dr-masse
Forumsvar skapade
-
Faktiskt så har jag petat ihop sådana här i metall oxå (aluminium) och minsann om inte trä är att föredra. Varför? Jo:
– Trä är lite mjukt vilket “låser” halvslaget lättare (det tyngsta skälet).
– Trä kostar mindre
– Trä är lätt, en två-tre pinnar i bagen märks inte. Två-tre järnrör väger mer gör ondare att tappa på foten. Eller grannens katt.
– Superenkelt att göra och glömmer man kvar någon eller några (öh, händer hela tiden) så är det bara en träpinne som ligger och skräpar i skogen, inget järnrör.
– Trä är snällt mot händerna.Sådärja, nu borde jag få Svenska Trävaruförbundets Phinaste Diplom som “årets trävaruambassadör”.
Rigga På!
-
Japp, det funkar. Kvastskaft är dock, som den riggpinneskonnosör jag är, lite tunna.
Andra rengörings- och trädgårdsredskap har däremot offrats för detta. Ett snöskyffelskaft, bl a…
Hemma ligger en gammalt vinställ från IKEA och bara väntar på att bli till fina riggpinnar. Närmast perfekt dimension och längd, ah!
Surfa På!
-
Jag har ju fått den fina förmånen att vara testpilot! (en gång i livet, i alla fall, yes!)
Såhär blev mitt svar:
I djup beundran bugar jag för hur en så enkel idé kan vara så förbaskat bra.
Det här är ju LYSANDE!
Har redan byt ut mina vanliga brickor mot
“guldklimparna”. Ser redan fram emot att åka till
surfet med polarna, plocka fram fenan och
smälla i den innan de hunnit fatta vad som hände.Det är ju snudd på trolleri hur bra det är. Är man
dessutom lite, lite trixig och känner efter när man skruvar ur så kan man ju dra ur fenan i ett svep oxå!Om detta dessutom innebär att brickan ger efter först vid grundstötning – ja, min ödmjukaste beundran är ett för svagt uttryck för hur klämmigt detta är!
Om du gör fler sådana här – sätt mig på listan!
Så, som läsaren med sinne för detaljer kan uttolka det hela – jag tycker detta är en KALASPRYL!Surfa På!
-
Jo, mer nedhal verkar vara rätt tips.
Om du inte vill använda hängselkroken bifogar jag en bild på min egenhändiga budgetvariant – riggpinnen! Ah, den kommer att förändra världen! Kanske inte.
Men ta en rundstav, kapa till lagom längd för ett tvåhandsgrepp och borra hål för tampen. Trä igenom tampen, slå ett halvslag och dra. Sliter ej på tampen, lätt att lossa även om man drar tokhårt och så kan man göra flera stycken eftersom alla vill låna och de kostar ju nästan ingenting! (att jag glömmer sådana här lite här och där låter vi vara onämnt).
Se min fin-fina bildinstruktion, oj vilket mästerverk.
Surfa På!
-
Asch, jag vet inte om det där med beggat är någe att hänga upp sig sådär jättemycket över. Som du säger, det är ju lite “sjukt” ändå.
Han kan nog sälja den för typ 3000:- efter två säsonger, om han vill. Förlust = 3000:-.
En dyrare märkesbräda för, säg, 10 000:- för enkelhets skull, går väl för en 5-6000:- efter två säsonger. Förlust = 4-5000:-.
Så även om den lär gå för mindre pengar så är ju förlusten i kronor förmodligen inte särskilt mycket “värre” än för en dyrare märkesbräda. Tror jag. Sen styrs ju begmarknaden otroligt mycket av var man bor och hur många som tycker vindsurfing är skoj. De senaste tre-fyra åren har jag haft ganska lätt att sälja begagnat här i Stockholm, åren innan var klart lurigare.
Den främsta nackdelen jag ser är om det händer något med brädan. Alltid lurigare att reklamera när man inte kan gå till butiken där brädan är köpt. Dessutom är det ju svårt att syna brädan före köp. Till sist är det ju alltid en extra risk med frakt, jobbigt om brädan skadas. Även om man kostnadsfritt har rätt till en ny så innebär det ju lite tidsförluster och annat småbök. Är man beredd att ta sånt så är det ju bara att handla. Priset är ju, minst sagt, konkurrenskraftigt.
Surfa På!
-
Det där såg ju fint ut! Är det bifogat Östernäs som gäller? Bra med ett alternativ på V-SV, som sagt. Ser ju skapligt enkelt ut att kliva i å så oxå.
