dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jo, jag vet. Med brasilienfärgade krokodiler och allt. Men är inte loggan väldigt lik det gamla goa drops “D:et”? Har han stulit Sean Ordonez bräda, månne? Frågorna och intrigerna hopar sig! Äkta internetspekulation av värsta sort!
Surfa På!
-
Jag är ju självutnämnd doktor i teoretisk vindsurfing!
Nä, just det, det är ingen akademisk examen. Eller ens högre utbildning. Attans.
Surfa På!
-
ere bara jag som är helt felkalibrerad idag, eller ser jag en Drops logga i nosen på kaulis bräda?
Ja, såg oxå ett inlägg om Goyas segel på fanatic konfen. Fast om man skall börja sälja segel kanske det hade varit vettigt att köra den enda PWA tävlingen på Hawaii på åratal, men vad vet jag… (mitt sätt att säga att man hade ju velta se grabben segla och inte göra biznis, ah! 🙂
Surfa På!
-
Kul att det var till hjälp!
Kom ihåg att komplettera mina små tips med eget tänk och, framförallt, frågor till andra. Mer, och ännu bättre info finns alltid.
Vad exakt för segel är det du har? Märke och storlekar? Annars är det svårt att säga något.
Master av alu eller glasfiber – byt. Kanske lite drastiskt, men såpass stor skillnad är det mot en normalbra kolfibermast. Bara viktskillnaden om responsen (som det så fint heter, att den är lite rappare helt enkelt) gör att det är värt det.
Lycka till med din jakt!
-
OK, vi kör lite till då… det är väl snart bara du och jag som läser det här ändå… 😉
Ja, fri konkurrens är ju inte dumt. Det som är lurigt är att tillverkarna har ett producentansvar för sina prylar och dessutom av oss kunder förväntas lämna garantier. Samt, i viss mån, av lagstiftaren (konsumentköplagar och sånt där). Om man nu skulle ha tre agenter för en och samma produkt i Sverige så kan jag lova att kunderna skulle hamna i underliga situationer. Och framförallt skulle tillverkaren få väldigt svårt att upprätthålla god kundservice.
Ser vi det ur agenternas perspektiv så är det ju rätt likt. Som generalagent går man med på viss villkor (att köpa en viss volym, till exempel) och tar en del risker. OM man som blivande agent visste att det redan nästa vecka skulle kunna finnas fyra till så väljer nog de flesta att satsa på ett annat märke, helt enkelt. Det är en affärsuppgörelse, och så funkar det för det mesta.
Konkurrensen är ju i första hand tänkt att fungera mellan olika varumärken och inte inom ett och samma varumärken (om vi nu pratar agentledet i alla fall, men även i återförsäljarledet vill ju leverantörerna ogärna att en butik säljer deras segel för 2500:- medans den andra tar 3500:-, det blir ju otroligt svårt att motivera priserna då).
Jag har verkligen inga svar på dina frågor kring det här. Det är ett svårt område med många påverkande faktorer, vissa tvingande (lagar), andra mer frivilliga (prissättning och val av agenter). Men det här “systemet” är ju under viss press, med öppnare gränser och snabbare/bättre informationsflöden. Kolla hur många som köper via nätet i andra länder på en mängd olika områden, det har ju skett på ganska kort tid. Jag är övertygad om att det kommer att ha betydelse. Viss förändring kommer säkert att gillas av oss slutkunder (lägre priser, t ex), annat kommer vi tycka är trist (sämre/mer tidskrävande service, ingen handlare som vi kan åka och köpa grejor hos). Vad som är bäst? Svårt att säga, men att förändring kommer ske är det enda vi vet med säkerhet. Det gör det alltid.
Surfa På!
-
Kanske hårdrar jag lite, medges. Men ibland behövs det för att förtydliga saker och ting.
Jo, talar vi flera tusen segel så är det naturligtvis tillräckligt för att få ner prisnivåerna jämfört med att bara tillverka några tiotal eller ett par hundra.
