Forumsvar skapade

Sida 345 av 427
  • dr-masse

Medlem
    21 april, 2004 vid 14:22 som svar på: Svenska lusekofta på Maui…

Nu hällde du allt bra mycket salt i såret… 🙂

Kunde jag så skulle jag, tro mig.

Men prislappen avgör dessvärre. Och tiden. Kan bo mycket bra och billigt nära Guincho, familjevänligt dessutom. Alltid kul att åka ner och få prata lite portugisiska, dessutom.

En långtidsplanering mot Maui finns dock. Typ 2006 (jag skojar inte). Annars är det ju helt rätt att åka nu med rätt växelkurs å så.

Annars är jag toksugen på Jericoacoara. Det är RÄTT land att åka till, ah! Det går ju dessutom att flyga charter till nordöstra Brasilien.

http://www.jericoacoara.com

Angulos ställe på Kap Verde lockar det med.

De verkar ha det rätt bra på Maui, annars… 🙂

Maui På!

• dr-masse

Medlem
    21 april, 2004 vid 09:04 som svar på: Svenska lusekofta på Maui…

Vad gör ni där? Kom hem genast.

Mitt kontorslandskap har sällan känts så trist…

Nästa år blir det f-nimej Guincho! Nu är det bestämt.

Maui På!

• dr-masse

Medlem
    21 april, 2004 vid 08:29 som svar på: NYHET till fenboxen, US Quicklock

Kostnaderna för att ta fram och försvara ett patent är inte små, precis… Tyvärr.

Annars har ju det här “patentpotential”, helt klart.

Men kanske blir detta “standardbrickan” i framtiden om tillverkarna får upp ögonen för Glenns lysande idé, månne?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 april, 2004 vid 07:04 som svar på: NYHET till fenboxen, US Quicklock

Jag tycker också att du är lite hård där, Gurra. Han ger oss ju all info (och lite till) för att vi skall kunna göra egna brickor. Han bjuder ju dessutom på innovationen helt och hållet, vilket jag tycker är så generöst som det kan bli.

Om man inte orkar fixa egna så är väl 50:- helt OK, tycker jag. De skall göras för hand, passform kollas och sedan skickas iväg. Det tar en stund…. Det är nog mer tiden än material som kostar, helt enkelt.

Jag tänker testa att göra några själv. Orkar jag inte/hinner inte så sätter jag in en hundring på Glenns konto, helt klart. Det är det värt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 13:23 som svar på: Störande jobbigt

Jo, så började det. Tröttnade på att pinnen ville snurra och att hålla på med halvslag och grejor. Därav hålet. Det är bättre.

Ribbstol låter ju som den perfekta utgångsmöbeln, ah!

Borra På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 12:15 som svar på: Störande jobbigt

Vadå? Syftar du på mig? Näe…

“Klenis”, alltså. Ha-galen är jag inte. Alls. Lite självförnekande bara.

Fast vid en nedhalsvev drar nog fasen till och med jag gränsen. Är väl mest för stooooora segel.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 12:05 som svar på: Fituna eller Erstaviken i helgen?

Funkar det bra att kliva i där, tycker du?

Kungsängens strand, alltså. Är det här?

http://kartor.eniro.se/query?what=map&asearch=1&streetname=strandv%E4gen&streetnumber=&city=upplands-bro

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:54 som svar på: uppgradering…

Som sagt, lite mer info…

– Vikt?
    – Segelstorlekar? Nu och i framtid?
    – Var seglar du?
    – Vad är viktigast – segla i mycket vind eller så ofta som möjligt?

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:52 som svar på: NYHET till fenboxen, US Quicklock

Jag har skruvat i mina fenor till Cult 55an ganska hårt. Fenorna mina är också rätt så tröga att få i. Märkte inga problem, men är du tveksam så kör 3 mm tjock bricka istället. Då sitter det. Nackdelen är ju naturligtvis att brickan inte ger sig lika bra om du kör på, men det kanske det är värt. Jag kommer att köra 2 mm, helt klart.

Glenn, gör du gängor i brickorna eller borrar du bara rätt dimensjang för att sedan låta skruven göra gängor i den mjukare mässingen? (japp, jag är inte så bra på sådant här, tänkte göra några själv ändå, vill ha extra)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:45 som svar på: Ny svensk surfrulle: COACHEN

Imponerande sjysst trailer. Satt som en örfil, ah!(vad är det som händer där i slutet, EGENTLIGEN, eh?)

Vilka kommer att sälja?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:37 som svar på: Störande jobbigt

Rätt! Nötningen på tampen är minimal.

Tamplängden är standard (hur lång den nu brukar vara, eh), byter jag tamp så gör jag den lika lång som den som satt på var.

Överbliven tamp “gömmer” i alla fall jag i förlängaren. Vid lite tuffare förhållanden roar jag mig med ett par halvslag runt förlängaren. Ibland slår jag till och med ett extra tamp i nedhalet ifall det skulle rappa eller gå av. Tråkigt om man är långt ut i vågorna, t ex.

Finns även en variant där man helt struntar i att använda cleaten genom att slå ett par snabba halvslag runt hela förlängaren istället. Räjsingfolk gör ofta så för att spara tamp och för att det går snabbt om man vill ändra trimmet.

http://www.gaastra.com/rigging_guides/tips3.html

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:41 som svar på: Störande jobbigt

Tvåhålsmetoden är testad av det tyska kvalitetsinstitutet DIN ISO Prüfüng gmbh AG hemma hos mig.

I trä behövs det inte. I metall är det bättre med två hål än ett, helt klart (finns väl förresten en sådan att köpa, om jag inte missminner mig?!?).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:37 som svar på: Störande jobbigt

Jo, den blir det ju oxå. Nackdelen, tycker jag, är att pålsteken ofta dras ihop hårt. Knepigt ibland när fingrarna är stela och trötta.

Annars är det ju no 1 metoden.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:36 som svar på: NYHET till fenboxen, US Quicklock

Jo, en fråga bara. Vilken tjocklek valde du till sist på brickan? 2 mm?

Är rätt säker på att du kommer få beställningar…

Smacka På!

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 09:44 som svar på: GUN Helix 125???

Nej, jag tror inte heller att det är ett sådär jättetungt skäl, något att ta med i beräkningen bara.

Jag hade nog oxå satsat på en fjolårsbräda till vrakpris av ett mer känt märke för typ samma pengar.

Surfa På!

Sida 345 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.