Surfa På!
-
Du har ju, så vitt jag kan bedöma, fått fin-fin hjälp här. Och, ähum, även om rubriken är skön egotripp så har jag ju inte sååååå bra koll, ah!
Jag har haft en JP FS 115. Den körde jag med fem olika fenor – Orginalfenan på 30, en Maui Fin Co Stylemaster “L”, en MFC 25 onshore (i mycket vind), en MFC Freemove 33 samt en Maui Fin Co Liquid 36. (öh, många MFC-fenor blev det, bytte och hade mig en del just då).
Jag tror att Liquid 36 är rätt lik den fena (xess 38) som du kikar på. Och Liquid 36 använde jag ett par gånger just som lättvinds/cruising fena med 7.2. Det funkade fint. Så jag tycker att du är rätt ute, helt klart.
Du kommer även, som sagt, att kunna köra med 30-fenan om du vill ha lite mer sväng i brädan och lite bättre manövrerbarhet.
I övrigt tycker jag att både Freemove och Stylemasterfenorna varit klart trevliga och ett lyft jämfört med orginalfenan.
Lycka till å Surfa På!
-
Har skrivit en del i en lååååång tråd om detta…
Att Skidsport och Surfers Paradise samarbetar en hel del och har gemensamma agenturer är ju ingen stor hemlighet, precis. Marknaden i Sverige är såpass liten att detta är ett av få sätt, än så länge, att kunna köpa lite större volymer och därigenom kunna erbjuda, tro det eller ej, bättre priser än annars.
Och nej, det handlar inte om att “lura folk på pengar”. Däremot medför den lilla svenska vindsurfingmarknaden en del konsekvenser för oss som handlar.
Men konkurrensen har ökat på sistone och som surfare i Sverige idag är utbudet bra, tycker jag. Man kan dessutom jaga priser över nätet och köpa utomlands, vilket ju en del gör.
Naturligtvis skall man kunna rikta kritik mot surfshoppar å så, men att ta reda på lite mer och vara åtminstone lite ödmjuk gör inget. Om inte annat är det ett sätt att hålla konfen läsvärd och få fortsätta fungera som ett forum värt att besöka för svenska surfers, eller hur?
Surfa På!
-
Någon som minns när en duckjibe räckte för att bli klassad som “radikal”? Någon? Hallååååå? Näha, inte det.
För att inte tala om en 360.
Imponerande hur mycket sämre jag blivit bara genom att stå sådär lagom still i utvecklingen ett litet tag. Några år. Ja, en tio år sådär… 🙂
Surfa På!
-
Ja, sådana där inlägg är ju livsfarliga. Sätter hela mitt äktenskap på spel.
“ah en Amigu för Guincho nästa år, borde ju köpa den i år så att jag hinner åka in den lite, och om jag säljer xxxxxxx (läs: bilen), får ut 8000 för min nuvarande bräda (läs: är han helt sänkt, åtta papp för en två år gammal vågis, tjena) och struntar helt i yyyyyyy (läs: pensionsförsäkring) och gör den där superfina affären zzzzzzzz (läs: lika stor chans att den blir av som en snöboll i helvetet) så har jag ju råd! Ja! Nu beställer jag en direkt!”
Jag är verkligen en “sucker” för sånt här. Oförbätterlig. Eller för att citera en föreläsare “if you haven’t identified the sucker in a room full of people within five minutes, you ARE the sucker!”.
Läsvärda rapporter, mag!
Surfa På!
-
Mitt försök…
Tänkt snarare procent och vindstyrka än kvadratmetrar.
Du kan lugnt gå minst två kvadrat i större segel för nöjessegling, typ nio till sju kvadrat.
Men att gå från sex kvadrat till fyra är en annan sak…
En tre-segelskombination som täcker det mesta skulle kunna se ut som 8,0 – 6.0 – 5.0. Då kan man segla i klart varierande vindar. Gränserna går att töja en del, beroende på segelmodell (9.0 – 6.0 fungerar om 9.0 är ett stabilt segel och sexnollan hyggligt lätt att få igång). Den dagen en hyggligt modern femnolla är för stor i mycket vind är du ganska duktig och kikar nog på andra sorts prylar…
Du kommer att behöva två master, typ 490 och 430. Runt femnoll brukar hos de flesta tillverkare vara den minsta storlek som fungerar bra på en 430 mast. Både längd och mastens styvhet behöver stämma, annars blir det inte bra. Och ja, stora segel ställer lite högre krav på mast och bom. De behöver i alla fall vara hyggligt bra.