Men eftersom det är så många olika modeller, storlekar och korta livscykler (nya årsmodeller hela tiden) så är även en tillverkning av 25 000 segel, hur underligt det än kan låta, inte någon massproduktion som helt lätt kan industrialiseras och automatiseras i sådär jättehög utsträckning jämfört med många andra branscher.
Vi kan ju roa oss med att dra en parallell till en betydligt större sport – golf. Ta en Callaway Great Big Bertha II driver (en fet sak som man pangar iväg bollen med, jag spelar inte golf men har en bror som är helsåld). En sådan kostade (kostar?) 6-7000 i nypris när den kom. Och då talar vi om en sportartikel som är rejält mycket enklare att transportera, som tillverkats i mycket större volymer och som ändå är en enda klubba i golfbagen.
Så även i andra “sportartikelsbranscher” där verklig masstillverkning sker så tillverkas många prylar efter vad man ser att marknaden vill betala. Finns det tillräckligt många som är beredda att betala 7 000 pickadoler för en enda värstinggolfklubba, ja då tillverkas den.
Lite så funkar ju vindsurfingprylar också. När “hygienfaktorer” som tillverkningskostnad, distribution och försäljningsledär på plats, då är det marknadens betalningsvilja som avgör om modellen fungerar.
Skulle vi exempelvis vara beredda att betala 10-15 000:- för ett vågsegel av samma standard som de har idag, men ha superhöga krav på hur det fungerar just där vi seglar (“kan jag få ett segel enbart för Mälaren, tack!”), ja då skulle vi kanske ha tillverkning här i Sverige till och med (jämför med jollesegel och liknande som faktiskt sys och säljs här i Sverige, lite andra priser än vindsurfingsegel dock).
Hmm, kan vi släppa den här tråden nu. Den är jättelång. Mest mitt fel, i och för sig. Men ändå. Nöjet att ha blivit kallad “herr Doktor” ett flertal gånger har jag i alla fall haft, även om jag anat viss, öh, syrlighet och ironi i titeln… 😉
Surfa På!
-
Ah, det finns ju många vägval. Du står inför ett, tycker jag, riktigt rolig utvecklingssteg som vindsurfare!
Jag gör ett litet försök till första vägledning.
Hmm, tror att du skall sikta på en ganska lättåkt sak. När du blir bättre kan du sedan komplettera med en mindre bräda för dagar då det blåser mer.
Vilka förhållanden har du tänkt att segla i samt hur många segel du tänkt ha är ju värt att fundera lite på.
Men jag skjuter lite från höften, OK?
Jag tror att en modern (ny eller ett par-tre år gammal) freeride-bräda med runt en 130-140 liter (volymen är inte så petig), en bredd på 70+ till en 80-85 blir fint.
Börja med ett segel på sexhalv-sjunoll, typ. Detta kan du med fördel komplettera med en större rigg för bättre lättvindssegling senare. Ändå upp till en nionoll eller ännu större (beroende på bräda) funkar. Skälet till att jag inte rekommenderar större än sexhalv-sjunoll är att skall man köpa större segel, typ nio kvadrat, så är kraven lite högre på master och bommar och det blir därför lite dyrare.
Men känner man sig rik och inspirerad så kan man ju slå till på nionoll och sjunoll med en gång, men lite tålamod är nog rätt.
Sexhalv-sjunoll kan du sedan komplettera med mindre för segling i mer vind. Det seglet (det lilla, alltså) kommer även att funka bra den dagen du blir sugen på en mindre bräda, om du hamnar där. Vilket du säkert gör, det är apkul att åka liten bräda!
Nåja, vilken typ av bräda pratar jag om då?
