dr-masse
Forumsvar skapade
-
Som påpekats här, vilka segel du väljer spelar in.
Men att gå från 5.3 till 4.5 med moderna vågsegel är i de flesta fall helt smärtfritt. Själv har jag 5.3 och 4.6, kommer nog att komplettera med 4.1 så småningom. 6.6, 5.3, 4.6 och 4.1 kommer “min” linje att bli.
Så, som Lars K. skriver, 5.3, 4.5 och 4.0 är nog inte alls fel på västkusten för en normalviktig seglare. Fast skillnaden mot 5.3, 4.7 och 4.2 är ju inte sådär jättestor, tror du blir nöjd med bägge linjerna. Själv hade jag dock valt den första, men så gillar jag att ha så få segel som möjligt och få ut så mycket vindregister som det går ur de segel jag har.
Lycka till å Surfa På!
-
Lite halvsecret spot på norra Singö… 🙂
(har ju seglat på ön sedan 1986, eh)
Kanske ses vi imorrn?
Singö På!
-
Jo, det vore skönt.
Fick lite olja på grejorna uppe på Singö för fyra veckor sedan. Som tur var inget på segelduk eller stroppar där det är lite jobbigt att få bort.
Väddö Imorrn!
-
Hur är det med oljan ute vid Väddö? Någon som vet? Blåser nordligt in oljan eller bort?
Det är asjobbigt med olja på prylarna, för att inte tala om hur förbannad jag blir över sk-arna som dumpar…
Surfa På!
-
Oj, skulle kunna skriva långt men skriver kort…
Satsa på en freestyle. Lite lägre fart, sämre höjdtagning än en freeride. Men bättre sväng, bra acceleration och roliga att åka på. Inte långa sträckor rakt fram, men annars. Mycket bra även för enklare manövrar (jag håller inte på å spockar och vulkanar mig, precis, men gillar freestylebrädor).
Tänk på att inom “freestylekategorin” så skiljer det sig ganska mycket från märke till märke. Allt från rätt så extrema saker till mer allroundbetonade brädor.
Lycka till!
-
Båys and girrrrls, ni kan lugnt stanna hemma från Haga i helgen.
Jag är på väg ner, nämligen.
Mitt vindflyt denna vår får George dubbel-V Buske att framstå som en superdiplomatisk kosmopolit med sällsynt fingertoppskänsla för kulturskillnader, historiska faktum, ödjmukhet inför egen makt och förmåga samt framgång gentemot internationell opinion.
kolla även in min kommentar i tråden http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfen&Number=208876
Hittills har 10 dagar i maj efter seriösa mängder planering och logistik oavkortat målats in för vindsurf, varav 5 i Haga. Resultatet? 2 timmars segling… jag är lite, lite grinfärdig.
Men va fan. Bris på fredag, månne?
Brisa På!
-
Ta höjd utan att ha mycket fart är en klassiker för spinout. Kan få nästan vilken fena som helst att släppa. Även vid hopp och tryck med benen, försök att trycka mer nedåt än sidledes vid avstamp (öh, om det går att förstå).
Korta hängsellinor har inte sådär jättemycket med det att göra. Höj bommen istället, många duktiga freestyleseglare kör med 28 och 30 långa hängsellinor.
Surfa På!
-
Sträckan Nyköping – Norrköping är ju ökänd.
Linköping ligger inte långt efter.
Också ett sätt att dryga ut kommunalskatten… 😉
Surfa På!
-
Hmmm….
Om en fena passar eller inte är ju lurigt. En fena som känns väldigt bra på en bräda kan helt klart upplevas som mindre bra på en annan. Om du seglar med Stylemastern skall du nog ha stropparna ganska centralt (så centralt som möjligt, högst tre) över brädan och undvika att segla med för mycket tryck på fenan utan att ha tryck i seglet. Då blir det spinout. Försök att stå ganska upprätt oxå. Tror jag.
När och i vilka situationer får du spinout?
Jag har inte haft några särskilda problem med spin-out med Stylemastern (mindre än väntat, faktiskt), men jag kan tänka mig att på en bräda som gärna “tar” lite längre fenor att den inte passar sådär superbra. Den korta längden gör ju att den blir känsligare för att suga luft. Då är freemove fenorna bättre. Jag tycker de är så bra att det är den som används mest. Exempelvis tror jag inte att Stylemastern skulle passa särskilt bra alls på AHDs nyare freestylebrädor med “DRT” (där det liksom är dubbla kanter i häcken) då det nog ganska lätt blir lite luft kring fenbasen med en sådan häck.
Jo, brädans fenrek. beror nog till del på att så korta fenor med så mycket yta som Stylemastern inte fanns 2001. Den går nog att jämföra med typ en 30 fena med mer “normalt” utseende. Samtidigt innebär ju den korta längden, som jag plitat ovan, att fenan blir känsligare för att suga luft. På ett sätt något som duktiga seglare är ute efter, på ett annat sätt lite surt när man som halvdan åkare inte vill att det skall hända. Mest teknik är det i slutändan fråga om ändå.
Surfa På!
-
Om jag kunde åka ned på onsdagen skulle det bli med fart. Japp.
Kolla prognosen för onsdag eftermiddag och kväll. Jag har aldrig varit där, men borde inte detta passa Grönhögen, ah!
För övrig är jag inne i ett “skönt” missflyt med vinden just nu… Kom ut i fredags eftermiddag – punka. Guppade ut på vattnet i söndags, iofs skönt att komma ut men rätt långt från vad prognoserna pekat på. Åter hem igår – vind igen. Kommer ner till Öland på torsdag, onsdagen ser helgrym ut… Om det blir vindstilla på Haga i helgen, sök upp grabben med vindförsvinnnaren på biltaket… 🙂
Surfa På!