Lycka till å Surfa På!
-
Well, this page is a good start. Lots of Stockholm windsurfers visit here.
Besides the spot-infos you’ve already been given, there are also a few clubs in the Stockholm are. On the south, there is among others Tyresö Windsurfing Club (http://www.twc.nu), on the north you can find Järfälla Brädseglingssällskap (JBSS, http://hem.passagen.se/jbss/).
If you have the possibility, go to Öland for the Swedish Champs in Freestyle (4th weekend in May), many windsurfers from Stockholm will be there. An almost certain way to get into the scene. And find out more about the perhaps best spot on the east coast of Sweden – Öland (more info om http://www.owc.nu).
Windsurfing in Stockholm takes a bit of, errr, let’s just call it patience. You’ll need a car. Most spots work in just a couple of wind directions, so we tend to move around a bit. But some spots do offer good to quite good conditions, when it is on (Torö, Väddö, Fituna, Björkvik etc.). And there are a number of spots that are reasonably close to the city (Lidingö, Stora Värtan, Baggensfjärden, Erstaviken, Görvälnsbadet, Lövstabadet, Björköfjärden).
Gear? Depends upon what kind of sailing you want to do. And how often you want to sail.
As much sailing or racing as possible? Formula, or big freerace/freeride gear for sure.
A bit more on the manouver side? Bigger freestyle gear works too, but you’ll have to move around a bit more for wind.
If you are prepared to sail when it is a bit colder (or, to be honest, pretty d**m cold compared with something like Eilat), smaller boards and sails do see their time too, but not as much as we would like.
Do not hesitate if you have any further questions, plenty of people here and at the clubs will for sure be able to help.
Welcome!
-
Bara för att trycka på det en tredje gång…
430 masten.
Rigga På!
-
Jo, jag tror nog att det går att få tag i en större freestyle med ett par-tre år på nacken för runt 4000:-. Men det är ju olika från bräda till bräda. Du kanske får ta att den inte är i superfint skick å så, men så länge det är mindre lagningar och vikten är OK (väg gärna brädan före köp) så borde det kunna gå. Fin-fina 2003 brädor går ju för höga sex upp till typ en sjuåenhalv här på konfen, så ett avdrag på ett par tusingar för en 2001a eller nåt känns ju väldigt rimligt.
En stor vågis i Danmark, vilken? är ju grymme svårt att svara på. Jag tror att du behöver, med din vikt och längd, en vågis som är 56-57 bred med en 85-90 liter. På ett ungefär. Här skiljer det ju mycket från bräda till bräda. Det finns ju lite större vågisar som är mer allround-betonade (dvs tål mer vind) och andra som är väldigt specifikt designade för vågridning i lättvind, de sistnämnda är ofta ganska svårkontrollerade i mer vind.
Jag tror att en “allround” vågis blir fint, om du förstår vad jag menar. De är lite lättare att få igång och har ofta ett bredare vindregister. Sämre på ren vågridning, men det är nog inget jätteproblem (öh, inte för mig i alla fall!). Även en liten freestyle, typ 90 liter, kan vara klart intressant. Framförallt för lite större grabbar med lite vikt bakom prylarna. Finns ofta till OK pris, dessutom.
Kul att tips gav nåt. Surfa På!
-
Som surfteoretiker blir man ju äkta glad av sådan här inlägg… 🙂 Lite tyck å tänk, tolka fritt, från mitt håll
Svar till:
… MÅSTE KÖPA NY BRÄDA!
Frågan är som alltid förr, Vilken?
Brädan innan är en Mistral Screamer 103 första årsmodell.
103 Liter
56 cm bred
277? cm lång
Jag antar att den tagit in vatten nånstans, för det känns som den väger en hel del.Jag som seglar är:
2 meter lång.
85 Kg liten. (ska ökas med minst 10 kg under sommarn)Mina segel är:
Ezzy SE Wave 6,9
North Sails Style 5,8Jag seglar främst på Lidingö vilket innebär plattvatten, och även rejält choppigt när det vill sig väl. Jag vill fortsätta kunna segla fort, men jag vill samtidigt kunna lära mig hoppa.
Måste jag prioritera så prioriterar jag nog enkelheten att hoppa framför speeden.
Jag kommer även att köra en hel del i Danmark, vilket i mitt fall innebär allt från 6 m/s plattvatten, till 18 m/s och 1,5-2 meters stökiga vågor.
