skillnaden i att dra rigg på en 80 eller 85 liters bräda är inte sådär jättestor, det handlar mer om hur brädan flyter. Den sjunker ju ändå bara ned en bit.

Så – fokusera istället på brädans användningsområde och vilka segel du tänker använda på brädan. Ta lite hänsyn till egen förmåga och kanske även vad du vill satsa på (är det vågridning som gäller, ja då är ju en vågis bra att köpa). Då får du en bättre riktlinje på vilken storlek på bräda som är aktuell. Volymen kommer att följa med på köpet, liksom.

Nåja, hoppas detta gav nåt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 juni, 2004 vid 09:37 som svar på: Fena ?

De säljer en del orginal Mistral-fenor till hyggligt pris (=rea) på Skidsport Bromma. Vet ej om någon är tillräckligt djup för en Vision 150, men ring dit (08-267076) och hör dig för. Fenor är ju ganska smidiga och inte alltför dyra att skicka.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 juni, 2004 vid 06:34 som svar på: segeltrimm

Jag tror att Compact kräver ganska mycket ned- och uthal. Utgå från specifikationer är bra, men bäst är att utgå från hur seglet “skall” se ut. Rätt löst i akterliket, ganska plant, om jag fattat det rätt.

Kompisen som har koll på sådant här riggar sitt Compact med 2-4 cm mer nedhal än angivet. Mer uthal oxå.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 juni, 2004 vid 18:21 som svar på: Ny fena?

Okidej, en sån har ju jag haft, ah!

5.3 kommer att bli fint på den, men du lär få köra med mastfoten allra, allra längst bak i mastskenan med ett modernt segel.

Mitt tips är en liten freeride fena på en 26 ungefär, eller en väldigt onshore betonad vågfena/freestylewave fena på 24-25. Mindre än så är inte värt att skaffa, då blåser det såpass mycket att brädan ändå begränsar din segling.

Mistrals orginalfenor har ju funnits på rea på både Skidsport bromma å Surfers Paradise, kanske värt att kolla? Helt OK fenor är det.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 juni, 2004 vid 13:19 som svar på: Ny fena?

Några frågor – vikt, bräda och seglingsförhållanden?

Lite spontant från höften sådär – en freestylewave/onshore fena på en 23-26 borde väla funka…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 juni, 2004 vid 07:48 som svar på: Mastfots tips önskas…

Streamlined är grymma. Finns även på Surfers Paradise och Skidsport.

En bra mastfot är värd pengarna, särskilt om man seglar ensam eller ger sig ut på lite längre utflykter… 🙂

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    11 juni, 2004 vid 14:55 som svar på: Ny fena??

Du har fått ett privat meddelande av mig.

Fena På!

• dr-masse

Medlem
    9 juni, 2004 vid 18:34 som svar på: Trimbox?

För segling som prioriterar fart – längst bak.

Själv brukade jag ha mina trimboxfenor för fartsegling längst bak eller näst längst bak, då talar vi slalomfenor eller någorlunda raka freeride-fenor.

Lägena längre fram brukade jag nyttja för mer manöverorienterade fenor eller för att få mer sväng i brädan. Men oftast blev det näst längst bak, som sagt. Längst fram hamnade nog fenan aldrig…

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    8 juni, 2004 vid 08:16 som svar på: segellinje??

Det har du helt rätt i, glömde liksom det.

Ett tungt (öh, helt avgörande) skäl till att jag stannat på 4.2 de senaste åren. Den 4.1a jag spanat in riggas på fyrmeters mast.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    8 juni, 2004 vid 07:50 som svar på: Stockholm imorgon tisdag??

Sticklinge.

• dr-masse

Medlem
    7 juni, 2004 vid 20:27 som svar på: Freestylebrädor 2004 – ge era utlåtanden!

Måste det vara 2004?

Surfa På!

Sida 342 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.