Ger några exempel (obs! exempel, jag har inte seglat någon av dessa så se det mer som tänkbara alternativ som visar ungefär vad jag skriver om), för enkelhets skull 2004 modeller, men det är ju bara att överföra typen på äldre om det är begagnat eller fjolårsbrädor du söker:
Fanatic e-ray 145, Starboard Carve 145 , RRD Funstyle L, Hifly Madd 135, F2 PowerGlide 145, Exocet Speedslider L… Många finns det…
Ställ lite frågor till shoppar och liknande så kan du säkert få ännu bättre svar!
Ett litet försök till vägvisning och tänk, ställ frågor om specifika brädor här på konfen så får du säkert bra info av fler!
Lycka till å Surfa På!
-
Ja, marknaden i Japan är väl världens tredje största, typ (efter Tyskland och Frankrike).
Att vindsurfingsegel massproduceras i Asien är vi helt överens om, något annat har det väl aldrig varit fråga om, eller hur?
Däremot är det ju skillnad på massproduktion och massproduktion. Att årligen tillverka 12 miljoner bilar eller 25 000 vindsurfingsegel har ju rätt så olika förutsättningar och möjligheter, exempelvis.
Vad gäller Danmark så är vi även där överens. Även om butikerna är små så bidrar mångfalden och fler surfare, inte bara danska utan sannolikt även en hel del tyska (och säkerligen en och annan svensk oxå) till att marknaden där är, just det, annorlunda mot i Sverige. Dessutom påverkar säkerligen den direkta närheten till världens största marknad, Tyskland, prisnivåerna i Danmark än vad de gör i Sverige. Hittills, är väl kanske bäst att tillägga.
Så, på det stora hela tycker jag att ditt inlägg pekar på att vi ändå drar hyggligt likartade slutsatser (nu blev du allt skärrad, va? ;-). Att vi sedan har olika åsikter om hur och varför det ser ut så och hur vi skall ställa oss inför det är ju inte konstigare att vissa gillar vågsegling och andra formula.
Surfa På!
-
Håller nog med, att gå från en hygglig stabil nionolla med cambers till 6.3 och freestyle går alldeles utmärkt.
Gå in på fanatics forum, som jag tycker är klart bra, och fråga vilken segeltyp och storlek som de rekommenderar.
Surfa På!
-
Det var kul att kolla!
Såg ut att vara lite svag vind emellanåt, men fina vågor. Sean Ordonez vågtresexti i slutet var ju hyffsad, öh…
Och han är inte ens bland de åtta sista efter första tävlingsdagen, hygglig konkurrens.
Surfa På!
-
Jag trodde det oxå, men har inte sett nåt.
http://www.pwaworldtour.com hade förresten oxå info om tävlingen nu.
Ser ut att kunna bli bra förhållanden imorgon! Hyggligt avis på svenskarna som är där nu… 🙂
Surfa På!
-
Allstå, det har ju hänt att det gått över 110 något litet ögonblick då och då. Av en ren slump, som ofta hängt ihop med kulingvindar å så.
Men 200… hmmm. Nej.
Har kört 140-150 med prylar på taket i Tyskland (och även öhrmrmm i ett land mellan Tyskland, Danmark, Norge och Finland) och det går ju. Men 200 är liksom lite mer.
Skulle inte vilja förklara för tysken varför min bräda spetsade hans AMG Benz på autobahn utanför München i 210 stundenkilometer, nein.
Surfa På!
-
Klart intressant! Tror du är inne på rätt spår (i dubbel bemärkelse). Ser fram emot fler resultat och bidrar gärna som “tespilot, ah!
Surfa På!
-
Ja, “skoj” var kanske inte det mest begåvade ordvalet.
Menade snarare “kreativt” i mening “tydligt och enkelt” jämfört med mina lååååååånga inlägg.
Mer än så var det inte, ah!
Det där med ambulerande kitkrängare är ingen dum idé. Var ju några grabbar som lät folk testa, och hyrde ut, AHD-brädor och North-segel med ett släp här i Stockholm. Bra idé, framförallt för de som behövde någon fena, mastfot eller annat och kunde köpa. Har inte sett de på ett par säsonger.
Surfa På!