Jag vill ha en bräda som klarar min vikt (+10 kg) utan att sjunka.[/ QUOTE ]
Du, ähum, begär ju rätt mycket av en och samma bräda. Att bestämma sig för vad som är viktigast är ditt första steg. 6 m/s plattvatten eller mycket vind och 1,5-2 meters stökiga vågor? En och samma bräda kommer inte att vara särskilt bra på båda dessa användningsområden.
Jag tror att lättvindsegenskaperna väger över, så jag utgår mer från det, OK?
1. Jp Super-X 115 l. För dess snabbhet och manöverbarhet. (Tror dock att den är mer “åkafort”-bräda än hoppbräda).
– Den här går bort pga pris. Du kommer inte att hitta den för 6000:- än på ett tag. Dessutom är den nog väl orolig i mer vind, även för en man i din viktklass.2. Angulo Sumo 125 l. Framförallt för dess volym, men kanske blir det tungt att hoppa med?
– Jag tror att den funkar fint att hoppa med, men arton sekundmeter i danska vågor lär bli en utmaning. På lättvindssidan ett alternativ, dock. Men priset? Svår (öh, omöjlig?) att hitta för max sextusen.3. Fanatic Skate ca 110 l (beroende på årsmodell). Ska tydligen vara både snabb och lätthoppad?
– Japp, både Skate 112 och Skate 64 bör stå med på din lista, finns dessutom god möjlighet att hitta till ditt pris. Fortfarande en bräda att “brottas” med i arton friska sekundmeter, dock.4. Mistral Joker 114 l. Hyfsad volym, men är det inte en ganska extrem freestyle?
– Jo. Lite mer extrem. Dock har den fördelen, tror jag (enligt ägare) att genom mer kurva vara kontrollerbar i mer vind. Sämre i lättvind, dock, om man inte har fin-fin teknik.5. Jp Freestyle 113 l -03. Ska tydligen vara väldigt snabb och lätthoppad även den?
– Snabba och ganska så allround-betonade fristaljbrädor. Har själv haft en FS 115, också det ett alternativ. Även denna hör till klassen “intressant” i mycket vind.6. Proof Freestyle Line 68/70, 115/125 liter. Mkt. välbyggda brädor tror jag? Frågan är vilken modell? Och hur är det med distributörer i Sverige?
– De håller nog. Köps ju direkt via fabrik på GC. Men priset, igen?7. F2 Compstyle 246 110 l. Vet ingenting om dessa brädor, men har hört att det ska vara hyfsat lätthoppade, men inte så snabba?
– Tror de påminner rätt mycket om Jokern, faktiskt. Ett alternativ, även prismässigt.8. F2 eliminator 242 115 l. F2´s svar på Jp´s super-x. Tror därför att den är mer “åkafort”-bräda än hoppbräda?
– Ny bräda för i år, mer åkafort. Men en åkafort är ju ofta fin att hoppa med. Priset?Svar till:
Slutligen finns ju alla dessa mellan brädor, t.ex. Mistral Syncro, Fanatic Triple X osv.
Det blev mycket att tänka på. Men jag hoppas någon vänlig själ på detta forum kan hjälpa mig till rätt bräda. Brädorna ovan är bara förslag på det som jag tror kan fungera, har ni andra idéer på brädor är jag ytterst tacksam om ni kan säga vilka.
Ja juste, det var ju det här med pengar också. Det blir naturligtvis ett begg-köp, och jag kan väl tänka mig att lägga ut en 6000:- ungefär.
[/ QUOTE ]
Alltså, med möjligheten att segla i Damnark i såpass fina förhållanden som du beskriver… Du har aldrig funderat på två brädor? Köp en två-tre år gammal freestalj/freemove (exempelvis Fanatic Cross eller Skate, F2 Style, Mistral Score) och en hygglig 85-90-liters vågis? Tror, på fullt allvar, att du kan hitta detta “kit” för liknande pris (4000 för stora brädan, 2000 för lilla).
Den lilla brädan behöver ju bara var OK. Även om den skulle ha en fyra-fem år på nacken kommer den ändå att vara fantastiskt mycket roligare än en 115 liter sak i vindar över en 12 sekundmeter. Och fyra-fem år gamla vågisar står sig väl, även enligt test av äldre brädor i Boards.
Ett alternativ, som sagt. Annars tycker jag, från min skrivbordshorisont, att du verkar ha spanat bra och är inne på rätt typ av brädor.
Lycka till å Surfa På!