-
För lättvind: Maui Fin Co. Freemove 29
Mer vind/testa trick: Maui Fin Co. Stylemaster L
Komplement: Mistral Freestyle 25
Om det brallar rejält: Maui Fin Co. Onshore 23Nu är jag inge vidare på freestyle (snarare dålig), men dessa fenor är jag klart nöjd med. Mistral fenan är dock bara seglad en gång. 75 kg på Joker 114.
Fena På!
-
dr-masse
Medlem12 maj, 2004 vid 08:05 som svar på: samma gamla fråga, vilken volym på mindre bräda???5.9 tror jag blir perfekt som största segel på en bräda som 84:an.
Alltid bra att ha en segelstorlek som fungerar på båda brädorna man har (om man nu har två). I mitt fall är det 5.3. Byigt och lurigt med 5.3 = freestylebrädan. Stadigare och tryck med 5.3 = vågisen.
Jag skulle kört på 5.9, 5.2-5.0 och 4.5. Innebär en mast till, men det är oundvikligt om du går ner mot femnoll och mindre. 4.5 som minst tror jag bli bra, när det är toktryck i det så ger inte ett mindre segel sådär överdrivet mycket mer kontroll på 84an (tror jag), eftersom brädan begränsar en del i sådana vindar. En mindre fena än orginal kommer du att vilja ha med 4.5.
Jag tycker 4.5 är en bra storlek på minsta segel i Sverige. Men om man har möjlighet att segla mycket och verkligen vill ut de där dagarna med rejält med vind, ja då kan mindre behövas. Själv har jag haft runt 4.5 (i år 4.6) som minst i fyra säsonger nu och endast ett fåtal gånger behövt mindre (i Sverige). Och då har det efter en stund ofta lagt sig och 4.5 har funkat igen. Men visst, det är lite surt att inte ha 4.0 ibland, men det lite lyx att ha ett sådant. ÅBodde jag på västkusten eller Öland skulle är det dock mycket möjligt att mitt minsta segel skulle vara 4.0 – 4.2 istållet. Om man har planer på att åka utomlands till blåsigare ställen är en fyrnolla värt att ha, dock! (nästa år blir det Guincho, då åker en fyrnolla med, helt klart)
Annars är ju, som Ola H. skriver, 5.9, 5.0 och 4.2 en intressant “snikvariant” där du med tre segel täcker maximalt vindregister med din 84:a. Två master räcker fint fortfarande (många 4.2 segel riggas på 400 mast).
Jag skulle nog kolla Ola H.s tips lite extra. Han seglar ju på västkusten och har bra koll på mindre prylar, tycker jag. (se där, en komplimang! sug i dig Ola… :-).
Lycka till å Surfa På!
-
Det där tror jag blir fint!
Har faktiskt exakt en sådan fena, fast powerbox. Allround och bra, tycker jag.
Skruv å mutter borde du fått på köpet. Skruven är inte försänkt på någon av mina US-box fenor, men det borde den kanske vara.
Skruven på bilden (svårt att avgöra på bild, iofs) ser avgjort grövre ut än mina us-box skruva. Ny skruv och bricka är som sagt tipset.
Viss skillnad i yta vid basen på dina fenor, ah!
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem11 maj, 2004 vid 08:44 som svar på: samma gamla fråga, vilken volym på mindre bräda???Nu vet jag ju inte hur vass du är och vilken segling du är ute efter med den mindre brädan, men… jag svarar ändå! Vilt och vågat!
91 tar 4,5 och uppåt
84 tar 4,0 och uppåtskrev du. Och det är väl rimligt. Samtidigt vågar jag hävda att 84an garanterat är roligare än 91an med allt från 5.5 och mindre. Först när det börjar krypa upp mot sexnoll eller mer så kommer 91an klart till sin fördel. Så frågan är vad som är viktigast för dig, att brädan tar segel större än sex kvadrat eller att den är så kul som möjligt med segel under femhalv-sexnoll?
Det enda som skulle kunna få mig att kanske reka 91an, eller en bräda med liknande bredd och storlek, är om du är väldigt ovan vid att köra liten bräda. Då kanske den är ett enklare insteg. Samtidigt är skillnaden mot 84an inte alltför stor, och du kommer med stor sannolikhet att vilja ha en bräda i den sizen ganska snart ändå…
Jag lutar åt det senare… 🙂
Lycka till!
-
dr-masse
Medlem11 maj, 2004 vid 08:27 som svar på: samma gamla fråga, vilken volym på mindre bräda???Hmm, häng inte upp dig för mycket på volym är väl ett första tips…
Men med tanke på din vikt tror jag att 84an eller liknande size på bräda är rätt. När det blåser för lite för den är det bara att köra på Carven.
Nu skriver du inte vilka segelstorlekar du har och tänker köra på den lilla brädan, men eftersom FSW 84 funkar med typ sexnoll och mindre så ser i alla fall jag den som ett fint komplement till din nuvarande bräda.
Även om en bräda något under 100 liter (eller jag kanske borde skriva bredd på 60-62) ger snäppet fler seglingsdagar än en 85-liters (eller, mer korrekt, bredd på 56-58) så tror i alla fall jag att de flesta som har en liten bräda har det för de där dagarna då det blåser bra; 10 sekundmeter+. Och då är den mindre varianten klart roligare, enligt min mening.
Kul ämne, har ju borrat en del i det själv genom åren… 🙂
Surfa På!