Forumsvar skapade

Sida 344 av 427
  • dr-masse

Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:16 som svar på: Hjälp mig välja fena till min vågis, tack!

Hmm, rätt radikalt utseende på den fenan.

Samtidigt är ju 25 rätt djupt, och med den rejäla svepning din fena har så finns ju yta på den…

Men med tanke på vad du är ute efter och din övriga segling (typ Hyper å sånt, ah!) så är mitt lilla tänk att en, som föreslagits, onshore eller freewave fena inte skulle vara fel alls.

Eftersom jag råkar ha erfarenhet av Maui Fin Co, så tar jag de som exempel (öh, den lilla erfarenhet jag har… :-).

RON har jag testat och gillade mycket. En kort fena, men man skall nog inte luras för mycket av det. Gick igång tidigt, men väldigt bra sväng. Kanske lite för mycket sväng för din smak?

Goya Freemove har jag kört, nu har jag en 29. Undrar om inte något liknande den minsta, 23, skulle kunna vara värd att testa för dig?

Eller varför inte något som den kortaste freewave fenan, även den 23?

Freewave.jpg

AHD Powerwave är, så vitt jag förstått, vågisar som är ganska raka i bottenkurvan och nog ligger väldigt nära det som nu fått etiketten “freestylewave”. Därför funtar jag på typ ovanstående fenval.

Alltså, jag tror att typ den sorts fena med lite rakare bas och svängd topp som sitter i JP FreeStyleWave , Fanatic Freewave och liknande brädor kan vara värt att testa.

JPs FSW fena:
    f_fsw_big.gif

Skulle du behöva en fena med mer sväng än en freestylewave/väldigt onshore-betonad sak så har du ju redan det!

Sen tror jag inte att du kommer att uppleva något super-tidig planing med Powerwaven, men det tror jag nog att du vet…

Kul med dina bilder, förresten!

Fena På!

• dr-masse

Medlem
    8 maj, 2004 vid 07:29 som svar på: SM-FESTEN Öland Haga Park!!!!!!

KUL!

Förmodar att detta är på lördagen?!?

Party På!

• dr-masse

Medlem
    29 april, 2004 vid 19:33 som svar på: segel,rep, delar mm? hjäälp mig

Välkommen i sporten!

Skriv en lista på alla frågor här + lägg upp lite bilder så kommer du att få hjälp. Jag gör ett försök, många här kan ännu mer!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 13:06 som svar på: Egypten

Vad jag har fattat så bjuder Bonaire på dykning i absolut toppklass (ett av världens absolt bästa ställen?) och vindsurfingen verkar ju inte helt fel heller, om vi säger så…

Lite dyrare resa, dock.

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 12:52 som svar på: Formula eller freerace

Håller med, är man medveten om hur formulan funkar och att man får vara lite försiktigare med den så får man ju väldigt mycket (mest) lättvindsprestanda för pengarna.

Själv kör jag inte formula ännu, men det kommer nog…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 12:32 som svar på: Breda och korta BOARDBAGS?

en Tekknosport Strong, kanske?

250×70

http://www.tekknosport.de/ps/wbag2.html

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 11:09 som svar på: Var hittar jag bra freestylefenor på nätet???

Det där med passform är ju himla lurigt, ah!

Just det, jag skrev ett längre inlägg först men dribblade bort det. Konfens autofilter för svamliga inlägg slog till igen… 🙂 Där skrev jag att North Shore fenorna inte var billiga, direkt.

Näe, jag hade nog inte brytt mig om att köpa en dyr freestylefena som är mindre än 21-22. Känns som om man lika gärna kan skruva i en allroundbetonad lite rakare vågfena då. Eller?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 10:57 som svar på: Komma igång med windsurf

Jag tycker att de här sajterna har ganska många bra nybörjartips:

http://www.windsurfingmag.com

Kolla under “instruction”. Både nybörjare, men även nästa nivå när man lärt sig lite mer.

Om du kan tyska är

http://www.surf-magazin.de/_fahrtechnik/firststep/inhalt.htm

inte dum. Bra bilder.

Det kanske bästa är att prata med en klubb i närheten. De allra, allra flesta finns på [url=”http://www.bradseglarforbundet.com.”]www.bradseglarforbundet.com.[/url]

Att knalla in på en surfshop (om du har någon i närheten) och fråga på fungerar bra det med. Min erfarenhet är att de flesta verkligen vill hjälpa till och ge nya i sporten en bra start!

Och sen kan du ju alltid fråga här.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 08:35 som svar på: Var hittar jag bra freestylefenor på nätet???

både http://www.lonasport.de och surf company verkar ha nortshore freestyle extreme, varför inte en 17? Det är litet…

Även White Water-fenor har de. De ser, i teorin (den bästa världen), klart sjyssta ut.

Skönt “problem” du har!

Jag är ju kass, kass, kass freestyleåkare men tycker det är väldigt skoj och utvecklande (som vi kassa säger). Har provåkt den MFC RON som det tipsats om här, det gillade jag som fasen. Tänker köpa själv. Men du kanske inte “kan” skruva i en MFC-fena i F2 brädan… 😉

Ha det skönt i Marocko!!

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 07:41 som svar på: 2,15 lång 34 bred o 3,1 kg lätt!

Japp, det är Laird. Fast Forward, om jag inte missminner mig?!?

Ett av mina allra bästa seglingsminnen är från en Bic Allegro, den var smal redan då. Men faktiskt otroligt kul att gippa med, gick som på räls (lite samma erfarenhet som Ulf, misstänker jag). Kördes minsann med ett Raf Speed (5.9?), det var coola segel, det!

Speeeda På!

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2004 vid 07:37 som svar på: Svenska lusekofta på Maui…

Det har varit ganska kasst här också de senaste dagarna…

Vinden i kontorslandskapet är inte ens byig. Den är obefintlig. Jag funderar på att skaffa en fläkt för lite surf och frihetskänsla, men misstänker att det bara kommer att förvärra situationen.

Det enda swell jag sett på sistone är när jag spolar i personaltoaletten. Ibland spolar jag jättemycket och drömmer mig bort, men då möts jag av underliga blickar i fikarummet efteråt. Så jag har slutat med det.

Nu fick du allt lite perspektiv, va? 🙂

Gruva På!

• dr-masse

Medlem
    27 april, 2004 vid 14:11 som svar på: Svenska lusekofta på Maui…

testa http://www.angulocaboverde.com/home.php

är sååååå sugen på att åka dit!

• dr-masse

Medlem
    27 april, 2004 vid 12:04 som svar på: Formula eller freerace

Okej, såhär tycker jag (icke formula-seglare, iofs).

Vill du verkligen få ut så mycket som möjligt i fråga om prestanda, fart, höjdtagning så är Formula oslagbart i lättvind. Kräver lite mer i form av trim, benstyrka och teknik men belöningen i form av fart och aktiv segling är stor.

Kombinerat med en riktig räjsrigg så blir det helt enkelt åka av.

Vad är nackdelarna? Det är ju tävlingsprylar vi talar om här. Så hållbarheten är inte den bästa, eftersom man eftersträvar låg vikt. Seglen kräver dessutom RÄTT mast (100% kol) och en rejält styv (läs: kolbom) för att funka som det ska. Brädorna är ganska sköra, fenorna djupa och rätt dyra.

Men har man detta i åtanke och är beredd att “ta” lite mindre hållbara prylar kan man ju hitta begagnade formulaprylar till väldigt bra priser, framförallt om man jämför med nytt.

Freerace-grejor ger inte samma prestanda som formula. Fördelen är att de är lättare att lära sig, höjdtagningen något sämre (men fortfarande bra), farten på halvvind är nog jämförbar med formula och gipparna enklare. Freerace-segel kräver inte värsting-master för att fungera bra och är lite hållbarare.

Ett intressant alternativ kan vara att köpa en freerace rigg och en begagnad formula-bräda, faktiskt.

Men för de allra flesta som bara vill kunna cruisa i lätta vindar med bra fart så skulle jag faktiskt rekommendera freerace-prylar, även om prestandan är lite, lite sämre. (eller ganska mycket sämre om en skicklig seglare står bakom spakarna). Men som sagt, är man beredd att “ta” de konsekvenser som en formula-utrustning innebär (hanteras varsamt, helt enkelt) så får man ju väldigt mycket prestanda för pengarna.

Har man någon slags idé om att kanske tävla lite blir ju valet ännu enklare – formula.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 april, 2004 vid 12:28 som svar på: COMBAT : new hardcore wave sail by Pryde

Och jag som hela tiden trodde att det var beviset på Serfiac Alus återintåg på marknaden, men nej… 🙂

Inte ens en Rotho-mast var det. Illa.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2004 vid 09:32 som svar på: Svenska lusekofta på Maui…

Jodu, det där får man passa sig för… Kul historia ändå, på någe vis!

Att Brasilien är “rätt” land är ju rätt mycket en personlig reflektion för mig. Har bott 5 år där…

Surfa På!

Sida 344 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.